2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
رامتین خداپناهی توضیح داد: نقش میرزا اسد را در سریال بانوی عمارت چگونه بازی کردم؟

رامتین خداپناهی توضیح داد: نقش میرزا اسد را در سریال بانوی عمارت چگونه بازی کردم؟

برای ارائه بهتر نقــش گام صدایم را تغییر دادم که کار ســختی بود و حفظ راکورد صدا با نت مورد نظر راحت نبود؛ زیرا اکتاو دیگری را برای صدایم در نظر گرفتم.

دوات آنلاین-میرازاسد شالچی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های سریال بانوی عمارت است که نقش او را رامتین خداپناهی به خوبی بازی کرده است. گفت‌وگو با خداپناهی را درباره سریال بانوی عمارت و بازی در نقش میرزا اسد بخوانید:

 

 

سریال بانوی عمارت اثر قابل اعتنایی است. به نظرتان فیلمنامه این اثر چه ویژگی  هایی دارد؟

اول این که احسان جوانمرد فیلمنامه  نویس بادرایت و انسان بسیار باشعوری است. او تحصیل کرده جامعه شناسی اســت و برای نگارش «بانوی عمارت» زحمات زیادی کشیده و درباره موضوع و محتوای اثر بسیار تحقیق و پژوهش کرده است. روزی که با من تماس گرفته شد، قرار گذاشتیم و به اتفاق احسان جوانمرد و آقای مجید مولایی تهیه کننده سریال، درباره فیلمنامه و نقش گپ زدیم. احساس کردم احسان جوانمرد که بســیار باسواد و اهل مطالعه است اثری متفاوت نوشته است.

 

سریال بانوی عمارت فیلمنامه بسیار منسجمی دارد.

جدا از انسجام فیلمنامه، جوانمرد نســبت به زیرمتن  های موجود در تاریخ معاصر رویکرد عمیقی دارد که خیلی باارزش اســت؛ به اضافه این که حضور عزیزاله حمید نژاد نیز مزید بر علت شد تا در این اثر حضور پیدا کنم؛ زیرا ایشان را از زمان تولید فیلمشان «اشک سرما» می شناسم. آقای حمیدنژاد مردی شریف و انسانی محجوب است و بدون حاشیه و بی ادعا کارش را می کند. در کنار ایشان بودن تجربه بسیار خوبی برای من بود. به طور کلی تیمی که تولید سریال بانوی عمارت را به عهده داشتند از ریز و درشت و خرد و کلان بسیار حرفه ای بودند و عاشقانه کارشان را می کردند. سریال بانوی عمارت در زمان تولید اثری مملو از سکوت بود.

 

پروژه «بانوی عمارت» در زمان تولید نیز هیچ حاشیه ای نداشت.

بله، دقیقا. دلیل این بی حاشیه بودن حضور عزیزاله حمیدنژاد است. او انسان صبور و شرافتمندی است که بازیگران و عوامل از همکاری با او لذت می برند.

 

کمی از ویژگی  های نقش‌تان «میرزا اسد» بگویید.

در تمام آثاری که در آن ها حضور داشته ام تمام توان و تلاشم را به کار گرفته ام و می گیرم. گاه شــخصیت  های یک فیلمنامه آنقدر خوب پرداخت می شوند که بازیگر می تواند با نقشش وارد چالش شود و این اتفاق زمانی می افتد که فوندانسیون نقش درست پی ریزی شده باشد. در فیلمنامه «بانوی عمارت» نیز میرزااسد و نقش  های دیگر به درستی پرداخت شده اند؛ به اضافه این که احسان جوانمرد بر نوع دیالوگ نویسی و گویش شــخصیت  های قصه وقت گذاشته است. به طور مثال نوع حرف زدن و ادبیات شازده با میرزااسد متفاوت است و غلامعلی و افسرالملوک و دیگر آدم های قصه لحن و ادبیات و خاص خودشان را دارند. یعنی احسان جوانمرد در این زمینه، براساس شخصیت  ها پیش رفته و به نوعی واژه گزینی کرده است. می خواهم این را بگویم که فیلمنامه احسان جوانمرد آنقدر خوب نوشته شده که انرژی لازم در بازیگر ایجاد می کند و باعث می شود که او با نقش وارد چالش شود. جدا از برخی بازیگران بی تجربه، این اتفاق برای من و دیگر بازیگران با تجربه سریال رخ داده است. اگر توجه کنید بازیگرانی چون پانته آ پناهی ها، صالح میرزاآقایی، فریدون حســام منظور و برخی دیگر در کنار بازیگران قدیمی و باتجربه ای چون محمد فیلی و فریدون سورانی که سال های سال در سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت کرده اند و کاربلد و حرفه ای هستند از پس نقش هایشان برآمده اند. گاه نقش چموشی می کند و بازیگر باید بداند و بتواند چگونه از نقش سواری بگیرد و این اتفاق کوچکی نیست و در «بانوی عمارت» رخ داده است.

 

و صد البته که شما نیز نقش «میرزا اسد» را بسیار متفاوت بازی کرده اید.

