• ۱۳۹۷ شنبه ۲۸ مهر
  • اِسَّبِت ٩ صفر ١٤٤٠
  • Saturday 20 Oct 2018
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

آشپزی / با انواع پاستاهای ایتالیایی آشنا شوید
چای سبز چه خاصیت‌هایی دارد؟
مصاحبه با بوکسوری که 4نفر را کشت
دام قرار شبانه2دختر با پسر جوان
درخواست فرزندان برای اعدام پدر
عضو باند یاکوزای ژاپن در تهران به قصاص محکوم شد
بوکسور معروف چرا 2 دخترش و پدر ومادر همسرش را کشت؟
علی ضیا در برابر مهمان فرمول یک، گوشه رینگ قرار گرفت
آیا شما هم به حسادت عاشقانه مبتلا هستید؟
بانک‌های مختلف به سپرده‌ها چقدر سود می‌دهند+نام بانک‌ها و جزییات قراردادها
سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور چقدر است؟
آیا واقعا در همدان گنج پیدا شد؟
تصویر لیلا حاتمی در اینستاگرام بازیگر «بازی تاج و تخت»
عکس دختر ایرانی در اینستاگرام نشنال جئوگرافیک
هفته پر بارش در راه است
مسابقه برنده باش تقلید از کدام برنامه خارجی است؟
عکس / تیپ خاص فاطمه معتمدآریا در جشنواره سلیمانیه
نقشه‌ای برای اغفال زن مطلقه
عکس‌‌های فوق‌العاده از دنیای زیر آب
نکاتی که درباره مراقبت و آرایش موهای فر باید بدانید
گفت‌وگوبا نخستین زن جهانگرد ایرانی در 493 روز دور دنیا سفر کرد
10 فیلم برتر عاشقانه سینمای ایران
چرا و چگونه به مراغه سفر کنیم؟
چه نوع گوشواره‌ای برای فرم صورت شما مناسب است؟
داستان‌های شاهنامه / بریدن سر سیاوش
کدام پیشگویی‌های نوستراداموس به واقعیت تبدیل شدند؟
خداداد عزیزی هم بازیگر شد
روایتی تکان‌دهنده از حرمسرای قذافی
سرقت مسلحانه از بانک با پوشش زنانه
آخرین میزان گرانی مواد خوراکی اعلام شد؛ تورم تخم مرغ ۷۴ درصد و میوه‌ به ۶۱ درصد رسید
نشانه‌های سرطان روده چیست؟
توزیع‌کنندگان الکل مسموم در شيراز دستگیر شدند
مرگ یکی از مظنونین قتل خاشقجی در تصادفی مشکوک!
نقد سریال دلدادگان/ چرا این سریال جذاب است؟
عکس/جشن تولد مهتاب کرامتی پشت صحنه رقص روی شیشه
پاسخ تند بهنوش بختیاری به طعنه رضا رشیدپور
۴ نشانه بالا بودن قند خون
تجاوز مردشیطان‌صفت به 2دخترجوان
کنایه نفیسه روشن به سحر قریشی
داستان‌های شاهنامه / دسیسه‌چینی برادر افراسیاب علیه سیاوش
شکلات تلخ چه فایده‌ها و ضررهایی دارد؟
روایت بازیگر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده از کارتن‌خوابی و کمپ ترک اعتیاد
بیوگرافی کامل هانیه توسلی
پیشنهادی برای خوش‌تیپی خانم‌ها
کنجکاوی زن همسایه راز گروگانگیری را فاش کرد
گزارشی خواندنی از زنان کارگاه مرواربافی در ملایر
نگه‌داشتن عطسه این خطرات را دارد
خودروهای بدون معاینه فنی از هفته آینده‌50 هزار تومان جریمه می‌شوند
آزمایش‌هایی که خانم‌های ۲۰ تا ۴۰ ساله حتما باید انجام دهند
با این 7 فرمول خشم خودتان را کنترل کنید
آشپزی / قیمه نثار خوشمزه را چطور بپزیم
قتل4نفر توسط یک بوکسور در تهران
تصاویری از جشن تولد 5 سالگی پسر روناک یونسی
ماجرای ملاقات نفیسه روشن با سردار آزمون
خلاصه سریال حوالی پاییز + مجموعه عکس
سپند امیرسلیمانی درباره زندگی خصوصی‌اش توضیحات مفصلی داد : برای اولین بار می‌گویم چهار سال است جدا شده‌ام
نارضایتی جنسی؛ ازدلایل اصلی طلاق
پانته آ بهرام، بازیگر نقش افسانه در سریال دلدادگان: افسانه در آخر ضربه‌اش را به کسی که سالها دوستش داشته می‌زند
دادستان کل کشور:حضور زنان در ورزشگاه آزادی هیچ توجیه شرعی ندارد / اگر تکرار شود برخورد می‌کنیم
مرد هزار چهره با 40 همسر
پشت پرده سایت‌های همسریابی
گزارشی از اسامی عجیب و غریب ثبت‌شده در ایران؛ ملخ ، پالون، عذاب، شفتالو، نیمکت و اسم‌های مشابه دیگر
پسر شیشه‌ای مادر و مادربزرگش را کشت
واکنش صحیح در برابر تیک‌های عصبی
چگونه پرانرژی باشیم؟
عوارض خطرناک قرص شب امتحان
اولین نشانه‌های ایدز در مردان
زن متاهل: شب‌ها خواب پسری را می‌بینم که عاشقش شدم!
نقدی بر فیلم لس آنجلس تهران ؛ یک کمدی که خنده‌دار نیست
استفاده از هدفون و هندزفری چه عوارضی دارد؟
کد خبر: 114630 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۱۴ - 10:57
نقدی بر فیلم دارکوب ؛ شخصیت‌هایی که با خود می‌جنگند

نقدی بر فیلم دارکوب ؛ شخصیت‌هایی که با خود می‌جنگند

دارکوب استعاره‌ای برای رسیدن به شخصیت‌هایی است که در تمام فیلم برای بقا و زندگی با حریفی به نام خود در حال جنگ هستند.

