2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روابط پنهانی‌مردان در فضای مجازی

روابط پنهانی‌مردان در فضای مجازی

زنان اغلب نسبت به گوشی به دست بودن همسرشان در خانه، چت کردن در شبکه های اجتماعی از یک تا صدها دقیقه حساسیت دارند. فهمیدن اینکه آنها کدام شبکه ها با کدام کاربران را رصد می کنند، با چه کسانی حرف می زنند و برای کدام عکس و جوک ها لبخند به لبشان می آید دغدغه ذهنی شان است.

دوات آنلاین-زنان اغلب نسبت به گوشی به دست بودن همسرشان در خانه، چت کردن در شبکه های اجتماعی از یک تا صدها دقیقه حساسیت دارند. فهمیدن اینکه آنها کدام شبکه ها با کدام کاربران را رصد می کنند، با چه کسانی حرف می زنند و برای کدام عکس و جوک ها لبخند به لبشان می آید دغدغه ذهنی شان است.

 

رابطه با زنان دیگر در فضای مجازی در مهمانی دور هم نشسته‌اید، همه با هم در حال صحبت هستند؛ زن در آشپزخانه مشغول کمک کردن و شستن ظرف‌هاست و مرد با خیال راحت تلفن همراهش را از جیبش در می‌آورد و شروع به چت کردن می کند؛ زن همانطور که مشغول کار کردن در آشپزخانه است حواسش به غرق شدن شوهرش در نوشتن و خواندن است. با خود می‌گوید: یعنی با چه کسی چت می‌کند؟؛ سریع کارهایش را انجام می‌دهد تا برود و کنار همسرش بنشیند تا سر از کار او در آورد...

 

اینکه سرانجام این قصه چه می‌شود سوژه اصلی مقاله ما نیست بلکه ما در این مقاله قصد داریم به ریشه اصلی پنهان کاری مردان و علل روی آوردن آنان به روابط پنهانی در فضای مجازی بپردازیم.

 

خیلی‌ها پیشرفت تکنولوژی را مقصر خراب شدن روابط زناشویی می‌دانند، ولی مسئله‌ای که این روزها باعث خراب شدن برخی از زندگی‌ها شده است عدم مدیریت استفاده از تکنولوژی و نبود اعتماد متقابل طرفین به یکدیگر بوده است؛ زمانی که بی‌اعتمادی بین زوجین حاکم باشد فرقی نمی کند روابط پنهانی در فضای مجازی باشد یا دنیای واقعی.

 

  با این اوصاف فضای مجازی به یکی از دغدغه‌های زنان امروز بدل شده است و آن‌ها دوست دارند بدانند که درگوشی همسرانشان چه می‌گذرد؟ آیا همسرشان باکسی ارتباط پنهانی دارد یا خیر؟

 

برخی زنان با حضور همسرانشان در فضای مجازی مشکل‌دارند که البته باید از دو جنبه به این مسئله نگاه کرد: گاهی مرد با زنان دیگر در فضای مجازی ارتباط برقرار می‌کند و حرف‌های عاشقانه‌ای بین آن‌ها ردوبدل می‌شود که این مسئله باعث ایجاد اختلافات و مشکلاتی زن و شوهر می‌شود اما گاهی این‌گونه نیست و مرد تنها برای کسب اطلاعات، سرگرم فضای مجازی می شود، بااین‌وجود زن از روی حساسیتی که دارد مداوم به همسرش ایراد می گیرد و از او می‌خواهد که از فضای مجازی خارج شود؛ آیا چنین درخواستی از همسر درست است؟

 

تبیان در گفت‌وگو با دکتر ندا فرزانه روان‌پزشک و روان‌درمانگر و ویدا فلاح روانشناس و مدرس مهارت‌های زندگی به این سؤالات پاسخ می‌دهد:

 

دکتر فرزانه در رابطه با علل روی آوردن مردان به روابط پنهانی در فضای مجازی می‌گوید: از دیدگاه روانشناسی علل مختلفی برای روی آوردن مردان به روابط فرازناشویی وجود دارد.برخی از مردان به علت آنکه رابطه عاطفی خوبی با همسرشان ندارند به روابط در فضای مجازی روی می‌آورند تا آن صمیمیت، رابطه و نیازهایی که در روابط با همسرشان ارضا نمی‌شود را در فضای مجازی به دست آورند. فضای مجازی همان‌طور که از اسمش معلوم است فضایی است که روابط در آن وجود خارجی ندارد و ازآنجاکه روابط واقعی نیست مطمئناً عشق و علاقه هم واقعی نخواهد بود.

 

 

دکتر فرزانه اشاره می‌کند که زنان گرایش به مونوگامی یعنی تک‌همسری دارند و تنها یک نفر را انتخاب می‌کنند اما مردان ازنظر بیولوژیک استعداد این رادارند که با بیشتر از یک نفر رابطه برقرار کنند بنابراین زنان نقش مهمی را در مدیریت روابط زناشویی بر عهده ‌دارند.

 

هنگامی‌که بین زن و شوهر فاصله ایجاد می‌شود و زن زیاد غر می‌زند و ایراد می‌گیرد، مرد احساس می‌کند همسرش او را درک نمی‌کند و احساس ناکافی بودن به او دست می‌دهد و از طرفی چون در فضای مجازی موردتوجه و دیده شدن قرار می‌گیرد، احساس می‌کند بهتر می‌تواند حرف‌هایش را بزند به همین دلیل از رابطه با جنس مخالف در فضای مجازی احساس رضایت می کند.