در بازیگری، نقش مانند نگینی اســت که باید به  قاعده رکاب تراش بخورد. باتوجه به جزییات، بک گراند و جایگاه نقش در قصه، احساس کردم نمی توانم روند دیگری را برای ارائه شخصیت میرزااسد در نظر بگیرم. من برای نقش  هایم شناسنامه می نویسم. احساس کردم در «بانوی عمارت» و در آن مقطع تاریخی و آن عصر باید به نوعی پیش بروم که کمترین میزان روزانگی در نقش وجود داشته باشد؛ تا به این ترتیب مخاطب با شخصیت  های روزمره ای که در کوچه و خیابان می بینید مواجه نشود. یعنی این شــخصیت باید در معماری خانه شازده جایگاهی داشته باشد و به اصطلاح در آن بافت بنشیند که کار سختی هم هست.

 

 بی شــک شــما در ارائه نقش موفق عمل کرده اید و زحماتتان نتیجه داده است؛ زیرا در طول قصه و سریال مخاطب با آن رامتین خداپناهی همیشگی مواجه نمی شود. به نوعی اثری از شخصیت اصلی خودتان در میرزااسد باقی نگذاشته اید. جدا از مواردی که گفتید در ارائه بهتر نقش با چه دشواری  هایی مواجه بودید.؟

برای ارائه بهتر نقــش گام صدایم را تغییر دادم که کار ســختی بود و حفظ راکورد صدا با نت مورد نظر راحت نبود؛ زیرا اکتاو دیگری را برای صدایم در نظر گرفتم.

 

بله، صدا و لحن همیشــگی شــما نیز بســیار متفاوت اســت و منحصر به «میرزااسد» است.

همین طور است. اتفاقا در این باره به حسام منظور گفتم که برخی از ما نقش را دوبله کرده ایم.

 

کمی درباره ویژگی  های آقای حمید نژاد که کارگردان سینماست و با ساخت سریال بانوی عمارت دومین تجربه همکاری  اش با تلویزیون را پشت سر می گذارد بگویید.

آقای حمیدنژاد کارگردان بسیار باوسواسی است و به جرأت می گویم شاید اگر ابتدایی ترین مورد در صحنه وجود داشته باشد و ایشان آن را نخواهد، دستور ضبط نمی دهد تا آن مورد بخصوص برطرف شود.

 

 مطمئنا ایشان طی تولید سریال بانوی عمارت اذیت شــده اند؛ زیرا در تلویزیون بنا به محدودیت  های زمانی، سیاست ها، قوانین و چارچوب  ها خیلی نمی توان دقیق و باوسواس عمل کرد.

درصد ظرفیت آثار تاریخی «بانوی عمارت» ۴۰ همین طور است. و شاید ما با را ساختیم. به شدت با مشکل مالی مواجه بودیم و پروژه چند بار متوقف شد. از طرفی دســتمزدها نیز در پایین ترین حد ممکن اســت و همه ما با نصف دستمزدمان به پروژه پیوستیم.

 

به هرحال تلویزیون همواره با کمبود بودجه مواجه است.

به نظرم اگر درآمد تبلیغات و تیزرهایی که در آغاز، پایان و میان ســریال ها پخش می شــوند به تولید همان اثر اختصاص یابد طی طول سال می توانیم چهار سریال باکیفیت بسازیم.

 

و مورد دیگر این که اغلب برنامه  های تلویزیونی اسپانسر دارند.

بله و این که متاسفانه قانون کپی رایت نیز نداریم. اگر این قانون وجود داشت مثلا با پخش سریال بانوی عمارت از شبکه  های دیگر باید مبلغی به عوامل آن پرداخت شود که خلاف دیگر کشورها در ایران چنین قانونی وجود ندارد. اگر چنین قانونی وجود داشت تا این حد آثار سطحی تولید نمی شد.

 

 صحبت در این زمینه بسیار است. طی مدت پخش سریال بانوی عمارت بازخورد مخاطبان را چگونه دیده اید؟

بســیار خوب. من با مخاطب و مردم کوچه و خیابان ارتباط مســتقیم دارم و نفس در نفســم. با وجود آن که طی دو سه سال گذشــته در سریال های پرمخاطب ایفای نقش کــرده ام اما به نظرم مردم آن گونه کــه باید آن ها را نمی دیدند درصورتی که سریال بانوی عمارت بسیار دیده شده و هرکس آن را دیده بابت تولیدش تشکر می کند. به طور مثال با مخاطبانی روبه رو شده ام که بنا به گفته خودشــان تلویزیون نمی بینند اما منتظر می شوند تا ساعت پخش فرا برسد و برای دیدن سریال بانوی عمارت لحظه شماری می کنند. به هرحال مردم قصه و داســتان را دوســت دارند و به تاریخشان علاقه مند هستند. همه چیز سیاسی شده و نباید این گونه باشد و در این میان نکته مهم این است که سریال بانوی عمارت بدون شعار پیش می رود.

 

منبع: صبا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.