2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
استفاده از رنگ فیروزه‌ای در دکوراسیون خانه چه تاثیرات روانی دارد؟

استفاده از رنگ فیروزه‌ای در دکوراسیون خانه چه تاثیرات روانی دارد؟

رنگ فیروزه‌ای را می‌توان نام مجموعه‌ای از رنگ‌های بین طیف سبز و آبی و رنگی مشابه سنگ فیروزه دانست که ویژگی‌هایی همانند خوش یمن بودن و حائل شدن در برابر نظر بد و غیره به آن اعطا شده است.

دوات آنلاین-رنگ فیروزه‌ای را می‌توان نام مجموعه‌ای از رنگ‌های بین طیف سبز و آبی و رنگی مشابه سنگ فیروزه دانست که ویژگی‌هایی همانند خوش یمن بودن و حائل شدن در برابر نظر بد و غیره به آن اعطا شده است.

 

دنیای بی نظیر رنگ‌ها سرشار از ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که کمتر کسی بدنبال کسب اطلاعات درباره آن است. یکی از این رنگ‌های دلنشین و خاص که ویژگی‌های گوناگونی درباره آن قید شده است رنگ فیروزه‌ای است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان با گردآوری مطالبی سعی کرده است تا کمی اطلاعات شما را پیرامون این رنگ زیبا بالا برد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

رنگ فیروزه‌ای

رنگ فیروزه‌ای را می‌توان نام مجموعه‌ای از رنگ‌های بین طیف سبز و آبی و رنگی مشابه سنگ فیروزه دانست.

 

وایلر (۲۰۰۷، Wyler) یک طبقه بندی سه گانه از رنگ واژه‌ها در زبان‌ها ارائه می‌دهد که عبارت است از:

 

رنگ واژه‌های اصلی (cardinal color names)، رنگ واژه‌های تبدیلی (converted color names) و رنگ واژه‌های تغییریافته (modified color names) که هر کدام زیرطبقه‌هایی دارد. رنگ واژه‌های تبدیلی می‌توانند از نام سنگ‌ها مشتق شوند.

 

بنابر آن چه گفته شد، فیروزه‌ای یک رنگ واژه تبدیلی است؛ ظاهراً این نوع نامگذاری برای رنگ‌ها در اکثر فرهنگ‌ها و زبان‌ها رواج دارد.

 

سنگ فیروزه به خاطر رنگ و ویژگی‌هایی که در باور عامه به آن نسبت داده می‌شد، مانند خوش یمن بودن و حائل شدن در برابر نظر بد، سنگی محبوب قلمداد شده است.

 

شیمِل (۱۹۹۲) می‌نویسد برخی اقسام آن مانند فیروزه ابواسحاقی و فیروزه سلیمانی که از نیشابور به دست می‌آید ارزشمند است. استفاده از فیروزه در زینت آلات و جلد کتاب‌های باارزش رواج داشته و حتی در ظرف‌ها و اثاثیه برخی حکمرانان و اشراف به کار می‌رفته است.

 

این گونه بود که فیروزه‌ای به عنوان رنگی با ارزش‌های مثبت نشانه شناختی نزد ایرانیان شناخته شد و رواج پیدا کرد و ایرانیان به رویت این رنگ در محیط عادت کردند. رنگ فیروزه‌ای در ظروف سفالین نیز یکی دیگر از کاربرد‌های این رنگ را در تولیدات و مصنوعات ایرانی می‌نمایاند. چنانکه می‌دانیم، یکی از جنبه‌های بازنمود فرهنگ در تولیدات و مصنوعات روی می‌نمایاند. البته این نکته که ایرانیان از چه زمان رنگ فیروزه‌ای را در ظروف سفالی به کار گرفتند، پژوهشی قابل توجه است.

 

ویلکینسون (Wilkinson) به هنر رنگ آمیزی دیوار‌های گچی و چوبی در ایران اشاره می‌کند و رنگ‌های غالب را زرد، سرخ و آبی لاجوردی معرفی می‌کند. البته اینکه هر کدام از این رنگ‌ها در کجا به کار گرفته می‌شده محل صحبت است. آبی لاجوردی غالباً برای پس زمینه‌ها به کار گرفته می‌شد. در سده‌های ۱۳ تا ۱۹ میلادی در ایران، رنگ‌های فیروزه‌ای و آبی روشن برای رنگ آمیزی گنبد و فضای ورودی به منظور القای استعاره آسمان به کار گرفته می‌شد (شیمل، ۱۹۹۲).

روانشناسی رنگ فیروزه‌ای

رنگ فیروزه‌ای سرد‌تر از رنگ سبز است و به همین دلیل آرامشی که از آن ایجاد می‌شود دارای سکون بیشتری است. این رنگ خستگی را از ذهن می‌زداید و باعث ایجاد نشاط می‌گردد. علاقه‌مندان به این رنگ دارای نیروی جوانی و سرزندگی خاصی هستند. از طرفی نور فیروزه‌ای را نیز به واقع باید نزدیک‌ترین نور به رنگ آسمان دانست.

 

از این رو نور فیروزه‌ای در ذهن، احساس رها بودن را القا می‌کند. نور فیروزه‌ای، نور خسته کننده‌ای نیست و می‌توان بیشتر از آن در نورپردازی و به عنوان رنگ نور غالب استفاده کرد، هر چند که استفاده صد در صد از آن نیز عوارض نامطلوبی دارد.

