• ۱۳۹۷ يکشنبه ۵ اسفند
  • اِلأَحَّد ١٨ جمادي الثانيه ١٤٤٠
  • Sunday 24 Feb 2019
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

دادگاه خانواده؛ شوالیه رویاها و بانوی سفیدپوش در دادگاه
قوانین معافیت سربازی با گرفتن کفالت پدربزرگ
قتل مادرزن با 25 ضربه چاقو
نقشه‌پلید برای جلب‌توجه شوهر پولدار
قتل و تکه‌تکه کردن زن صیغه ای
فرجام‌فراردختر13ساله‌با پسر غریبه
واکنش‌خنداننده‌شویی‌هابه‌پدرشدن رامبد
امروز با حافظ/ شکفته شد گل حمرا و گشت بلبل مست
ترک اعتیاد؛ فرار زن جوان از باتلاق مواد مخدر
معرفی لباس عید برای خانم‌ها طبق مد نوروز 98
آرایش مناسب برای مهمانی‌های عید نوروز
فیلم اجرای گروه بلک لایت به‌عنوان بهترین اجرای قسمت سوم برنامه عصر جدید
چه کسانی می‌توانند در برنامه استعدادیابی عصر جدید شرکت کنند؟
فال روزانه و فال تولد یکشنبه 5 اسفند
ریشه ضرب المثل‌ آب زیرکاه چیست؟
معرفی 3 روش خاص برای چیدن سفره هفت سین عید نوروز
گفت‌وگو با فرشته صدر عرفایی، بازیگر نقش مادر عبدالمالك ریگی در فیلم شبی كه ماه كامل شد ؛ نمک‌گیر بلوچ‌ها شدم
نقد فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی؛ دوست داشتنی‌تر از خیلی آشغال‌های دیگر
نقد فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی ؛ آشغال‌های دوست‌نداشتنی
باجناق کشی باکمک خواهرزن
عکس‌هایی از جشن تولد ریحانه پارسا
دستگیری 6 قاتل بخشیده شده در باند مخوف سرقت از خانه تهرانی‌ها
هومن حاجی عبداللهی، بازیگر نقش رحمت در سریال پایتخت: قرار است امسال در فیلم پایتخت 90 دقیقه مردم قهقهه بزنند
فاطمه گودرزی، بازیگر نقش توران در سریال لحظه گرگ و میش: وقایع سریال را در برهه‌ای از زمان گذرانده بودم
جزییات راهزنی مسلحانه 200 هزار یورویی
شوهر معتادم با اسلحه سراغم آمد
سوباتان کجا است و چرا و چگونه به سوباتان سفر کنیم؟
گفت‌وگو با زنی که با ضربه شوهرش کور شد
توضیح قاضی پرونده ستایش قریشی درباره کودکان قربانی آزار: افراد در جامعه برای رفع نیازهای جنسی خود روش مناسبی ندارند
افشای حقه منتالیست یا شعبده ذهن‌خوانی در برنامه عصر جدید
پسر نوجوانم سیگاری شده است چه کار کنم؟
یادداشت یک پزشک متخصص درباره جزییات تزریق بوتاکس و عوارض آن
داستان زندگی پررنج زنی که به‌خاطر پسرش دزدی کرد
بیوگرافی کامل مریم کاویانی و شوهرش رامین مهمانپرست
خانم‌ها حتما بخوانند؛ تمام آنچه درباره شیر دادن به نوزاد باید بدانید
جدیدترین و ارزان‌ترین ایده‌ها برای دکوراسیون نوروزی خانه
کامبیز دیرباز چگونه عاشق شد؟
درمان پروستات با روش طب سنتی
مردان عاشق زنانی با این ویژگی‌ها می‌شوند
قاچاقچیان انسان چگونه مهاجران غیرقانونی را به اروپا می‌رسانند؟
2جنایت در پی رابطه نامشروع
زوجی که27بار درخواست طلاق دادند
تجاوز2زورگیر به زن جوان
شغل دوم سلبریتی‌های مطرح چیست
دادگاه خانواده؛ کشمکش زن و شوهر سابق بر سر حضانت دخترشان
عکس‌هایی از زیباترین سفره آرایی برای سبزی پلو ماهی شب عید
بوستان سعدی/ چو عشقی که بنیاد آن بر هواست
امروز با حافظ/ خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت
آشپزی؛ دستور پخت بریانی هندی به‌عنوان غذایی خاص و لذیذ
علی انصاریان درباره ازدواجش شوخی کرده بود؛ او ازدواج نکرده است
فال روزانه و فال تولد شنبه 4 اسفند
طرز تهیه سبزه شناور در تنگ
واکنش مهناز افشار به ازدواج مریم کاویانی و رامین مهمانپرست
رامبد جوان پدر می شود
دادگاه خانواده؛ خودم هم در شکاکی شوهرم مقصر بودم
نشانه‌های سرطان مری و دلایل و راه‌های تشخیص آن
سرنوشت تلخ دختری که در 9 سالگی مورد تعرض قرار گرفت
چگونه می‌توان سردردهای میگرنی را کاهش داد و درمان کرد؟
راهنمای کامل خرید شیک‌ترین و ارزان‌ترین لباس عید
تهدیددختری برای‌خواسته بی شرمانه
ازدواج زن‌جوان‌باجسد نامزد مرده اش
همه آنچه باید برای خرید مبل مناسب بدانید
فال روزانه و فال تولد جمعه 3 اسفند
مد جدید مانتو برای عید 98
عکس‌های تازه از مریم کاویانی در کنار شوهر دیپلماتش
روش شرکت در مسابقه بر خط شو که از شبکه 5 پخش می‌شود
ساعت پخش سریال‌های نوروزی سال 98
تجربیات تلخ خانم بازیگر در غربت
گفت‌وگو با مهدی شاه حسینی ،چهره پرطرفدار برنامه خندوانه: دوست دارم فیلم بسازم
بهترین روش برای پرورش خلاقیت کودکان 1 تا 11 ساله + معرفی بازی‌های مفید
کد خبر: 114630 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۱۴ - 10:57
نقدی بر فیلم دارکوب ؛ شخصیت‌هایی که با خود می‌جنگند

