2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
گفت‌وگو با زوج مخترع برنده چندین جایزه بین المللی اختراعات: ازدواج سرعت پیشرفت‌مان را بیشتر کرد

گفت‌وگو با زوج مخترع برنده چندین جایزه بین المللی اختراعات: ازدواج سرعت پیشرفت‌مان را بیشتر کرد

بهانه بعضی جوان ها برای ازدواج نکردن این است که مانع پیشرفت مان می شود. آن ها می گویند باید تا قبل ازدواج به همه چیزهایی که می خواهیم، برسیم چون بعد از متاهل شدن، دیگر شرایط اجازه پیشرفت نخواهد داد.

دوات آنلاین-بهانه بعضی جوان ها برای ازدواج نکردن این است که مانع پیشرفت مان می شود. آن ها می گویند باید تا قبل ازدواج به همه چیزهایی که می خواهیم، برسیم چون بعد از متاهل شدن، دیگر شرایط اجازه پیشرفت نخواهد داد. «مهدی بامداد» و همسرش «مهدیه ثبات»، نمونه آشکار و نقض کننده این تصور اشتباه هستند. زوجی که تا قبل ازدواج، تصورش را هم نمی کردند که روزی موفق به ثبت اختراعات شان شوند اما حالا برنده چند جایزه معتبر جهانی در حوزه اختراعات شان شده اند. در ادامه گپ و گفت با این زوج جوان و آینده دار را خواهید خواند:

 

  • اگر موافقید گفت و گوی مان را با معرفی خودتان شروع کنید؟

مهدی بامداد هستم، متولد شهریور 1364. متاهل و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش سازه از دانشگاه تهران جنوب. دو سالی می شود که دانش آموخته شده ام و تعدادی مقاله علمی چاپ شده بین المللی و جوایز بابت اختراعاتم دارم.

  • شغل تان را هم می گویید؟

عضو سازمان نظام مهندسی و مشغول کارهای ساختمانی هستم.

 

  • از چه زمانی تصمیم گرفتید که مخترع شوید؟

تقریبا از 10 سال پیش، پیگیر این ماجرا شدم. ایده های زیادی در ذهنم بود ولی اجرایی کردنش، فرایندی بود که دردسرهای زیادی داشت. تا حالا ده ها ایده ام مورد تایید قرار نگرفته و بعضی هایش هم تایید شده و هنوز هم ایده های زیادی دارم که به مرور باید اجرایی و ثبت شان کنم.

 

  • اولین اختراع تان در چه سالی ثبت شد و چه بود؟

اولین اختراعم سال 94 ثبت شد که یک دستگاه میراگر مغناطیسی مورد استفاده در سازه ها و دیوار های برشی بود که برای کاهش میزان تخریب ساختمان  در برابر زلزله است و به تازگی بابت همین موضوع، یک مدال طلا در یک جشنواره بیــن المللــی دریافت کردم.

 

  • این جشنواره در چه کشوری و با حضور چند مخترع برگزار شد؟

مسابقات جهانی اختراعات در حوزه عمران در کشور چین برگزار شد که مخترع ها ازحدود 110 کشور در این مسابقات شرکت کرده بودند. این را هم بگویم که من برای همین اختراع اولم، تقریبا سه ماه پیش در مسابقات برگزار شده در آمریکا هم طلا گرفتم که سطح بالایی داشت و جایزه ارزشمندی بود.

 

  • ظاهرا موضوع اختراع دوم تان جذاب تر و کاربردی تر است. درست می گویم؟

اختراع دومم، دستگاه پاک کننده شیشه های خودرو برای حذف برف پاک کن خودروهاست. برف پاک کن چند عیب دارد: بعد از مدتی استفاده به خوبی تمیز نمی کند، صدا دارد، حواس راننده را پرت می کند و ... . هدف این اختراع، حذف برف پاک کن است و از طریق هوای فشرده گرم، شیشه های ماشین را خشک و تمیز می کند. گرمایش را هم از اگزوز خودرو می گیریم که هیچ هزینه ای نداشته باشد و با کمک بخار آب، از بالای شیشه بدون این که هیچ اثری روی شیشه بماند، سطح شیشه را تمیز و خشک می کند و هر لکه ای را از بین می برد. برای این اختراع از شرکت هایی مانند فورد هم ایمیل دارم که خیلی خوش شان آمده و از جشنواره سوئیس هم مدال نقره گرفته ام. در صربستان هم مدال طلا گرفتم. هر دوی این مدال ها در سال 2018 ثبت شده است. می خواهم این اختراع را به همه بدنه خودرو برای تمیز کردنش ارتقا دهم که کار جذاب تر و پر استفاده تری است.

