2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چگونه پرکاری و کم کاری تیروئید را تشخیص دهیم

چگونه پرکاری و کم کاری تیروئید را تشخیص دهیم

از هر 1000 تا3000 نوزادی که متولد می‌شوند یک‌نفر دچار کم‌کاری تیروئید است که خوشبختانه با اجباری شدن آزمایش خون پاشنه پا در سه روز اول زندگی تشخیص داده شده و درمان مستمر تا پایان عمر خواهد داشت. اختلال عملکرد تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است.

دوات آنلاین-رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم ایران با اشاره به اینکه اختلال عملکرد تیرویید در زنان شایع‌تر از مردان است، گفت: تشخیص کم کاری و پرکاری تیروئید با انجام آزمایش‌های خون، در مواردی با سونوگرافی و اسکن تیروئید انجام می‌شود.

 

فریدون عزیزی در دوازدهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم در ارتباط با اینکه بیماری کم کاری و پرکاری تیروئید در کشور ما چقدر شایع است؟ گفت: کم کاری تیروئید حدود 6 تا 2 درصد بالغین جامعه و پرکاری تیروئید حدود یک تا نیم درصد افراد را مبتلا می‌کند همچنین کم کاری تیروئید در افراد میانسال و سالخورده و پرکاری تیروئید در افراد جوان و میانسال شایع‌تر است.

 

وی اظهارداشت: علاوه بر این از هر 1000 تا3000 نوزادی که متولد می‌شوند یک‌نفر دچار کم‌کاری تیروئید است که خوشبختانه با اجباری شدن آزمایش خون پاشنه پا در سه روز اول زندگی تشخیص داده شده و درمان مستمر تا پایان عمر خواهد داشت. اختلال عملکرد تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است.

 

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم ایران در مورد دلایل ابتلا به این بیماری‌ها و علائم آن گفت: یکی از دلایل اصلی کم کاری تیروئید در جهان کمبود مصرف ید است که خوشبختانه از 30 سال قبل با تولید و توزیع نمک یددار برطرف شده است و توصیه می شود که والدین در سراسر کشور مراقبت و نظارت دائم داشته باشند که با مصرف نمک یددار توسط همه افراد خانواده از بروز اختلالات مربوط به کمبود ید و به ویژه کم کاری تیروئید جلوگیری شود.

 

رئیس دوازدهمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم عنوان کرد: این اختلالات موجب کمبود رشد ذهنی و جسمی کودکان و نوجوانان شده ودر گذشته با کاهش ضریب هوشی و یادگیری و اختلالات ذهنی شدیدی همراه بوده که  با مصرف نمک یددار مرتفع شده است.

 

وی افزود: در مواردی که کم کاری و پرکاری تیروئید رخ می دهد غیر از دو مورد فوق (کمبود ید و کم‌کاری مادرزادی تیروئید) اکثر عوامل مختلف ایمنی شناسی و ژنتیک دخالت دارند که پیشگیری از آنها تاکنون تعریف نشده است.

 

 رئیس دوازدهمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم ایران ادامه داد: تشخیص کم کاری و پرکاری تیروئید با انجام آزمایش‌های خون، در مواردی سونوگرافی و اسکن تیروئید انجام می شود. درمان کم‌کاری با مصرف قرص لووتیروکسین و پیگیری آن با انجام آزمایش‌های خون صورت می‌گیرد.

 

عزیزی بیان داشت: در درمان پرکاری تیروئید، پس از بررسی دقیق هر بیمار از یکی از سه روش درمانی استفاده می‌شود. یکی مصرف داروهای ضد تیروئید مانند متی‌مازول، دوم مصرف ید رادیواکتیو و سوم عمل جراحی که با صلاحدید فوق تخصص غدد درون ریز یا متخصصین داخلی یکی از سه درمان فوق برای هر بیمار انجام خواهد شد.

 

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.