2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چه کنیم که پوست‌مان جوش نزند؟

چه کنیم که پوست‌مان جوش نزند؟

تحقیقات نشان می‌دهد تلفن‌های همراه از توالت‌های عمومی هم کثیف‌تر هستند. اگر گوشی خود را مرتبا با دستمال یا تکه پنبه‌ی آغشته به الکل تمیز نکنید، در همان چند دقیقه‌ای که آن را به صورت تان می‌چسبانید، علاوه بر آنکه آلودگی‌های سطح گوشی را به پوست خود منتقل می‌کنید، پوست ساییده می‌شود و بنابراین ممکن است جوش بزنید.

دوات آنلاین-جوش شایع‌ترین مشکل پوستی است و بیشتر ما تجربه‌ی آن را داشته ایم. اما افراد زیادی هم هستند که این مشکل را ندارند. راز پوست صاف و بدون جوش آن‌ها در چیست؟ بروز جوش علت‌های بسیار مختلفی دارد و سبک زندگی یکی از تأثیرگذارترین عوامل در ایجاد این مشکل پوستی است. در ادامه می‌خواهیم ببینیم کسانی که هرگز جوش نمی‌زنند چه سبک زندگی و عادت‌هایی برای پیشگیری از جوش دارند.

 

۱- هرگز شستشوی صورت شان را از قلم نمی‌اندازند

برای جلوگیری از ایجاد جوش، قبل از هر کاری باید مسأله‌ی انتخاب شوینده‌ی مناسب صورت و تعداد دفعات استفاده از آن را در نظر داشته باشید. اگرچه داشتن جوش به این معنی نیست که شما بهداشت را رعایت نمی‌کنید، اما طبق تحقیقات، شستشوی صورت در جلوگیری از ایجاد جوش مؤثر است. استفاده از یک شوینده‌ی ملایم صورت که آلودگی ها، چربی‌ها و مواد آرایشی را به شکلی مؤثر از پوست پاک کند، به حفظ سلامت پوست کمک خواهد کرد. اما نکته‌ی کلیدی این است که هر شب صورت تان را واقعا بشویید. اگر از شستشوی روزانه‌ی صورت تان غفلت کنید، آلودگی ها، چربی‌ها و مواد آرایشی منافذ پوست را مسدود می‌کنند و در نتیجه جوش می‌زنید.

 

۲- تلفن همراه شان را تمیز می‌کنند

تحقیقات نشان می‌دهد تلفن‌های همراه از توالت‌های عمومی هم کثیف‌تر هستند. اگر گوشی خود را مرتبا با دستمال یا تکه پنبه‌ی آغشته به الکل تمیز نکنید، در همان چند دقیقه‌ای که آن را به صورت تان می‌چسبانید، علاوه بر آنکه آلودگی‌های سطح گوشی را به پوست خود منتقل می‌کنید، پوست ساییده می‌شود و بنابراین ممکن است جوش بزنید.

 

۳- هرگز به صورت شان دست نمی‌زنند

اگر دائما به صورت تان دست بزنید ممکن است جوش بزنید. وقتی صورت تان را به کف دست تان تکیه می‌دهید، پوست در اثر ساییده شدن، ملتهب می‌شود و آلودگی‌ها و چربی‌هایی که از این طریق به پوست تان منتقل شده اند منافذ پوست را مسدود می‌کنند.

 

۴- روبالشی خود را مرتباً عوض می‌کنند

علاوه بر شستشوی روزانه‌ی صورت، روبالشی خود را هم باید مرتباً عوض کنید، در غیر اینصورت ممکن است جوش بزنید. اگر تقریبا هر سه یک روز بار روبالشی خود را عوض نکنید، آلودگی و چربی‌ها روی روبالشی انباشته می‌شوند و وقتی شب‌ها صورت تان را روی آن می‌گذارید این مواد منافذ پوست تان را مسدود می‌کنند. جنس روبالشی تأثیری در انباشت آلودگی‌ها و چربی‌ها ندارد، اما یکی از روش‌های متخصصان پوست برای جوان نگه داشتن پوست خود استفاده از روبالشی‌هایی است که جنس نرمی دارند و پوست را کمتر ساییده می‌کنند.

 

۵- رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند

با یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای پوست بهتری خواهید داشت. این رژیم غذایی سالم حاوی سبزیجات، روغن زیتون، غلات کامل و مقادیر کمی از پروتئین‌های حیوانی کم چربی است.

