2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
خاصیت‌های نوشیدن انواع چای؛ از چای سبز و سیاه تا ماسالا و لاته

خاصیت‌های نوشیدن انواع چای؛ از چای سبز و سیاه تا ماسالا و لاته

ماسالا، لاته، چای سیاه، چای سبز، چای بابونه و ... کدام را انتخاب کنیم و هر یک چه فایده‌هایی دارد؟

دوات آنلاین-از قدیم گفته‌اند هیچ چیزی زیادش خوب نیست. حالا اگر شما هم از جمله افرادی هستید که چای دوست دارید و به اندازه می‌نوشید بدانید که این کار برای سلامت شما هم کلی مفید است.

 

صرف‌نظر از کافئین موجود در چای، هر کدام از انواع چای‌ها، اجزای منحصر به فردی را شامل می‌شوند که می‌توانند تأثیرات مثبت فراوانی روی سبک زندگی انسان بگذارند.

چای احتمال سکته را کم می کند

کاهش احتمال حمله قلبی و سکته مغزی با مصرف چای

محققان می‌گویند شواهد زیادی مبتنی بر تاثیر چای روی سلامت قلب وجود دارد. جالب است که این شواهد نسبت به بقیه خواص چای بیشتر مشاهده شده‌اند.

 

تحقیقی که در سال 2016 منتشر شد نشان داد کسانی که روزانه بین یک الی سه فنجان چای سبز می‌نوشند، ریسک ابتلایشان به حمله قلبی و سکته مغزی به ترتیب 20 و 35 درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

ریسک ابتلای کسانی که روزانه چهار فنجان یا بیشتر چای سبز نوشیده بودند به حمله قلبی 32 درصد کاهش یافت و کلسترول بد خونشان هم پایین آمد.

 

درست است که نوشیدن چهار فنجان چای سبز ممکن است شما را در رفت و آمد به دستشویی نگه دارد؛ اما نوشیدن یک فنجان چای ماچا خاصیتی مساوی چهار فنجان چای سبز خواهد داشت. بنابراین می‌توانید گاهی ماچا را جایگزین چای سبز معمولی کنید. 

 

چای برای درمان مشکلات گوارشی

انواع چای گیاهی یا دمنوش ها به ویژه دمنوش بابونه می‌توانند برای کسانی که سندروم روده تحریک پذیر دارند، مفید واقع شوند. همچنین چنانچه دچار حالت تهوع شده‌اید می‌توانید از دمنوش زنجبیل هم استفاده کنید.

 

چای سیاه برای درمان اسهال بسیار مفید است. می‌توانید چای سیاه را دم کرده و مقداری لیموی تازه در آن بچکانید و به جای خوردن قرص، از این نوشیدنی استفاده کنید. همچنین نوشیدن این چای که با لیموی تازه طعم‌دار شده است، می‌تواند نفخ ناشی از اسهال را نیز تسکین دهد. گفتنی است چای سیاه دارای تانن(ماده‌ای با خواص ضدالتهابی) است. بنابراین چای سیاه نه تنها به بهبود ناراحتی‌های شکم کمک می‌کند بلکه مصرف منظم آن به هضم بهتر نیز منجر خواهد شد.

 

سندرم روده تحریک‌پذیر برای جمعیت زیادی از جهان شناخته شده است و افراد زیادی در جهان به این سندرم دچار هستند. گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی می‌تواند کمک چشم‌گیری در بهبود شرایط افرادی که دچار این سندروم هستند داشته باشد. چای سبز دارای پلی‌فنل است که می‌تواند به کاهش التهابات روده در افراد دچار سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند.

چای برای سرماخوردگی بسیار مفید است

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

همان‌طور که اشاره شد انواع مختلفی از چای‌ها را می‌توان تهیه کرد و از خواص دارویی و تأثیرات مثبت آن بهره‌مند شد. برای نمونه معمولاً با تغییر فصل و آمدن پاییز احتمال دچار شدن به علائم بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا مثل خستگی، بی‌حالی و آبریزش افزایش می‌یابد و اغلب مردم دچار این علائم می‌شوند. در صورت وجود این علائم در بدن می‌توان از چای لیمو استفاده کرد. 

