2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
آشپزی/ دستور پخت خورش خلال

آشپزی/ دستور پخت خورش خلال

این خورش که ماده اصلی آن را گوشت تشکیل می‌دهد معمولا در مهمانی‌های رسمی و زمانی که مهمان ارج فراوانی برای صاحب‌منزل داشته‌باشد پخته می‌شود و البته نباید فراموش کرد که در کرمانشاه معمولا این خورش در اولین‌دعوت خانواده‌شوهر به منزل تازه‌عروس حتما باید سر سفره باشد.

دوات آنلاین-اگر یک مهمان کرد دارید و می‌خواهید به او یادآور شوید که با فرهنگش آشنا هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که خورش خلال کرمانشاهی برای او بپزید. این غذای لذید و خاص مانند بسیاری از غذاهای غرب کشور با گوشت آماده می‌شود.

 

سارا جعفری، متخصص تشریفات درباره نحوه پخت و سرو و گارنیش این غذای اصیل ایرانی به دوات آنلاین می گوید:

 

خورش خلال کرمانشاه یکی از غذاهای رسمی و البته خاص این خطه از سرزمین ماست. این خورش که ماده اصلی آن را گوشت تشکیل می‌دهد معمولا در مهمانی‌های رسمی و زمانی که مهمان ارج فراوانی برای صاحب‌منزل داشته‌باشد پخته می‌شود و البته نباید فراموش کرد که معمولا این خورش در اولین‌ دعوت خانواده‌شوهر به منزل تازه‌عروس حتما باید سر سفره باشد.

برای تهیه خورش خلال، به اندازه چهار نفر یک کیلو گوشت گوسفندی (بهتراست بدون استخوان باشد) را شسته و می‌گذاریم تا آبش برود، بعد آن را به قطعات نسبتا ریز خرد می‌کنیم بهتر است گوشت شما خیلی خرد نشود تا جلوه ویژه‌ای در ظرف سرو داشته‌ باشد.

 

به خورش مقداری پیاز نگینی اضافه کنید و اجازه دهید کمی استراحت کند، تا زمان استراحت گوشت، تابه را داغ و روغنی کنید دو عدد پیاز نگینی شده را داخل آن بریزید و تفت دهید، کمی به آن نمک اضافه‌کنید.

 

پیاز که در حال طلایی شدن بود گوشت را به آن اضافه کنید و تفت دهید. کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و همچنان تفت دهید. بعد به اندازه نصف استکان زعفران دم‌شده به آن اضافه‌ کنید و داخل تابه را پر از آب کنید حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت در مواد بپزد. در آن را حتما ببندید.

 

30 دقیقه که از جوشیدن گوشت گذشت در تابه دیگری مقداری روغن بریزید. دوقاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را داخل تابه تفت دهید. بعد زرشک سیاه را که از قبل خیس کرده‌اید به اندازه نصف لیوان به آن اضافه کنید. دوباره تفت دهید

 

حالا نوبت خلال بادام است به اندازه یک لیوان بزرگ خلال بادام به آن اضافه کنید و تفت دهید وقتی که خوب تفت خورد می‌توانید آن را به خورش اضافه کنید و لیمو امانی به اندازه چهارعدد درشت را سوراخ و به خورش اضافه کنید. اجازه دهید همچنان بجوشد تا خوب جا بیفتد.

 

توجه داشته باشید بهترست خلال بادام را یک شب قبل در آب خیس کنید و زرشک را هم یکی دو ساعت قبل خیس کنید.

 

آب خورش نباید زیاد باشد و حتما باید مواد آن در قاشق دیده شود آبکی شدن خورش آن را از مزه می‌اندازد.

 

برای تزئین خورش می‌توانید از خلال پسته و بادام تفت داده نشده استفاده کنید.

 

این خورش با پلوی آبکش شده زعفرانی بسیار لذیذ و رسمی خواهد شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.