2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نکاتی که قبل از کاشت مژه حتما باید بدانید

نکاتی که قبل از کاشت مژه حتما باید بدانید

اکستنشن مژه نباید باعث شکستن مژه‌های طبیعی خودتان شود، مگر اینکه مژه‌کار مژه‌های نازک و شکننده‌تان را با اکستنشن‌های زیاد سنگین کند!

دوات آنلاین-اگر قصد کاشت مژه یا اکستنشن دارید باید قبل از آن اطلاعات خود را درباره نحوه انجام این کار، چگونگی مراقبت‌های بعد آن و عوارض احتمالی‌اش بالا ببرید به همین خاطر توصیه می‌شود این مطلب را با دقت بخوانید:

 

کاشت مژه؛ ۱۲ نکته مهم که قبل از کاشت و اکستنشن مژه باید بدانید

تقریبا همه‌ی ما خانم‌ها به داشتن مژه‌های بلند و پرپشت علاقه‌مندیم. نیازی به گفتن نیست که ریمل‌زدن چقدر روی ظاهر چشم‌ها تأثیر دارد و زیباتر نشان‌شان می‌دهد. همین غریزه‌ی زیبایی‌دوستی بهانه‌ای شده تا این روز‌ها کاشت مژه محبوبیت زیادی پیدا کند، چراکه با کاشت مژه می‌توانید بدون ریمل‌زدن همیشه مژه‌هایی خوش‌حالت داشته باشید. اگر مژه‌های کوتاه یا کم‌پشتی دارید و به کاشت مژه فکر می‌کنید، ما قصد داریم تا ۱۲ نکته کلیدی را برای کسانی که می‌خواهند کاشت مژه و اکستنشن مژه انجام دهند معرفی نماییم.

 

۱. اکستنشن‌های نیمه‌دائمی با مژه مصنوعی‌های نواری یا دانه‌ای موقتی خیلی فرق دارند

اکستنشن‌های نیمه‌دائمی باید دانه‌دانه و با دست توسط مژه‌کار (کارشناس انجام کاشت مژه) روی مژه‌های طبیعی چسبانده شوند. این نوع کاشت مژه درصورت مراقبت کافی حدود ۶ تا ۸ هفته دوام دارد و تا زمانی که مژه‌ی طبیعی خودتان نریزد، روی مژه باقی می‌ماند.

 

۲. اکستنشن‌های مژه انواع مختلفی دارند و هرکسی باید گزینه‌ی مناسب خودش را انتخاب کند

وقتی تصمیم به کاشت مژه گرفتید، باید تصمیمات دیگری هم به‌دنبالش بگیرید:

 

جنس مژه: می‌خواهید اکستنشن‌تان چه جنسی باشد؟ مینک (ساخته‌شده از موی حیوانات)، ابریشم یا سایر الیاف مصنوعی؟ اکستنشن‌های جنس مینک معمولا گران‌تر، لطیف‌تر و طبیعتی‌ترند، اما گاهی برخی الیاف مصنوعی هم آن‌قدر باکیفیت ساخته می‌شوند که خیلی طبیعی به‌نظر می‌رسند و چه‌بسا از اکستنشن‌های مینک گران‌تر دربیایند.

تراکم مژه: هرچه مژه‌ها متراکم‌تر باشند پرحجم‌تر به‌نظر می‌رسند.

فر مژه: هرچه فر مژه بیشتر باشد جلوه‌ی بیشتری پیدا می‌کند.

بلندی مژه: انتخاب بلندی مژه کاملا سلیقه‌ای است!

برای اینکه به نتیجه‌ی دلخواه برسید، همان ابتدای کار عکس مدل مدنظرتان را نشان بدهید تا مژه‌کار بهتر بتواند در تصمیم‌گیری راهنمایی‌تان کند.

