2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
مهم‌ترین نکاتی که درباره ایدز باید بدانیم

مهم‌ترین نکاتی که درباره ایدز باید بدانیم

از سال 1998، اول دسامبر مصادف با دهم آذر در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی « ایدز» نام گذاری شده است تا با توجه به اپیدمی شیوع آن در اواخر سال‌های دهه 90 میلادی، به این موضوع بیشتر پرداخته شود

دوات آنلاین- از سال 1998، اول دسامبر مصادف با دهم آذر در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی « ایدز» نام گذاری شده است  تا با توجه به اپیدمی شیوع آن در اواخر سال‌های  دهه 90 میلادی، به این موضوع بیشتر پرداخته شود. از آن جا که جنبه های مختلف آلودگی به ویروس HIV و سپس ابتلا به ایدز بسیار قابل تامل است؛ هرساله شعاری نیز انتخاب می شود تا نگاه متمرکزتری به این مقوله شود. « تشویق به شناخت وضعیت هر فرد نسبت به آلودگی HIV» شعاری است که در سال جاری مطرح شد.

 

 ایدز را بشناسیم

ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ آی وی ( HIV) دارای سرعت تکثیر پایین و عامل بیماری ایدز است. این ویروس به سیستم ایمنی هجوم می برد و بدن را در برابر ابتلا به بیماری های عفونی  و بعضی سرطان ها آسیب پذیر می کند. به تدریج و با پیشرفت عملکرد ویروس، بیماری به مرحله پیشرفته یعنی سندروم اکتسابی نقص ایمنی ( ایدز) می رسد که می تواند بروز آن بین 2 تا 15 سال زمان ببرد.در این فاصله حتی بدون اطلاع فرد از وضعیت خود، ویروس قابل انتقال به دیگران است. معمولا در هفته های نخست آلودگی به ویروس، علایمی شبیه آنفلوآنزا ظاهر می شود و باضعف قوای دفاعی بدن علایمی مانند تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن و... دور از انتظار نیست. البته پی گیری نکردن درمان مناسب نیز می تواند زمینه ابتلا به مشکلات حاد نظیر سل، مننژیت و لنفوم را فراهم کند.رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال خون و انتقال از مادر آلوده طی بارداری، زایمان و شیردهی مهم ترین علل آلودگی به HIV است اما این ویروس از طریق اشک، بزاق و رفتارهای روزمره ای مانند دست دادن، بوسیدن و... انتقال نمی یابد.

 

« ایدز» در گوشه و کنار دنیا

ثبت آمار بیش از 35 میلیون فوت تاکنون، باعث شده تا  HIV به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات جهانی در حوزه سلامت عمومی مطرح باشد. در سال 2017، حدود 940 هزار نفر در دنیا به دلیل آلودگی به این ویروس جان خود را از دست دادند و حدود 9.36 میلیون نفر در دنیا با این ویروس زندگی می کنند که 1.8 میلیون نفر آن ها کودک هستند.

 

ایدز و بارداری

طی سال های اخیر، دسترسی به اقدامات درمانی ارتقا یافته و میزان پوشش جهانی درمان آنتی ویروسی خانم های باردار و شیرده آلوده به ویروس HIV برای جلوگیری از انتقال به فرزند، 80درصد افزایش داشته است. از طرفی، در فاصله سال های 2000 تا 2017 نیز شمار موارد جدید ابتلا به ویروس HIV   حدود 36 درصد کاهش داشته و همچنین به کمک داروهای لازم، جان 4/11 میلیون نفر در این فاصله زمانی نجات یافته که منجر به کاهش موارد فوت تا  38درصد شده است.کشورهای آفریقایی با ابتلای 7/25 میلیون فرد آلوده به ویروس HIV در سال 2017، مهم ترین منطقه گرفتار این مشکل شناخته می شوند. این در حالی است که بیش از دو سوم موارد جدید ابتلا به ویروس در دنیا نیز به این سرزمین اختصاص دارد.به نظر می رسد هم اکنون تنها  75درصد افراد آلوده به ویروس HIV از وضعیت خود اطلاع دارند. در سال 2017، 7/21 میلیون نفر ناقل این ویروس تحت درمان های لازم قرار گرفته اند.