نقدی بر فیلم دارکوب ؛ شخصیت‌هایی که با خود می‌جنگند

دارکوب استعاره‌ای برای رسیدن به شخصیت‌هایی است که در تمام فیلم برای بقا و زندگی با حریفی به نام خود در حال جنگ هستند.

دوات آنلاین-اگر بخواهیم آخرین اثر بهروز شعیبی در مقام کارگردان را مورد بررسی قرار دهیم، یکی از بهترین در‌های ورودی به دنیای فیلم عنوان آن است.

 

دارکوب نام پرنده‌ای است که به درخت می‌کوبد و صدا می‌دهد تا برای خودش طعمه‌ای مهیا کند و این مثل خبر رسانی است؛ بدون هیچ کلامی می‌گوید مردم بدانید در زیر پوست این شهر چه خبر است. این عنوان استعاره‌ای برای رسیدن به شخصیت‌هایی است که در تمام فیلم برای بقا و زندگی با حریفی به نام خود در حال جنگ هستند؛ به شکلی که همه شخصیت‌های فیلم پس از جستجو خودشان را می‌یابند و این مهم با شخصیت پردازی مناسب در فیلم اتفاق می‌افتد و پس از دیدن فیلم سوالاتی در مورد شخصیت به مخاطب داده می‌شود.

 

دارکوب در مورد زندگی مهسا (سارا بهرامی) همسر سابق روزبه (امین حیایی) است. مهسا برای اخاذی و خرج اعتیاد به محل کار همسر سابقش می‌رود و در پی مواجهه با خانواده جدید همسر سابقش، در مرگ فرزند خود تردید می‌کند. مهسا از همه چیز برای اثبات حق مادری داشته یا نداشته اش استفاده می‌کند.