 

۶- هرگز پوست شان را دستکاری نمی‌کنند

 

کندن یا خاراندن جوش‌ها منجر به زخم شدن، طولانی شدن روند بهبودی و حتی باقی ماندن جای زخم می‌شود. به علاوه، روی دست‌های همه‌ی ما باکتری وجود دارد، بنابراین با دست زدن به صورت تان، این باکتری‌ها را به پوست تان منتقل می‌کنید و این مسأله منجر به عفونت بیشتر می‌شود.

 

۷- مراقب وزن شان هستند

اضافه وزن یا چاقی یکی از ریسک فاکتور‌های بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری قلبی و حتی بعضی از انواع سرطان هستند. اما بین میزان وخامت جوش‌ها و چاقی هم ارتباط وجود دارد. برای کم کردن خطر ایجاد جوش، با انجام ورزش، تغذیه‌ی مناسب و کم کردن مصرف مواد قندی، شاخص توده‌ی بدنی خود را در یک محدوده‌ی ایده آل نگه دارید.

 

۸- به وضعیت میکروبیوم خود توجه دارند

میکروبیوم به جمعیت باکتری ها، قارچ‌ها و ویروس‌های نرمالی گفته می‌شود که روی پوست و درون روده‌های ما زندگی می‌کنند. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد تعادل میکروبیوم اهمیت زیادی در حفظ سلامت پوست دارد. هیچ محصول پوستی یا مکمل دارویی‌ای وجود ندارد که به طور قطع از میکروبیوم بدن محافظت یا آن را ترمیم کند، اما بعضی تحقیقات نشان داده است کسانی که جوش می‌زنند بین تعداد باکتری‌های خوب و بد روده‌های آن‌ها تعادل وجود ندارد.

 

۹- مرتبا مو‌های خود را می‌شویند

چربی طبیعی‌ای که از پوست سر برای محافظت از مو‌ها تولید می‌شود می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست صورت و ایجاد جوش شود. شستن مو‌ها به از بین رفتن چربی اضافی پوست سر و مو‌ها کمک می‌کند و به این ترتیب چربی خط پیشانی و خود پیشانی را به حداقل می‌رساند. به علاوه، برای آرایش موهایتان از محصولات سنگین و چرب استفاده نکنید. تماس دست با پیشانی می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش شود.

 

۱۰- شیر بادام می‌خورند

کسانی که شیر گاو مصرف نمی‌کنند احتمال بروز جوش در آن‌ها کمتر است. شیر گاو حاوی هورمون‌های بدن گاو و همینطور هورمون‌های افزوده شده‌ی صنایع لبنی است. حتی اگر شیری که مصرف می‌کنید بدون هورمون باشد، باز هم حاوی هورمون‌های طبیعی بدن گاو است و با مصرف آن ممکن است جوش بزنید (این مسأله احتمالا در مورد پودر‌های پروتئینی ساخته شده از آب پنیر هم صدق می‌کند).

 

طبق تحقیقات مصرف شیر کم چرب احتمالا تأثیر بدتری دارد. علت دقیق این مسأله کاملا مشخص نیست، اما احتمالا شیر کم چرب فاقد اسید‌های چرب مفید برای پوست است که در شیر خالص (شیری که چربی ان گرفته نشده) وجود دارد. به جای شیر گاو، از شیر بادام استفاده کنید. شیر بادام حاوی همه‌ی ویتامین‌ها و کلسیم مورد نیاز ما است و هیچ هورمونی در آن وجود ندارد.

 

۱۱- پاستا نمی‌خورند

نان سفید، پاستای سفید، برنج سفید، چیپس یا هر نوع ماده‌ی غذایی دیگری حاوی کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی بالا، در رژیم غذایی کسانی که هیچ وقت جوش نمی‌زنند جایی ندارند. در عوض، این افراد مواد غذایی‌ای مصرف می‌کنند که شاخص گلیسمی پایینی دارند، مثل نان‌های چند غله، بادام زمینی، سبزیجات و انواع لوبیا. شاخص گلیسمی نشان می‌دهد کربوهیدرات داخل مواد غذایی با چه سرعتی به گلوکز تبدیل می‌شود. طبق تحقیقات، رژیم‌های غذایی‌ای که شاخص گلیسمی بالایی دارند احتمالا در ایجاد جوش مؤثر هستند. البته هنوز کاملا مشخص نیست چنین رژیم‌های غذایی‌ای چگونه در بروز جوش نقش دارند، اما مواد غذایی‌ای که شاخص گلیسمی پایینی دارند سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارند، در حالی که مواد غذایی‌ای که شاخص گلیسمی پایینی دارند باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند که نتیجه‌ی آن بروز التهاب در بدن است و این مسأله در ایجاد جوش نقش دارد. به علاوه، مصرف زیاد مواد غذایی‌ای که شاخص گلیسمی بالایی دارند تولید هورمون‌ها را افزایش می‌دهد که در نتیجه‌ی آن فعالیت غده‌های چربی پوست هم بیشتر می‌شود و جوش به وجود می‌آید.

