2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نقد قسمت سوم سریال ممنوعه / آیا این سریال موفق خواهد بود؟

نقد قسمت سوم سریال ممنوعه / آیا این سریال موفق خواهد بود؟

در نقد قسمت سوم سریال ممنوعه باید گفت مخاطب سریال ممنوعه در طول این سه قسمت آغازین مدام میان آدم های داستان پرت شده بدون آنکه بتواند به عمق شخصیت ها پی ببرد. شخصیت ها همان شاخصه های قسمت اول را در قسمت سوم هم دارند و هیچ کار تازه ای که به شخصیت شان بعد تازه ای بدهد را انجام نمی دهند.

دوات آنلاین-قسمت اول ممنوعه تنها به معرفی چند شخصیت از شخصیت های سریال که از اعضای اصلی آن هستند پرداخت. طرح یک موقعیت سفر و یک عده جوان امروزی که بسیاری از خطوط قرمز اخلاقی جامعه‌ی ما را رد کرده اند. اما در قسمت دوم و سوم شخصیت های دیگری نیز وارد داستان شدند که از نحوه‌ی پیشبرد داستان مشخص است، قرار بر آن است که طنابی بین تمام شخصیت ها باشد و به نوعی زندگی آن ها به یکدیگر گره خورده است.

 

اما آنچه که بیشتر از هر داستانی در این فیلم به نظر مهم می رسد و شاید خط اصلی داستان باشد، رابطه‌ی برکه (الهه حصاری) و سامی (میلاد کی مرام) است. برای آغاز نقد سریال ممنوعه باید گفت ماجرای سریال را این دو آغاز کرده اند و می توان حدس زد بار اصلی داستان ممنوعه نیز حول محور این دو خواهد گشت.

 پس از سامی و برکه، رابطه‌ی مثلثی شکلی وجود دارد که بین مردی متاهل با زن مجردی برقرار است. این دو رابطه در سریال ممنوعه بیشترین فوکوس را از مخاطب می کشد. اما سوال اینجاست که این روابط، داستان و کنش هایی که در این سه قسمت افتاده اند تا چه اندازه می تواند مخاطب را به دنبال خود بکشد؟ هیچ شکی نیست که روابط زن و مرد، دخترها و پسرها، خیانت و روابط زناشویی همه از موضوعات جذابی هستند که در طول تاریخ درام توانسته اند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. اما این جلب نظر تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟

 

ادامهی جذب مخاطب امروز دیگر کار ساده ای نیست. امروزه با وجود تنوع در رسانه به ویژه رسانه هایی مانند شبکه های اجتماعی و اینترنت، مخاطب حق انتخاب بسیار زیادی را دارد. او می تواند به راحتی سریال یا فیلمی را دنبال نکند. مخاطب دیگر مجبور نیست به پنج شبکه‌ی صدا و سیما بسنده کند و خود را سرگرم کند.

 

به نظر می رسد اکنون دیگر زمان جذب مخاطب تنها با موضوعاتی پر طرفدار گذشته است. حال با تمام این تفاسیر، ممنوعه در کجا قرار دارد؟ در ادامه نقد قسمت سوم سریال ممنوعه  باید گفت این سریال تنها با نشان دادن لحظه هایی از هر چند شخصیت و پرش زدن از داستانی به داستان دیگر تا چه اندازه می تواند موفق باشد.

 

همانطور که گفته شد روابط پیچ در پیچ در میان شخصیت های درام می تواند بسیار جذاب باشد اما این پرش های ناگهانی از داستانی به داستان دیگر و تکه تکه شدن یک قسمت سریال می تواند لطمه‌ی بزرگی به اثر وارد کند.

 

در نقد قسمت سوم سریال ممنوعه باید گفت مخاطب سریال ممنوعه در طول این سه قسمت آغازین مدام میان آدم های داستان پرت شده بدون آنکه بتواند به عمق شخصیت ها پی ببرد. شخصیت ها همان شاخصه های قسمت اول را در قسمت سوم هم دارند و هیچ کار تازه ای که به شخصیت شان بعد تازه ای بدهد را انجام نمی دهند. این اتفاق در مثلث عاطفی داستان یعنی ماجرای زندگی خسرو (هادی حجازی فر)، رها (لیلا زارع) و پروانه ( نیکی کریمی) کاملا محسوس است.

 

در قسمت سوم این سه شخصیت همان کارهایی را که در قسمت دوم سریال کرده اند، تکرار می کنند. این معرفی طولانی اگر هدف خاصی را به دنبال نداشته باشد می تواند نقطه ضعفی در سریال ممنوعه به حساب بیاید. این موضوع تنها مختص شخصیت های رابطه‌ی مثلثی نیست. سامی و برکه و شخصیت های فرعی دیگر نیز به همان کارهای قسمت اول سریال مشغول مانده اند. تنها اتفاق جدیدی که در قسمت سوم سریال ممنوعه رخ می دهد، اضافه شدن شخصیت های جدید است که آن ها هم تا اینجا بسیار کوتاه معرفی شده اند.

 

در انتهای نقد قسمت سوم سریال ممنوعه باید گفت نکته‌ی جالب اینجاست که با اینکه معرفی اشخاص جدید بسیار کوتاه و به گونه ای بی مقدمه اتفاق می افتد، این شخصیت ها می توانند بسیار قابل پیش بینی و حتی تکراری به نظر بیایند. حال با تمام آنچه که گفته شد نمی توان قضاوت کرد که سریال ممنوعه از این به بعد و در قسمت های آتی تا چه اندازه می تواند پرکشش و قوی ظاهر شود.

 

منبع: نت نوشت / صدف پیکامی

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.