2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
طرز تهیه و سرو آش دوغ

طرز تهیه و سرو آش دوغ

آش دوغ را به راحتی می‌توانید آماده کنید و وسایل خاصی نمی‌خواهد. اگر می‌خواهید بدانید چرا این آش در اردبیل خوشمزه‌تر است برایتان از ترفندی می‌گویم که خانم‌های اردبیلی برای خوش‌طعم شدن آن استفاده می‌کنند.

دوات آنلاین-آش دوغ یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های نوستالژیکی است که در برخی مناطق کشور و به طور خاص در اردبیل بسیار سرو می‌شود. از آنجایی که لبنیات آذربایجان بسیار خاص و خوش‌طعم است غذاهایی که با لبنیات پخته می‌شود در این منطقه بسیار زیاد است.

 

آش دوغ یکی از این غذاهاست که بسیار هم در کل ایران طرفدار دارد. این غذای فصول سرد سال می‌تواند برای کمک به بهبودی در سرماخوردگی بسیار مفید است. ضمن اینکه یک پیش‌غذای مفید و نوستالژیک است.

 

سارا جعفری متخصص تشریفات برایمان از طرز تهیه آش دوغ و سرو آن می‌گوید:

 

آش دوغ را به راحتی می‌توانید آماده کنید و وسایل خاصی نمی‌خواهد. اگر می‌خواهید بدانید چرا این آش در اردبیل خوشمزه‌تر است برایتان از ترفندی می‌گویم که خانم‌های اردبیلی برای خوش‌طعم شدن آن استفاده می‌کنند.

 

اگر به دوغ محلی دسترسی دارید از دوغ محلی استفاده کنید اما اگر می‌خواهید از ماست استفاده کنید ابتدا ماست را به مدت یک ربع بزنید تا کاملا شل شود.

 

سپس کم کم دوغ را به آن اضافه کرده و باز هم بزنید تا کاملا شل و یکدست شود.

تخم مرغ را داخل مخلوط دوغ شکسته و هم بزنید تا کاملا تخم‌مرغ باز شود. تخم‌مرغ از بریدن دوغ در زمان پخت جلوگیری می‌کند.

 

مخلوط دوغ و تخم‌مرغ را که کاملا یکدست شده روی حرارت زیاد اجاق قرار بدهید و با قاشق چوبی هم بزنید. استفاده از قاشق چوبی به این دلیل پیشنهاد می‌شود که این آش نیاز به هم زدن طولانی مدت روی شعله دارد و چون دسته قاشق چوبی کمتر داغ می‌شود دست تان نمی‌سوزد. ضمن اینکه قاشق چوبی به دلیل قطری که دارد هنگام هم‌زدن حجم بیشتری را جابه‌جا کرده و شکست مایع را بیشتر می‌کند این امر به یکدست شدن بسیار کمک می‌کند.

 

سپس یک پیمانه برنج خام را شسته و داخل مخلوط دوغ روی حرارت بریزید. در تمام مدت باید آش را هم بزنید نباید دوغ آن ببرد. اگر دوغ ببرد ظاهری بد برای آش شما درست می‌کند.

 

آنقدر هم می‌زنیم تا برنج نسبتا بپزد و غلظت دوغ طوری باشد که رد آن روی قاشق چوبی بماند و کم کم آش شروع به قل قل کند. حدودا 20 دقیقه تا رسیدن به این مرحله طول می‌کشد.

 

در این زمان برای جلوگیری از سر رفتن آش شعله را ملایم کنید.، توجه داشته باشید که اگر زیادی شعله را کم کنید دوغ می‌برد.

وقتی آش شروع به قل‌قل کرد، تره و گشنیز خردشده را به آن اضافه کنید. اگر ساقه سیر خرد شده‌ دارید می‌توانید  ساقه سیر به آن اضافه کنید. سیر علاوه براینکه بسیار غذای شما را خوش‌طعم می‌کند یکی از موادی است که سیستم ایمنی بدن شما را قوی می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید از این آش برای کمک به درمان سرماخوردگی استفاده کنید حتما از سیر استفاده کنید.

 

ساقه سیز زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد زیرا کمی سفت است . وقتی احساس کردید که سبزی‌ها پخته شده می‌توانید نخود را به آن اضافه کنید.

 

بهتر است نخود را از شب قبل بخیسانید. نخود از جمله حبوبات نفاخ است و خیساندن آن باعث می‌شود خاصیت نفاخی آن گرفته شود.

 

آن را با کمی نمک بپزید و سپس  به آش اضافه کنید. نمک را در این مرحله به آش اضافه کنید. اگر از ابتدا نمک را اضافه کنید باعث می‌شود دوغ ببرد. اینکه غلظت آش شما چقدر باشد بستگی به سلیقه شما دارد.

 

اگر آش تان کمی شل به نظر می‌رسد اجازه دهید بیشتر بجوشد. شما در آخر باید نمک و اگر دوست داشتید فلفل به آش اضافه کنید. اگر در ابتدای کار نمک اضافه کنید دوغ می‌برد.

برخی افراد از کوفته های کوچک کنار آش استفاده می کنند.

 

اردبیلی ها این کار را هنگامی که می خواهند به غذای خود رسمیت ببخشند و برای مهمانی آماده کنند انجام می دهند. شما هم می توانید با کوفته های ریز آش خود را تزئین کنید.

 

نکته‌ای که خانم‌های اردبیلی برای آش دوغ استفاده می‌کنند این است که در ابتدا که دوغ را برای آماده شدن می‌جوشانند به آن کره محلی اضافه می‌کنند. اگر شما از دوغ یا ماست محلی استفاده نمی‌کنید حتما به آش تان کره محلی اضافه کنید.

 

با کلیلک روی لینک زیر می‌توانید انواع کالاهای موردنیاز در آشپزخانه را با قیمت و کیفیت مناسب تماشا کنید.

 

خرید آنلاین انواع لوازم آشپزخانه با قیمت مناسب

 

این کره می‌تواند طعم آش شما را رویایی کند. برای تزئین آش می‌توانید از نعنا داغ استفاده کنید. نعنا داغ و زعفران آش شما را بسیار زیبا می‌کند. آش دوغ را در ظروف مسی یا گلی سرو کنید.

این کار باعث می‌شود حس نوستالژیک سرو آش بالا رفته و به مهمان های شما لذت بیشتری ببخشد. استفاده از این ظروف حرارت آش که بخشی از لذت آن است را حفظ می‌کند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.