2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
علت ایست‌قلبی ومرگ‌ناگهانی جوانان

علت ایست‌قلبی ومرگ‌ناگهانی جوانان

ایست قلبی یک مسئله الکتریکی، ناشی از خطای عملکرد الکتریکی و درنتیجه توقف کامل ضربان قلب است. بروز این‌ حالت‌ تا سن‌ 45 سالگی‌ در زنان‌ ‌بیش‌ از مردان است اما پس‌ از آن‌ در مردان بیشتر رخ می دهد.

دوات آنلاین- پیام صابری بازیگر، کارگردان، چهره پرداز و همسر زیبا بروفه هجدهم آذرماه بر اثر ایست قلبی در سن 45 سالگی دارفانی را وداع گفت. وی به طور ناگهانی در خانه دچار نفس تنگی می‌شود و به اصرار زیبا بروفه به بیمارستان می‌رود اما در بیمارستان فوت می‌کند.دراین مطلب قصد داریم به بررسی علل ایست قلبی در سنین میان سالی و جوانی  بپردازیم تا شاهد اتفاقات تلخ کمتری باشیم. ایست قلبی، توقف ناگهانی کارکرد پمپ قلبی است. ایست قلبی یک مسئله الکتریکی، ناشی از خطای عملکرد الکتریکی و درنتیجه توقف کامل ضربان قلب است. بروز این‌ حالت‌ تا سن‌ 45 سالگی‌ در زنان‌ ‌بیش‌ از مردان است اما پس‌ از آن‌ در مردان بیشتر رخ می دهد.

 

 چه چیزهایی سبب مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی می شود؟

 علل مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی متفاوت است. در حدود دو سوم این موارد، مرگ به دلیل ناهنجاری قلبی است. به دلایل مختلف، چیزی باعث می شود ضربان قلب از کنترل خارج شود. این ریتم غیر طبیعی قلب به عنوان فیبریلاسیون بطنی شناخته می شود. برخی از علل خاص مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی در جوانان عبارت است از:

کاردیومیوپاتی هیپرتروفی (HCM) : یک بیماری است که در آن عضله قلب(میوکارد) به طور غیر طبیعی ضخیم و سبب می شود کار قلب برای پمپ کردن خون سخت تر شود.

اختلالات عروق کرونر: گاهی اوقات افراد با عروق قلبی (عروق کرونر) به دنیا می آیند که به صورت غیر طبیعی به هم متصل شده اند. این شریان ها می توانند هنگام ورزش کردن فشرده شوند و ممکن است جریان خون مناسبی به قلب نرسانند.

سندروم کیو.تی(QT)  : سندروم اختلال ارثی ریتم قلب می تواند ضربان قلب را سریع و نامنظم کند. ضربان قلب سریع  ناشی از تغییر در بخشی از قلب باعث ضربه به قلب می شود و ممکن است به غش بینجامد. این ضربان قلب نامنظم می تواند تهدیدی برای زندگی باشد. در برخی موارد، ریتم قلب ممکن است خیلی نامنظم باشد که باعث مرگ ناگهانی می شود.جوانان دارای اختلالات عروق کرونر، بیماری HCM  وسندرومQT ، در معرض خطر مرگ ناگهانی هستند. شایان ذکر است ایست قلبی درابتدای صبح و درهوای سرد بیشتر اتفاق می افتد.

 

 علل تنگی نفس

- ورزش خیلی سخت و شدید

 - گرمای زیاد هوا

- چاقی و حرکت در ارتفاع زیاد

غیر از این موارد، تنگی نفس علامت یک بیماری است و بیشتر اوقات، در اثر بیماری های قلبی یا ریوی بروز می کند. اگر تنگی نفس شما همراه با درد قفسه سینه، غش یا حالت تهوع باشد، باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشگیری از ایست قلبی

برای بیماری های غیر واگیر مانند ایست قلبی راه های پیشگیری پیشنهاد می شود که کنترل فشار خون ، کاهش وزن و ترک سیگار از جمله این موارد است . همچنین بیمارانی که سابقه سکته دارند، نیاز به مراقبت بیشتری دارند  تا با انجام آزمایش هایی مانند تست ورزش ، اکو، آنژیوگرافی و... مراقب سلامت قلب خود باشند.رعایت رژیم غذایی شامل سبزی و میوه و کاهش مصرف نمک ، شکر و روغن  نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

بیماران مادرزادی: عموما جوانانی که ایست قلبی می‌کنند، از این گروه اند. اگر در خانواده شما کسی بیماری قلبی دارد یا بر اثر ایست قلبی مرده است، شما هم باید به پزشک قلب مراجعه کنید و تحت نظر باشید.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.