2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
معرفی کامل فیلم دشمن زن به بهانه توزیع در شبکه نمایش خانگی + حرف‌های کارگردان، نظر منتقدان و گزارش تصویری

معرفی کامل فیلم دشمن زن به بهانه توزیع در شبکه نمایش خانگی + حرف‌های کارگردان، نظر منتقدان و گزارش تصویری

یک قصه کمدی عاشقانه در فیلم داریم که شکل‌گیری یک عشق را روایت می‌کند. کاراکترهای داستان در موقعیت‌های کمدی جدی هستند ولی کاری می‌کنند که تماشاگر بخندد. البته داستان‌های کمدی رمانتیک خیلی سر راست و ساده هستند.

دوات آنلاین-دشمن زن از جمله فیلم‌هایی است که به‌تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است. در این مطلب مروری بر ایم فیلم داریم تا ببینیم دشمن زن چگونه فیلمی است و آیا با سلیقه شما همخوانی دارد؟

 

یک کمدی رمانتیک

در تعریف قصه فیلم آمده است هر کسی که ابتدا دشمن زنان است به مرور مدافع سرسخت آنها می‌شود. همین تعریف نشان می‌دهد با یک فیلم کمدی البته از نوع رمانتیک آن طرف هستیم که البته موزیکال نیز هست.

کریم امینی، کارگردان این فیلم که البته دشمن زن اولین ساخته بلند او محسوب می‌شود گفته است: «یک قصه کمدی عاشقانه در فیلم داریم که شکل‌گیری یک عشق را روایت می‌کند. کاراکترهای داستان در موقعیت‌های کمدی جدی هستند ولی کاری می‌کنند که تماشاگر بخندد. البته داستان‌های کمدی رمانتیک خیلی سر راست و ساده هستند. داستان فیلم کاملا کلاسیک است و تلاش می‌کند مسائل اصلی خودش را به سادگی روایت کند. همین سادگی باعث می‌شود مردم به مدت دو ساعت از فضای متشنج جامعه دور شوند».

بازیگران مطرح

یکی از ویژگی‌های دشمن زن حضور بازیگران مطرح در آن است. سام درخشانی، گوهر خیر اندیش، بهاره کیان افشار، بهرنگ علوی، الناز حبیبی، مریم سعادت، مونا شناس، امیر حسین آرمان و سیروس همتی در آن بازی می‌کنند.

کارگردان دشمن زن درباره حضور بازیگران مطرح در این فیلم گفته است:« سخت است که در فیلم‌تان برای هر نقشی بازیگر چهره داشته باشید. اما خدا را شکر بازیگرهای فیلم دشمن زن خیلی شریف و درجه یک هستند. خانم گوهر خیراندیش که اصلا استاد ما است. او کلی انرژی روی نقشش گذاشت. سام درخشانی هم نقش متفاوتی را در «دشمن زن» دارد. او در فیلم‌های «خوب، بد، جلف» و «تگزاس» شکل دیگری بازی کرده است.

درخشانی آن چیزی که ازش خواستیم را به خوبی پیاده کرد. بازیگرهای دیگر هم به همین گونه. آنها خیلی همراه بودند. البته این را بگویم که سال‌ها در کسوت دستیار کارگردانی بوده‌ام و حتی خودم بازیگری هم کرده‌ام؛ این‌ها به کارگردانی‌ام کمک می‌کند. وقتی بازیگری کرده باشید در زمان کارگردانی می‌دانید که چه جایی باید نظر بدهید و چه جایی باید نظر بگیرید».

حضور جواد یساری

ویژگی دیگر دشمن زن این است که جواد یساری در آن می‌خواند. کارگردان این فیلم توضیح داده است:«یک چیزی را خدمت آقای فر‌ح‌بخش مطرح کردیم و ایشان هم پیگیر شدند. در واقع، آقای جواد یساری را معرفی کردند. آقای یساری هم همیشه از دل مردم گفته است. او زمانی مانند خواننده‌های سبک‌های موسیقی «بلوز» و «جز» در سبک و شیوه خودش از بطن مردم بیرون آمده است. لحن مردم در گفت‌وگوی روزانه‌شان محاوره‌ای است و یساری هم مانند آنها می‌خواند.

