2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
نقد سریال بانوی عمارت ؛ روایت عاشقانه‌ای در دل تاریخ

نقد سریال بانوی عمارت ؛ روایت عاشقانه‌ای در دل تاریخ

سریال بانوی عمارت با یک ماجرای عاشقانه در دل تاریخ شروع شد و همین شروع خوب، توجه مخاطب را در قسمت‌های ابتدایی سریال به خود جلب کرد.

دوات آنلاین-در سال‌های اخیر مخاطبان به سریال‌های تاریخی علاقه نشان داده‌اند و این سریال‌ها مخاطبان قابل توجهی داشته‌اند. از میان سینماگرانی که در طول سال‌های گذشته، سریال تاریخی ساخته‌اند می‌توان به زنده‌یاد ضیاءالدین دری، مسعود جعفری جوزانی، داود میرباقری، حسن فتحی، کمال تبریزی، کیانوش عیاری و... اشاره کرد که آثار درخشان و ماندگاری خلق کرده‌اند. سریال «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزا... حمیدنژاد، جدیدترین سریالی است که در دوره قاجار می‌گذرد. این سریال مدتی‌است که پخش خود را آغاز کرده و با شروع خوبی که داشته،  بعد از حدود 10 قسمت موفق شده جای خود را در میان مخاطبان پیدا کند. در این مطلب نگاهی به نقاط قوت و ضعف این سریال داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

انتخاب خوب بازیگران

برای شخصیت های اصلی و مهم سریال بانوی عمارت یعنی «ارسلان میرزا» و «افسرالملوک»، بازیگران بسیار خوبی انتخاب شده‌ اند. حسام منظور بازیگر نقش «ارسلان میرزا» فعالیتش را از تئاتر شروع کرده و سابقه چندین ساله در زمینه بازیگری تئاتر دارد. او به پشتوانه همین سابقه تئاتری خود، در نقش «ارسلان میرزا» بسیار خوش درخشیده است. شخصیت «ارسلان میرزا» دو روی مختلف دارد. یک روی شخصیت او عاشق‌پیشه و مهربان است و روی دیگر بدجنس و جدی است که این بازیگر در ارائه هردوی این‌ها موفق بوده است. حسام منظور علاوه بر بازی، صدای خوبی هم دارد که همه این‌ها او را به یک شازده واقعی تبدیل کرده است. پانته‌آ پناهی‌ها نیز چهره بسیار مناسبی برای شخصیت یک خانم ایرانی در دوره قاجار دارد و به خوبی نقش زنی مغرور را که به جاری بودن خون قاجار در رگ‌هایش می‌نازد و اهل دسیسه‌چینی هم است، بازی کرده است.

 

قصه‌ای جذاب و پرکشش

سریال بانوی عمارت با یک ماجرای عاشقانه در دل تاریخ شروع شد و همین شروع خوب، توجه مخاطب را در قسمت‌های ابتدایی سریال به خود جلب کرد. مبهم بودن سرنوشت «فخرالزمان»، اتفاقات تاریخی آن دوره مانند کشته شدن ناصرالدین‌شاه و تاثیر آن در تاریخ، شخصیت‌های جدیدی که به تازگی وارد قصه شده‌اند، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا مخاطب شاهد یک قصه پرکشش و جذاب باشد.

 

ادبیات ساده و روان شخصیت‌ها

قرار نیست چون سریال تاریخی است، دیالوگ‌ها پر از کلمات سخت و غیرقابل فهم باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این سریال این است که ادبیات شخصیت‌ها نه آن‌قدر سخت است که مخاطب از شنیدن آن‌ها حوصله‌اش سر برود یا درک درستی از محتوای دیالوگ‌ها نداشته باشد، نه آن‌قدر امروزی است که تناسب نداشتن آن با ادبیات مردم در دوره قاجار، توی ذوق بزند.

 

حضور سینمایی‌ها در تلویزیون

در میان بازیگران فیلم، نام دو بازیگر سینما دیده می‌شود که اولین حضورشان را در تلویزیون با سریال بانوی عمارت تجربه کرده‌اند. پانته‌آ پناهی‌ها که نقش «افسرالملوک» را بازی می‌کند، فیلم‌هایی مانند «نفس»، «لاک قرمز» و سریال «شهرزاد» را در کارنامه خود دارد. علاوه بر او، غزل شاکری هم که با سریال «شهرزاد» نامش بر سر زبان‌ها افتاد و مورد توجه قرار گرفت، در سریال بانوی عمارت نقش «بهجت‌الملوک» را بازی می‌کند و برای اولین‌بار در تلویزیون دیده می‌شود. استفاده از این دو چهره سینمایی در سریال بانوی عمارت انتخاب مناسب و جذابی بوده است.

 

آهوی خسته عمارت

یکی از انتخاب‌هایی که به سریال لطمه زده است، انتخاب نیکی نصیریان به عنوان بازیگر نقش «آهو» است. شخصیت «آهو» نقش موثری در قصه دارد، او دختر قوی، شجاع و جسوری است که از همان ابتدا چند اتفاق مهم و تاثیرگذار در روند قصه را رقم زد. چهره خالی از احساس و بازی یکنواخت نیکی نصیریان باعث شده شخصیت «آهو» با وجود اهمیتش، در قصه باورپذیر نباشد و به اندازه کافی دیده نشود.

 

ضعف طراحی لباس

به طور کلی طراحی صحنه و چهره‌پردازی بازیگران سریال بانوی عمارت قابل قبول است اما طراحی لباس شخصیت‌ها در بعضی از صحنه‌ها کمی ایراد دارد. مثلا نوع گریم و پوشش شخصیت «فخرالزمان» در شب عروسی‌اش بسیار امروزی بود و شباهت زیادی به لباس عروس در دوره قاجار نداشت. حتی تور و تاجی که روی سر «فخرالزمان» قرار داشت، کاملا مشابه عروس های دوره حال است و همین مسئله باورپذیری مجلس عروسی در دوره قاجار را که سریال به تصویر می‌کشد، سخت می‌کند.

 

منبع: خراسان- مائده کاشیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
F.G 1397/10/16
احسنت بسیار نقد خوب وقوی بود سپاس گذارم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.