 

آمارها درباره ایدز

پروین افسر کازرونی رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: تاکنون 38 هزار و 439 فرد مبتلا به HIV در ایران شناسایی شده اند که از این تعداد 24هزار و 840 نفر زنده و بقیه فوت کرده‌اند.سالانه به طور متوسط بین دو هزار تا دو هزار و 100 مورد جدید ابتلا به HIV شناسایی می شود. بر اساس آخرین آمار تا پایان شهریور، 38 هزار و 474 نفر در کشور به HIV مبتلا بودند که این عدد شامل موارد زنده و فوتی است.بر اساس تخمین نرم افزار بین المللی سازمان بهداشت جهانی و مطالعات انجام شده، تعداد کل افراد مبتلا به HIV در ایران حدود 60 هزار بیمار است که تاکنون حدود 41 درصد آن ها شناسایی شده اند.( برخی منابع آمار 71 هزار مبتلا را بیان می کنند.)دکتر علیرضا وثیق مشاور اطلاعات راهبردی UNAIDS در   سومین گردهمایی بین المللی و هفتمین همایش سراسری ایدز با بیان این که امسال سی امین سالگرد روز جهانی ایدز برگزار می شود، اظهار کرد: آمار نشان می دهد که تا پایان سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷ میلیون نفر در جهان با HIV زندگی می کنند و 1.8میلیون نفر تنها در سال ۲۰۱۷ به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند.

 

دشواری های مقابله با ایدز

یکی از دشواری‌های مقابله با ایدز، گران بودن دارو و خدمات درمانی است.تنها یک سوم افراد مبتلا به ویروس ایدز در کشورهای فقیر تحت پوشش برنامه‌های درمانی هستند. در سال‌های اخیر وضعیت بهداشت و مداوای بیماران، بهبودی چشمگیری داشته اما هنوز ناکافی است.

 

ایدز در بین زنان افزایش یافته است

به گفته پروین افسر کازرونی،  مبتلایان از ابتدای امسال تاکنون شامل۳۰ درصد زن و ۷۰ درصد مرد بوده اند. ۳۹ درصد از این افراد از طریق اعتیاد تزریقی، ۴۱ درصد از طریق رابطه جنسی و ۳ درصد از طریق مادر به کودک مبتلا شده‌اند.

 

امکان فرزندآوری مبتلایان

مینومحرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران  می گوید: امکان ازدواج و فرزندآوری افراد اچ آی وی مثبت و منفی وجود دارد؛ به این معنی که برای فرزندآوری، می توان پس از شست و شو و ضد عفونی کردن اسپرم بیمار مبتلا به اچ آی وی، نطفه را به روش آی وی اف در رحم مادر جایگزین کرد تا فرزند سالمی به دنیا بیاید. موارد زیادی داریم که زندگی طبیعی و نرمالی دارند. علاوه بر این، امکان بچه دار شدن حتی اگر نتیجه آزمایش در هر دو والد نیز مثبت باشد، وجود دارد.انتقال از مادر به کودک هنگام زایمان با شیر دادن اتفاق می افتد که احتمال انتقال بین 25 تا 65 درصد است. به همین دلیل، این زنان سزارین می شوند و اجازه شیردهی به نوزادان خود را ندارند بنا براین شیر خشک و داروی رایگان در اختیار این افراد قرار می گیرد.

 

طبق گزارش جدید یونیسف در ۱۵ سال اخیر آمار نوجوانانی که به علت ایدز مرده اند، سه برابر شده است که بیشتر این نوجوانان در جنوب آفریقا زندگی می کنند. این تحقیق نشان می دهد هر ساعت ۲۶ نفر به این بیماری مبتلا و فقط ۱۰ نفر از آن ها در جنوب آفریقا درمان می شوند

 

به نظر می رسد هم اکنون تنها  75درصد افراد آلوده به ویروس HIV از وضعیت خود اطلاع دارند. در سال 2017، 7/21 میلیون نفر ناقل این ویروس تحت درمان های لازم قرار گرفته اند.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.