 

استفاده از چای لیمو در این مواقع باعث می‌شود این علائم خیلی زود ناپدید شوند. چای لیمو مجرا و مسیر بینی را باز می‌کند. همچنین سرفه و عطسه مداوم باعث تورم گلو می‌شود که چای لیمو می‌تواند باعث جلوگیری از این روند شود. برای خوش‌طعم شدن چای لیمو می‌توانید از مقداری عسل نیز استفاده کنید.

 

چای حاوی آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان یکی از مواد ضروری برای حفظ سلامت بدن انسان است و چای سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان بدن را از ضررهای ناشی از آلودگی‌ها و پیر شدن محافظت می‌کند. جالب است بدانید چای سفید نسبت به چای سبز و سیاه آنتی اکسیدان بسیار بیشتری دارد. دلیلش هم این است که چای سفید کمتر از این دو نوع چای فراوری شده است و در پروسه تولید مانده است.

 

بیشتر بخوانید: پیشنهاد 33 دم‌نوش گیاهی و خاصیت‌های آنها برای طرفداران نوشیدنی گرم

 

چای سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

پژوهش‌ها نشان داده‌اند نوشیدن چای احتمالا باعث تنظیم سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود؛ به همین دلیل هم این سلول‌ها با سرعت بیشتری می‌توانند به اهدافشان برسند. نوعی چای موسوم به چای ریحان مقدس Holy basil قرن‌ها در طب مکمل آیورودا برای تقویت سیستم ایمنی بعد از بیماری‌ها و جراحات به کار گرفته می‌شده است. این چای حاوی عناصر ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب است.

آیا چای باعث لاغری می شود؟

تأثیر چای بر لاغری

اگر دوست دارید بدن خوش فرم و فعالی داشته باشید، شاید بهتر باشد یک فنجان چای سبز را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. یکی از ویژگی‌های مشهور چای سبز این است که تأثیرات مثبتی روی میزان و سرعت متابولیسم دارد و باعث افزایش پروسه سوزاندن کالری می‌شود. اگر در سوزاندن چربی‌های خود در تمرینات ورزشی به مشکل خورده‌اید و احساس می‌کنید کاهش وزنتان متوقف شده است، چای سبز می‌تواند یک راه حل مناسب در کنار ورزش باشد.

 

تحقیقات انجام شده روی رابطه چای سیاه و لاغری هنوز شواهد محکمی به دست نداده‌اند؛ اما محققان می‌گویند ممکن است در تحقیقات بیشتر در آینده ثابت کنند که نوشیدن چای روی کاهش وزن تاثیر گذار خواهد بود.

 

فراموش نکنید چای می‌تواند یک جایگزین نسبتا مناسب برای آب باشد؛ از این جهت که هر دو فاقد کالری هستند. نوشیدن انواع دمنوش‌ها و چای گیاهی می‌تواند برای کسانی که طعم آب را دوست ندارند مناسب باشد. اگر شما هم اینطور هستید، خودتان را از نوشیدن دمنوش‌های گیاهی محروم نکنید و به این وسیله آب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

نوشیدن چای چه تاثیری بر خواب دارد

 تأثیر چای بابونه روی خواب و کاهش استرس

این روزها استرس به یک مقوله اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. افسردگی و اضطراب معمولاً در بالاترین سطح خود قرار دارد و اینجاست که میتوان از ویژگی‌های چای بابونه استفاده کرد. جالب است بدانید که در معرض عطر چای بابونه قرار گرفتن هم می‌تواند از فشار استرس بکاهد.

 

همچنین اگر استرس باعث بی‌خوابی شما شده است می‌توانید یک فنجان چای بابونه را قبل از خواب مصرف کنید تا با احساس بهتری بتوانید بخوابید و برای فردایی سرحال‌تر آماده شوید.

با مصرف چای لبخند زیباتری خواهید داشت

لبخندی زیباتر با نوشیدن چای

در گذشته تصوری منفی در مورد چای وجود داشت که معتقد بود چای روی بهداشت دندان تأثیرات منفی دارد؛ اما حقیقت چیز دیگری است. در واقع چای سرشار از فلوراید و تانن است. این مواد در سرکوب رشد باکتری روی دندان‌ها شهره هستند و باعث سالم و شفاف ماندن دندان‌ها می‌شوند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت از نوشیدن چای لذت ببرید و تأثیرات مثبت آن بر کاهش رشد پلاک دندان‌ها را تجربه کنید.

