• ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ فروردين
  • اِلأَحَّد ١٧ رجب ١٤٤٠
  • Sunday 24 Mar 2019

عکس روز

رضایی جو

آخرین خبرها

عکسی بسیار متفاوت از مریم مومن
نقد سریال بر سر دو راهی ، سریالی که از شبکه جم تقلید نمی‌کند
غار کتله خور کجا است و چه بخش‌های دیدنی دارد؟
گفت‌وگو با دختری که خواستگار متاهلش را کشت
کارگردان سریال بر سر دو راهی توضیح داد،چه اتفاقاتی برای شخصیت حامد می‌افتد؟
پشت پرده طلسم سیاه همسر برای مرد تاجر
استاندار سابق گلستان یک روز قبل از عید در استان بود و سیل هم جاری شده بود، اما گفت چیزی نیست و اتفاقی نمی‌افتد
اجرای تاتر شایان سلطانی همراه با جایزه ویژه امین حیایی در قسمت دهم برنامه عصر جدید 3 فروردین
نمایش حیرت آور گروه نواندیشان ، پرهام بنی اسدی و سما برهانی دو نابغه نوجوان ریاضی در قسمت دهم برنامه عصر جدید 3 فروردین
نمایش آکروبات و بیت باکس گروه فی‌البداهه در قسمت دهم برنامه عصر جدید 3 فروردین
خوانندگی امیرحسین اقبالی نوجوان اسلامشهری در قسمت دهم برنامه عصر جدید 3 فروردین
مسابقه مچ‌ اندازی مهدی عبدالوند با امین حیایی و سایر داوران مسابقه عصر جدید در قسمت دهم 3 فرودین
نقشه پلید برای یک زن به بهانه انرژی درمانی
زن جوان در دام 2 مرد قوی‌هیکل
قوانین استفاده از اکسسوری برای خوش‌تیپی بیشتر
دوچرخه‌سواری مهناز افشار در هوای عالی تهران
غارهای دستکند هنامه کجا است و تاریخچه آن چیست؟
با جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی و تفریحی استان چهارمحال و بختیاری آشنا شوید
مسابقه دو تیم سریال بانوی عمارت و سریال حوالی پاییز در برنامه خندوانه مساوی شد
تیم بانوی عمارت با حضور لیلا اوتادی و حسین مهری در مسابقه نقاشی مشاهیر در خندوانه غوغا کرد
فیلم مسابقه اسم فامیل بین رامتین خداپناهی از تیم بانوی عمارت و حسین مهری از تیم حوالی پاییز در برنامه خندوانه
فیلم مسابقه اسم فامیل بین شبنم فرشاد جو از تیم بانوی عمارت و لیلا اوتادی از تیم حوالی پاییز در برنامه خندوانه
اجرای بیت باکس یا تقلید صدای سازها با دهان در برنامه عصر جدید
نمایش رادیویی یا دوبله همزمان به جای چند شخصیت توسط نفیسه خان دوزی در برنامه عصر جدید
شعبده بازی در برنامه 2 فرودین عصر جدید از غیب شدن روی صحنه تا گذاشتن جعبه آتش بر سر
اجرای گروهی تریکنیگ یا تلفیق هنرهای رزمی ، پارکور و آکروبات در برنامه 2 فرودین عصر جدید
خوانندگی بسیار زیبای شروین حاجی آقاپور در برنامه 2 فرودین عصر جدید
نمایش بی‌نظیر و رباتیک حرکات موزون با پارچه توسط حامد زارعان و گروه عروسک های غول پیکر ایران که برنده برنامه عصر جدید شد
بیوگرافی کامل و عکس‌های صبا ایزدپناه بازیگر نقش کژال در سریال نون . خ
بیوگرافی کامل و عکس‌های ندا قاسمی بازیگر نقش شیرین و هدیه بازوند بازیگر نقش روژان در سریال نون . خ
بیوگرافی کامل و عکس‌های شیدا یوسفی بازیگر نقش مرجان در سریال نون . خ
هرگز این 6 خوراکی را قبل از خواب نخورید
چرا بعضی بچه‌ها دیر راه می‌افتند؟
افشای راز رابطه پنهانی مرد متاهل با زن همسایه
چگونه تیرگی پوست را از بین ببریم؟
با افرادی که از آنها خوش‌مان نمی‌آید چگونه رفتار کنیم؟
4 حکایت از گلستان سعدی را بخوانید
همه آنچه درباره مردان نمکی زنجان با قدمت 2هزار ساله باید بدانید
ارگ باستانی نوشیجان کجا است و تاریخچه آن چیست؟
خلاصه قسمت اول سریال بر سر دوراهی
قتل زن ناشناس؛ اولین جنایت سال
آرزوهای نوروزی سلبریتی‌ها
ساعت پخش و تکرار سریال نون.خ در روزهای عید نوروز
جزییات ازدواج دختر رییس‌ جمهور
مرگ 121 مسافر نوروزی در جاده‌ها
نقشه عجیب مردی که می‌خواست همسرش را وادار به طلاق کند
از خیانت به همسرم پشیمانم
فیلمی از پشت صحنه برنامه عصر جدید
لحظه تحویل سال 98 با اجرای احسان علیخانی در برنامه عصر جدید
سعدی مهمان ویژه برنامه نوروزی شبکه 4 شد
فیلم خوانندگی امین حیایی در برنامه عصر جدید
محمد مطیع درگذشت
ساعت پخش و تکرار برنامه عصر جدید در روزهای عید نوروز
فیلم اجرای زنده آهنگ گلی توسط مسیح و آرش ای پی در برنامه عصر جدید
زنان جوان در دام 2 شیطان
عکس‌های متفاوت از سلبریتی‌ها
فال حافظ برای آغاز سال 98
فال سال 98 برای متولدین ماه‌های مختلف
زن‌متاهل‌خودرا‌مطلقه معرفی می‌کرد
ضرب و شتم شدید مامور آتش‌نشانی در عملیات اطفای حریق
آیا مرغ‌ها واقعا هورمونی هستند
حقوق کارگران در سال ۹۸ چقدر اضافه می‌شود
دومین حادثه در فرودگاه مهرآباد، فرود موفق فوکر بدون چرخ عقب
مرگ فوتبالیست‌سرشناس‌در چهارشنبه سوری
آتش‌گرفتن هواپیما با 100 سرنشین در فرودگاه مهرآباد؛ بدون تلفات
٧ چهره برتر مردمی سال97
مروری بر جالب‌ترین شایعات، سوتی‌ها و پدیده‌های سال97
دلیل خواب رفتن دست و پا از نگاه طب سنتی
این خوراکی‌ها قند خون را کنترل می‌کند
قهوه سرطان پروستات را مهار می‌کند
کد خبر: 124967 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۲۸ - 10:43
دیرغذا نخورید،  چاق می شوید

