2024/05/05
۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
پشت‌پرده پخش نشدن یک آیتم در برنامه نود

پشت‌پرده پخش نشدن یک آیتم در برنامه نود

ماجرای همه جنجال‌های اخیر برنامه نود و درگیری‌های پشت پرده‌ای که رخ داد و اعتراض فردوسی‌پور و فروغی را هم در پی داشت، به پخش آیتمی درباره پرونده تبانی و فساد در صعود یکی از تیم‌های شهرستانی به لیگ برتر برمی‌گردد.

دوات آنلاین-«می‌خواهم چیزی بگویم که هم شما و هم بچه‌های شبکه احتمالا شوکه می‌شوید. اما امشب برنامه را نیم‌ساعتی زودتر تمام می‌کنیم.» همه چیز از این جمله غیرمنتظره که عادل فردوسی‌پور هفته گذشته در برنامه پربیننده‌اش «نود» به زبان آورد، شروع شد. مجری نود که عموما در تلاش برای گرفتن وقت اضافه در برنامه‌اش است و همیشه حرف‌هایش نصفه می‌ماند، این‌بار به‌صورت خودخواسته برنامه‌اش را زودتر به پایان رساند، اما این پایان ماجرا نبود و پس از این‌که یکی از خبرگزاری‌های رسمی و دولتی کشور نسبت به سانسور ایجاد شده در این برنامه انتقاد کرد، این‌بار علی فروغی مدیر جوان شبکه سه سیما زبان به اعتراض باز کرد و از فشارها برای بازگو نکردن واقعیت‌ها گفت.

 

ماجرا چه بود؟

ماجرای همه جنجال‌های اخیر برنامه نود و درگیری‌های پشت پرده‌ای که رخ داد و اعتراض فردوسی‌پور و فروغی را هم در پی داشت، به پخش آیتمی درباره پرونده تبانی و فساد در صعود یکی از تیم‌های شهرستانی به لیگ برتر برمی‌گردد. این‌طور که مشخص است، این آیتم که گروه برنامه‌ساز نود زحمت زیادی هم برای ساختش کشیده‌اند، با ارائه مدارک و مستندات از فساد و تبانی صورت گرفته پرده برداشته و به عمق این موضوع و چرایی آن در فوتبال ایران می‌پردازد.

 

آیتمی که از زمان شروع فصل جدید نود آماده پخش است، اما در قسمت‌های اول برنامه عادل هربار با عذر و بهانه‌ای از پخش نشدن آن عذرخواهی کرده بود و این بار مشخص شد دلیل پخش نشدنش، فشارهایی خارج از سازمان صدا و سیما و به قول رئیس شبکه سه «فشار جدی برخی مسئولین دولت» بوده است.

 

فردوسی‌پور در پایان برنامه این هفته‌اش با اعلام این‌که برنامه به‌دلیل پخش نشدن آیتم نیم‌ساعتی زودتر به پایان می‌رسد، افزود: دیگر خسته شدم از این‌که در این مدت برای پخش نشدن این آیتم‌ها عذر خواستم و دیگر برای نوبت پخش آن زمانی را اعلام نمی‌کنم. ولی واقعا این آیتم‌ها هیچ چیز خاصی هم ندارند؛ اما این را بگویم که این مشکل اصلا از بچه‌های گروه ما و تیم شبکه‌سه هم نیست؛ اما بالاخره دیگر... مجری برنامه نود با گفتن این جمله، بر این قضیه که با فشارهایی از بیرون از رسانه ملی مواجه است صحه گذاشت و ثابت کرد دست‌هایی که در آن پرونده دست داشته‌اند، در عدم پخش برنامه‌ها هم نفوذ دارند و با فشار و اجبار می‌کوشند مانع افشای نام‌هایشان بشوند. جریانی که از شفافیت در رسانه ملی می‌ترسد و مانع شنیده شدن حقایق و بیانشان توسط این رسانه می‌شود.

 

تلاش برای جریان‌سازی

نود از جمله پربیننده‌ترین برنامه‌های این سال‌های رسانه ملی است و وقتی عادل با چنین لحنی شاکی و عصبانی سخن می‌گوید، طبیعی است حرف‌هایش در رسانه‌های مختلف رسمی و غیررسمی انتشار پیدا کرده و به انحای مختلف تعبیر و تفسیر شود.

 

از جمله این واکنش‌ها که سروصدای زیادی به پا کرد با پاسخ مدیر شبکه سه سیما هم همراه شد، واکنش خبرگزاری رسمی دولت بود که به بهانه حرف‌های فردوسی‌پور، به رسانه ملی تاخت و پخش نشدن این برنامه را به تلاش رسانه ملی برای عدم انعکاس واقعیات و جلوگیری از جریان شفافیت در این رسانه تفسیر کرد!

