2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
پرسپولیس باز هم معجزه می‌کند؟

پرسپولیس باز هم معجزه می‌کند؟

همه چیز برای بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا آماده است. ورزشگاه آزادی تهران این روزها شرایط متفاوتی را از سر می‌گذراند و ورزشگاه پیر پایتخت حالا نونوار شده و امروز روز رونمایی از آزادی تهران هم هست؛ ورزشگاه مخوف آسیا برای هر حریف غیرایرانی.

دوات آنلاین-همه چیز برای بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا آماده است. ورزشگاه آزادی تهران این روزها شرایط متفاوتی را از سر می‌گذراند و ورزشگاه پیر پایتخت حالا نونوار شده و امروز روز رونمایی از آزادی تهران هم هست؛ ورزشگاه مخوف آسیا برای هر حریف غیرایرانی.

 

شاید باخت 2- صفر در خانه حریف نتیجه خوبی نباشد اما وقتی یادمان می‌افتد که امروز کاشیما باید پا به جهنم آزادی بگذارد، امیدوار می‌شویم. پرسپولیس بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا را به تیم ژاپنی باخت، آن‌هم در حالی که با خوش‌بینی زیادی راهی سرزمین آفتاب تابان شده بود تا بتواند برابر این حریف که می‌گفتند خط حمله زهرداری دارد اما دفاعش چندان مستحکم نیست، نتیجه قابل قبولی بگیرد؛ تیم در نیمه نخست هم انصافا خوب بود اما نیمه دوم همه‌چیز تغییر کرد و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که سرخ‌ها 2 بار دروازه خود را باز شده دیدند تا کار شاگردان برانکو در تهران سخت و سخت‌تر شود. حالا کار به تهران کشیده شده و امروز 2 تیم برابر هم صف آرایی می‌کنند تا قهرمان امسال آسیا مشخص شود.

 

امروز کار شاگردان برانکو سخت است و پرسپولیسی‌ها علاوه بر لشگر مصدومان و محرومان باید به این نکته توجه کنند که نیمکتشان خالی است اما در مقابل این نیمکت خالی، سکوهای لب به لب پر ورزشگاه آزادی می‌تواند امید را در دل برانکو و شاگردانش بکارد. همه ما می‌دانیم که این پرسپولیس‌ با کوهی از مشکلات و خیریت‌ها به فینال رسیده و با هیچ پرسپولیس دیگری قابل مقایسه نیست؛ فارغ از رنگ‌ها و فارغ از هر نتیجه‌ای که امروز رقم بخورد، باید قبول کرد که این روزها‌، سمفونی سرخ، در قلب پایتخت زیباتر از همیشه می‌نوازد...‌

 

تیم کاشیما‌ آنتلرز ژاپن چند روز پیش موفق شد در چارچوب جی‌لیگ ژاپن بدون استفاده از نفرات اصلی‌اش مقابل کاشیوا ریسول به پیروزی برسد. در ترکیب تیم کاشیما اثری از بازیکنان حاضر در فینال نبود، اما همان تیم ذخیره نیز در قامت مهره‌های اصلی ظاهر شدند و توانستند 3 امتیاز حساس پیش از بازی با پرسپولیس را به ارمغان بیاورند. این در‌حالی است که نماینده ایران با توجه به مصدومیت حسین ماهینی و امید عالیشاه و محرومیت سیامک نعمتی، وضعیت خوبی را از لحاظ بازیکن تجربه نمی‌کند و حتی در صورت حضور این 3 بازیکن نیز شرایط قرمزها از لحاظ بازیکن با کاشیما آنتلرز قابل‌قیاس نبود. یکی از نقاط ابهام برای کادرفنی پرسپولیس شرایط امید عالیشاه بود.