 

۳. برای اکستنشن‌های بلندتر به تعداد مژه‌های بیشتری نیاز است

اگر مژه‌های خیلی بلندی می‌پسندید باید تعداد مژه‌های بیشتری بکارید، چراکه اکستنشن‌های بلند درصورت تعداد کم خیلی پراکنده و خلوت به‌نظر می‌رسند و حتی از مژه‌های طبیعی‌تان هم کم‌حجم‌تر جلوه خواهند کرد.

 

۴. تا ۱۲ ساعت نباید به صورت‌تان آب بزنید

پس از کاشت مژه حداقل تا ۱۲ ساعت نباید به صورت‌تان آب بزنید تا چسب‌ها خوب خشک شوند. عرق کردن و اشک ریختن، شنا و صورت‌شستن هم ممنوع! اگر چسب مژه خوب خشک نشود، ممکن است حل شود و به داخل چشم راه پیدا کند یا درصورت بالابودن دمای بدن تبخیر شود و سوزش و قرمزی چشم را به‌دنبال داشته باشد.

 

۵. کاشت مژه و ترمیم آن در درازمدت اقدامی هزینه‌بر است

با اکستنشن مژه همیشه طوری به‌نظر می‌رسید که انگار ریمل زده‌اید. شاید پیش خودتان فکر کنید که، چون نیازی نیست روی مژه‌های اکستنشن ریمل بزنید (ریمل به اکستنشن مژه آسیب می‌زند)، پس با کاشت مژه از هزینه‌های لوازم آرایشی‌تان کم می‌شود. اما واقعیت چیز دیگری است! هزینه‌ی خرید اکستنشن جنس خوب و انجام کاشت پیش مژه‌کار حرفه‌ای کم نیست. ضمنا این را هم مدنظر داشته باشید که تقریبا هر چند هفته به ترمیم نیاز دارید، چراکه اکستنشن‌ها روی مژه‌های طبیعی چسبانده می‌شوند و وقتی مژه‌های طبیعی‌تان بلند شوند و بریزند باید دوباره به مژه‌کار مراجعه کنید تا جای اکستنشن‌های خالی را برای‌تان پر کند. البته هزینه‌ی ترمیم به تعداد مژه‌هایی که کاشته می‌شوند بستگی دارد. علاوه‌بر همه‌ی این‌ها ازلحاظ زمانی هم باید وقت بگذارید.

 

نکته‌ی دیگر اینکه هرچه موعد ترمیم را عقب بیندازید اکستنشن‌های بیشتری می‌ریزند و درنتیجه برای ترمیم به کاشت مژه‌های بیشتری نیاز خواهید داشت و این یعنی افزایش هزینه‌ی ترمیم. این را هم بدانید وقتی تعداد اکستنشن‌ها خیلی کم شوند، برخی مژه‌کار‌ها دیگر کار ترمیم انجام نمی‌دهند و درعوض توصیه می‌کنند که چند اکستنشن باقی‌مانده را با حلال ویژه‌ی چسب بردارند و یک کاشت جدید برای‌تان انجام بدهند.

 

۶. با اکستنشن مژه مصنوعی دیگر نیازی نیست که همیشه آرایش چشم داشته باشید

گفتیم که با اکستنشن مژه طوری به‌نظر می‌رسید که انگار ریمل زده‌اید. اما جالب است بدانید که ردیف کاشت اکستنشن‌ها حالتی از خط چشم هم ایجاد می‌کند و به‌همین‌خاطر با کاشت مژه بدون خط چشم نیز چشمانی زیبا خواهید داشت. در وقت‌تان هم برای آرایش چشم صرفه‌جویی می‌شود.

 

۷. با اکستنشن مژه کشیدن خط چشم سخت‌تر می‌شود

تراکم و فر زیاد مژه‌های اکستنشن ممکن است جلوی دیدتان را برای کشیدن خط چشم بگیرد و درنتیجه نتوانید پشت پلک‌تان را خوب ببینید. از طرفی پاک‌کردن خط چشم هم خودش مسئله‌ای است. ازآنجاکه مالیدن چشم‌ها باعث شل‌شدن و ریزش مژه‌های طبیعی می‌شود، ممکن است موقع پاک‌کردن آرایش چشم، به‌ویژه با آرایش پاک‌کن‌های پایه‌روغنی، اکستنشن‌هایتان کنده شوند یا چسب‌شان در آرایش پاک‌کن حل شود؛ بنابراین اگر اصرار به کشیدن خط چشم دارید، برای پاک کردنش از پد‌های آرایش پاک کن فاقد چربی استفاده کنید و پد را خیلی آرام به‌سمت پایین بکشید.