 

۱۲- بعد از ورزش کردن دست‌های خود را می‌شویند

انجام منظم ورزش به حفظ سلامتی و تناسب اندام کمک می‌کند، اما دستگاه‌های ورزشی باشگاه‌ها مملوء از باکتری هستند و اگر بعد از استفاده از آن‌ها دست‌های خود را نشویید ممکن است جوش بزنید یا حتی بیمار شوید. محیط باشگاه به خودی خود بسیار آلوده است و می‌تواند باعث بروز مشکلی شود که در ظاهر یک جوش ساده، اما در حقیقت نوعی از عفونت باکتری استافیلوکوکوس است. برای جلوگیری از این مسأله، لمس صورت در حین کار با دستگاه‌های ورزشی یا ورزش کردن خودداری کنید. اگر مجبور شدید به صورت تان دست بزنید، با یک حوله یا پشت دست‌ها یا آستین لباس تان این کار را انجام دهید.

 

۱۳- لوازم آرایشی شان را با دیگران شریک نمی‌شوند

هرگز از لوازم آرایشی دیگران استفاده نکنید، چون استفاده‌ی مشترک از لوازم آرایشی باعث انتقال باکتری‌ها می‌شود. در فروشگاه‌های لوازم آرایشی هم هرگز لوازم آرایشی تست را روی صورت تان خود امتحان نکنید، اما می‌توانید آن‌ها را روی دست هایتان بزنید.

 

۱۴- سیگار نمی‌کشند

طبق تحقیقات، مصرف سیگار احتمالا در بروز جوش نقش دارد. به گفته‌ی محققان، احتمال ایجاد جوش‌های غیر التهابی در افراد سیگاری بیشتر است.

 

۱۵- همیشه از محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌کنند

ممکن است وسوسه شده باشید استفاده از محصولات مراقبتی پوست را از روتین بهداشتی خود حذف کنید، اما این کار اشتباه است. طبیعی است که وقتی جوش ندارید، دیگر نخواهید از محصولات ضدجوش استفاده کنید، اما باید بدانید که جوش یک مشکل مزمن به حساب می‌آید و نیاز به مراقبتی دراز مدت دارد تا بتوانید آن را کنترل کنید. حتی زمانی که مسافرت می‌روید هم نباید مراقبت از پوست تان را فراموش کنید.

 

۱۶- پوست شان را برنزه نمی‌کنند

برنزه کردن پوست زیر نور خورشید نه تنها خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد بلکه ممکن است وضعیت جوش هایتان را وخیم‌تر کند. برخلاف باور عمومی، برنزه کردن کمکی به بهتر شدن جوش‌ها نمی‌کند. پرتو‌های فرابنفش پوست را خشک می‌کنند و به آن صدمه می‌زنند. بعضی دارو‌های مخصوص کنترل جوش هم پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کنند و احتمال آفتاب سوختگی را بالا می‌برند. همیشه از یک کرم ضد آفتاب اس پی اف ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید و در طول روز دائما آن را تجدید کنید.

 

۱۷- از پوست خود در برابر آلودگی هوا محافظت می‌کنند

بعضی تحقیقات نشان می‌دند مه دود و مواد شیمیایی و سمی‌ای که در هوا وجود دارد می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش شود. اگر در شهر زندگی می‌کنید، کار زیادی برای دوری از آلودگی‌های هوا از دست تان بر نمی‌آید، اما با استفاده از کرم ضد آفتاب می‌توانید یک حائل بین پوست خود و سموم هوا به وجود آورید. سرم‌های پوستی آنتی اکسیدان هم به مقابله با صدمات ناشی از ردایکال‌های آزاد هوای آلوده کمک می‌کنند.

 

منبع: روزیاتو

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.