• ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن
  • اِثَّلاثا ١٣ جمادي الثانيه ١٤٤٠
  • Tuesday 19 Feb 2019
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

فیلم پایتخت شب سال تحویل پخش می‌شود
فال روزانه و فال تولد سه‌شنبه 30 بهمن
سریال پایتخت6 نوروز 99 پخش می‌شود
بیوگرافی کامل زهرا بیرامی دختر ژله‌ای که در برنامه عصر جدید با حرکات ژیمناستیک همه را متعجب کرد+ عکس‌های شگفت‌انگیز
بیوگرافی کامل آریا عظیمی نژاد داور مسابقه عصرجدید
بیوگرافی کامل رویا نونهالی به بهانه داوری در مسابقه عصرجدید
بیوگرافی کامل سید بشیر حسینی ، داور مسابقه عصر جدید
نقد و نظر ؛ برنامه عصر جدید احسان علیخانی چه ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد؟
فاطمه گودرزی، بازیگر سریال لحظه گرگ و میش: توران نقش سختی بود اما نه برای من
علیرضا خمسه خبر داد: پایتخت 6 ساخته می‌شود
معرفی داوران برنامه عصر جدید
تمام قانون‌های بازی و پشت پرده‌های برنامه عصر جدید ؛ چرا عصر جدید پربیننده است؟
بازی سرنوشت؛ چگونه بعد از آزادی از زندان خوشبخت شدم
دخترم دچار بلوغ زودرس شده است، چه کنم؟
زنم ادکلن‌های گران می‌خرید اما می‌گفت پول ندارم شام بپزم
دادگاه خانواده؛ شوهرم نگفته بود از زن اولش بچه هم دارد
درمان دیابت در طب سنتی
با این 10 روش در سریع‌ترین زمان ممکن لاغر شوید
نجات عامل جنایت 50 هزار تومانی از چوبه دار
برای دفع چشم‌ زخم چه کار باید بکنیم؟
نقش شبکه‌های اجتماعی در طلاق عاطفی
نقد برنامه عصر جدید احسان علیخانی ؛ تقلیدی از نمونه‌های خارجی
معرفی کامل مسجد امام اصفهان به‌عنوان یادگار تاریخی شیخ بهایی
انواع سنگ کلیه چرا ایجاد می‌شود و راه‌های پیشگیری و درمان آن چیست؟
عکس‌های متفاوت از بانوان سلبریتی
عکس‌های‌زننده‌ام‌در اینترنت منتشر شد
شگردهای پلید مردان متجاوز
این‌تیپ‌های‌زنان‌سلبریتی جنجالی شد
تقاضای‌رابطه‌نامشروع‌به‌بهانه‌عمل زیبایی
دختری بی‌آبرو شده‌ام
عکسی از شبنم قلی خانی با ریش و سبیل
امروز با حافظ/ دی پیر می فروش که ذکرش به خیر باد
شیرینی‌پزی/ دستور تهیه قطاب یزد
چگونه اجاق گاز را در خانه تکانی به بهترین روش نظافت و تمیز کنیم و برق بیندازیم
داستان پلیسی ، معمایی و جنایی ؛ سرقت خونین از وکیل بازنشسته
چگونه سنگ و سرامیک کف خانه را در خانه تکانی تمیز و براق کنیم
فال روزانه و فال تولد دوشنبه 29 بهمن
رازهای المیرا دهقانی برای بازی در نقش یاسمن سریال لحظه گرگ و میش
رازهای سیاه زندگی لیدی گاگا
خلاصه داستان و نقد فیلم سوءتفاهم ساخته احمدرضا معتمدی
طنز؛ بچه مربی
دلایل حسادت چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟
راهنمای کامل سفر به بروجرد + مکان‌های دیدنی و تاریخی
دادگاه خانواده؛ شوهرم باعث شد قید عشق و عاشقی را بزنم
روش‌های خانگی درمان سوختگی
قصاص مردی که همسر سابقش را کشت
کودک همسری ؛ازدواج یا معامله؟
عکسی که حال لیندا کیانی را دگرگون می‌کند
با دیدن هر دختر، ذهنم به سمت ازدواج با او می‌رود، چه کنم؟
تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟
آیا طلاق نگرفتن به‌خاطر بچه کار درستی است؟
اگر این گروه خونی را دارید بیشتر از دیگران در معرض خطر سکته هستید
ترک اعتیاد/ شیشه کشیدم تا درس بخوانم اما معتاد شدم
دوئل مرگبار برسرعشق خیابانی
سوء‌استفاده‌ازدختر16ساله‌باعکس‌ زننده
پسرساده در تله دختر شیطانی
قتل3عضو‌خانواده‌به‌خاطر20کیلو برنج
همسرم ‌با پسری‌در خانه دستگیر شد
ماجرای عجیب عروسی در زندان
بهترین و سریع‌ترین روش تمیز کردن شیشه در خانه تکانی
برای ثبت شرکت چه کار باید بکنیم؟
داستان پليسي/ دکمه طلایی
بهترین راه تمیز کردن سریع و آسان دیوارها در خانه تکانی
امروز با حافظ/ ای شاهد قدسی که کشد بند نقابت
فال روزانه و فال تولد یکشنبه 28 بهمن
شوینده‌ها و سفیدکننده‌هایی که هرگز نباید در خانه تکانی استفاده کنید
توضیحات همایون اسعدیان ،کارگردان سریال لحظه گرگ و میش درباره عشق یاسمن و دیگر شخصیت‌های سریال
راهنمای کامل خرید بهترین ساعت مچی مردانه
بهترین روش برای تمیز کردن یخچال در خانه تکانی
نظر مردم درباره سریال لحظه گرگ و میش چیست؟
کد خبر: 135943 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۱۰ - 07:41
نقدی بر فیلم آستیگمات / نمک پاشیدن روی زالوها!