 

۸. مراقبت‌های روزانه از مژه‌های اکستنشن چندان هم بی‌زحمت نیست

مژه‌های اکستنشن معمولا بعد از خواب یا شستن صورت به‌هم می‌ریزند و گاهی هم شاید خرده‌ای چیزی لای‌شان گیر کند و درنتیجه نیاز به مرتب‌کردن و تمیزکردن داشته باشند. می‌توانید بعد از خواب یا حمام برای مرتب‌کردن مژه‌هایتان از برس‌های مخصوص مژه استفاده کنید. شب‌ها قبل از خواب هم می‌توانید برای تمیزکردن مژه‌هایتان از شامپوبچه‌ی رقیق‌شده استفاده کنید. پس می‌بینید که مژه‌های اکستنشن هم نیاز به تمیزکردن و مرتب‌کردن دارند، اما نباید مژه‌هایتان را بکشید، بمالید یا دست‌کاری کنید.

 

۹. اکستنشن مژه می‌تواند باعث مشکلات چشمی شود

البته که با اکستنشن مژه ظاهر محشری پیدا می‌کنید، اما آیا می‌دانید که کاشت مژه در برخی موارد می‌تواند باعث قرمزی و خارش چشم و حتی گاهی ایجاد ترشحات چشمی شود؟ درصورت بروز ناراحتی‌هایی ازاین‌قبیل باید چشم‌تان فورا معاینه شود و شاید لازم باشد که اکستنشن‌هایتان را بردارید.

 

بیماری چشمی پس از کاشت مژه گاهی بر اثر عفونت‌های باکتریایی به‌وجود می‌آید. یکی از دلایل ابتلا به عفونت‌های چشمی پس از کاشت مژه این است که مژه‌کار باید با بدون دستکش کارش را انجام دهد و همین مسئله می‌تواند احتمال انتقال عفونت را افزایش دهد (پوشیدن دستکش در مژه‌کاری مانع انجام کار می‌شود). عفونت ممکن است از راه‌های دیگری هم منتقل شود. مثلا شاید خود اکستنشن‌ها آلوده باشند. این احتمال هم وجود دارد که عفونت از دست خودتان بر اثر مالش چشم‌ها منتقل شود. خلاصه عفونت از هر راهی که منتقل شده باشد، احتمالا دکتر برای‌تان قطره‌ی چشمی آنتی‌بیوتیکی یا دارو‌های دیگر تجویز خواهد کرد و شاید هم لازم باشد درصورت برطرف‌نشدن مشکل‌تان، اکستنشن‌هایتان را بردارید.

 

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی مژه‌کار‌ها باید موارد زیر را رعایت کنند:

شستن دست‌ها قبل از شروع کار؛

پوشیدن ماسک؛

استفاده از روبالشی‌های بهداشتی؛

استریل‌کردن موچین‌ها؛

استفاده از برس‌های مژه‌ی یک‌بارمصرف.

 

ضمنا توجه داشته باشید که چشم برخی افراد به کاشت مژه واکنش نشان می‌دهد. براساس یک نظرسنجی آنلاین در ژاپن، ۲۶/۵ درصد افرادی که تجربه‌ی کاشت مژه داشتند اعلام کردند که پس از انجام اکستنشن به واکنش‌هایی همچون قرمزی، سوزش، خارش و تورم پلک دچار شدند. چنین واکنش‌هایی ممکن است بر اثر مواد محرک موجود در چسب مژه همچون فرمالدهید ایجاد شوند؛ بنابراین بهتر است که کاشت مژه را فقط در سالن‌هایی انجام بدهید که از مواد استاندارد و چسب‌های فاقد مواد محرک استفاده می‌کنند.