 

  • می گویند که ازدواج، سرعت پیشرفت را کم می کند. چه قدر با این جمله موافق هستید؟

من بنا بر تجربه خودم باید حرف بزنم. من قبل از ازدواج برای یک دوره تقریبا یک ساله، بی خیال ادامه دادن این مسیر شدم. هزینه های بالا، نداشتن انگیزه و ... باعث شد تا تصمیم بگیرم به سراغ اختراعات و ثبت شان نروم ولی یک ازدواج اصولی باعث شد تا انرژی دوباره ای بگیرم. الان خانمم و خانواده همسرم ایده دارند و این انگیزه آن ها من را تشویق کرد تا این مسیر را با قدرت و جدیت بیشتری پیگیری کنم. خانمم به من گفت که حتما ادامه بده و من وقتی پشتوانه و حامی مالی پیدا کردم، سرعتم 10 برابر شد.

 

  • یعنی خانم تان کمک مالی هم به شما کرد؟

همه سکه های عروسی مان را فروخت آن هم با قیمت سکه قدیم که الان خیلی از لحاظ مالی متضرر شدیم ولی کمک مالی هم کرد. اگر این پشتوانه ها و حمایت ها نبود، هیچ گاه به این جا نمی رسیدم. هنوز هم باورم نمی شود که تلاش هایم به ثمر نشسته است. پس این تفکر که زندگی مشترک مانع موفقیت می شود یا سرعت پیشرفت را می گیرد، قبول ندارم. تجربه شخصی من نشان می دهد که سرعت پیشرفت را خیلی هم بیشتر می کند.

 

  • جوان های زیادی هستند که ایده های ناب دارند ولی تصور این که مخترع شوند برای شان باورکردنی نیست. شما تا چند سال پیش فکر می کردید که مخترع شوید؟

اصلا. واقعا فکرش را نمی کردم. مهم ترین عامل برای موفقیت، خودباوری است. هر فردی یک ایده ای به ذهنش می رسد نباید خجالت بکشد. باید خیلی محکم و با خودباوری برود جلو و صد البته خسته و دلسرد نشود تا نتیجه کارش را ببیند.

 

  • چه قدر امیدوارید این اختراعات تان را به تولید انبوه برسانید؟

الان و برای یکی از اخترعات من 170 تا 200 میلیون هزینه شده و یک ریال کسی به من کمک نکرده است. کشور ما و مسئولان ما باید رمز موفقیت را در تولید علم و حمایت از مخترعان بدانند که هم اکنون هیچ پالس مثبتی در این زمینه دیده نمی شود.

 

  • حتی فردی به شما بابت اختراعات تان و کسب جوایز بین المللی تان تبریک هم نگفته است؟

نه، متاسفانه. در این بین فقط فدراسیون اختراعات است که برای ثبت نام ها کمک مان کرد اما برای تولید انبوه به کمک شگرف تری نیاز است.

 

  • خانم ثبات، ممکن است شما هم خودتان را معرفی بفرمایید؟

مهدیه ثبات هستم، متولد دی ماه 73. ترم آخر کارشناس مدیریت دولتی، خانه دار و دانشجو.

  • موضوع اختراع تان را هم می فرمایید؟

اختراع من یک قطعه مکانیکی است که در خودرو به کار می رود و اگر این قطعه در خودرو نباشد حتی اگر روشن باشد، باز هم قابل هدایت نخواهد بود چون فرمان خودرو قفل می شود!

 

  • این اختراع که هیچ ربطی به رشته شما ندارد! شوهرتان برای شما ساخته تا شما هم برنده یک جایزه شوید!؟

من خودم ایده این را داشتم ولی در ساخت و طراحی شوهرم به من کمک کرد. البته چون برادر من هم مهندس است، ناآشنا با این ماجرا نبودم. کلا علاقه ای به مهندسی نداشتم وگرنه در دبیرستان رشته ریاضی خوانده بودم. در ضمن تقریبا سه سال از زمان ایده پردازی تا ساخت این اختراع، زمان برده شده است.

 

  • این اختراع چه جوایزی برده است؟

در مسابقات چین در حوزه خودرو، مدال طلا گرفتم. جایزه ویژه اخترعات از کشور تایلند و مدال نقره از مسابقات آمریکا را هم برده ام.

 

  • از نحوه آشنایی تان با آقای بامداد هم برای مان بگویید؟

شاید برای تان جالب باشد که بدانید به شیوه سنتی با هم آشنا شدیم و از قبل هم یکدیگر را نمی شناختیم. سال 95 بود که شش ماه عقد یکدیگر بودیم. سال 96 هم به خانه خودمان آمدیم.

 

  • شما هم به این سوال که تاثیر ازدواج در موفقیت مثبت است یا منفی، پاسخ می دهید؟

طبیعتا الان کمتر نسبت به گذشته وقت می کنم تا مطالعه و تحقیق داشته باشم به ویژه که کلاس های فوق برنامه همچون زبان و ... هم می روم. با این حال، دست از این کار نمی کشم و در کنارش به کارهای خانه هم می رسم هرچند به شدت برنامه ریزی می خواهد. درباره سوال تان هم باید بگویم که اگر زوج ها با یکدیگر یار باشند، خیـلی هـم باعـــث پیشرفت می شود.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.