2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چگونه میوه‌ها را خشک کنیم؟

چگونه میوه‌ها را خشک کنیم؟

تمام فوت و فن هایی که برای خشک کردن انواع میوه ها لازم است بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-میوه خشک یکی از بهترین تنقلات برای دورهمی‌های سنتی ایرانی است. میوه خشک در طول تاریخ هم یکی از خوراکی‌های محبوب‌ ایرانی ها بوده‌است. با تنوع میوه که این روزها وجود دارد میز تان را رنگین‌تر کنید و به جای تنقلاتی مانند چیپس و پفک که بسیار مورد استقبال بچه‌هاست از این میوه‌ها استفاده کنید تا هم مواد مغذی خوبی به بدن بچه‌ها برسد و هم از چاق‌شدن آنها جلوگیری شود.

 

از مزیت های میوه های خشک شده این است که شما می توانید آن ها را مدت زمان طولانی تری نگهداری کنید. برخی کشور ها به دلیل شرایط اقلیمی خود نمی توانند میوه های متنوع و زیادی داشته باشند به همین دلیل علاقه به استفاده از میوه های خشک شده ای دارند که برخی کشورها صادر می کنند.

 

روش شیرین کردن میوه خشک

میوه های خشک طی فرآیند خشک شدن تقریبا مقدار زیادی از آب خود را از دست داده و به شکل منقبض و کوچک و درعین حال پر انرژی می شوند. گاهی برای شیرین تر شدن میوه های خشک آن را قبل از خشک شدن با شربت پوشش می دهند که پس از آن به آن ها میوه شیرین هم نیز گفته می شود.

 

نکته بسیار مهم این است که هیچ گاه نباید میوه ها را چنان خشک کرد که مثل چیپس شکننده شوند، خشک کردن میوه ها را باید تا زمانی که 20% از رطوبت آن ها باقی مانده است ادامه داد.

با روش های خشک کردن انواع میهوه ها آشنا شوید

خاصیت های میوه های خشک

انبه خشک شده محتوی مواد مغذی و تقویت کننده روده است که هضم آن، بسیار آسان بوده و مصرف این میوه برای افراد دارای سوء هاضمه به علت داشتن مقادیر زیادی ویتامین C و آهن بسیار مفید می باشد. جالب است بدانید 100 گرم انبه 15% نیاز روزانه بدن به ویتامین A که برای تضمین سلامت چشم ها و تقویت قوه بینایی لازم است را تامین می کند.

 

آلو شابلون خشک شده مسهلی طبیعی می باشد و تاثیر مثبت در جلوگیری از پوکی استخوان دارد. این میوه یکی از منابع غنی پتاسیم است. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر تأثیر پتاسیم را در کاهش فشارخون نشان داده است. با توجه به این که آلو خشک شابلون حاوی سدیم  کمی می باشد، مصرف متعادل آن در کنترل فشارخون و تعدیل غلظت خون بسیار موثر است. نکته جالب این است که آلو خشک شابلون اثر ملیّنی بیشتری نسبت به آلوی تازه دارد.

 

انجیر خشک شده حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام فنول است که با از بین بردن رادیکال های آزاد، از ریسک بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند. به علت وجود فیبر بسیار در انجیر خشک این میوه خشک شده برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است. اما لازم به ذکر است در مصرف انجیر به دلیل کالری بالا نباید زیاده روی کرد.

برای خشک کردن انواع میوه ها می توانید از روش های مختلف استفاده کنید

روش های مختلف خشک کردن میوه

شما می توانید برای اینکه میوه خشک را خودتان تهیه کنید از دستگاههای میوه‌خشک کن استفاده  یا اینکه میوه را به صورت طبیعی خشک کنید. خشک کردن میوه به صورت طبیعی البته مهارت خاصی می‌خواهد چون باید طوری آن را خشک کنید که هم بیش از اندازه خشک و اصطلاحا چیپسی نشود هم اینکه آب زیادی در آن نماند که باعث کپ زدن آن شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاپ کورن خانگی ساده، طعم دار و پنیری

 

برای اینکه میوه را به صورت طبیعی خشک کنید می توانید بعد از اینکه آن را شسته و خشک کرده و برش زدید آن را در یک سینی مسی قرار دهید سینی را در معرض نور آفتاب به صورت غیر مستقیم قرار دهید البته هوا باید در آن منطقه جریان داشته‌ باشد. مثلا می توانید از پنجره آشپزخانه استفاده کنید و سینی حاوی میوه را مقابل پنجره قرار دهید. در آن منطقه نباید رطوبتی وجود داشته باشد مثلا نباید آنجا آشپزی کنید یا کتری روشن کنید. می‌توانید یک روز میوه‌ها را جلوی آفتاب قرار دهید بعد آن را در همان سینی مسی روی اجاق قرار داده و حرارت آن را کم کنید شعله پخش‌کن یا یک وسیله‌ای که حرارت مستقیم را بگیرد استفاده کنید تا با گرما میوه های شما در عرض چند ساعت خشک شود بدون اینکه کپک بزند.

 

روش دیگر این است که این میوه‌ها را با پنکه خشک کنید توجه داشته‌باشید کولر وسیله مناسبی نیست چون خودش ایجاد رطوبت می‌کند اما پنکه در تبخیر آب نیز مفید است. در یک فضای کاملا تاریک با پنکه روشن به مدت چند ساعت می‌توانید میوه‌ها را خشک کنید. نحوه برش زدن هم خیلی مهم است میوه‌ها نباید برش‌های کلفت داشته‌ باشد باید حداکثر به کلفتی یک میلیمتر باشد.

 

قبل از اینکه میوه‌ها را جلوی آفتاب بگذارید و زمانی که تازه آنها را خرد کردید می‌توانید مقدار کمی به آن نمک اضافه کنید این کار باعث تبخیر سریعتر آب آنها می‌شود.

 

بعد از اینکه میوه‌های خشک را آماده کردید باید توجه داشته باشید که آنها را در جایی مناسب قرار دهید این میوه‌ها باید در جایی خشک و بدون نور خنک نگهداری شود. کابیت‌هایی که نزدک در تراس است معمولا خنک‌تر از بقیه قسمت‌های خانه است

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.