 

بازیکنی که از مدت‌ها قبل با مصدومیت دست‌و پنجه نرم می‌کرد و حتی به همین دلیل قرار بود در بازی با السد قطر نیز به میدان نرود اما او در نیمه‌نهایی و فینال بازی کرد و نمایش دل‌چسبی را هم نشان نداد ولی اتفاق بدتر، پس از بازی با کاشیما به وقوع پیوست. او در تمرین تیم مصدوم شد و برای دومین روز در تمرین گروهی شرکت نکرد و در نهایت قرار بر این شد که عالیشاه از لیست 18 نفره خارج شود.

 

اگر بیرانوند، حسینی، خلیل‌زاده، انصاری، مصلح، نوراللهی، علیپور، کامیابی‌نیا، منشا، رسن و همتی را 11 بازیکن اصلی تیم پرسپولیس در این بازی بدانیم؛ برانکو تنها 2 انتخاب برای نحوه آرایش ترکیب تیمش خواهد داشت. فرضیه اول که محتمل‌تر است، شجاع خلیل‌زاده را در پست دفاع راست و آدام همتی را در پست هافبک راست قرار می‌دهد. خلیل‌زاده از بازی با الدحیل کم و بیش در این پست بازی کرده و پس از دربی پایتخت نیز در آن‌جا حضور داشته و نشان داده که می‌تواند در کارهای دفاعی مستحکم ظاهر شود.

همتی نیز در بازی رفت مقابل السد عملکرد قابل قبولی را از خود ارایه کرد و علی‌رغم تجربه بسیار پایین، پرتلاش، دونده و جنگنده ظاهر شد. فرضیه دوم که ترکیب پرسپولیس را هجومی‌تر جلوه می‌دهد، آدام همتی را در راست، انصاری را در چپ و زوج خلیل‌زاده - حسینی را در پست دفاع میانی قرار می‌دهد. این بار برانکو باید انتخاب کند که پست دفاع چپ را در اختیار بازیکنی نظیر شایان مصلح قرار بدهد یا از احسان علوان‌زاده استفاده کند؛ این 2 بازیکن این فصل در چنین پستی حضور داشته‌اند و پروفسور حداقل می‌داند که مصلح و علوان‌زاده آگاهی نسبی نسبت به وظایف خود دارند.

 

در هر 2 حالت، نحوه چینش بازیکنان سیستم 2-4-4 لوزی قرار داده شده و بعید است برانکو از سیستمی غیر از این بهره ببرد. در این سیستم برانکو سعی خواهد کرد مثلث تهاجمی تیمش و بال‌های کناری را به محوطه جریمه کاشیما نزدیک کند، چرا‌که مدافعان این تیم در زمان تراکم بازیکنان حریف در محوطه جریمه دچار اشتباه می‌شوند و این پاشنه آشیل شاگردان آیوا‌ست. شاگردان برانکو ایوانکوویچ مخصوصا در هنگام کرنر و ضربات ایستگاهی می‌توانند از این ضعف نهایت استفاده را ببرند. کاشیما به شدت روی شوت‌های کوتاه (شوت از داخل محوطه جریمه) ضعف دارد.

 

 8 گل روی شوت کوتاه، 5 گل ضربه سر و یک گل به خودی نحوه دریافت گل‌های کاشیما بوده‌. ضعف مفرط دیگر کاشیما روی حملات عمقی است. از این‌رو پرسپولیس باید برنامه ویژه‌ای برای نفوذ عمقی و بازیسازی و استفاده از موقعیت‌های داخل محوطه جریمه بریزد.

 

در این شرایط رسن با پاس‌های توی عمق و علیپور با سرعتش می‌توانند 2 بازیکن تاثیرگذار برانکو در بازی امروز باشند. از مجموع 14 گل دریافتی کاشیما در فصل جاری لیگ قهرمانان 8 گل در نیمه اول و 6 گل در نیمه دوم بوده است و پرسپولیسی‌ها امیدوارند با گلزنی در نیمه اول خیلی زود به بازی برگردند و شرایط را برای حریف ژاپنی سخت کنند.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.