 

محققان ژاپنی دریافته‌اند که نوشیدن چای می‌تواند به سلامت دندان‌ها کمک کند. چای پ هاش pH دهان را تغییر می‌دهد و مانع از ایجاد پلاک‌های دندانی می‌شود که باعث پوسیدگی دندان‌ها هستند. بر خلاف بسیاری از انواع نوشیدنی‌ها چای باعث از بین رفتن مینای دندان نخواهد شد. با وجود این گفته می‌شود نوشیدن زیاد بعضی انواع چای، مثل چای سیاه ممکن است روی رنگ دندان‌ها تاثیر خوبی نداشته باشد.

 

چای و سلامت مغز 

یک فنجان چای می‌تواند با بهبود سطح توجه، به تمرکز بیشتر در کار منجر شود. همچنین نوشیدن چای به‌طور منظم تأثیرات مثبتی روی عملکرد مغز و فرآیندهای عصبی مرتبط با آن دارد. به همین جهت چای می‌تواند به‌طور مؤثر و قابل توجهی به در خفا ماندن بیماری پارکینسون کمک کند. یافته‌های دیگر پیرامون نوشیدن چای به این مسئله اشاره دارند که نوشیدن چای نمی‌تواند بیماری آلزایمر را متوقف کند اما می‌تواند به‌طور قابل توجهی این بیماری را کاهش دهد.

 

تأثیر چای بر استحکام استخوان‌ها

جالب است بدانید افرادی که به‌طور منظم چای می‌نوشند، معمولاً از تراکم استخوان بیشتری بهره‌مند هستند. در واقع چای سرشار از فیتوکمیکال‌ها است و فلاوونوئیدها یکی از زیرشاخه‌های فیتوکمیکال‌ها به شمار می‌روند که مسئولیت سلامت استخوان‌ها را بر عهده دارند. بنابراین داشتن چای در رژیم غذایی، می‌تواند از وقوع روماتیسم مفصلی در آینده و سنین بالا نیز جلوگیری کند.

 

اطلاعات به دست آمده از تحقیقاتی که اخیرا روی حیوانات انجام شده است، نشان می‌دهد مصرف چای سبز ممکن است مانع از دست رفتن استخوان‌ها شود. نوعی گیاه که به نام مورینگا Moringa شناخته می‌شود و در جنوب آفریقا می‌روید، سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین آ و کا است و استفاده از آن در حال فراگیر شدن در تمام دنیاست. گفته می‌شود نوشیدن این نوع چای برای حفظ استحکام استخوان‌ها کمک کننده خواهد بود.

نوشیدن چای چه خاصیت هایی دارد

بهترین چای کدام است؟

بر خلاف گزینه‌هایی مثل چای ماسالا و چای لاته که ممکن است به دلیل داشتن شکر کالری زیادی را به بدن شما وارد کنند، نوشیدن چای سیاه و چای سبز امکان تامین آب بدن و خواص آنتی اکسیدان را بدون بالا بردن کالری‌های دریافتی امکان پذیر می‌کند.

 

یک فنجان چای ماچا که نوعی چای سبز پودری شکل محسوب می‌شود، خواصی معادل چندین فنجان چای سبز معمولی دارد.

 

بسته به سلیقه و طعمی که دوست دارید نوع چای گیاهی دلخواهتان را از چای سیاه معمولی، دمنوش به تا مدل چای کله مورچه انتخاب کنید و به روش خودتان طبخ کنید. چای سیاه معمولا با زعفران و هل طعم بهتری پیدا می‌کند.

 

برای اینکه خیالتان از بابت بهداشتی بودن چای راحت باشد بهتر است سراغ برندهای معتبر بروید.

 

به خاطر داشته باشید دم کردن چای معمولی در صورتی که وقت کافی دارید بهتر از استفاده از چای کیسه‌ای است که بعضی‌ها به اشتباه آن را چای نپتون هم می‌نامند.

 

نوشیدن چای ضرر هم دارد؟

بسته به اینکه چه نوع چای گیاهی یا دمنوش را تهیه کنید، ممکن است عوارض مختلفی را تجربه کنید. محققان می‌گویند مصرف بیش از حد چای سیاه مانع از جذب آهن می‌شود، ممکن است باعث بی‌قراری شود، زایمان زنان باردار را سخت کند و در صورت مصرف با معده خالی منجر به حالت تهوع شود.

 

منابع: تبیان-تابناک

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.