یساری و افرادی مانند او خالق یک فرم موسیق ایرانی هستند. در واقع آنها موسیقی مردمی را به خوبی پیش بردند. یساری و برخی دیگر از موسیقی کلاسیک جدا شدند و حال و هوای مردمی را وارد فضای موسیقی کردند. صدای آنها از جنس مردم است و برای مردم هم می‌خوانند. به نظرم، یساری و افرادی مانند او خالق یک نوع از موسیقی خاص هستند. باید درباره شخصیت آقای یساری هم برای‌تان بگویم.

او از یک خانواده به شدت متدین می‌آید. آقای یساری از جمله افرادی است که در کشور ایران مانده است. او می‌خواهد به این مردم خدمت کند. واقعا نمی‌دانم که چرا یساری را ممنوع‌الکار کردند! به نظرم درباره او خیلی سلیقه‌ای عمل کردند.

این رفتارهای سلیقه‌ای باعث شد تا خیلی از آد‌م‌ها ممنوع‌الکار بشوند. خیلی جالب است که الان به یکسری از خواننده‌ها مجوز می‌دهند و برخی‌ها هم کنار یکسری‌ها عکس می‌گیرند که تکلیف‌شان مشخص است. یک مقدار دقت کنید متوجه می‌شوید که کی و چه کاره هستند و چه سابقه‌ای هم دارند. شما می‌توانید به خانواده آقای یساری رجوع کنید و ببینید از چه خانواده درستی می‌آیند».

 

نظر منتقدان

در ادامه نگاهی داریم به نظر چند منتقد درباره این کمدی رمانتیک:

جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشوردر زمان اکران این فیلم گفته بود:«گروهی از فیلمفارسی سازان مدرن نما! جلوتر از سایرین از مدت ها قبل از آغاز اکران عید فطر، فیلمک بدون ارزش محتوایی وهنری خودراکه مانند دیگر فیلمنماهای شان و در ادامه تلاش های ناموفق خود، برای احیای اموات فیلمفارسی از روی فیلمفارسی های استادان فیلمفارسی ساز قبل از انقلاب کپی کرده اند، با آرایش کامل فیلمفارسی و همراه دایره و تنبک از کوچه های مخروبه فیلمفارسی با تبلیغات اغواگرانه «ضد زن» بودن مضمون و شخصیت اصلی این فیلمک روانه اکران کرده اند.

نام این فیلمک نقد ناپذیر شبه کمدی و کپی شده بازاری «دشمن زن» است. اما فیلم های دیگر هم درکنار این فیلمفارسی آشفته وسطحی وضعیف که به مناسبت عید فطر اکران شده و خواهند شد قطعاً دست کمی نخواهند داشت! در هر صورت «دشمن زن» اصلاً نه فیلم است و نه سینما و به هیچ عنوان ارزش وقت گذاشتن و نقد کردن هم ندارد»!

مجله خبری نمانامه نوشته است: دشمن زن فیلمی است که به لحاظ محتوا به شدت ضعیف و تهی است و به هیچ وجه از قصه برخوردار نیست. به طوری که مخاطب احساس می کند خیلی از دیالوگ ها لحظه ای و آنی به زبان بازیگر گذاشته می شود. و به همین واسطه احساسی بین دیالوگ های بازیگر و مخاطب به وجود نمی آید.  اگر چه کارگردان در تلاش است که فرمت سینمائی این فیلم را در یک قالب کمیک درآورد ولی چون از دیالوگ طنزآمیز برخوردار نیست به ضعف فیلم می افزاید و همین قضیه باعث تجزیه شدن هر چه بیشتر ساختار می شود.

برومند شکری در سرزمین هنر نوشته است: اگر بخواهیم قضاوت عادلانه ای در مورد این فیلم داشته باشیم باید جدا از رخدادهای تکراری و همان کنش و واکنش‌های معمول زن و مرد کارگردان را به واسطه بعضی از جسارت‌هائی که به خرج داده است تحسین نمود. چرا که توانسته است در چنین حال و هوائی تا مرز عقاید فمینیستی پیش برود و ظریفانه روی یک لبه تیز قدم بزند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.