2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چگونه می‌توان وسواس را درمان کرد؟

چگونه می‌توان وسواس را درمان کرد؟

یک روانشناس درباره درمان وسواس گفت‌: این عارضه یک اختلال رفتاری است که بر افکار و اعمال افراد تاثیر می‌گذارد.

دوات آنلاین-شما هم وسواسی هستید یا کسی را در دور و برتان می‌شناسید که وسواس دارد. واقعا آزاردهنده است هم برای خود شخص وسواسی و هم برای اطرافیانش اما وسواس چیست؟ چرا بعضی‌ها این طور می‌شوند و چه باید بکنند؟

 

یک روانشناس درباره درمان وسواس گفت‌: این عارضه یک اختلال رفتاری است که بر افکار و اعمال افراد تاثیر می‌گذارد.

 

بهروز بیرشک بیان کرد: وسواس یک اختلال اضطرابی است که با افکار غیر قابل کنترل، ناخواسته و رفتارهای متداول و رفتارهای تکراری بروز پیدا می‌کند، همه انسان‌ها می‌توانند افکار وسواسی داشته باشند و این اختلال در واقع عملکرد فرد را کنترل و ذهنش را درگیر می‌کند.

 

وی درباره انواع وسواس گفت: اختلال وسواس به 2 نوع فکری و عملی تقسیم می‌شود؛ گاهی اوقات وسواس‌های فکری منجر به وسواس‌های عملی می‌شود؛ وقتی فرد دچار وسواس فکری می‌شود؛ ترس‌، اضطراب، ناراحتی و نگرانی به سراغش می‌آید و این موارد را تجربه می‌کند؛ برای مثال فرد نگران این است که به اطرافیان خود آسیب بزند؛ این مسائل ممکن است محدود کننده باشد و فرد نتواند با آن مقابله کند پس این افکار ذهن فرد را به شدت درگیر می‌کند در نتیجه در انجام بسیاری از کارها با مشکل رو به رو است.

 

علائم ابتلا به وسواس عملی

بیرشک ادامه داد‌‌: از سوی دیگر  ممکن است این ختلال  در برخی مواقع منجر به انجام کارهایی شود که به آن وسواس عملی می‌گویند و نسبتا هم شایع است، شستن چندباره دست‌ها، چک کردن باز یا بسته بودن درب منزل، چک کردن خاموش یا روشن بودن اجاق گاز مواردی از اختلال وسواس عملی است.

 

وی درباره عوامل ایجاد وسواس اظهار کرد‌: نقش وراثت ر ایجاد وسواس پررنگ است، مثلا در دو قلوهای همسان اگر یکی از آن‌ها به وسوای مبتلا شود احتمال مبتلا شدن دیگری نیز بسیار زیاد است؛ مسائل فیزیولوژیکی در ابتلای افراد تاثیر گذار است و در برخی مواقع محیط و شرایط زیستی فرد مانند داشتن والدین وسواسی عامل ایجاد این عارضه است.

 

این روانشناس درباره درمان وسواس تصریح کرد: بسیاری از متخصصان سال‌ها فکر می‌کردند که برای درمان این بیماری‌، دارو کافی است‌ اما در دو تا سه دهه اخیر درمان‌هایی مثل روان درمانی یا رفتار درمانی و شناخت درمانی به وجود آمده‌اند که تاثیر گذار هستند، گاهی هم از تلفیق هر دو راه برای درمان استفاده می‌شود که تاثیر پایدارتری دارد.

 

وی ادامه داد‌‌: وسواس به عنوان یک اختلال جبری با اختلالات مربوط به آن در یک طبقه بندی قرار می‌گیرند؛ در همین طبقه بندی اختلالات بدریخت انگاری‌، اختلال انباشتن،کندن مو و کندن و خراش پوست نیز وجود دارد؛ اختلال بدریخت انگاری یعنی فرد به هیچ عنوان از فرم بدن خود راضی نیست و اندام خود را زشت می‌بیند، در اختلال انباشتن؛ فرد تمایل زیادی به جمع آوری و ذخیره وسایل دارد و حاضر نیست هیچ چیزی را دور بریزد‌. اختلال کندن مو هم یک اختلال نسبتا شایع است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.