دوات آنلاین-اگر بخواهیم آخرین اثر بهروز شعیبی در مقام کارگردان را مورد بررسی قرار دهیم، یکی از بهترین در‌های ورودی به دنیای فیلم عنوان آن است.

 

دارکوب نام پرنده‌ای است که به درخت می‌کوبد و صدا می‌دهد تا برای خودش طعمه‌ای مهیا کند و این مثل خبر رسانی است؛ بدون هیچ کلامی می‌گوید مردم بدانید در زیر پوست این شهر چه خبر است. این عنوان استعاره‌ای برای رسیدن به شخصیت‌هایی است که در تمام فیلم برای بقا و زندگی با حریفی به نام خود در حال جنگ هستند؛ به شکلی که همه شخصیت‌های فیلم پس از جستجو خودشان را می‌یابند و این مهم با شخصیت پردازی مناسب در فیلم اتفاق می‌افتد و پس از دیدن فیلم سوالاتی در مورد شخصیت به مخاطب داده می‌شود.

 

دارکوب در مورد زندگی مهسا (سارا بهرامی) همسر سابق روزبه (امین حیایی) است. مهسا برای اخاذی و خرج اعتیاد به محل کار همسر سابقش می‌رود و در پی مواجهه با خانواده جدید همسر سابقش، در مرگ فرزند خود تردید می‌کند. مهسا از همه چیز برای اثبات حق مادری داشته یا نداشته اش استفاده می‌کند.

 

دارکوب در وجه کارگردانی و زبان بصری، بدون هیچ حواشی معضل اعتیاد را در قالب زندگی شخصیت‌ها روایت می‌کند و این همان نکته‌ای است که در خیل عظیمی از فیلم‌هایی با این موضوع رعایت نمی‌شود. فیلم‌هایی از این دست، چون راه رفتن بر لبه تیغ نمی‌توانند اعتدال و تعادل خود را حفظ کند؛ اما «دارکوب» از این مرحله سربلند بیرون می‌آید تا هم قصه خود را درست روایت کند و هم اعتیاد را در قالب شخصیت هایش به درستی و در دنیای فیلم مورد کنکاش، بررسی و حتی معرفی قرار دهد.

 

دارکوب اما از جهات دیگر هم اتقاق خوبی در سینمای ایران است و آن ظرافت در وزنه بازیگری است؛ برای مثال بازی سارا بهرامی، امین حیایی و مهناز افشار را در این فیلم با دیگر نقش آفرینی هایشان مقایسه کنید. بازی‌ها در یک تعادل و هارمونی درست در کنار هم قرار دارد و همین باعث شده مخاطب با یک دنیای رئال و واقع گرایانه شخصیت‌ها روبرو شود و به باور پذیری کامل برسد و با دنیای فیلم همراه شود.

 

سارا بهرامی در بازی حساس و روی بند راه می‌رود؛ اما خوشبختانه در ورطه‌ شعار و گل درشتی و زمختی نقش آفرینی برای زنی معتاد نمی‌افتد و از طرفی دیگر آن قدر‌ها تلخ نمی‌شود که به شخصیت منفی و مهیب تبدیل شود. او با بازی مناسبی که دارد به شخصیت عمق می‌دهد و باعث می‌شود در دنیای میانه و خاکستری هم او را دوست داشته باشیم و هم از او در مواقعی بدمان بیاید که این همان جریان زندگی است که در بازی او نمایان شده و به مخاطب برای درک بهتر فیلم کمک می‌کند. در کنار این شخصیت‌ها بازی‌های روان امین حیایی و مهناز افشار و البته هادی حجازی فر از دیگر نکات مثبت بازیگری این فیلم است.

 

اما جمله معروف «می‌توانست بهتر باشد» در مورد فیلم «دارکوب» هم صدق می‌کند؛ به ویژه در بخش شخصیت پردازی.  برا‌ی مثال اگر ما کمی بیشتر در مورد شخصیت مهسا، گذشته‌اش و نحوه آشنایی‌اش با روزبه می‌دانستیم شاید بهتر می‌توانستیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و همذات پنداری بیشتری در این مورد بین مخاطب شخصیت‌ها شکل می‌گرفت.

 

اما در مواجهه این قصه با زبان بصری فیلم و کارگردانی، شعیبی به مراتب یک پله به بالا حرکت کرده و توانسته به پختگی بیشتری در کارنامه‌اش برسد. برای مثال در صحنه‌ای مهناز افشار به پارک می‌رود تا مهسا را پیدا کند. در این سکانس دوربین در جایی مناسب و در خدمت قصه مبهوت آن فضا و تلخی آن نمی‌شود و به شکل درست شخصیتش را دنبال می‌کند.

 

با این حال، این نکته را نباید فراموش کرد که فیلم‌هایی مثل «دارکوب» و «ابد یک روز» با آن صحنه‌های تکراری مثل رقص معتادان، خانواده‌های فقیر سرشار از درد و تلخی، انبوه شخصیت‌های معتادی که قربانی شرایط هستند و گاهی حرف حق می‌زنند، اما صدایشان به جایی نمی‌رسد در سینمای ایران در حال افزایش است. این اتفاق را باید زنگ خطر تولد اپیدمی و تکرار در سینمای این سال‌های ایران دانست و به فکر این بود که سینما‌ی ما باید در مورد اعتیاد به سمت فضای‌های نو و بکر برود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران - بهنام صادقی

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.