• ۱۳۹۷ يکشنبه ۳۰ دي
  • اِلأَحَّد ١٣ جمادي الاولي ١٤٤٠
  • Sunday 20 Jan 2019
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

بیوگرافی کامل شهریار ربانی بازیگر نقش سینا در سریال احضار
بیوگرافی الهه جعفری، بازیگر نقش گیسو در سریال احضار
گفت‌و‌گوی منتشر نشده از حسین محب اهری: هنگام بازی بیماری را فراموش می‌کنم
بیوگرافی کامل بهاران بنی احمدی بازیگر نقش فرشته در سریال تاریکی شب روشنایی روز
در آرایشگاه‌های لاکچری چه خبر است
10 توصیه کلیدی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی
در یزد از کجاها دیدن کنیم؟
داستان‌های شاهنامه/ مرگ پسر انوشیروان به نام نوشزاد در جنگ با سپاه پدر
ترک اعتیاد/ هیچ وقت فکر نمی‌کردم معتاد شوم
معرفی 20 فیلم کمدی برتر سینمای ایران
دادگاه خانواده/ زندگی در جهنم خودساخته
ماجرای‌4 جنایت ‌در‌یک ‌شب
مرد ایده آل از نظر خانم‌ها کیست؟
مستاجران مشكوكی که خانه‌های مبله را فقط برای یك روز اجاره می‌کنند
آشنایی با همه خواص گیاه سنبل الطیب
فیلم/ حرف‌های تنها نجات یافته سانحه هوایی کرج
زنم را کشتم؛ دستگیرم کنید
قتل زن صیغه‌ای به‌خاطر خیانت
رابطه شیطانی زن مطلقه
داستان جنایی/عروس خون‌بس(11)
امروز با حافظ/ می‌فکن بر صف رندان نظری بهتر از این
انگشترهای سلطنتی مد جدید انگشتر
طرز تهیه سالاد کلم بروکلی ؛ میان وعده ای خاص برای رژیمی ها
بیوگرافی کامل فرهاد قائمیان به بهانه بازی در نقش بهنام طریقت در سریال تاریکی شب روشنی روز
لباس مناسب خانم‌های چاق برای لاغرتر دیده‌شدن
ازدواج فامیلی چه خوبی‌ها و چه بدی‌هایی دارد؟
دادگاه خانواده/ عاقبت ازدواج پسر بی‌پول با دختر ثروتمند
عکس‌های رنگارنگ شبنم قلی خانی در هند
بازی سرنوشت/ دختری جوان؛ از زندگی در ناز و نعمت تا خیابان‌خوابی در خرابه
تیپ‌حالا و10سال‌پیش سلبریتی‌ها
تهدیدزن‌متاهل برای رابطه نامشروع
نقد فیلم/ قانون مورفی را ببینیم یا نه؟
معرفی برنامه استعدادیابی عصر جدید با اجرای احسان علیخانی
دمنوش زعفرانی چا خاصیت‌هایی دارد
معرفی کامل مسجد جامع عتیق قزوین به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایران
شگردهای جدیدی که گداها به کار می‌برند
آیا لیپوساكشن راه مناسبی برای لاغری است؟
چند حکایت از بهارستان جامی
۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد
چگونه از نفخ شکم جلوگیری کنیم؟
نقد خندوانه در فصل ششم/ آیا برنامه خندوانه تکراری شده است؟
بیوگرافی کامل آنجلینا جولی
دادگاه خانواده/ زندگی در زندان شوهر شکاک
گفت‌وگو با همسر تنها بازمانده سانحه هوایی البرز: شوهرم هنوز شوکه است
ترک اعتیاد/ یک روز به خودم آمدم دیدم معتاد شده‌ام
2دختر در دام 3پسر شیطان‌صفت
طلب‌مهریه1360سکه‌ای فردای عقد
پایان تلخ رابطه پنهانی مرد متاهل
زن‌وشوهرها چرا خیانت می‌کنند
داستان جنایی/عروس خون‌بس(10)
آشپزی/ طرز تهیه سالاد خیار اندونزی
امروز با حافظ/ جهان و کار جهان جمله هیچ بر هیچ است
اصول نگهداری از کاکتوس در زمستان
بیوگرافی کامل وحید آقاپور بازیگر سریال لحظه گرگ و میش
پانته‌آ سیروس، بازیگر نقش اصلی زن سریال بانوی سردار: بی‌بی‌ مریم را نمی‌شناختم
معرفی کامل ، خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی سردار/ بی بی مریم در تاریخ واقعی چه کسی بود؟
حسین محب اهری درگذشت
گفت‌وگو با هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم کلمبوس: خیلی‌ها خجالت می‌کشند بگویند شکست ‌خورده‌اند
چگونه برای خانم‌ها به مردی جذاب تبدیل شویم؟
گلستان سعدی/ توصیه به پرهیز از پرخوری
دادگاه خانواده/ شوهری با ابروهای نازک، تزریق ژل و عمل بینی
عکسی زیبا از همسر شهاب حسینی
علایم سینوزیت و راه‌های درمان
معرفی کامل و نقد سریال احضار که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود
از کجا بفهمیم کمبود آهن داریم؟
نقد سریال ممنوعه ؛ پدرخوانده ایرانی و تقلید از بزرگ آقا
داستان‌های شاهنامه/ آغاز پادشاهی انوشیروان و جنگ با قیصر روم
پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جهان کجاها هستند؟
تحلیلی بر ماجرای دختر رکورددار خواستگاری؛ اشتباهات رایج در خواستگاری
آزارزنی توسط عنکبوت‌های زورگیر
کد خبر: 114829 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۲۲ - 07:01
نقدی بر فیلم عرق سرد ؛ جدایی یاسر از افروز