دیرغذا نخورید، چاق می شوید

متخصصان معتقدند تنها رژیم غذایی و نخوردن چربی و ورزش کردن نمی‌تواند باعث خوش فرم شدن هیکل شما و کم کردن وزنتان شود بلکه الگوی بد تغذیه از مهمترین عوامل چاقی که درست کردن آن می تواند بسیاری در لاغر شدن ما موثر باشد .

دوات آنلاین-رسیدن به وزن مناسب یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه ایران است جامعه‌ای که متاسفانه چاقی در آن شیوع پیدا کرده و مشکلات زیادی را برای افراد درست کرده است.

از انواع بیماری‌های پیدا و پنهان تا بدشکلی هیکل مشکل بسیاری از افراد چاق است. متخصصان معتقدند تنها رژیم غذایی و نخوردن چربی و ورزش کردن نمی‌تواند باعث خوش فرم شدن هیکل شما و کم کردن وزنتان شود بلکه الگوی بد تغذیه از مهمترین عوامل چاقی که درست کردن آن می تواند بسیاری در لاغر شدن ما موثر باشد .

دیرتر غذا خوردن نسبت به زمانی مشخص برای افراد بسیاری نگرانی از افزایش وزن را به همراه دارد. غذا نخوردن پس از ساعت هشت شب یکی از پیشنهادهای رایج است، اما این قبیل توصیه ها درباره غذا خوردن شبانه می توانند گمراه کننده باشند.

زمانی که موضوع افزایش وزن مطرح می شود، آنچه می خورید، نسبت به این که چه زمانی غذا می خورید، اهمیت بیشتری دارد.