 

فیروزه‌ای رنگ آرامش فکری و ذهنی است. فیروزه‌ای رنگی است که به پیشرفت و تسهیل رشد معنوی انسان کمک شایان توجهی می‌کند و از این رو یکی از علل استفاده در اغلب گنبد‌های مساجد است.

 

رنگ فیروزه‌ای در دکوراسیون

استقبال کم از این رنگ دلیل بر ضعف و نقص آن نیست، بلکه این ما هستیم که در طراحی دکوراسیون داخلی و انتخاب رنگ مبلمان‌ها، قدرت ریسک بالایی نداریم و همیشه به سمت رنگ‌های پرطرفدار و معمول گرایش داریم. رنگ فیروزه‌ای جذابیت خاصی دارد که در هیچ رنگ دیگری دیده نمی‌شود، به علاوه خیلی راحت با هر دکوراسیونی هماهنگ می‌شود. فیروزه‌ای، زیر مجموعه بسیار وسیعی دارد. رنگ فیروزه‌ای سایه‌ها و تناژ‌های مختلف زیادی دارد. فیروزه‌ای دارای درجه بندی‌های متفاوتی از تیره تا روشن است. تیره‌اش کمی به سمت سرمه‌ای یا یشمی متمایل می‌شود و روشن آن هم تا حدی شبیه به آبی آسمانی است. اگر برای ایجاد این رنگ از تناسب برابر سبز و آبی استفاده شود، آن وقت ایده آل‌ترین رنگ فیروزه‌ای به دست می‌آید.

 

رنگ فیروزه‌ای را می‌توان هم در دکوراسیون‌های سنتی و کلاسیک و هم در دکوراسیون‌های مدرن به زیبایی به کار برد. رنگ فیروزه‌ای تیره، فضا را مدرن و مردانه جلوه می‌دهد و تا حدی هم روشنایی محیط اطرافش را می‌گیرد و دکوراسیون را به سمت تیرگی سوق می‌دهد. در حالی که فیروزه‌ای هر چقدر روشن می‌شود فانتزی‌تر و زنانه‌تر دیده می‌شود و آن‌هایی که خیلی دوست دارند فضای سنگین و تشریفاتی بر محیط اتاق نشیمن حاکم باشد، بهتر است خیلی به سمت فیروزه‌ای روشن نروند.

 

فیروزه‌ای ذاتا یک رنگ رمانتیک است، بنابراین می‌توان فیروزه‌ای را یک رنگ عاشقانه قلمداد کرد که به واسطه آرامشی که با خود به همراه دارد مناسب اتاق خواب است.

 

فرزند شما دختر باشد یا پسر فرقی نمی‌کند، رنگ فیروزه‌ای به خوبی با دکوراسیون اتاق بچه‌ها هماهنگ می‌شود. طراوت و شادابی که رنگ فیروزه‌ای با خود به همراه دارد، باعث می‌شود که بچه‌ها هم به خوبی با این رنگ ارتباط برقرار کنند.

 

رنگ فیروزه‌ای در دکوراسیون منزل معجزه می‌کند. برای تلطیف این رنگ می‌توانید از رنگ‌های مختلفی مثل صورتی کم رنگ، زرد، قرمز جگری، سبز، سیاه، سفید، بنفش، کرم و خاکستری استفاده کنید.

 

استفاده از رنگ فیروزه‌ای به عنوان جزئیات در دکوراسیون منزل، پیشنهاد مناسبی است. مثلا کوسن‌های مبل، لامپ‌ها، ظروف سفالی، گلدان و غیره به رنگ فیروزه‌ای، خانه شما را بسیار رویایی و دلنشین خواهد کرد.

 

فیروزه‌ای تداعی کننده آب است، بنابراین برای دکوراسیون سرویس بهداشتی مناسب است. می‌توان از کاشی‌های فیروزه‌ای برای دیوارپوش و کف پوش استفاده کرد و یا در وسایل جانبی سرویس بهداشتی از این رنگ استفاده کرد.

 

ترکیب فیروزه‌ای و سفید، انرژی را به دکوراسیون خانه می‌بخشد. دکوراسیون سفید و فیروزه‌ای از انواع دکوراسیون‌های داخلی نشاط آور و جذاب هستند که از این دکوراسیون‌ها اغلب برای خانه‌های مدرن و شیک استفاده می‌شود. برای ایجاد جلوه‌ای مدرن یا کلاسیک بسیار جسورانه و گیرا، می‌توانید رنگ فیروزه‌ای را با ترکیب سیاه و سفید همنشین کنید.

 

رنگ فیروزه‌ای با وسایل طلایی در دکوراسیون، فضایی دلنشین ایجاد می‌کند، البته طیف‌های تیره‌تر فیروزه‌ای بهتر می‌تواند با رنگ طلایی هماهنگ شود. فیروزه‌ای در کنار سبز لیمویی احساس بهاری به دکوراسیون خانه می‌دهد. همچنین قرار گرفتن فیروزه‌ای در کنار زرد نیز می‌تواند احساسی پر نشاط و آفتابی به فضا ببخشد.

 

فیروزه‌ای در کنار رنگ قرمز یا نارنجی جلوه‌ای چشم گیر و خیره کننده ایجاد می‌کند.

 

منبع: yjc

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.