• ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۸ آذر
  • اِلأَربِعا ١٠ ربيع الثاني ١٤٤٠
  • Wednesday 19 Dec 2018
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

فلورا سام، کارگردان سریال بی قرار: منتظر اتفاق‌های عجیب باشید
گفت‌وگو با نیکی نصیریان درباره نقش آهو د ر سریال بانوی عمارت: من و آهو شبیه به هم هستیم
پشت پرده ساخت سریال بانوی عمارت در گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد، کارگردان
گفت‌وگو با مریم مومن، بازیگر نقش اصلی زن سریال بانوی عمارت: چگونه برای نقش فخرالزمان انتخاب شدم
آشپزی/ طرز تهیه سالاد انار
لباس‌های گلدار را کی و چطور بپوشیم
راهنمای کامل سفر به کرمان+ مکان‌های دیدنی
رازهایی برای این‌که خانه زیباتر داشته باشیم
نقد فیلم آستیگمات / تحلیل روان‌شناسانه رفتارهای شخصیت‌های فیلم
گزارش تصویری از آکواریوم بندر انزلی
پردرآمدترین مشاغل دنیا چیست؟
آشپزی/ دستور پخت سرگنجشکی ؛ غذای اصیل تهرانی
با نشانه‌های اختلال تیروئید آشنا شوید
چگونه افکار منفی را دور بریزیم؟
گلستان سعدی/ احمق را ستایش خوش آید
تیپ سلبریتی‌ها در جشن سینمایی
فراردختر15ساله از خانه شیطانی
چرا پدرم را کشتم
قتل مردغریبه در خانه زن متاهل
قتل هولناک عروس باردار
زنی‌را درنبودهمسرم‌به‌خانه‌ می‌بردم
امروز با حافظ/ پیوند عمر بسته به مویی ست هوش دار
زیان یک میلیونی هر ایرانی برای حیات بانک‌های خصوصی
نقد سریال بانوی عمارت؛ از کارگردانی تا بازی بازیگران
فصل دوم سریال بانوی عمارت درباره چیست
جراحی لاغری به قیمت جان پریسا تمام شد
آشپزی/ دستور پخت خورش خلال
۴۰ هزار کشته در یک سال حاصل تیراندازی‌های آمریکا
۸ نکته که هنگام خرید لباس باید به آن‌ها توجه کنید
روش نگهداری گیاه پیله‌آ در آپارتمان
امیرمحمد زند، بازیگر نقش داماد ستایش: کسی از سرانجام ستایش 3 خبر ندارد
معرفی 10 رمان عاشقانه که حتما باید بخوانید
کدام بازیگران ایرانی در فیلم‌های خارجی بازی کرده‌اند؟
115 سال زندان برای 3 آدم خوار برزیلی
گزارش تصویری از تپه هگمتانه
معرفی مکان‌های دیدنی شهر مشهد
به زنم شک کردم، کشتمش
زنی‌برای‌شوهرش‌دنبال‌نامزد بود اما
رسوايي در پارتي شبانه
عکس‌های خانوادگی4سلبریتی
افشای‌ رازبزرگ در دادگاه خانواده
قتل شوهر با همدستی غریبه آشنا
امروز با حافظ/ ز بیخودی طلب یار می‌کند حافظ
100 ویژگی مثبت و منفی که برای انتخاب همسر می‌تواند ملاک باشد
گزارشی تامل‌برانگیز از زندگی ملوانان بندر گناوه
علی دایی سرپرستی 50 کودک را پذیرفت
پیش‌بینی مردم درباره آخر سریال بانوی عمارت
نویسنده سریال بانوی عمارت توضیح داد: قصه بانوی عمارت چگونه نوشته شد؟
شبنم فرشادجو، بازیگر نقش مهرالنسا در سریال بانوی عمارت: نقشم در این سریال ماندگار شد
معرفی کامل و نقد فیلم اتاق تاریک
سرو دسر با روکش طلا در رستوران
اعتراف تهیه‌کننده سرشناس درباره روابط غیراخلاقی با بازیگر زن معروف
ازدواج دختر رئیس جمهور در بی خبری
آشپزی/طرز تهیه سالاد عدس و کلم
اشتباهات رایج فنگ‌شویی در دکوراسیون
قوانینی که هر خانم خوش‌تیپی باید بداند
گفت‌و‌گو با پری زنگنه، خواننده موسیقی سبک اپرا: موسیقی دشمن تاریکی‌هاست
داستان‌های شاهنامه/ پادشاهی بهمن و انتقام‌جویی برای قتل اسفندیار
راز جذابیت سریال بانوی عمارت در چیست؟
شناخت شخصیت از روی گروه خونی
نقد فیلم همه می دانند؛ شاید همه ندانند
گفت‌وگو با کمند امیرسلیمانی: پدرم به بازیگر شدن من تمایل نداشت
تحلیلی درباره کلیپ پربازدید جاسازی جی.پی.اس در کفش شوهر
شرط عجیب دختر برای ازدواج ، از داماد قاتل ساخت
به کجاهای استان گیلان سفر کنیم؟
گزارش تصویری از زندان زنان
راه‌هایی برای درمان سریع سرماخوردگی
زنی در دام سیاه شوهر اینترنتی
عکس‌های‌متفاوت از الناز شاکردوست
حواشی جنجالی زندگی بهنوش طباطبایی
کد خبر: 135943 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۱۰ - 07:41
نقدی بر فیلم آستیگمات / نمک پاشیدن روی زالوها!

