2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نقدی بر فصل ششم برنامه خندوانه ؛ انتظار برای اتفاقی تازه

نقدی بر فصل ششم برنامه خندوانه ؛ انتظار برای اتفاقی تازه

کمدین‌های مسابقه «خنداننده‌شو» حضور پر رنگی در فصل ششم برنامه خندوانه دارند و جای کمدین‌های حرفه‌ای و محبوبی مانند امیر کربلایی‌زاده، مهران غفوریان، رضا شفیعی‌جم و علی مسعودی را گرفته‌اند.

دوات آنلاین-برنامه خندوانه در طول پنج فصل گذشته، جور خلأ برنامه های شاد و پربیننده را در تلویزیون کشیده و به برندی معتبر برای شبکه نسیم تبدیل شده است. این برنامه در فصل جدید نیز به دنبال سرگرم کردن مخاطبان خود بوده و همچنان به نظر می رسد با وجود پخش دیر وقت آن هنوز یکی از پر بیننده ترین برنامه های تلویزیونی باشد. اما با این حال فصل ششم «خندوانه» در مقایسه با فصل‌های قبلی شروعی بسیار معمولی و حتی ضعیف داشته و رنگ و بوی خلاقیت و اتفاقات نو در آن دیده نمی‌شود. این برنامه در مقایسه با خودش و نسبت به سابقه‌ خوبی که مخاطب از آن سراغ دارد، از «خندوانه» همیشگی فاصله گرفته و به نظر می رسد نیاز است ایده های جدید به برنامه تزریق شود تا بتواند ساعاتی مفرح و شاد را برای خانواده هایی که در کنار هم این برنامه را می بینند ایجاد کند. امروز دلایل افت کیفیت این برنامه را بررسی کردیم که به نظر باید اتاق فکر برنامه خندوانه به آن توجه کند این دلایل را در ادامه می‌خوانید.

 

غیبت کمدین‌های حرفه‌ای

کمدین‌های مسابقه «خنداننده‌شو» حضور پر رنگی در فصل ششم برنامه خندوانه دارند و جای کمدین‌های حرفه‌ای و محبوبی مانند امیر کربلایی‌زاده، مهران غفوریان، رضا شفیعی‌جم و علی مسعودی را گرفته‌اند. از میان این کمدین‌ها، امیر کربلایی‌زاده در فصل جدید تنها یک اجرا در «خندوانه» داشته و مهران غفوریان، رضا شفیعی‌جم و علی مسعودی مدت زیادی است که در برنامه غایب هستند. استفاده زیاد از کمدین‌های برتر مسابقه «خنداننده‌شو» و به ویژه دعوت از کسانی مانند بابک رفاهی که در زمان مسابقه هم نتوانست رای مخاطبان را کسب کند، باعث شده افت کیفیت استندآپ‌های «خندوانه» کاملا به چشم بیاید.

 

سهم زیاد بازی و سرگرمی

در هفته گذشته یعنی جمعه‌شب، کل زمان برنامه به مسابقه میان میثم درویشان‌پور، بهزاد قدیانلو، حامد آهنگی و رامبد جوان اختصاص داشت و ارژنگ امیرفضلی هم مجری این بازی بود. پیش از این برنامه هم یعنی چهارشنبه‌شب، تقریبا نیم ساعت از زمان «خندوانه» صرف مسابقه میان تماشاچیان شد. شاید اگر این برنامه طبق روال گذشته هر شب پخش می‌شد این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کرد اما در شرایطی که «خندوانه» تنها سه شب پخش می‌شود، زیاد شدن سهم بازی و سرگرمی خطری برای برنامه محسوب می شود وحوصله مخاطب را سر می‌برد و جذابیت آن را کم می‌کند.

 

مخاطب چشم به راه اتفاق جدید

پیش از شروع فصل جدید، خبر برگزاری جشنواره تئاتر کمدی در «خندوانه»، نوید اتفاق جدید و جذابی را در این برنامه می‌داد اما سیدعلی احمدی تهیه‌کننده برنامه در گفت‌وگویی اعلام کرد که متن و اجراها به اندازه کافی برای برگزاری این جشنواره قوی نبوده است و یکی از امیدها برای جریان تازه‌ای که «خندوانه» می‌توانست به راه بیندازد، از بین رفت. فصل جدید تا به این لحظه صرفا ادامه‌ فصل قبلی است که فقط کمی ضعیف تر شده و اتفاق جذاب یا بزرگی در آن دیده نمی‌شود. علاوه بر محتوا، حتی دکور فصل شش هم تغییری نکرده است. از آن جا که طبق وعده سیدعلی احمدی، قرار است لیگ ادا بازی در فصل جدید آغاز شود، می‌توان صبر کرد و امیدوار بود که در آینده جان دوباره‌ای به «خندوانه» تزریق شود هرچند که این اتفاق تکراری بوده و بازهم ایده جدیدی در فصل جدید به شمار نمی رود.یک حرکت جدید از جنس ایده های جذاب «خندوانه» اتفاقی است که جای خالی اش در برنامه دیده می شود.

 

جذاب‌ترین عضو ثابت «خندوانه» که هرگز تکراری نمی‌شود، جناب خان است . او با هوشمندی خاص خودش همچنان در فصل شش لحظات بسیار جذاب و بامزه‌ای برای تماشاگر می سازد و مهم‌ترین برگ برنده این برنامه است.

 

یک قاچ بزرگ از خندوانه

می‌توان بهترین تجربه نیما شعبان‌نژاد در بازیگری را متعلق به کاراکترهای متنوعی دانست که او در «خندوانه» خلق کرده است. «خانومی»، «کیا»، «بایرام» و «دکتر پاینده» شخصیت‌هایی هستند که نیما شعبان‌نژاد نقش آن‌ها را بازی می‌کند و سر و کله‌شان هر از گاهی در «خندوانه» پیدا می‌شود. هرکدام از این شخصیت‌ها در فصل جدید برنامه نقش بسیار کمرنگی دارند و در عوض در «قاچ» بیشتر دیده می‌شوند.

مثلا یکی از شخصیت‌های بسیار بامزه‌ای که جایش در «خندوانه» خالی است، «دکتر پاینده» است. در فصل جدید، گریم این کاراکتر کمی تغییر کرده و ابروهایش به طرز اغراق شده‌ای بلند است، اما این شخصیت بامزه به جای «خندوانه»  بیشتر در «قاچ» دیده می‌شود.

 

علاوه بر این، گروه‌های موسیقی که سبک خلاقانه‌ای در اجرای موسیقی دارند، یکی از اتفاقات جدید «قاچ» است. احتمالا به علت این که «خندوانه» و «قاچ» همپوشانی نداشته باشند، سهم اتفاق‌های جدید هرچند جزئی  نصیب «قاچ» شده  است.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.