2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
مرد شماره 2 طالبان از زندان آزاد شد

مرد شماره 2 طالبان از زندان آزاد شد

منابع معتبر به روزنامه «نیوز» پاکستان گفته اند که آزادی ملا برادر به درخواست دولت قطر صورت گرفته است. گفته می‌شود رهایی وی در پی سفر اخیر خلیل زاد به منطقه و درخصوص مذاکرات آمریکا با طالبان انجام شده است.

دوات آنلاین-در افغانستان چه  می گذرد؟ آیا شاهد بازگشت به عصر امارت اسلامی طالبان هستیم؟ «زلمی خلیل زاد»، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان و حالا نماینده ویژه واشنگتن در امور افغانستان، دو بار با مقامات سیاسی طالبان در دوحه قطر گفت و گو کرده است. همزمان گمانه زنی هایی از ماموریت جدید نیکی هیلی، سفیر پیشین ترامپ در سازمان ملل در افغانستان به گوش می رسد. با گذشت چند روز نیز ژنرال عبدالرازق، فرمانده امنیت استان قندهار به طور مشکوکی ترور می شود. حالا«تادین خان اچکزی» برادر جنرال عبدالرازق اچکزی به عنوان فرمانده پلیس استان قندهار انتخاب شده که به گفته کارشناسان از تجربه نظامی برخوردار نیست. درست در همین آشفته بازار امنیت افغانستان، ملا برادر که 9 سال قبل از سوی شبکه استخبارات نظامی پاکستان (آی اس آی) بازداشت شده بود، آزاد می شود.

 

منابع معتبر به روزنامه «نیوز» پاکستان گفته اند که آزادی ملا برادر به درخواست دولت قطر صورت گرفته است. گفته می‌شود رهایی وی در پی سفر اخیر خلیل زاد به منطقه و درخصوص مذاکرات آمریکا با طالبان انجام شده است. این فرمانده طالبان یکی از چهار موسسانی است که سبب تحریک طالبان در سال 1994 در افغانستان شد. او زمانی آزاد شده که افغانستان درصدد فراهم آوردن مقدمات انتخابات مهم ریاست جمهوری در خرداد ماه 1398 است. به نظر می رسد که آمریکا به طور جدی به دنبال رساندن طالبان یا افراد دیگری با مدل فکری طالبان به قدرت در افغانستان با هدف تامین منافع آمریکا و حذف مطلق دیگر کشورها در امور این کشور است.

 

ملا برادر کیست؟

ملا عبدالغنی برادر 50 سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کردند. پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند. او در مدارس پاکستان مسائل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.

 

ملا برادر پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، شورای کویته، مهم ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد. عبدالغنی برادر در سال ۱۹۶۸ در شهر دهراوود استان «ارزگان» در جنوب افغانستان متولد شد. او در مدارس دینی درس خوانده اما تعلیمات دینی را «به پایان نرسانده است.» گفته می شود که او با قبیله پوپلزایی از قبایل قندهار نسبت دارد. همان استانی که با چالش امنیتی روبه رو شده است. طی سال هایی که گروه های مجاهدین علیه نیروهای شوروی سابق و دولت تحت حمایتش در کابل می جنگیدند ملا برادر عضو حزب اسلامی به رهبری مولوی یونس خالص بود.

 

وی در سال ۱۹۹۴ به همراه سه نفر دیگر از جمله ملا محمد عمر، گروه طالبان را ایجاد کرد و برای پیروزی این گروه در خطوط مقدم نبرد در غرب افغانستان و نیز کابل جنگید. در زمان حمله آمریکا و متحدانش به گروه طالبان او معاون وزارت دفاع طالبان بود. پس از سقوط گروه طالبان به دست آمریکا، او معاون ملا محمد عمر، رهبر اسبق طالبان شد. ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می‌شد که در سال ۲۰۱۰، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانه زندان شد.

 

به گزارش بی بی سی، منابع آگاه که نخواسته اند نامشان فاش شود گفته اند که «خواهرش همسر ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان است و همسر او خواهر ملا عمر» نام او در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که حق مسافرت و استفاده از خدمات بانکی را ندارد.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.