2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بازگشت دختر جوان از بیراهه زندگی

بازگشت دختر جوان از بیراهه زندگی

در دانشگاه با دختری دوست شدم که شبیه خودم بود. مغرور و خودخواه، دختری که دوستی با او باعث شد خیلی از اعتقاداتم را از دست بدهم و سبک بشمارم؛ در مدت کوتاهی، نوع لباس پوشیدن، حرکات و رفتارم تغییر کرد...

دوات آنلاین-دختری که به قول خودش غرور باعث شد به بیراهه کشیده شود بعد از بازگشت به زندگی با مراجعه به مرکز مشاوره پلیس استان خراسان رضوی داستان زندگی‌اش را این طور تعریف کرد:

 

هرچه می کشم از غرورم است. برای خودم واقعا متاسفم که چنین مشکلی برایم درست شد. خیلی از دخترهای فامیل حسرت موقعیت و شرایط زندگی مرا می خوردند. خیلی از پسرهای فامیل هم در رویایشان، آرزو می کردند بتوانند با من ازدواج کنند و داماد پدرم بشوند و ... .

 

بی دغدغه درس خواندم و دیپلم گرفتم. همیشه بهترین امكانات وسایل را داشتم. روزی هم که به دانشگاه رفتم همه می گفتند خوش به حالش؛ پدرش پولدار است و او به خوشبختی می رسد. اما حدس و انتظارشان درست نبود، من که همیشه مورد توجه و احترام اطرافیانم بودم، مغرور و خودخواه بار آمدم، با هیچ کس نمی جوشیدم و تقریبا دوست صمیمی ای نداشتم؛ راست می گویند که پول، خوشبختی نمی آورد، به قول مادربزرگم اگر تمام دنیا را به اسمت کنند و يك جو عقل در سر نداشته باشی، فقیرترین آدم روی کره زمین هستی!

 

در دانشگاه با دختری دوست شدم که شبیه خودم بود. مغرور و خودخواه، دختری که دوستی با او باعث شد خیلی از اعتقاداتم را از دست بدهم و سبک بشمارم؛ در مدت کوتاهی، نوع لباس پوشیدن، حرکات و رفتارم تغییر کرد، مادرم نگران بود و می گفت از این ریخت و قیافه ام راضی نیست؛ صدای پدرم نیز کم کم درآمد، می گفت باید هرچه زودتر برای ادامه تحصیل در دانشگاه شهر خودمان مهمان بشوم، اما من تحت تاثیر حرف های دوست نابابم، احترام خانواده ام را هم زیر پا گذاشتم، در برابر پدرم ایستادم و گفتم می خواهم زندگی مستقلی تشکیل بدهم و تنها باشم.

 

همان موقع یک خواستگار خوب برایم آمد، نصیحت مادر و مادربزرگم مرا متقاعد کرد ازدواج کنم، اما هم کلاسی ام آن چنان با حرف هایش روی ذهن من راه رفت که منصرف شدم، پدرم از دستم ناراحت بود و سرسنگین برخورد می کرد، مادرم هم با اینکه دلگیر بود، همچنان حساب بانکی ام را شارژ می کرد.

 

یک روز که به خانه هم‌کلاسی ام رفته بودم، قلیان و سیگار آوردند و تعارف کردند. نمی خواستم جلوی آن ها کم بیاورم، حس می کردم اگر خودم را کنار بکشم، به چشم یک بچه نگاهم خواهند کرد. این طور بود که به دام افتادم و قبح این کار برایم شکست، از آن به بعد این کار برایم عادت شد؛ حالا باید خودم را بشکنم و بگویم که «غلط کرده ام».

 

چند ماه از این وضعیت گذشت، مواد مخدر فکرم را درگیر کرده بود، از همه چیز وحشت داشتم، ته دلم از کرده خودم پشیمان بودم؛ خداخیرش بدهد همسر برادرم را؛ او که فهمیده بود به بیراهه زده ام، دست به کار شد تا نجاتم بدهد، با اینکه گاهي خیلی اذیتش کرده ام و به قول معروف خواهر شوهر بازي برايش درآورده ام، خواهرانه جلو آمد و کمکم کرد.