 

دارکوب در وجه کارگردانی و زبان بصری، بدون هیچ حواشی معضل اعتیاد را در قالب زندگی شخصیت‌ها روایت می‌کند و این همان نکته‌ای است که در خیل عظیمی از فیلم‌هایی با این موضوع رعایت نمی‌شود. فیلم‌هایی از این دست، چون راه رفتن بر لبه تیغ نمی‌توانند اعتدال و تعادل خود را حفظ کند؛ اما «دارکوب» از این مرحله سربلند بیرون می‌آید تا هم قصه خود را درست روایت کند و هم اعتیاد را در قالب شخصیت هایش به درستی و در دنیای فیلم مورد کنکاش، بررسی و حتی معرفی قرار دهد.

 

دارکوب اما از جهات دیگر هم اتقاق خوبی در سینمای ایران است و آن ظرافت در وزنه بازیگری است؛ برای مثال بازی سارا بهرامی، امین حیایی و مهناز افشار را در این فیلم با دیگر نقش آفرینی هایشان مقایسه کنید. بازی‌ها در یک تعادل و هارمونی درست در کنار هم قرار دارد و همین باعث شده مخاطب با یک دنیای رئال و واقع گرایانه شخصیت‌ها روبرو شود و به باور پذیری کامل برسد و با دنیای فیلم همراه شود.

 

سارا بهرامی در بازی حساس و روی بند راه می‌رود؛ اما خوشبختانه در ورطه‌ شعار و گل درشتی و زمختی نقش آفرینی برای زنی معتاد نمی‌افتد و از طرفی دیگر آن قدر‌ها تلخ نمی‌شود که به شخصیت منفی و مهیب تبدیل شود. او با بازی مناسبی که دارد به شخصیت عمق می‌دهد و باعث می‌شود در دنیای میانه و خاکستری هم او را دوست داشته باشیم و هم از او در مواقعی بدمان بیاید که این همان جریان زندگی است که در بازی او نمایان شده و به مخاطب برای درک بهتر فیلم کمک می‌کند. در کنار این شخصیت‌ها بازی‌های روان امین حیایی و مهناز افشار و البته هادی حجازی فر از دیگر نکات مثبت بازیگری این فیلم است.

 

اما جمله معروف «می‌توانست بهتر باشد» در مورد فیلم «دارکوب» هم صدق می‌کند؛ به ویژه در بخش شخصیت پردازی.  برا‌ی مثال اگر ما کمی بیشتر در مورد شخصیت مهسا، گذشته‌اش و نحوه آشنایی‌اش با روزبه می‌دانستیم شاید بهتر می‌توانستیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و همذات پنداری بیشتری در این مورد بین مخاطب شخصیت‌ها شکل می‌گرفت.

 

اما در مواجهه این قصه با زبان بصری فیلم و کارگردانی، شعیبی به مراتب یک پله به بالا حرکت کرده و توانسته به پختگی بیشتری در کارنامه‌اش برسد. برای مثال در صحنه‌ای مهناز افشار به پارک می‌رود تا مهسا را پیدا کند. در این سکانس دوربین در جایی مناسب و در خدمت قصه مبهوت آن فضا و تلخی آن نمی‌شود و به شکل درست شخصیتش را دنبال می‌کند.

 

با این حال، این نکته را نباید فراموش کرد که فیلم‌هایی مثل «دارکوب» و «ابد یک روز» با آن صحنه‌های تکراری مثل رقص معتادان، خانواده‌های فقیر سرشار از درد و تلخی، انبوه شخصیت‌های معتادی که قربانی شرایط هستند و گاهی حرف حق می‌زنند، اما صدایشان به جایی نمی‌رسد در سینمای ایران در حال افزایش است. این اتفاق را باید زنگ خطر تولد اپیدمی و تکرار در سینمای این سال‌های ایران دانست و به فکر این بود که سینما‌ی ما باید در مورد اعتیاد به سمت فضای‌های نو و بکر برود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران - بهنام صادقی

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.