نقدی بر فیلم آستیگمات / نمک پاشیدن روی زالوها!

بعد از مدت‌ها شاهد یک فیلم اجتماعی قابل‌تأمل هستیم که اگرچه در بستر یک درام خانوادگی روایت می‌شود اما ظرفیت ظریفی در بازنمایی کنشمندی های اجتماعی دارد و روابط انسانی را به‌عنوان محور و بنیان زیست اجتماعی به تصویر می‌کشد.

دوات آنلاین-بعد از مدت‌ها شاهد یک فیلم اجتماعی قابل‌تأمل هستیم که اگرچه در بستر یک درام خانوادگی روایت می‌شود اما ظرفیت ظریفی در بازنمایی کنشمندی های اجتماعی دارد و روابط انسانی را به‌عنوان محور و بنیان زیست اجتماعی به تصویر می‌کشد.

 

آستیگمات را همچنین می‌توان نمونه خوبی از یک فیلم تربیتی دانست که تأثیرات بحران‌های خانوادگی بر فرزندان را به‌خوبی و با شفافیت به تصویر می‌کشد و از این حیث فیلم جسورانه‌ای است. به نظر می‌رسد مجید رضا مصطفوی را باید جزو آن کارگردان‌هایی دانست که قدم‌به‌قدم جلوآمده و فیلم به فیلم بهتر می‌شود و چه‌بسا بتوان آستیگمات را نسبت به فیلم قبلی او انارهای نارس یک جهش در کارگردانی دانست ؛ هرچند در آن فیلم هم می‌توان نشانه‌ها و ردپای یک کارگردان کاربلد را تشخیص داد. 

 

اگرچه قصه فیلم از زاویه دید کسری پسربچه روایت نمی‌شود اما کل قصه را می‌توان از منظر نگاه او نیز بازنمایی کرد. او به دلیل آستیگمات عینک می‌زند و این دوبینی نمادی از ذهنیت و نگاه او به زیست – جهانی است که در آن به سر می‌برد؛ یک تجربه تلخ و گزنده که او را در کانون یک بحران خانوادگی قرار داده . همه آسیب‌های جدی عاطفی و رفتاری که حاصل این تجربه است در بستری دراماتیک روایت می‌شود.