 

وقتی برای مشاوره‌ی کاشت مژه می‌روید، حتما درمورد اینکه از چه چسبی استفاده خواهد شد، سؤال کنید. چسب‌های حاوی بوتیل‌سیانو‌اکریلات و اوکتیل‌سیانواکریلات می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند، چون هم وقتی خشک می‌شوند انعطاف‌پذیرند و هم به‌طور کلی نسبت به سایر چسب‌ها کمتر سمی هستند. اما به‌هرحال چسب مژه ماده‌ای شیمیایی است و چشم هم عضو حساسی از بدن است؛ به‌همین‌خاطر برخی چشم‌پزشک‌ها کلا با کاشت مژه موافق نیستند. علاوه‌بر همه‌ی این‌ها کاشت مژه به‌خاطر نوارچسب‌های نگهدارنده‌ی پلک که در طول انجام اکستنشن استفاده می‌شوند با خطر خراش مُلتَحِمه (تخریب غشای پوشاننده‌ی کره‌ی چشم) همراه است؛ بنابراین اگر پس از کاشت مژه علائم غیرطبیعی داشتید، بهتر است به مژه‌کارتان رجوع کنید تا اکستنشن‌هایتان را بردارد. با وجود اکستنشن‌ها شاید برای پزشک تشخیص اینکه علائم‌تان ناشی از عفونت باکتریایی یا آلرژی یا ترکیب هر دوی اینهاست سخت باشد، اما با برداشتن اکستنشن‌ها علت مشکل‌تان سریع‌تر مشخص خواهد شد.

 

۱۰. اکستنشن مژه نباید باعث شکستن مژه‌های طبیعی شود

اکستنشن مژه نباید باعث شکستن مژه‌های طبیعی خودتان شود، مگر اینکه مژه‌کار مژه‌های نازک و شکننده‌تان را با اکستنشن‌های زیاد سنگین کند!

 

۱۱. عوارض دقیق کاشت مکرر مژه هنوز مشخص نیست

هنوز اطلاعات جامعی درخصوص تأثیر کاشت مکرر مژه روی سلامتی مژه‌های طبیعی (مثلا بلندی مژه، میزان رشد یا سلامتی درازمدت مژه‌ها) در دست نیست. بااین‌حال عده‌ای از پزشکان معتقدند که کاشت مکرر مژه موجب آلوپسی کششی می‌شود، به این معنی که ممکن است مژه‌های طبیعی‌تان بر اثر تحمل دائم وزن اکستنشن‌ها بریزند.

 

۱۲. بعید نیست علی‌رغم همه‌ی هزینه‌ها و خطرات احتمالی به داشتن مژه‌های اکستنشن اعتیاد پیدا کنید

کاشت مژه به‌قدری روی زیبایی چهره تأثیر دارد که بعید نیست معتاد این کار شوید! برخی خانم‌ها علی‌رغم همه‌ی هزینه‌ها و خطرات احتمالی کاشت مژه، حتی پس از چند تجربه‌ی ناموفق و درگیری با مشکلاتی همچون عفونت‌های چشمی، حاضر به زندگی با مژه‌های طبیعی خودشان نیستند.

 

 

به‌هرحال اگر تصمیم به کاشت مژه دارید، حتما این کار را نزد مژه‌کاری حرفه‌ای و در سالن‌های بهداشتی انجام بدهید و همچنین اطمینان حاصل کنید که از اکستنشن و چسب استاندارد و باکیفیتی برای‌تان استفاده شود.

 

خطرات و عوارض کاشت مژه طبیعی و مصنوعی

در این قسمت قصد داریم تا به سوالاتی پیرامون خطرات و عوارض کاشت مژه بپردازیم.