 

دکتر فرزانه به حساسیت برخی از زنان به حضور همسرشان در فضای مجازی می‌پردازد و می‌گوید: زنان باید دقت کنند که هرگونه ارتباط با جنس مخالف به این معنا نیست که مرد با فرد مقابل رابطه دارد. در علم روان‌پزشکی اختلال شخصیتی به نام پارانوئید وجود دارد که درچنین اختلالی، فرد بیمار احساس می‌کند که بقیه به او دروغ می‌گویند و به نوعی حس بی‌اعتمادی نسبت به اطرافیان دارد؛ به‌طوری‌که اگر به فرض مرد با خواهر یا مادر زنش صحبت کند، فردی که دچار بیماری پارانوئید است احساس می‌کند که به او خیانت شده است البته این نوعی بیماری است و نیاز به درمان دارد و محل بحث ما نیست اما در مورد حساسیت زنان نسبت به حضور همسرانشان در فضای مجازی باید بگوییم که حساسیت بیش از اندازه موجب بی اعتمادی می شود لذا به زنان توصیه می‌کنم که با لحن سرزنش‌آمیز به همسرتان تذکر ندهید؛ وقتی شما با لحن بدی به همسرتان می‌گویید " باکی چت می‌کنی؟، چی میگی؟، این کیه باهاش حرف می‌زنی؟"و... باعث می‌شود که مرد احساس کند که به او اعتماد ندارید و سعی در محدود کردن او دارید و تکرار این مسئله باعث شکسته شدن حرمت ها و مخفی‌کاری از جانب مرد می شود؛ به‌طوری‌که تلفن همراهش را همه‌جا حتی دستشویی همراه خود می برد یا برای تلفن همراهش رمز می گذارد لذا خانم‌ها باید سعی کنند دست از کنترل بردارند، وقت بیشتری را با همسرشان بگذارند، محبت بیشتری کنند و همان چیزهایی که مرد در فضای مجازی دریافت می‌کند را برای او فراهم کند.

 

آیا افراد متأهل می‌توانند رابطه مجازی داشته باشند؟

برخی از مردان برقراری رابطه پنهانی با جنس مخالف را برای خود عیب و عار نمی‌دانند و معتقدند که چون مرد در گفت‌وگو با جنس مخالف احساسی برخورد نمی‌کند لذا چنین تعاملی مشکل‌زا نخواهد بود اما دکتر ویدا فلاح می‌گوید: وقتی بحث پنهان‌کاری پیش می‌آید یعنی اینکه خود فرد می‌داند که کارش اشتباه است چون اگر آشکار شود آزاردهنده است و باعث ناراحتی فرد مقابلش می‌شود پس بنابراین برقراری رابطه مجازی مجاز نیست چراکه وقتی شما وارد فضای مجازی می‌شوید در محیطی قرار می‌گیرید که در آن هیجان و لذت وجود دارد و بعد از آن وارد رابطه اصلی خودتان می‌شوید؛ در رابطه اصلی چون توقعات، وظایف و مسئولیت‌ وجود دارد، افراد از یکدیگر آزرده می‌شوند و چون رابطه اصلی با همسرتان را لذت‌بخش نمی‌بینید تلاشی برای درست کردن آن نمی‌کنید، در اینجا روزبه‌روز رابطه‌تان بدتر می‌شود و چون رابطه مجازی را لذت‌بخش می‌دانید روزبه‌روز به آن وابسته‌تر می‌شوید و به مقایسه همسر خود با آن فرد مجازی می‌پردازید.

 

درنهایت به این نتیجه غلط می‌رسید که همسرتان خیلی پرتوقع و ایرادگیر است و من در کنارش لذت نمی‌برم اما آن فرد مجازی جذاب است؛ حقیقت این است که جذابیت فردمجازی به این دلیل است که از یکدیگر فاصله‌دارید، از هم توقع ندارید، سعی در خوشحال کردن یکدیگر دارید لذا برای رابطه‌ای که این‌همه تلاش صورت می‌گیرد آن رابطه ارزشمند می‌شود و به رابطه اصلی لطمه میزند و آن را روزبه‌روز بی‌ارزش‌تر می‌کند لذا رابطه پنهانی در فضای مجازی مخرب زندگی زناشویی است و حتی رابطه‌های مجازی که پنهانی هم نیست و آشکار است، ممکن است جدی شود و راه را برای روابط صمیمانه‌تر باز کند.

 

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که اصلی‌ترین دلیل گرایش مردان به روابط پنهانی در فضای مجازی خود خانم‌ها هستند. متأسفانه زنان امروز باوجوداینکه تحصیل‌کرده هستند، کار می‌کنند و به استقلال رسیده‌اند اما از اعتمادبه‌نفس پایینی برخوردارند. درواقع اعتمادبه‌نفس پایین باعث می‌شود که زنان خیلی سریع از خودشان واکنش نشان دهند و مداوم به دنبال کنترل همسرشان باشند بنابراین  بهتر است زنان برای رفع این مشکلات تلاش کنند تا تسلط خودشان را بهتر حفظ کنند.

 

 بهترین روش برای کم رنگ کردن حضور مردان در فضای مجازی و قطع ارتباط مردان با جنس مخالف، محبت کردن، حساسیت به خرج ندادن، اعتماد کردن،کنترل نکردن، بالا بردن اعتماد به نفس و ایجاد هیجان و لذت در زندگی روزمره توسط زنان است که اگر آنها به این موارد دقت داشته باشند هرگز دچار چنین مشکلاتی نخواهند شد؛ البته هستند مردانی که همسرانی تمام عیار دارند که تمام موارد فوق را رعایت می کنند اما با این وجود به سمت روابط فرازناشویی سوق پیدا می کنند و از هم کلام شدن با زنان نامحرم لذت می برند که در این موارد باید بگوییم که این مردان دچار اختلالات شخصیت هستند و لازم است که برای درمان به روانپزشکان متخصصص در این زمینه مراجعه کنند.

 

منبع: تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.