غذا خوردن و ریتم شبانه روزی

این ایده که غذا خوردن هنگام شب موجب افزایش وزن می شود از مطالعاتی با حضور سوژه های حیوانی سرچشمه می گیرد که نشان داده اند بدن ممکن است طی این ساعات از کالری های مصرف شده به شیوه ای متفاوت نسبت به زمان های دیگر روز استفاده کند.

برخی پژوهشگران این نظریه را مطرح کرده اند که غذا خوردن هنگام شب علیه ریتم شبانه روزی انسان، چرخه ای ۲۴ ساعته که به بدن شما می گوید چه زمانی بخوابد، غذا بخورد و بیدار شود، عمل می کند. بنابر ریتم شبانه روزی، شب زمان استراحت و نه غذا خوردن است.

در واقع، چندین مطالعه روی حیوانات از این نظریه پشتیبانی کرده اند. موش هایی که بر خلاف ریتم شبانه روزی غذا خورده بودند، افزایش وزن قابل توجهی را در مقایسه با موش هایی که تنها طی ساعات بیداری غذا خورده بودند، تجربه کردند، و این در شرایطی بود که مقدار غذای مصرفی هر دو گروه مشابه بود.

با این وجود، تمام مطالعات به نتایجی یکسان دست نیافته و مطالعات با حضور سوژه های انسانی به طور کامل از این نتیجه پشتیبانی نمی کنند. در حقیقت، مطالعات روی انسان نشان داده اند که لزوما زمان غذا خوردن در افزایش وزن موثر نیست، بلکه مقدار غذای مصرفی عامل کلیدی محسوب می شود.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای با حضور بیش از ۱,۶۰۰ کودک، هیچ پیوندی بین صرف شام پس از ساعت هشت شب و افزایش وزن را نشان نداد. در این مطالعه، کل کالری مصرفی کودکانی که دیر غذا می خوردند بیشتر از دیگران نبود.

اما زمانی که پژوهشگران عادات غذا خوردن ۵۲ بزرگسال را پیگیری کردند دریافتند، آنهایی که پس از ساعت هشت شب غذا می خورند، کالری کلی بیشتری نسبت به افرادی که زودتر شام می خورند، مصرف می کنند. کالری های مصرفی اضافه می تواند با گذشت زمان به افزایش وزن منجر شود.

به طور کلی، زمانی که کل کالری مصرفی شما در محدوده نیازهای روزانه باشد، به نظر نمی رسد افزایش وزن در نتیجه دیر غذا خوردن رخ دهد.

 

افرادی که دیر غذا می‌خورند به مصرف غذای بیشتر تمایل دارند

تمایل افراد به مصرف کالری کلی بیشتر توضیحی برای ارتباط بین غذا خوردن شبانه و افزایش وزن است. بدون در نظر گرفتن زمانبندی، مصرف کالری بیشتر از نیاز بدن به افزایش وزن منجر خواهد شد.

 

به عنوان مثال، پژوهشگران طی یک مطالعه به بررسی ارتباط بین زمانبندی وعده های غذایی و کل کالری دریافتی ۵۹ شرکت کننده اقدام کردند. به طور قابل توجهی، افرادی که نزدیک به زمان خواب خود غذا می خوردند، کالری کلی بیشتر نسبت به آنهایی که آخرین وعده غذایی خود را زودتر خورده بودند، مصرف می کردند.

مطالعه ای دیگر نشان داد افرادی که بین ساعات ۱۱ شب تا ۵ صبح غذا می خورند، نسبت به افرادی که ساعات غذا خوردن خود را محدود می کنند، تقریبا ۵۰۰ کالری بیشتر در روز مصرف می کنند. با گذشت زمان، افرادی که دیر غذا می خوردند به طور میانگین ۱۰ پوند (۴.۵ کیلوگرم) افزایش وزن بیشتر را تجربه کردند. پس اگر بیش از نیاز بدن کالری دریافت کنید، غذا خوردن هنگام شب ممکن است به افزایش وزن منجر شود.

