2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چرا عشق میان برخی زوج‌ها از بین می‌رود؟

چرا عشق میان برخی زوج‌ها از بین می‌رود؟

عشق بعد از ازدواج کمرنگ‌تر خواهد شد یا پر رنگ تر؟ این موضوع مهمی است که در این مطلب مورد بررسی قرار گرفته است.

دوات آنلاین-عشق بعد از ازدواج کمرنگ‌تر خواهد شد یا پر رنگ تر؟ این موضوع مهمی است که در این مطلب مورد بررسی قرار گرفته است.

 

اگر به روابط قبل و بعد از ازدواجتان نگاه کنید به تفاوت‌هایی پی می‌برید و ممکن است به این نتیجه برسید که نسبت به یکدیگر سرد شده‌اید و آن عشق و علاقه ی قبل را نسبت به یکدیگر ندارید آنگاه فکر و خیال‌هایتان شروع می‌شود؛ نگران می‌شوید که چرا محبت بینتان کم و اختلافاتتان زیاد شده است؟!

 

آیا عشق بعد از ازدواج کم می شود؟

عشق با دوست داشتن فرق دارد. عشق درواقع اشتیاقی شدید است که دو نفر را به‌سوی هم می‌کشد لذا اگر دقت کرده باشید دو نفر که عاشق یکدیگر هستند، لحظه‌شماری می‌کنند تا با یکدیگر ازدواج کنند یا دونفری که در دوران نامزدی به سر می‌برند دوست دارند که هر چه زودتر زندگی مشترک شان را شروع کنند؛ به قولی آنها طاقت دوری از همدیگر را ندارند و احساس می‌کنند عشق زیادی بینشان وجود دارد.

 

ممکن است غیرازاین هم نباشد و آن‌ها واقعاً عاشق یکدیگر باشند اما وقتی زیر یک سقف می‌روند و می‌بینند که مثل قبل آن حرارت را ندارند احساس می‌کنند که نسبت به همسرشان سرد شده‌اند و این افکار به ذهنشان می رسد که "عشق بعد از ازدواج از بین می رود"؛ درحالی‌که چنین نیست و در طول زمان علاقه کم نمی‌شود فقط تفاوت‌هایی بوجود می آید.

 

دختر و پسر قبل از ازدواج هیجان بالایی برای رسیدن به یکدیگر دارند اما به‌تدریج میزان علاقه کم نمی‌شود بلکه میزان هیجان است که کاهش پیدا می‌کند. شما تصور کنید به ماشینی علاقه‌مندید و وقتی آن را می‌خرید تا ماه‌های اول هیجان دارید که مدام با آن رانندگی کنید اما به‌تدریج میزان علاقه‌تان کم نمی‌شود بلکه هیجانتان کم می‌شود؛ حال در یک رابطه بحث خیلی جدی‌تر از به دست آوردن یک اتومبیل است چراکه در ازدواج بحث مالک شدن مطرح نیست؛ شما وقتی اتومبیلی را به دست می‌آورید بعد از مدتی به‌عنوان متعلقات کنارش می‌گذارید و هیجان به دست آوردن چیز دیگری رادارید اما رابطه ی بین زوجین پویا است و هرروز تغییر می‌کند و شما به‌اندازه‌ای که برای رسیدن به چیزی تلاش می‌کنید بیشتر به آن علاقه‌مند می‌شوید حال اگر شما به رابطه‌تان رسیدگی کنید به‌مراتب این علاقه بیشتر خواهد شد اما متأسفانه برخی از افراد وقتی دریک رابطه به هیجاناتشان پاسخ داده می‌شود، دیگر رابطه با فرد مقابل را بدیهی تصور می‌کنند و چیزهای مهم‌تر را جایگزین می‌کنند تا با آن‌ها به هیجان برسند این می‌شود که با رسیدگی نکردن به رابطه به‌تدریج اهمیت رابطه برای فرد کم می‌شود و به نظرش می‌آید که اگر طرف مقابلش باشد و نباشد فرق نمی‌کند.