نقدی بر فیلم آستیگمات / نمک پاشیدن روی زالوها!

بعد از مدت‌ها شاهد یک فیلم اجتماعی قابل‌تأمل هستیم که اگرچه در بستر یک درام خانوادگی روایت می‌شود اما ظرفیت ظریفی در بازنمایی کنشمندی های اجتماعی دارد و روابط انسانی را به‌عنوان محور و بنیان زیست اجتماعی به تصویر می‌کشد.

دوات آنلاین-بعد از مدت‌ها شاهد یک فیلم اجتماعی قابل‌تأمل هستیم که اگرچه در بستر یک درام خانوادگی روایت می‌شود اما ظرفیت ظریفی در بازنمایی کنشمندی های اجتماعی دارد و روابط انسانی را به‌عنوان محور و بنیان زیست اجتماعی به تصویر می‌کشد.

 

آستیگمات را همچنین می‌توان نمونه خوبی از یک فیلم تربیتی دانست که تأثیرات بحران‌های خانوادگی بر فرزندان را به‌خوبی و با شفافیت به تصویر می‌کشد و از این حیث فیلم جسورانه‌ای است. به نظر می‌رسد مجید رضا مصطفوی را باید جزو آن کارگردان‌هایی دانست که قدم‌به‌قدم جلوآمده و فیلم به فیلم بهتر می‌شود و چه‌بسا بتوان آستیگمات را نسبت به فیلم قبلی او انارهای نارس یک جهش در کارگردانی دانست ؛ هرچند در آن فیلم هم می‌توان نشانه‌ها و ردپای یک کارگردان کاربلد را تشخیص داد. 

 

اگرچه قصه فیلم از زاویه دید کسری پسربچه روایت نمی‌شود اما کل قصه را می‌توان از منظر نگاه او نیز بازنمایی کرد. او به دلیل آستیگمات عینک می‌زند و این دوبینی نمادی از ذهنیت و نگاه او به زیست – جهانی است که در آن به سر می‌برد؛ یک تجربه تلخ و گزنده که او را در کانون یک بحران خانوادگی قرار داده . همه آسیب‌های جدی عاطفی و رفتاری که حاصل این تجربه است در بستری دراماتیک روایت می‌شود.