 

لحن رئالیستی فیلم اگرچه تلخ به نظر می‌رسد اما همین ویژگی به نقطه قوت آن بدل شده و فیلمساز تلاش کرده بدون هیچ ملاحظه فرامتنی به پردازش رئالیستی متن پرداخته و بحران‌های روابط انسانی را چه در ارتباط با خود و چه در ارتباط با دیگران به‌درستی واکاوی می‌کند. در این میان تنها مادربزرگ خانواده (مهتاب نصیرپور) که البته چندان هم پیر نیست عاقل‌تر از بقیه به نظر می‌رسد و تلاش می‌کند روابط ویران‌شده را با صبوری‌ترمیم کند.

 

رابطه او با عروسش یکی از متفاوت‌ترین رابطه عروس و مادر شوهری است که در سینمای ایران شاهد بودیم. عروسی که در حضور مادر شوهرش نیز به انتقاد از شوهر بیکار و الکلی‌اش می‌پردازد و مادر شوهر هم که پسرش را خوب می‌شناسد در عین همدلی با او تلاش می‌کند تا به روابط ازهم‌گسسته آن‌ها سروسامان دهد.

 

محسن کیایی هم که غالباً او را در نقش‌های کمدی و شوخ‌طبع دیده بودیم در اینجا فردی عصبی و بداخلاق است که در آستانه ویرانی خودش وزندگی‌اش قرار دارد و به‌خوبی توانسته از پس این نقش جدی بربیاید و خود را از خطر تکراری شدن در نقش‌های کمیک نجات دهد. مهتاب نصیرپور هم که سالها از سینما دور بوده و کمتر او را در فیلم‌ها دیده‌ایم در اینجا بازی درخشانی از خود نشان می‌دهد و چه‌بسا اگر فیلم در جشنواره فجر سال گذشته حضور می‌یافت قطعاً او یکی از کاندیداهای دریافت جایزه بهترین نقش زن بود. حتی نیکی کریمی که نقش کوتاهی در این فیلم ایفاء می‌کند بازی به‌اندازه و کنترل‌شده‌ای از خود ارائه می‌دهد و به دل می‌نشیند.

 

اساساً شخصیت‌پردازی درست فیلم و کارگردانی به‌اندازه که از سانتی مانتالیسم دوری کرده و حد و اندازه هر پلان و سکانس را با محاسبه درست صورت‌بندی کرده عامل بسیار مهمی است تا آستیگمات به یک فیلم پخته و تأثیرگذار بدل شود. کات‌های به‌موقع و پرهیز از احساسی شدن افراطی برخی موقعیت‌ها و ریتم خوب فیلم را باید به ویژگی‌های فنی آن اضافه کرد .

 

با توجه به چندلایه بودن قصه ، فیلم به‌شدت قابلیت تأویل‌پذیری داشته و بحران روابط انسانی را در یک‌درهم تنیدگی دراماتیک روایت می‌کند. محسن کیایی که مردی لاابالی است در زیرزمین خانه‌اش در حال پرورش زالو است تا با فروش آن برای تهیه کرم‌های صورت، به اوضاع مالی زندگی‌اش سروسامانی بدهد و از این فلاکت نجات پیدا کند.

 

خود این زالوها می‌تواند نمادی از رفتارها و کنش‌های باشد که خون زندگی، خوشبختی و آرامش انسان‌ها را می‌مکد و درنهایت به استحاله و سقوط اخلاقی آن‌ها منجر می‌شود. نمک پاشیدن روی زالوها توسط کسری شاید نمادی است از اینکه او به‌عنوان بچه‌ای که در کانون آسیب‌های عاطفی و خانوادگی است تلاش می‌کند تا به‌نوعی از این زندگی انتقام بگیرد.

 

کسری به‌شدت تنهاست و والدینش هیچ درکی از موقعیت شکننده او ندارند. نامه او به معلمش نشانه اوج این احساس تنهایی و بی‌پناهی است. او نه چشم ظاهرش که چشم باطلش نیز دچار آستیگمات شده و نمی‌تواند واقعیت‌ها را درست ببنید. شاید این، پیام اصلی قصه باشد. اینکه بحران‌ها موجب ناتوانی در تشخیص واقعیت می‌شود.

 

منبع: تبیان

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.