2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
یک سال بعد از زلزله؛ زخم همچنان بر پیکر کرمانشاه

یک سال بعد از زلزله؛ زخم همچنان بر پیکر کرمانشاه

امروز 21 آبان اولین سالروز حادثه زلزله مهیب کرمانشاه و منطقه سرپل ذهاب است؛ زلزله ای که در یک لحظه کوتاه، زمین و زمان و بلکه تاریخ این منطقه را دگرگون کرد. حدود 600 نفر از هموطنانمان در این زلزله جانشان را از دست دادند و هزاران خانه و کاشانه مردمان این منطقه با خاک یکسان شد.

دوات آنلاین-امروز 21 آبان اولین سالروز حادثه زلزله مهیب کرمانشاه و منطقه سرپل ذهاب است؛  زلزله ای که در یک لحظه کوتاه، زمین و زمان و بلکه  تاریخ این منطقه را دگرگون کرد. حدود 600 نفر از هموطنانمان  در این زلزله جانشان را از دست دادند و هزاران خانه و کاشانه مردمان این منطقه با خاک یکسان شد.

 

پس از این زلزله، مردم ایران ، چهره های فرهنگی و سیاسی با همه گرایش ها، سلبریتی ها و چهره های تاثیر گذار اجتماعی پا به میدان کمک رسانی به زلزله زدگان گذاشتند و  حماسه ای کم نظیر در همیاری و همنوایی خلق کردند. زمان اما خیلی زود می گذشت و هفته های اول پس از حادثه، مناطق زلزله زده همچنان از برخی مسئولان و دست اندرکاران میزبانی می کرد؛ مسئولانی که برخی از آن ها فقط وعده دادند و آن طور که باید و شاید به قول هایشان عمل نکردند. امروز پس از گذشت یک سال از آن حادثه مهیب و هزاران کانکسی که برای زندگی مردم زلزله زده برپا شد، با آماری عجیب روبه رو هستیم، آن جا که امام جمعه سرپل ذهاب دیروز گفت: متأسفانه با وجود گذشت یک سال از وقوع زلزله استان کرمانشاه هنوز بیش از پنج هزار خانوار در چادر و کانکس سکونت دارند.فاطمی نسب با یادآوری این که بسیاری از مردم همچنان در کانکس و چادر سکونت دارند، بیان کرد: نوسانات قیمت ارز و شرایط متغیر بازار سبب گرانی مصالح ساختمانی شد و براین اساس روند ساخت وساز با کندی مواجه و همین موضوع موجب شد مردم اکنون در تکمیل منازل خود دچار مشکل شوند.

 

وی با اشاره به این که آمارهای خوبی از سوی استاندار کرمانشاه درخصوص ساخت واحدهای مسکونی در روستاهای زلزله زده ارائه شده است، گفت: اما با وجود این، تعدادی از واحدهای مسکونی هنوز در روستاها ساخته نشده و همین موضوع موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم این منطقه شده است.امام جمعه سرپل ذهاب افزود: امیدواریم دولت هرچه سریع تر تدبیری بیندیشد تا مردمی که هنوز در کانکس به سر می برند و به دلیل گرانی مصالح هیچ امیدی برای تکمیل منازل مسکونی خود ندارند بتوانند به منازل خود بازگردند. وی ادامه داد: بعد از گذشت یک سال متأسفانه در سرپل ذهاب مشکلات زیرساختی در معابر و کوچه ها وجود دارد.گزارش خراسان حاکی است، در این میان البته اقدامات متعددی نیز در بخش بازسازی صورت گرفته است به ویژه در بخش های مردمی و گروه های جهادی که امیدوارم گزارشی از این اقدامات به مردم ارائه شود. همچنین تلاش سلبریتی ها نیز در این زمینه نباید نادیده انگاشته شود. اگرچه همین روزها هم این موضوع و سرنوشت پول هایی که برخی از آن ها از کمک های مردمی برای زلزله زدگان جمع آوری کردند، به چالشی میان آن ها و بخش های حقوقی و قضایی تبدیل شده است و خبرهایی نیز منتشر شد که حساب های بانکی برخی از سلبریتی ها نیز مسدود شده بود.

