2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
ابرها در 10 استان کشور به زودی بارورسازی می‌شوند

ابرها در 10 استان کشور به زودی بارورسازی می‌شوند

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، از برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای اجرای پروژه باروری ابرها در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان، کرمان و فارس از طریق هواپیما و مناطقی همچون خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و غربی از طریق پهپاد به زودی خبر داد.

دوات آنلاین-مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، از برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای اجرای پروژه باروری ابرها در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان، کرمان و فارس از طریق هواپیما و مناطقی همچون خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و غربی از طریق پهپاد  به زودی خبر داد.

 

باروری ابرها که به عنوان شاخه‌ای از علم تعدیل آب و هوا شناخته می‌شود، نوعی رفتار هوشمندانه با ابرها و سیستم‌های ابری و در جهت افزایش بارش در ابرهایی است که فرایندهای بارش در داخل آن ها در حال شکل‌گیری و اجراست. به عبارت دیگر هر عملی که باعث تحریک ابر و تغییر در فرایندهای درونی ابر شود با پاشیدن یا تلقیح گرده‌های سرد، یخ خشک یا مواد شیمیایی دیگر نظیر یدور نقره  به‌ داخل ابرها یا در پایه‌ آن ها موجب انگیزش ابر و تسریع در وقوع بارش می‌شود باروری ابر نامیده می‌شود.حالا پس از مدت ها که موضوع باروری ابرها مطرح است، فرید گلکار مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان این که برای اجرای پروژه بارورسازی ابرها و همکاری نیروی هوا فضای سپاه هیچ مانعی نداریم و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، اظهار کرد: قرارداد تامین پهپاد، مواد باروری، هواپیما و... با نیروی هوا فضای سپاه آماده شده و به زودی وارد فاز اجرا خواهیم شد.

 

تجربه کشورهای دیگر

بررسی های کارشناسان نشان می دهد: تجربه کشورهای صاحب این فناوری در جهان نشان داده است، مناطقی که متوسط بارش سالانه کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر دارند، برای انجام پروژه های بارورسازی مقرون به صرفه نیستند. همچنین  باروری ابرها می‌تواند در شرایط ایده آل با فناوری پیشرفته در نهایت مقدار بارش را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد.گزارش خراسان حاکی است،  وضعیت ایران  در سال آبی 95 - 96   ثبت 230 میلی متر بارش بوده است، اگرچه در سال 97  این کم بارشی تا حدودی جبران شده است.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.