 

با هم به مرکز مشاوره آرامش پلیس آمده ایم، با کمک درمانگر اعتیاد، و روحیه و انگیزه ای که همسر برادرم به من داد، توانسته ام خوب پیش بروم؛ امیدوارم بتوانم اشتباهات گذشته را جبران کنم.

 

همسر برادرم برایم تعریف کرده که با چه سختی و بدبختی ای درس خوانده است؛ از خودم بدم می آید، حالا می فهمم که چرا می گویند با هر فردی نمی توان دوستی و هم نشینی کرد، شانس آوردم همسر برادرم زود به دادم رسید و شاید اگر زمان مصرف مواد طولانی تر می شد، امکان بازگشت و ترک اعتیادم سخت تر می شد؛ غرور و خودخواهی، بدترین بیماری آدم است و باز هم می گویم از روزی که اعتقاداتم را سبک شمردم، پوچ و بی هدف و خسته و کلافه شدم.

 

نظر كارشناس

درباره اين ماجرا نظر يكي از مدرسان مجرب مهارت هاي زندگي را جويا شديم.

 

دكتر «حميد نجات » گفت: حضرت امام علي (ع) در فرمايشي گرانب ها مي فرمايند: بهترين برادرانت (دوستانت) كسي است كه با راستگويي اش تو را به راستگويي دعوت كند و با اعمال نيك خود، تو را به بهترين اعمال بر انگيزد.

 

اين استاد دانشگاه و مشاور خانواده افزود: داشتن دوست خوب يكي از لذت بخش ترين تجربه هاي زندگي براي هر فردي است. دوستي و انتخاب افرادي كه مي خواهيم با آنها معاشرت كنيم مراتب و درجاتي دارد، بعضي به عنوان دوست كامل شناخته مي شوند زيرا از همه ويژگي ها و شرايط يك دوست خوب و كامل برخورداراند و بعضي شرايط كمتري دارند و نمي توانند دوست خوب و شايسته اي باشند.

 

نكته ديگر اين كه دوستي و رفاقت حد و مرزي دارد؛ كسي كه واجد تمام آن حدود نيست دوست كامل محسوب نمي شود و آن فردي كه هيچ يك از آن حدود را دارا نباشد اصلا دوست به حساب نمي آيد.

 

دوستان خوب چه ويژگي هايي دارند؟

دكتر نجات گفت: دوستان خوب ظاهر و باطن شان يكسان است، زيبايي و آبروي تو را جمال خود مي بينند و نازيبايي تو را نازيبايي خود مي دانند، دست يافتن به مال يا رسيدن به مقام، روش دوستانه او را نسبت به تو تغيير ندهد و در زمينه رفاقت، از آنچه و هر چه در اختيار دارد نسبت به تو مضايقه نكند، تو را در مواقع مشكلات و مصائب ترك نگويد.

 

نكته ديگر توجه به معيارهاي دوستي است؛ دوستي بايد بر اساس معيار و ملاك صحيح استوار باشد.

 

اين همان چيزي است كه افراد را در موفقيت انتخاب دوست كمك مي كند. بايد بدانيم افرادي هستند كه با مقاصد نفساني براي رسيدن به خواسته هاي دنيوي و يا بر اساس مقاصد شرورانه و فسادآميز يا انگيزه هاي عاطفي غير معقول، تعصب ها و خلاصه دوستي هاي بي بنياد و تصادفي اقدام به انتخاب دوست مي كنند.

 

پس هر كسي لايق دوستي و همنشيني نيست و بايد دقت كنيم چرا كه انتخاب دوست در مسير زندگي مان و موفقيت هايي كه مي خواهيم به آن برسيم خيلي نقش دارد.

 

 

 

نويسنده: غلامرضا تديني راد؛ كارشناس رسانه معاونت اجتماعي پلیس خراسان رضوي

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.