2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
با نشانه‌های اختلال تیروئید آشنا شوید

با نشانه‌های اختلال تیروئید آشنا شوید

کم کاری یا پرکاری تیروئید از جمله مشکلاتی است که بعضی از ما متوجه آن نمی شویم اما علایمی وجود دارد که می توان به این مشکل پی برد از جمله :

دوات آنلاین-کم کاری یا پرکاری تیروئید از جمله مشکلاتی است که  بعضی از ما متوجه آن نمی شویم اما علایمی وجود دارد که می توان به این مشکل پی برد از جمله :

 

پوستتان نازک یا سخت می شود!

تیروئید، مقدار پوست انداختن بدن را کنترل می کند. در افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند، پوست اندازی کمی سریع تر اتفاق می افتد و معمولا پوست نازک و حساس می شود اما اگر فرد دچار کم کاری تیروئید باشد، روند پوست اندازی، کند خواهد شد و پوست حالتی سخت به خود می گیرد.پرکاری تیروئید مشکلات پوستی دیگری هم ایجاد می کند که عبارت است از افزایش قرمزی صورت و دست ها و احساس رطوبت و گرما در پوست، در حالی که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است پوستشان سرد و رنگ پریده شود، ترمیم زخم های شان به طول بینجامد یا به دلیل کاروتنمی، پوستشان نارنجی و زرد می شود ( در این حالت تیروئید نمی تواند کاروتن را به ویتامین A تبدیل کند ).

 

کاهش یا افزایش وزن

کم کاری تیروئید باعث کاهش وزن شدید نمی شود. اگر وزنتان خیلی بالا رفته است، دلیلش نمی تواند کم کاری تیروئید باشد چون در چنین حالتی تنها حدود 2.5 کیلو اضافه خواهید کرد. از سوی دیگر، پر کاری تیروئید می تواند موجب کاهش وزن قابل توجهی شود اما کاهش یا افزایش وزن، حتما مربوط به کم کاری یا پر کاری تیروئید نیست چون تیروئید اشتها را تنظیم می کند. با این که پر کاری تیروئید می تواند باعث کاهش وزن شود، از سوی دیگر اشتها را نیز افزایش می دهد بنابراین جدا از افزایش سوخت و ساز بدن، ممکن است به دلیل زیاد خوردن، وزنتان افزایش پیدا کند. همین موضوع درباره کم کاری تیروئید نیز صادق است و با این که سوخت و ساز کند می شود، اشتها نیز از بین می رود بنابراین غذا نخوردن موجب کاهش وزن می شود.

 

سرعت کار کردن شکمتان افزایش می یابد

این را می دانید که پر کاری تیروئید به همه چیز سرعت می بخشد و حرکت روده ها نیز یکی از این موارد است.

 

 بسیاری از افراد مبتلا به پر کاری تیروئید متوجه شده اند که در طول روز، شکمشان بیش از یک بار کار می کند و مجبور به استفاده از دست شویی هستند اما کم کاری تیروئید چطور؟ بله درست حدس زدید، یبوست. با کند شدن فرایندهای بدن، سرعت حرکت روده ها نیز کند.

 

پر کاری تیروئید با مشکلاتی مانند اضطراب، احساسات فوق العاده و حتی روان پریشی در ارتباط است. کم کاری تیروئید نیز گاهی افسردگی و دوری جستن از موقعیت های اجتماعی را در پی دارد. کم کاری تیروئید همچنین می تواند موجب مشکلات شناختی مانند فراموشی یا کندی در یادگیری شود.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.