 

غذا خوردن دیر وقت ممکن است بر انتخاب‌های غذایی تاثیرگذار باشد

افرادی که دیر وقت غذا می خورند، نه تنها به مصرف غذای بیشتر تمایل دارند، بلکه اغلب انتخاب های غذایی ضعیف‌تری نیز دارند. هنگام شب، ممکن است خوراکی های ناسالم و سرشار از کالری مانند چیپس، نوشابه و بستنی را انتخاب کنید. این غذاها از ارزش تغذیه ای کم برخوردار هستند.

دلایل مختلفی می توانند در این زمینه موثر باشند. به عنوان مثال، افرادی که دیر وقت غذا می خورند، ممکن است به غذاهای سالم دسترسی نداشته باشند.

افراد شب‌کار نمونه خوبی در این زمینه هستند. مطالعات بسیاری نشان داده اند که کارگران شب‌کار تمایل بیشتری به مصرف غذاهای ناسالم به واسطه دسترسی راحت‌تر دارند.

غذا خوردن احساسی نیز یک عامل موثر دیگر برای انتخاب های غذایی ضعیف شبانه است. از این رو، تمایز بین گرسنگی واقعی و غذا خوردن به واسطه استرس، اضطراب، بی حوصلگی یا ناراحتی اهمیت دارد.

افزون بر این، خستگی با مصرف غذای بیشتر و تمایل به مصرف غذاهای پر کالری ارتباط دارد. این شرایط می تواند طی دوره محرومیت از خواب به واسطه تغییرات هورمونی اثرگذار بر اشتها رخ دهد.

بار دیگر، زمانی که موضوع افزایش وزن مطرح می شود، این که چه چیزی مصرف می کنید، از این که چه زمانی غذا می خورید، اهمیت بیشتری دارد. اگر به مقدار کالری های مورد نیاز روزانه غذا بخورید، احتمالا غذا خوردن شبانه به افزایش وزن منجر نخواهد شد.

اگر پس از شام همچنان احساس گرسنگی می کنید، مصرف غذاها و نوشیدنی های سرشار از مواد مغذی را مد نظر قرار دهید. این مواد غذایی به طور معمول دارای کالری کم و ارزش تغذیه ای بالا هستند. از جمله بهترین گزینه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

هویج و کرفس به همراه حمص

برش های سیب به همراه مقدار کمی از کره آجیل مورد علاقه

ذرت بو داده تهیه شده به صورت هواپز

مقداری انگور منجمد

زمانبندی و تکرر غذا خوردن

اگرچه مقدار کالری مصرفی آن چیزی است که در نهایت بر وزن شما اثر می گذارد، برخی پژوهش ها نشان داده اند که ممکن است روش هایی برای تنطیم اشتها از طریق زمانبندی و تکرر وعده های غذایی وجود داشته باشند.

 

به عنوان مثال، چندین مطالعه به این نکته اشاره داشته اند که خوردن یک صبحانه پر کالری ممکن است احساس سیری را برای مدت زمانی طولانی‌تر حفظ کرده و از پرخوری احتمالی در ادامه روز پیشگیری کند.

در یک مطالعه، افرادی که ۶۰۰ کالری از صبحانه خود دریافت کرده بودند، اشتهای کمتر و هوس های غذایی به مراتب کمتر در طول روز نسبت به آنهایی که ۳۰۰ کالری از صبحانه خود دریافت کرده بودند را نشان دادند. به طور ویژه، هوس های غذایی برای شیرینی کاهش یافته بود

اگر شب دیر غذا خورده اید ممکن است نیازی به صرف صبحانه نداشته باشید - دست کم نه در زمان سنتی صرف صبحانه. با دنبال کردن سرنخ های گرسنگی ممکن است متوجه شوید که نخستین وعده غذایی روز را دیرتر از حد معمول می خورید.

همچنین، شما می توانید مصرف وعده های غذایی کوچک‌تر با تکرر بیشتر را مد نظر قرار دهید. برخی مطالعات نشان داده اند که این اقدام ممکن است به مدیریت اشتها کمک کرده و احساس گرسنگی را در طول روز کاهش دهد.

از این رو، تغییر در زمانبندی و تکرر وعده های غذایی ممکن است راهبردی برای کاهش کل کالری مصرفی از طریق مدیریت گرسنگی باشد.

منبع:عصرایران

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.