نقدی بر فیلم عرق سرد ؛ جدایی یاسر از افروز

عرق سرد فیلمی است که چه در داستان و چه در تصویر، پیچیدگی خاص یا عجیب و غریبی در آن نمی‌بینید

دوات آنلاین-فیلم عرق سرد که این روزها روی پرده سینماها در حال نمایش است، اولین بار در سی‌وششمین جشنواره فجر رونمایی شد و توانست نظر مردم و منتقدان را به خود جلب کند. «عرق سرد» دومین ساخته سهیل بیرقی کارگردان جوان سینمای ایران است که به دلایل مختلفی مانند پخش نشدن تیزرهای تبلیغاتی فیلم در تلویزیون، تحریم اکران توسط حوزه هنری و لغو اکران مردمی فیلم در مشهد، تا امروز نمایش پرسروصدایی را پشت سر گذاشته است، اما امروز قصد داریم فارغ از همه جنجال‌ها نگاهی به فیلم و تلاش سهیل بیرقی به عنوان یک کارگردان مرد، برای پرداختن به مسئله زنان بیندازیم.

 

انتخاب موضوع خوب

سهیل بیرقی در عرق سرد دست روی موضوع بسیار مهمی می‌گذارد و حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. او توجه مخاطبان را به مسئله‌ای جلب می‌کند که سال‌هاست در جامعه ما وجود دارد ولی نادیده گرفته شده است. بیرقی از ماجرایی که در واقعیت اتفاق افتاده، استفاده و موضوع قابل تأملی را روایت می‌کند که تماشاگر وقتی از سالن سینما بیرون می‌آید به آن فکر می‌کند و با آن درگیر می‌شود.