 

لحن رئالیستی فیلم اگرچه تلخ به نظر می‌رسد اما همین ویژگی به نقطه قوت آن بدل شده و فیلمساز تلاش کرده بدون هیچ ملاحظه فرامتنی به پردازش رئالیستی متن پرداخته و بحران‌های روابط انسانی را چه در ارتباط با خود و چه در ارتباط با دیگران به‌درستی واکاوی می‌کند. در این میان تنها مادربزرگ خانواده (مهتاب نصیرپور) که البته چندان هم پیر نیست عاقل‌تر از بقیه به نظر می‌رسد و تلاش می‌کند روابط ویران‌شده را با صبوری‌ترمیم کند.

 

رابطه او با عروسش یکی از متفاوت‌ترین رابطه عروس و مادر شوهری است که در سینمای ایران شاهد بودیم. عروسی که در حضور مادر شوهرش نیز به انتقاد از شوهر بیکار و الکلی‌اش می‌پردازد و مادر شوهر هم که پسرش را خوب می‌شناسد در عین همدلی با او تلاش می‌کند تا به روابط ازهم‌گسسته آن‌ها سروسامان دهد.

 

محسن کیایی هم که غالباً او را در نقش‌های کمدی و شوخ‌طبع دیده بودیم در اینجا فردی عصبی و بداخلاق است که در آستانه ویرانی خودش وزندگی‌اش قرار دارد و به‌خوبی توانسته از پس این نقش جدی بربیاید و خود را از خطر تکراری شدن در نقش‌های کمیک نجات دهد. مهتاب نصیرپور هم که سالها از سینما دور بوده و کمتر او را در فیلم‌ها دیده‌ایم در اینجا بازی درخشانی از خود نشان می‌دهد و چه‌بسا اگر فیلم در جشنواره فجر سال گذشته حضور می‌یافت قطعاً او یکی از کاندیداهای دریافت جایزه بهترین نقش زن بود. حتی نیکی کریمی که نقش کوتاهی در این فیلم ایفاء می‌کند بازی به‌اندازه و کنترل‌شده‌ای از خود ارائه می‌دهد و به دل می‌نشیند.

 

اساساً شخصیت‌پردازی درست فیلم و کارگردانی به‌اندازه که از سانتی مانتالیسم دوری کرده و حد و اندازه هر پلان و سکانس را با محاسبه درست صورت‌بندی کرده عامل بسیار مهمی است تا آستیگمات به یک فیلم پخته و تأثیرگذار بدل شود. کات‌های به‌موقع و پرهیز از احساسی شدن افراطی برخی موقعیت‌ها و ریتم خوب فیلم را باید به ویژگی‌های فنی آن اضافه کرد .

 

با توجه به چندلایه بودن قصه ، فیلم به‌شدت قابلیت تأویل‌پذیری داشته و بحران روابط انسانی را در یک‌درهم تنیدگی دراماتیک روایت می‌کند. محسن کیایی که مردی لاابالی است در زیرزمین خانه‌اش در حال پرورش زالو است تا با فروش آن برای تهیه کرم‌های صورت، به اوضاع مالی زندگی‌اش سروسامانی بدهد و از این فلاکت نجات پیدا کند.

 

خود این زالوها می‌تواند نمادی از رفتارها و کنش‌های باشد که خون زندگی، خوشبختی و آرامش انسان‌ها را می‌مکد و درنهایت به استحاله و سقوط اخلاقی آن‌ها منجر می‌شود. نمک پاشیدن روی زالوها توسط کسری شاید نمادی است از اینکه او به‌عنوان بچه‌ای که در کانون آسیب‌های عاطفی و خانوادگی است تلاش می‌کند تا به‌نوعی از این زندگی انتقام بگیرد.

 

کسری به‌شدت تنهاست و والدینش هیچ درکی از موقعیت شکننده او ندارند. نامه او به معلمش نشانه اوج این احساس تنهایی و بی‌پناهی است. او نه چشم ظاهرش که چشم باطلش نیز دچار آستیگمات شده و نمی‌تواند واقعیت‌ها را درست ببنید. شاید این، پیام اصلی قصه باشد. اینکه بحران‌ها موجب ناتوانی در تشخیص واقعیت می‌شود.

 

منبع: تبیان

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.