2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
جاهای دیدنی جزیره قشم با آدرس و عکس

جاهای دیدنی جزیره قشم با آدرس و عکس

جزیره قشم جاهای دیدنی زیادی دارد. مکان‌هایی که هم تاریخی و باستانی است و هم از نظر طبیعی بسیار دیدنی است. البته باید در زمان مناسب به قشم سفر کنید.

دوات آنلاین-قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس است که سابقه تاریخی آن به زمان ساسانیان برمیگردد و در آن دوران به قشم، ابرکاوان گفته می‌شد. قشم جاهای دیدنی زیای دارد و ماه‌های دی و بهمن بهترین زمان سفر به آنجا است. در بقیه ماه‌های سال هم می‌شود به این جزیره رفت البته بهتر است از 10 تیر تا 10 شهریور را برای سفر انتخاب نکنید چون آنجا در این فاصله زمانی بسیار گرم است.

 

شهرستان قشم  از نظر جغرافیایی به سه بخش مرکزی، شهاب و هرمز تقسیم شده و 7 دهستان را در خود جای داده است. این شهرستان  دربرگیرنده 69 شهر و روستا است که از آن میان می‌توان به طولا، درگهان، حمیری، جزیره لارک، کووئی، هلر، گیاهدان، رمچا، جی‌جیان، باغ‌بالا، توربان، تم‌سنتی، زینبی، پی‌پشت، کوشه قشم، سوزا، هرمز و قشم اشاره کرد.

 

در اینجا باید گفت از بنادر مهم و صیادی شهرستان قشم می‌توان به بهمن، شهید ذاکری، بندر سوزا، مسن، سلخ، کاوه اشاره کرد. مردم قشم با زبان فارسی صحبت می‌کنند و دین‌داری در میان مردم این جزیره جایگاه خاصی دارد.

 

شایان ذکر است شهر قشم در شرقی‌ترین نقطه جزیره قشم واقع شده و به علت موقعیت استراتژیک خود عمده‌ترین سکونتگاه جزیره به حساب می‌آید. این شهر پایگاه اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم است.

 

گفتنی است؛ شهرستان قشم جاذبه‌های متنوع و چشم‌گیری دارد که از میان آنها می‌توان به جزایر ناز، جنگل دریایی حرا، انجیر معابد یا درخت سبز، غار خربز، چاه‌های تل آب یا طلا، گنبد نمکی نمکدان، دره ستارگان، قلعه پرتغالی‌ها، نخستین ژئوپارک ایران قشم اشاره کرد.

جزایر ناز در جزیره قشم

زیبایی جزایر ناز در غروب قشم

جزایر ناز نامی است که به چند جزیره کوچک اطراف قشم گفته می‌شود که به دلیل فاصله کمی که با ساحل دارند، در زمان جزر و مد به ساحل وصل و سپس جدا می‌شوند. این جزایر یک کیلومتر با ساحل فاصله دارند و در غروب بسیار تماشایی هستند. برای دیدن آنها فقط کافی است به ساحل بروید.

انجیر معابد یا درخت سبز در قشم

انجیر معابد یا درخت سبز در تم سنتی قشم

درخت انجیر معابد یکی از رستنی‌های شگفت‌انگیز مناطق حاره و به خصوص خلیج فارس است. یکی از زیباترین این درختان در منطقه تم‌سنتی واقع شده است. 

 

روستای تُم سِنَتی در محدوده 30 کیلومتری شهر قشم با داشتن زیارتگاه خواجه بوالخیر، قبرستان قدیمی با بیش از هزار سال، درخت لور و باغات میوه با روستاهای زینبی، گربه دان، بنگالی و کردوا  همجوار است.

چاه های تل آب یا طلا یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم

چاه های تل آب یا طلا یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم

یکی از جاذبه های شگفت انگیزی که در جزیره قشم موجود است چاه های تل آب یا طلا است که عمر بسیار طولانی هم دارا هستند. این چاه ها با هدف ذخیره آب باران این منطقه ساخته شده اند. 

چاه های تل آب یا طلا یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم

این چاه ها در ۷۶ کیلومتری شهر قشم و در ۳۰ کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم هم قرار دارند و زمانیکه برای بازديد این چاه ها می روید مشاهده می کنید قلعه نادری هم درست در کنار همین چاه ها در درون گودال دامنه کوه به چشم می خورد. 

 

ایده ساخت این چاه های آب از دوران هخامنشیان بوده و اکنون هم بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می رود.

غار خربس ؛غاری تاریخی در جزیره قشم

غار خربس ؛غاری تاریخی در جزیره قشم

غار خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار گرفته و به نظر می‌رسد که مردم در دوره‌های پیش از اسلام با افزودن وسعت این غار به احتمال زیاد از آن به عنوان پناهگاه یا نیایشگاه استفاده می‌کردند.

غار خربس ؛غاری تاریخی در جزیره قشم

هزاران سال قبل در دوران ساسانیان روستایی به نام خربس رونق بسیاری داشته است و جزء یکی از پرترددترین بخشهای جزیره قشم شمرده می شده است. پیرامون این روستا با تپه های کوتاه و بلند مرجانی، بصورت دایره وار محاصره شده است. در روبروی این قلعه، گورستانی باستانی قرار دارد که مشرف به دهانه ی غارهای خربس است. دهانه غارهای خربس در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری، در دل کوه قرار گرفته اند. پیشنهاد می کنیم که حتما در سفر به قشم از این غار شگفت انگیز دیدن کنید.

 

آدرس غار خربس: جزیره قشم، ۱۵ کیلومتری شهر قشم

کوه نمک یا گنبد نمکی از جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی در قشم

کوه نمک یا گنبد نمکی از جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی در قشم

کوه نمک در جنوب غربی جزیره قشم قرار گرفته و به شکل مخروط است. این کوه در ارتفاع 397 متر به قله کوه نمکدان می‌رسد و به خودی خود یک اثر تاریخی طبیعی دیدنی به حساب می‌آید.

دره ستارگان از دیدنی‌ترین مناطق قشم

دره ستارگان از دیدنی‌ترین مناطق قشم

دره ستارگان در ۱۵ کیلومتری شهر قشم در جاده کناره جنوبی جزیره و روستای برکه خلف قرار دارد. این جاذبه طبیعی در حدود پنج کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قشم قرار دارد..

دره ستارگان از دیدنی‌ترین مناطق قشم

اهالی معتقد هستند که  به دلیل شکل ویژه‌اش با تاریک شدن هوا محل آمد و شد ارواح و اجنه می‌شود. بنابراین در شب از ورود به آن خودداری می‌کنند.

دره ستارگان از دیدنی‌ترین مناطق قشم

دره ستارگان به دلیل فرسایش خاک و سنگ به وجود آمده است. باد و آب باعث این فرسایش شده اند.

دره تندیس ها در قشم

دره تندیس ها در قشم را حتما ببینید

دره تندیس ها در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر قشم و در جنوب غربی روستای طبل قرار دارد. سطح بیشتر دره از ترک های گلی پوشیده شده و از نظر ساختاری تقریباً مثل دره ستارگان است فرسایش در این دره سنگی تندیس های طبیعی شگفت انگیزی خلق نموده است.

 

بام قشم را فراموش نکنید

یکی از زیباترین چشم اندازهای این جزیره را در بلندترین جای آن یعنی بام قشم میتوانید داشته باشید. از آن بالا چشم اندازی فوق العاده به جنگل ها و سواحل شمالی خلیج فارس خواهید داشت.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.