 

این گزارش حاکی است، دو روز قبل فتاح، رئیس کمیته امداد در مراسم افتتاح دو هزارو500 واحد مسکونی زلزله زدگان شرکت و اعلام کرد ما به وعده مان عمل کردیم. دیروز هم رئیس بنیاد مسکن ازپایان بازسازی بیش از 52هزار و 500 واحد  و احداث بیش از 18 هزار واحد مسکونی خبر داد. به گزارش خبرنگار خراسان، علیرضا تابش دیروز در نشست خبری اولین سالگرد زلزله کرمانشاه با اشاره به اعطای دو هزار و 220 میلیارد تومان وام برای تعمیر و ساخت خانه های زلزله زده کرمانشاه افزود: 320 میلیارد تومان از این رقم به صورت بلاعوض و 1900 میلیارد تومان با سودهای 4 و 5 درصد برای ساخت و تعمیر خانه های شهری و روستایی اختصاص داده شده است.به گفته وی بر اساس شناسایی و برآورد این سازمان در اثر این زلزله بیش از 100هزار واحد مسکونی در 10 شهر و هزار و623 روستا آسیب دیدند که 37 هزار واحد از نوع تخریبی و 63 هزار واحد از نوع تعمیری بوده اند که برای آن ها پرونده اعطای وام بانکی تشکیل شده است و به بانک معرفی شده اند.

 

سقف250 میلیون وام برای احداث هر ساختمان

تابش در ادامه از امکان تخصیص تا سقف 250 میلیون تومان وام برای احداث هر واحد ساختمانی سه طبقه همراه با پیلوت در مناطق زلزله زده خبرداد و گفت: برای احداث هر طبقه مسکونی حداکثر 50 میلیون تومان وام و 11 میلیون تومان کمک بلاعوض در مناطق شهری و 35 میلیون تومان وام و 10 میلیون تومان کمک بلاعوض در مناطق روستایی اختصاص می یابد. برای واحدهای تعمیری شهری و روستایی تا سقف 12 میلیون تومان وام و دو میلیون تومان کمک بلاعوض، برای کمک به معیشت زلزله زدگان تا سقف 10 میلیون تومان وام و دو میلیون تومان کمک بلاعوض و برای مقاوم سازی و به سازی واحدهای زلزله زده 40 میلیون تومان وام و 4.5 میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص می یابد. وی افزود:با جمع این مبالغ برای هر طبقه واحد مسکونی 73 میلیون تومان و برای سه طبقه یک ساختمان مسکونی همراه با پیلوت امکان پرداخت وام تا سقف 250 میلیون تومان وجود دارد.وی نرخ سود این وام ها را برای مناطق روستایی 4 درصد و برای مناطق شهری 5 درصد اعلام کرد و گفت: هزینه پروانه و نظارت بر احداث این ساختمان ها توسط خود بنیاد مسکن تامین می شود و برای زلزله زدگان رایگان است.

 

استاندار کرمانشاه و سلبریتی ها

رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به پرسشی درباره هزینه های احداث ساختمان توسط سلبریتی ها گفت: استاندار کرمانشاه در این خصوص اطلاع دارد و همه خانه هایی که توسط سلبریتی ها یا هر شخص دیگری، در مناطق زلزله زده ساخته شده از امکانات و مصالح متعلق به بنیاد مسکن بهره برده اند.به گفته وی تاکنون بنیاد مسکن برای احداث  ساختمان 54 هزار تن آهن آلات، 11هزار و 800 اسکلت و پیچ و مهره ، 176 هزارتن سیمان و 150 هزار تن بتن بین مردم زلزله زده توزیع کرده است.

 

و اما...

با همه این اخبار و اطلاعات اما این نگرانی وجود دارد که در این روزهای سرد پاییز و زمستانی که در راه است چه زمانی کانکس نشینی و چادرنشینی زلزله زدگان کرمانشاه تمام می شود؟ و چه زمانی رسانه ها می توانند این جمله را تیتر کنند که؛ کرمانشاه آبادتر از همیشه شد...

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.