2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
دلیل سکسکه و راه درمان آن چیست؟

دلیل سکسکه و راه درمان آن چیست؟

حتما شما هم دچارش شده‌اید. این سکسکه وقتی شروع می‌شود دیگر آدم را ول نمی‌کند و حساب کلافه کننده است و گاهی باعث می‌شود آبروی آدم در جمع برود. ولی دلیل سکسکه چیست و چه طور می‌توان از شر آن خلاص شد؟

دوات آنلاین-حتما شما هم دچارش شده‌اید. این سکسکه وقتی شروع می‌شود دیگر آدم را ول نمی‌کند و حساب کلافه کننده است و گاهی باعث می‌شود آبروی آدم در جمع برود. ولی دلیل سکسکه چیست و چه طور می‌توان از شر آن خلاص شد؟

 

محمد حسین فرقانی متخصص عمومی درباره علت ایجاد سکسکه و راه‌های مقابله با آن اظهار کرد: سکسکه اساساً یک واکنش عصبی است؛ در واقع عواملی منجر به تحریک عصب پاراسمپاتیک می‌شود و در نهایت سکسکه را به همراه دارد؛ این عارضه در موارد شدید نیاز به درمان پیدا می‌کند و ممکن است آسیب رسان باشد. در ضمن مصرف بعضی غذاها بسته به طبع افراد ممکن است ایجاد سکسکه کند.

 

وی ادامه داد: اغلب برای درمان سکسکه از قرص داروی اسکازینا استفاده می‌کنند که غالبا دارویی برای کنترل اعصاب است؛ این دارو هم به صورت قرص و هم به صورت آمپول مورد  استفاده قرار می‌گیرد، حتی ممکن است با مصرف نیمی از این قرص هم حال بیمار بهبود پیدا کند.

 

فرقانی بیان کرد: بنا بر تجاربی که از طریق بیماران به دست آمده راهکارهای طب سوزنی در برخی موارد پاسخگوی این عارضه بوده است. همچنین درمان‌های روانی می‌توانند خیلی کمک کننده باشند تا فرد از این حالت  ایجاد شده خلاصی پیدا کند.

 

تاثیر اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک در سکسکه

این متخصص عمومی تشریح کرد: در مجموع برای درمان سکسکه باید به دنبال محرک‌هایی باشیم که برای کنترل اعصاب سمپاتیک، اعصاب پاراسمپاتیک را فعال کند؛ اعصاب سمپاتیک سیستم‌هایی هستند که اثر تشدیدی بر عارضه‌ دارند و در واقع پارامترهای هستند که باعث ایجاد و تشدید اختلال عصبی نام برده می‌شوند، اما اعصاب پاراسمپاتیک عکس کار سمپاتیک‌ها را انجام می‌دهند می‌توان گفت سیستم‌های پاراسمپاتیک اثرات سمپاتیک‌ها را خنثی می‌کنند.

 

وی افزود: برای مثال افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، گر گرفتگی بدن و غیره از آثار سیستم سمپاتیک محسوب می‌شود و عوامل خنثی کننده آن که باعث فروکش کردن مشکلات نام برده و ایجاد تعادل می‌شود را پاراسمپاتیک می‌نامند؛ در این دسته مشکلات همواره سعی داریم تا این دو بخش را تنظیم کنیم تا همواره در تعادل باشند.

 

فرقانی تاکید کرد: روش‌هایی مثل ترساندن، خوردن آب به صورت برعکس یا با کمی خم شدن ، نگه داشتن نفس و روش‌های دیگری که به صورت مرسوم انجام می‌شود برای درمان سکسکه تجویز می‌شود؛ این موارد با پرت کردن حواس بیمار و تغییر شرایط باعث تنظیم خود به خودی عوامل سمپاتیک و پارا سمپاتیک می‌شود؛ اما فاکتور ترساندن را توصیه نمی‌کنیم چرا که ممکن است در افرادی که سن بالاتری دارند به ایست قلبی و در نهایت ایجاد مشکلات اساسی در بیمار منجر شود.

 

منبع:yjc

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.