 

آیا عشق بعد از ازدواج به وجود می‌آید؟

گاهی دختر یا پسر یا هردو پیش از ازدواج درمی‌یابند که یکدیگر را دوست ندارند و می‌خواهند از ازدواج انصراف دهند اما افراد خانواده و اطرافیان می‌گویند: «فعلاً ازدواج کنید بعداً محبت به وجود می‌آید.»

 

این جوانان بی‌تجربه نیز حرف آنان را باور می‌کنند، اما پس از چنین ازدواج هایی که دو نفر هیچ کشش و محبتی را نسبت به همدیگر ندارند نه‌تنها عشق به وجود نمی آید بلکه ممکن است با گذر زمان نفرت هم ایجاد شود؛ لذا هیچ تضمینی وجود ندارد که عشق و محبت بعد از ازدواج به وجود آید چنانچه حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «اگر کسی چیزی را دوست نداشته باشد نگاه به آن و یادش را نیز دوست نخواهد داشت.»

 

البته این بدان معنا نیست که باید قبل از ازدواج عاشق شد و بعد ازدواج کرد؛ مراد آن است که یک طیب خاطر و به دل نشستن باید باشد اما محبت اصلی پس از ازدواج کم‌کم افزون می‌شود.

 

چرا برخی عشق ها بعد از ازدواج می‌میرد؟

انگار همین دیروز بود که برای رسیدن به یکدیگر آسمان و زمین را به هم می‌دوختید تا به هم برسید! اما چه زود عاشقی‌هایتان به سر رسید و قول و قرارهایتان فراموش شد. دیگر از آن دوست داشتن‌های درگوشی خبری نیست حالا دل‌تنگ یک آغوش و دوستت دارم شده‌اید؛ یعنی عشق بینتان کجا رفته است؟!

 

اینکه بدانید چرا عشق به‌تدریج در بین برخی زوج‌ها محو می‌شود و از بین می‌رود تا حد زیادی می‌تواند به بهبود روابطتان کمک کند لذا ما برخی از دلایل مرگ عشق بعد از ازدواج رابه شما خواهیم گفت:

 

1-انتظارات بی‌جا: بسیاری از افراد انتظارات غیرواقعی از عشق دارند. خیلی‌ها توقع دارند که عشق همیشه وجود داشته باشد و هیچ‌گاه از بین نرود حتی با دعوا و جروبحث اما هیچ‌کدام از این‌ها واقعی نیست و خیالی باطل است. این انتظارات معمولاً درنتیجه خواندن رمان‌های عاشقانه یا دیدن فیلم‌های عاشقانه شکل می‌گیرد. برخی انتظار دارند همه‌چیز پس از ازدواج عالی باشد اما وقتی واقعیت ها و پستی و بلندی های زندگی را می‌بینند، ناامید می‌شوند و به‌تدریج عشقشان کم می‌شود.(1)

 

2-دروغ‌گویی: برخی به بهانه ی اینکه با گفتن حقیقت نمی‌خواهند طرف مقابلشان را ناراحت کنند، دائما دروغ می‌گویند و اسم دروغ‌گویی‌شان را می‌گذارند عشق! درحالی‌که دروغ آفت زندگی مشترک است و باعث می‌شود پایه زندگی یعنی اعتماد بین زوجین هم از بین برود. اگر تصور می‌کنید که همسرتان تحمل شنیدن حقیقت را ندارد این مشکل شخصی اوست و راه‌حل آن پنهان‌کاری و دروغ نیست چرا که دروغ‌گویی تنها عشق بینتان را خدشه دار می کنید.

 

3-فقدان اعتماد: خوشبخت‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین روابط بر پایه‌ ی اعتماد شکل می‌گیرد. اگر می‌خواهید رابطه‌تان همیشه پابرجا باشد، هر دوی شما باید یاد بگیرید که چگونه این نوع اعتماد را ایجاد کنید. اعتماد زمانی شکل می گیرد که زوجین به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارند و بتوانند افکار و احساساتشان را به همدیگر ابراز کنند.(2)

 

