2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
آشپزی/ دستور پخت سرگنجشکی ؛ غذای اصیل تهرانی

آشپزی/ دستور پخت سرگنجشکی ؛ غذای اصیل تهرانی

برای تهیه سرگنجشکی برای چهار نفر به نیم کیلو گوشت چرخ شده، دو عدد سیب‌زمینی بزرگ رنده شده، یک عدد پیاز رنده شده متوسط، نمک،فلفل، ترخون، گشنیز و جعفری خشک که پودر شده‌ باشد، نیاز دارید

دوات آنلاین-تهران شهر اقوام و قومیت‌های مختلف است و چهره مدرنش آنطور نشان می‌دهد که همه چیز در این شهر وارداتی است، به همین دلیل هم خیلی‌ها نمی‌دانند که غذاهای سنتی شهرتهران چقدر خوش‌طعم و لذیذ است یکی از این سنتی‌های لذیذ سرگنجشکی است.

 

سولماز خیاطی، متخصص تشریفات درباره این غذای سنتی تهرانی به دوات آنلاین می‌گوید:

سرگنشجکی را هم می‌توان با پلو سرو کرد و هم با نان.

 

برای تهیه سرگنشجکی برای چهار نفر به نیم کیلو گوشت چرخ شده، دو عدد سیب‌زمینی بزرگ رنده شده، یک عدد پیاز رنده شده متوسط، نمک،فلفل، ترخون، گشنیز و جعفری خشک که پودر شده‌باشد، نیاز دارید.

این مواد را با هم به خوبی مخلوط می کنیم و مایع را کاملا ورز می‌دهیم.

 

بعد به صورت دایره‌های کوچک به اندازه یک گردو این مایع را آماده و سرخ می‌کنیم.

 

در تابه‌ای دیگر مقداری روغن گرم کرده و رب گوجه فرنگی را با فلفل در آن تفت می‌دهیم. از سبزیجات خشک هم اگر چیزی مانده‌بود به این مایع اضافه می‌کنیم.

 

حرارت را کاملا کم می کنیم. آب یک نارنج یا پرتقال را به آن اضافه می‌کنیم.

 

قلقلی‌ها را داخل این مایع ریخته و روی حرارت کم قرار می‌دهیم. تا جایی که ممکن است شعله را کم می کنیم و اجازه می دهیم در حرارت بسیار کم کاملا جا بیفتد.

 

حالا سیب زمینی‌ها را روی شعله کم سرخ و آماده می کنیم. وقتی سیب‌ز‌مینی‌ها آماده شد می‌توانیم آن را با نان سرو کنیم.

 

اگر قصد دارید آن را با پلو سرو کنید. به جای اینکه سس درست کنید می‌توانید کنار قلقلی‌ها گوجه سرخ کرده و با سیب‌ز‌مینی سرخ شده سرو کنید. فراموش نکنید روی آن به اندازه دو قاشق غذاخوری هم آب پرتقال یا نارنج اضافه کنید.

 

این غذا را به عنوان غذای اصلی و اصیل تهرانی می‌توانید برای مهمانهای تان سرو کنید.   

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.