2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
5 ویژگی خانواده‌های موفق

5 ویژگی خانواده‌های موفق

خانواده های موفق معمولا عادت های مشترکی دارند که تا حدودی می تواند برای همگان در دسترس و قابل اجرا شدن باشد. در ادامه خلاصه ای از جدیدترین تحقیقات و تجربیات منتشر شده از چند روان شناس معروف را که در یک مقاله کوتاه جمع آوری شده است، خواهید خواند.

دوات آنلاین-خانواده های موفق معمولا عادت های مشترکی دارند که تا حدودی می تواند برای همگان در دسترس و قابل اجرا شدن باشد. در ادامه خلاصه ای از جدیدترین تحقیقات و تجربیات منتشر شده از چند روان شناس معروف را که در یک مقاله کوتاه جمع آوری شده است، خواهید خواند.

 

1- هنگام تصمیم گیری کنار هم می نشینند نه رو به روی هم: طی تحقیقاتی دانشمندان دریافتند، افرادی که در خانواده شان هنگام تصمیم گیری در کنار دیگر اعضا نشسته بودند نسبت به افرادی که روبه روی آن ها قرار گرفته بودند، احتمال بیشتری برای همکاری با یکدیگر داشتند.

 

2- اعضای خانواده موقع شام از اتفاق های روز می گویند: در طول شام، هر یک از اعضای خانواده باید از کارهای مثبت و منفی روز خود گزارش دهند. یافته های جدید نشان می دهد که تحت تماشای دیگران (از جمله مادر و پدر) قرار گرفتن باعث می شود نوسانات زندگی، در زمان واقعی خود رخ دهد و همدلی و همبستگی کودکان با اطرافیان خود توسعه یابد.

 

3- کارهای خانه تقسیم بندی می شود: جف ساترلند، مشاور خانواده می گوید: «اگر کارهای خانه به روشی که می گویم بین اعضا تقسیم شود، من تضمین می کنم دو برابر بیشتر از انتظارتان کار انجام می شود.» او  اظهار می کند: روی یک کاغذ سه ستون به این ترتیب ایجاد کنید: «مواردی که باید انجام شوند»، «موارد در حال پیشرفت» و «موارد انجام شده» و جایی بچسبانید. هر کدام از اعضای خانواده یک کار را شروع و با انجام هر مرحله آن را از ستون اول به ستون دوم منتقل می کند و به همین ترتیب تا ستون آخر.

 

4- جلسات خانوادگی منظم دارند: دیوید استار، روان شناس می گوید: «داشتن جلسات خانوادگی به طور منظم و زمان بندی شده، توجه به رفتارهای خاصی را جلب می کند. اگر محیطی امن برای بحث درباره مشکلات در خانواده نداشته باشید، هیچ جایی برای برنامه های بهبود وضعیت خانواده شما وجود نخواهد داشت.»

 

5- بحث و استدلال را به 3 دقیقه محدود می کنند: جان گتمن، استاد روان شناسی دانشگاه واشنگتن می گوید: «مهم ترین نکات در هر بحث در سه دقیقه اول می تواند یافت شود و پس از آن، مردم اغلب صحبت ها و دلایل خود را فقط با صدای بلندتر تکرار می کنند. بنابراین اعضای خانواده باید درباره هر موضوعی، فقط سه دقیقه بحث و سپس جمع بندی کنند یا حداقل بحث را ادامه ندهند.»

 

منبع: ریدرز دایجست/ ترجمه: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.