چگونه می توان بعد از ازدواج عشق را افزایش داد؟

تقریباً همه زوج‌ها در طول زندگی زناشویی با تنش‌هایی روبرو می‌شوند و دعواهایی را تجربه می‌کنند که این تنش ها برای هیچ‌کس خوشایند نیست. مَثل معروفی که گفته می شود "دعوا نمک زندگی است" بیانگر این است که همسران با اختلاف نظر بر سر موضوع های مختلف می توانند با گفتگو، شناخت شان را نسبت به یکدیگر افزایش دهند و با شناخت بیشتر به سازگاری و گذشت دست پیدا کنند. راه های دیگری هم وجود دارد که بر اساس آن می توان میزان علاقه و عشق را بالا برد:

 

1-برای همسرتان وقت کافی صرف کنید:

وقت کافی زمانی است که شما بدون قید و شرط و به‌طور کامل برای همسر خود وقت صرف کنید. گوش دادن به یکدیگر، نشستن با یکدیگر، تماشای یکدیگر، لذت بردن از حضور و لذت بردن از باهم بودن؛ این‌ها را حداقل یک‌بار در هفته برای 30-60 دقیقه انجام دهید.(3)

 

2-به شوهرتان پیام دیداری و به خانمتان پیام شنیداری دهید:

ازآنجایی‌که مردان با چشم عاشق می‌شوند به زیبایی و سلامت همسرشان بسیار اهمیت می‌دهند لذا زنان باید سعی کنند با انجام فعالیت‌های جسمانی بر سلامت و زیبایی خود بیفزایند تا بیشتر موردتوجه همسرشان قرار بگیرند؛ در مقابل زنان پیام‌های سمعی را بیشتر دوست دارند از شنیدن کلمه‌هایی همچون "دوستت دارم"نه‌تنها خسته نمی‌شوند بلکه روزبه‌روز بیشتر از قبل عاشقتان می‌شوند؛ پس مردان باید سعی کنند محبت نهفته در دلشان را ابراز کنند تا عشق همچنان در بینشان زنده بماند؛ چنانچه پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: « اگر مردی به زنش بگوید من تو را دوست دارم، این جمله هرگز از ذهن زن خارج نمی‌شود.»(4)

 

3-همسرتان را بشناسید:

یکی از نکات مهم که تأثیر زیادی در افزایش عشق بین همسران دارد شناخت یکدیگر است؛ برای اینکه به شناخت دقیقی از همسرتان برسید کافی است به تفاوت‌های وجودی زن و مرد پی ببرید. شناخت تفاوت‌های زن و مرد بحث مفصلی است که در مطالب قبل به آنها اشاره کرده ایم اما ما در این مقاله به‌صورت کلی تا حدودی شمارا با همسرتان آشنا می‌کنیم!

 

مردان عاشق زنانی می‌شوند که:

در درجه ی اول به آن‌ها احترام بگذارند و آنها را دوست داشته باشند؛ زنان شاد همواره موردتوجه همسرانشان هستند و از جذابیت بیشتری برخوردارند. مردان از زنان ناخرسند که مداوم شکایت می‌کنند و غر می‌زنند بیزارند.

 

برای یک مرد چیزی مهم‌تر از این نیست که همسرش به او اعتماد داشته باشد و پیوسته در حریم خصوصی او سرک نکشد. همچنین خوش‌مشرب بودن، مهربان و دلسوز بودن و ظرافت زنانگی، داشتن اعتمادبه‌نفس از ویژگی‌های در اولویت آقایان برای عاشق شدن است.

 

زنان عاشق مردانی می‌شوند که:

اولین و مهم‌ترین خواسته ی زنان از مردان مهربانی، اخلاق خوش و وفاداری است. زنان از احساسات زیادی برخوردار هستند و جنس زنانه ی آن‌ها به‌گونه‌ای است که غیرت خود را به‌صورت حسادت نشان می‌دهند لذا زنان عاشق مردهای باغیرتی هستند که برای خانواده ی خود حرمت قائل می شوند و از انحرافات اخلاقی دوری کنند. همچنین شنونده ی خوب بودن برای زنان مهم است.

 

پی‌نوشت‌ها:

1-ترجمه شده از مقاله «7 Reasons love dies after marriage» که در سایت 2knowmyselfمنتشره شده است

2-همان

3- ترجمه شده از مقاله«How to Improve Your Relationship With Your Spouse» که در سایت wikihow منتشر شده است

4-«وسائل الشیعة، ج 14، ص 10»

 

منبع:تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.