 

برای گذاشتن مژه مصنوعی از چسب‌های خاصی استفاده می‌شود. آیا این چسب‌ها خطر‌هایی برای چشم و مژه دنبال دارد یا نه؟

 

بله، قطعا خطر‌هایی دارد. چسب مژه مصنوعی می‌تواند باعث التهاب پوست پلک و زمینه ساز اگزما و حساسیت شود. البته ممکن است این عوارض در اولین نوبت بروز نکند، ولی فرد بعد از چند بار استفاده از مژه مصنوعی معمولا دار مشکل می‌شود. ضمن اینکه این چسب‌ها حاوی ماده سرطان زا نیز هستند.

 

پس امکان اینکه فرد پس از کاشت مژه مصنوعی دچار حساسیت هم شود، وجود دارد؟

بله، مژه‌های مصنوعی حاوی فلزات سمی و مواد نگهدارنده شیمیایی هستند که خود دلیلی محکم برای دوری از آن است. ضمنان اگر به لاتکس حساسیت دارید، اول باید مطمئن شوید که چسب مژه مورد استفاده حاوی این ماده حساسیت زاست یا نه. البته این موضوع تقریبا غیرممکن است، زیرا این چسب‌ها بدون وجود لاتکس نمی‌توانند مژه را روی پلک نگه دارند؛ بنابراین بهتر است حداقل قبل از انجام این کار به کلینیک‌های آلرژی مراجعه کنید تا تست‌های تشخیصی برایتان انجام شود.

 

چرا پس از گذاشتن مژه‌های مصنوعی مژه‌های قبلی شروع به ریزش می‌کنند؟

چون فشار زیادی به پیاز مژه وارد می‌شود و ممکن است فرد مژه‌های خود را برای همیشه از دست بدهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هرگز برای زیبایی مژه‌های خود دنبال روش‌های خطرناک نروید و فقط از ریمل که به مراتب ارزان تر، ساده‌تر و در عین حال موثر هم است، استفاده کنید. البته ریمل‌های نامرغوب هم ممکن است باعث حساسیت و عفونت چشم خانم‌ها شوند.

 

بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند کاشت مژه، روش موثری برای اصلاح کم پشتی مژه‌های آن‌ها یا زیباتر به نظر رسیدنشان است. به همین دلیل به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کند. آیا این کار درست است؟

 

نه به هیچ وجه، آرایشگر هرگز برای شما مژه نمی‌کارد. فقط مژه مصنوعی را با چسبی مقاوم‌تر نصب می‌کند. این روش هم همان خطر‌های استفاده از مژه مصنوعی را دارد. همچنین به دلیل تعداد بالای تک مژه‌ها و استحکام بیشتر چسب، فشار بیشتری به پلک وارد می‌کند. کاشت مژه روشی بسیار دشوار است و فقط به وسیله متخصص پوست و برای افرادی که دچار سانحه و سوختگی شده اند، انجام می‌شود.

 

برای کم پشتی مژه‌ها چه پیشنهادی دارید؟

بهتر است افرادی که این مشکل را دارند به متخصص پوست مراجعه کنند و با گرفتن دارو مشکلشان را حل کنند. چون کاشت مژه نه تنها مشکل آن‌ها را حل نخواهد کرد بلکه عواقب بیشتری را هم به دنبال خواهدداشت.

 

افرادی که از مژه مصنوعی استفاده می‌کنند باید با بروز چه مواردی به پزشک مراجعه کنند؟

اگر در اثر استفاده از مژه‌های مصنوعی با مواردی مانند پرخونی در چشم، خارش در پلک، ترشح از لبه پلک، درد در چشم و قرمزی در لبه پلک مواجه شدند، باید هرچه سریع‌تر مژه مصنوعی خود را بردارند.

 

استفاده از مژه مصنوعی احتمال گل مژه را افزایش می‌دهد

معمولا کاشت مژه یا چسباندن مژه مصنوعی به وسیله چسب‌های مخصوصی که بسیار قوی هستند، انجام می‌شود که به راحتی هم قابل کندن نیستند، اما این کار عوارض جانبی‌ای هم دارد که از آن جمله می‌توان به تغییر رنگ پلک در ناحیه و اطراف چشم به خصوص تیره رنگ شدن پوست در حاشیه پلک اشاره کرد. همچنین تحریک چشم که علائمی از جمله قرمزی، خارش، ورم، سوزش، خشکی و در بعضی موارد پوسته ریزی پلک چشم را نیز شامل می‌شود.