 

ایجاد یک سؤال

بسیاری از فیلم‌های اجتماعی در سینمای ایران، تنها در چند موضوع محدود مانند خیانت، جدایی و فقر خلاصه می‌شود و تعداد زیادی از این فیلم‌ها بیشتر از آن که حقیقتاً اجتماعی باشند، ادعای اجتماعی بودن را دارند. فیلم «عرق سرد» جزو آن دسته از معدود فیلم‌هایی ا‌ست که معضلی را مطرح می‌کند و در پایان فیلم نیز سؤال مهمی می‌پرسد. فیلم صرفاً طرح مسئله نکرده و از ادعای اجتماعی بودن فراتر می‌رود. بعد از انتخاب یک موضوع خوب، پله بعدی پرداختن درست به مسئله است. سهیل بیرقی با پرداخت درستی که دارد، چند قدم جلوتر از فیلم‌هایی است که نه تنها دردی دوا نمی‌کنند بلکه موضوعی را که وجود دارد هم دقیق و درست نشان نمی‌دهند.

 

مبهم بودن مسئله حقوقی

عرق سرد با وجود همه نقاط قوتی که دارد اما فیلم بی‌نقصی هم به حساب نمی‌آید. یکی از بزرگ‌ترین اشکالاتی که در فیلم وجود دارد به مهم‌ترین اتفاق قصه و مسئله‌ای حقوقی برمی‌گردد. در اواسط فیلم، می‌بینیم که «یاسر» و «افروز اردستانی» در دادگاه با یکدیگر بر سر مسئله‌ای توافق می‌کنند اما وقتی «یاسر» از دادگاه بیرون می‌آید، برگه‌‌ای را که مهر و امضای مهمی در آن وجود دارد پاره می‌کند! طبیعتاً وقتی توافقی در دادگاه انجام و حتماً ثبت می‌شود، با پاره کردن یک برگه همه قول و قرارها از بین نمی‌رود، اما این اتفاق عجیب در فیلم می‌افتد! حتی اگر فرض کنیم که این مسئله غیرممکن نیست، اما باز هم در فیلم توضیحی برای این مسئله وجود ندارد و سؤال تماشاگر در این باره بی‌پاسخ می‌ماند.

فیلم نامه قصه‌گو

مشکل رایج بسیاری از فیلم‌ها در سینمای ایران، فیلم نامه، گم شدن خط اصلی قصه و حتی در بعضی موارد، شکل نگرفتن داستان است! اما «عرق سرد» برخلاف بسیاری از فیلم‌ها در سینمای ایران، فیلم نامه خوبی دارد و از ابتدا تا پایان فیلم به خوبی قصه‌اش را روایت می‌کند. نقش‌های اصلی فیلم «یاسر» و «افروز» هم شخصیت‌پردازی خوب و دقیقی دارند که همین موضوع باعث می‌شود مخاطب کاملاً آن‌ها را بشناسد و درک‌شان کند. البته ناگفته نماند بازی خوب بازیگران اصلی به ویژه امیر جدیدی به شناخت شخصیت‌ها کمک زیادی کرده است. در خصوص شخصیت‌پردازی تنها اشکالی که وجود دارد به یکی از شخصیت‌های مکمل داستان یعنی «مَصی» که دوست صمیمی «افروز» است، برمی‌گردد. تماشاگر جز آرزوی بازی در یک تیم خارجی، چیز زیادی از «مصی» نمی‌داند و دقیقاً متوجه نمی‌شود چرا با «افروز» زندگی می‌کند.

 

رهایی از دام شعار و اغراق

روی ‌هم رفته عرق سرد فیلمی است که چه در داستان و چه در تصویر، پیچیدگی خاص یا عجیب و غریبی در آن نمی‌بینید. سهیل بیرقی در این فیلم که با ساخته قبلی او یعنی فیلم «من» بسیار متفاوت است، موفق شده مسئله‌اش را شفاف، بدون اغراق و به دور از هرگونه شعار اضافی مطرح کند. «عرق سرد» فیلمی است که هرگز نمی‌توان برچسب فمینیستی بر آن زد و آن را یک فیلم مشخصاً زنانه دانست. این فیلم بیشتر از هر چیز به یک موضوع انسانی می‌پردازد و خلأ قانون را در خصوص  یک موضوع به چالش می‌کشد.

 

نویسنده: مائده کاشیان

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.