2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
معرفی کامل فیلم پشت دیوار سکوت + نقد

معرفی کامل فیلم پشت دیوار سکوت + نقد

درام «پشت دیوار سکوت» مضمونی ملتهب پیرامون واقعیت‌های گفته نشده و همیشه سانسور شده بیماری ایدز دارد و از ترسهای بیمارگونه درباره تابوهای اجتماعی و اخلاقی پرده برمی‌دارد.

دوات آنلاین-پشت دیوار سکوت یکی از فیلم‌هایی است که این روزها روی پرده است. اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید این فیلم را ببینید یا نه معرفی و نقدهای آن را بخوانید:

 

خلاصه داستان

ستاره دختری است که تصمیم گرفته به بیماران مبتلا به بیماری ایدز کمک کند اما در این راه اتفاقات گوناگونی را تجربه می کند که...

بازیگران

پشت دیوار سکوت فیلمی پر بازیگر است. این اسامی را مرور کنید: سحر جعفری جوزانی، آرمان درویش، مهدی احمدی، رویا تیموریان، امین تارخ، بهزاد فراهانی، سیما تیرانداز، شقایق فراهانی، سیامک صفری، فریبا متخصص، حسین پاکدل، پرویز پورحسینی، سمیه نجومی

 

کارگردان

مسعود جعفری جوزانی کارگردانی نام‌آشنا است که پشت دیوار سکوت را ساخته است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد فیلمسازی از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو آمریکا است. او کار سینمایی را با کارگردانی فیلمهای کوتاه آغاز کرد.

 

ایران برگر فیلم سینمایی قبلی جعفری جوزانی است و او پیش از این فیلم سریال در چشم باد را ساخته بود.

 

بلوغ، دل و دشنه، یک مرد یک خرس، در مسیر تندباد، شیر سنگی و جاده‌های سرد از دیگر ساخته‌های این کارگردان است.

 

جوزانی درباره پشت دیوار سکوت گفته است: من هر آن چیزی را که می‌خواستم درباره این موضوع  بگویم در فیلم آورده‌ام و کسی جلوی من را نگرفته است. پای این فیلم ایستاده‌ام و به ساخت آن افتخار می‌کنم. موضوعی که در جامعه وجود دارد، باید صادقانه مطرح شود بدون اینکه منافع جناح خاصی را تأمین کند.

 

نقدها

مووی مگ نوشته است: شاید پرداختن به مسائل بیماران مبتلا به ایدز یک تصمیم ارزشمند تلقی شود اما همه چیز تنها منوط به تصمیم نیست و دلایل زیادی برای تاثیرگذاری یک اثر سینمایی لازم است که هیچکدام در این فیلم به چشم نمی خورند.

علی رفیعی وردجانی در سلام سینما نوشته است: مسعود جعفری جوزانی فیلم ساز سینما نیست ؛ چرا که با ساخت سریال در چشم باد نشان داد توانایی او در دَوار کردن شخصیت بر مدارِ یک سریال ، بیش از مدت زمان محدودی است که پرده سینما در مقابل این کارگردان قرار می دهد . جدای از حواشی ای مانند این که جوزانی این فیلم را برای دخترش ، سحر جعفر جوزانی ، ساخته است ، که به نظر نمی آید مسئله مسحور کننده ای باشد ، باید اذعان کرد : سینمایی «پشت دیوار سکوت» از جمیع جهات دست به گریبان شدن کارگردان را به سینمای ایران برای بیان دغدغه های شخصی و مطالبات اجتماعی اش نشان می دهد . در واقع این اثر سینمایی به تمام معنا درک شخصی مولف از تجربه زیسته است پس نمی تواند به عنوان یک اثر سینمایی در آلبوم سینمای ایران قرار گیرد .

 

خبرگزاری برنا نوشته است: درام «پشت دیوار سکوت» مضمونی ملتهب پیرامون واقعیت‌های گفته نشده و همیشه سانسور شده بیماری ایدز دارد و از ترسهای بیمارگونه درباره تابوهای اجتماعی و اخلاقی پرده برمی‌دارد.

رزا دهقان در سلام سینما نوشته است: فیلمهایی هستند که می توان به یک یا چند نقطه ی ضعف آنها اشاره کرد،اما اثر تازه ی مسعود جعفری جوزانی سراسر ضعف و اشکال است.فیلمی که نمره ی داده شده به آن تنها به خاطر موضوع بحث برانگیز و سوژه ی پرالتهاب آن است.

 

فیلمنامه نه شخصیت می سازد و نه شخصیت درست ساخته نشده را می پردازد.حجم عظیمی از دیالوگهای صرفا شعاری و گل درشت را از زبان تک تک کاراکترها،چه کاراکترهای اصلی و چه کاراکترهای فرعی می شنویم که نه در جای درست بیان می شوند و نه عموما قابل درک برای مخاطبین عام هستند.اگر"هیس دخترها فریاد نمی زنند"پوران درخشنده شعار می داد و قصه گو بودن خود را از دست نمی داد،پشت دیوار سکوت قصه ندارد و صرفا با یک مشت شخصیت بی شناسنامه ی پا درهوا داستانی را پیش می برد که سوژه ی دراماتیکی دارد اما در پردازش آن لنگ می زند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.