 

اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که افراد به چه قصدی می‌خواهند این کار را انجام دهند؟ آیا منظورشان از این کار تنها زیبایی است یا اینکه واقعا مژه‌های کم پشتی دارند؟ اگر مژه هایشان کم پشت است باید حتما علتش را پیدا کنند و نزد متخصص پوست بروند. به هرحال کاشت مژه مصنوعی، آن هم به صرف زیبایی، عواقب بدی در پی دارد و باعث بروز اگزما و حساسیت چشمی خواهدشد.

 

ضمن اینکه توصیه می‌شود افرادی که مژه‌های کم پشتی دارند از مواد آرایشی کمتر استفاده کنند یا حداقل از مواد خوبی در این زمینه بهره بگیرند. مثلا زدن یک ریمل مرغوب به مراتب بهتر از کاشت مژه است، چون کاشت مژه مصنوعی در درازمدت محلی برای جمع شدن باکتری‌ها و انواع عفونت‌ها می‌شود.

 

به همین دلیل اگر قصد چنین کاری دارید لازم است یک بار دیگر به خوبی به آن فکر کنید و عواقبش را درنظر بگیرید. چون مژه‌های مصنوعی خونرسانی را در سطحی که مژه روی آن چسبانده شده کم می‌کنند و باعث کم پشتی مژه‌های طبیعی می‌شوند. مژه مصنوعی احتمال ابتلا به عفونت، به خصوص گل مژه را افزایش می‌دهد و این مساله در افرادی که استعداد ابتلا به گل مژه را دارند خیلی بیشتر است. به طور کلی، افرادی که از مژه‌های مصنوعی استفاده می‌کنند بیشتر به گل مژه مبتلا می‌شوند.

 

مژه‌های مصنوعی می‌توانند فقط برای بعضی از افراد مفید باشند. برای مثال اگر فردی مژه اش را در اثر سوختگی یا بیماری، از دست بدهد و امکان کاشت مژه فراهم نباشد، پزشک استفاده از مژه‌های مصنوعی را توصیه می‌کند. قطعا تشخیص اینکه فرد شرایط کاشت مژه را دارد یا نه، بر عهده پزشکان است، نه آرایشگران! از طرف دیگر، مژه مصنوعی مانند لوازم آرایشی یک وسیله شخصی است؛ پس مژه مصنوعی دست دوم، به خصوص وقتی شخص دیگری را که قبلا از آن استفاده کرده نمی‌شناسید، جدا خودداری کنید.

 

به هیچ وجه مژه‌های مصنوعی خودتان را هم به کسی قرض ندهید. این مژه‌ها باید به صورت یکبار مصرف باشند و استفاده از یک مژه مصنوعی و چسب مخصوص آن به دفعه‌های زیاد توصیه نمی‌شود، چون به طور یقین این مژه‌ها با هر بار کندن و چسباندن دوباره دچار آلودگی می‌شوند و به چشم آسیب وارد می‌کنند. درضمن آرایشگران معمولا برای اینکه چشم‌ها کنار مژه مصنوعی زیباتر به نظر برسند، گذاشتن لنز را هم پیشنهاد می‌کنند، ولی این کار احتمال عفونت چشم را تا چند برابر زیاد می‌کند.

 

از طرفی دیگر، روی مژه مصنوعی نباید ریمل زد، چون احتمال ابتلا به عفونت و التهاب شدید چشم بالا می‌رود. اگر در اثر استفاده از مژه‌های مصنوعی یا مواردی مانند پرخونی در چشم، خارش در پلک، ترشح از لبه پلک، درد در چشم و قرمزی در لبه پلک مواجه شدید باید هرچه سریع‌تر مژه مصنوعی را بردارید.

 

منبع:yjc

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.