 

خبرگزاری رسمی دولت با بیان این قضیه که برنامه نود چند هفته‌ای است از پرداختن به واقعیات و انعکاس مسائل و مشکلات مشکوک فوتبال ایران منع می‌شود، این اتفاق را این‌طور تفسیر کرد که برنامه پربیننده نود به تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور پس از 20سال پخش به انتهای راه خود نزدیک می‌شود و با تغییر مدیر شبکه سه سیما، عده‌ای سعی در برکنار کردن این مجری و نشستن به جای او دارند.

 

این خبرگزاری در گزارش خود نوشت: سرانجام این نمایش عدم شفافیت و استراتژی جدید ندانستن مدیران رسانه ملی برای مردم آشکار شد و آیتم پرونده بررسی شکایت تیم خونه به خونه از نساجی قائمشهر و اتفاقات مشکوک در جریان مسابقه‌های فصل پیش جام آزادگان و پلی‌آف صعود به لیگ برتر، اجازه پخش پیدا نکرد.

 

کلمات بیان شده فردوسی‌پور در مورد این اتفاق نشان می‌دهد استقلال اجرایی و برد مدیریتی مسئولان این رسانه مهم کشور آن‌قدر پایین آمده که از بیرون این مجموعه امکان متوقف شدن یک پرونده شفاف‌سازی و روشنگری فراهم شده است.

 

واکنش رسمی در فضایی غیررسمی

این گزارش پایگاه رسمی دولت که مدیران رسانه ملی و بویژه مدیر جدید شبکه سه سیما را هدف قرار داده بود، موجب انتقاد او شد و علی فروغی در فضای اینستاگرام نسبت به این قضیه واکنش نشان داد. فروغی با انتقاد از سوءاستفاده برخی جریان‌های خبری از نجابت رسانه ملی نوشت: در این مدت ترجیح ما بر این بوده که به جای توجه به حاشیه‌ها، به برنامه‌سازی و آنتن بپردازیم که گمان می‌کنم این مهم، در برنامه‌های جدید شبکه و تغییرات برنامه‌های موجود مشهود است. اما به نظرم آمد باید این یک‌مورد را برای مردم توضیح دهم تا عده‌ای متوجه باشند سوءاستفاده از #نجابت_رسانه_ملی هم حد و حدودی دارد.

 

فروغی افزود: «دلیل اصلی نپرداختن به اتفاقات مشکوک فوتبال و پرونده مشکوک به تبانی در لیگ (که البته ظاهرا این‌طور هم نبوده)، فشار جدی برخی مسئولان دولت برای نپرداختن به این موضوع در سطوح مختلف سازمان

است. به عبارت بهتر خبرگزاری رسمی دولت در حالی رسانه ملی را محکوم به بایکوت در این موضوع در فوتبال می‌کند که دلیل اصلی تجدید نظر رسانه ملی در پرداختن به این موضوع، درخواست مصرانه و فشارهای مقامات دولتی تا دقایقی مانده به آنتن بوده است. حالا سوال اینجاست که چطور می‌شود دولت موضوعی را از صداوسیما مطالبه کند و بعد از اجابت درخواستش، رسانه رسمی آن مجموعه، به دلیل اجابت تقاضای همان مجموعه تخریب و توهین را در دستور کار خود قرار دهد؟! این تفاوت در سیاست‌های اعمالی و اعلامی، برای چیست؟ »

 

فروغی پیش از این نیز نشان داده بود در برابر حملات رسانه‌ای به صدا و سیما و بویژه شبکه‌سه سیاست سکوت را در پیش نمی‌گیرد و تلاش می‌کند خیلی سریع و البته صریح نسبت به اتهامات مختلف واکنش نشان دهد. معروف‌ترین نمونه این واکنش‌ها هم دفاعش از احسان علیخانی در برابر گزارش روزنامه شرق بود.

 

زنده‌باد پاسخگویی

رسانه ملی و بویژه مدیران جوانش در دوره اخیر اثبات کرده‌اند به امر مهم پاسخگویی و شفافیت قائل و عامل هستند. بویژه این‌که در مصادیقی که به نحوی پای صدا و سیمای جمهوری اسلامی در میان بوده، سعی شده است با ورود به مساله ابعاد ‌آن برای مخاطب شفاف شده و حتی‌المقدور به آرام شدن فضای جامعه کمک شود.

 

در مساله اخیر که ادعایی درباره فشار به برنامه 90 مطرح شده و مدیر شبکه 3 سریعا واکنش نشان داده است، جا دارد برای شفاف شدن ابعاد قضیه، دیگر طرف‌های دخیل در این ماجرا از دولت گرفته تا ایرنا نیز صریحا و سریعا واکنش نشان داده و بگویند با چه دلیل و منطقی درخواست عدم‌پخش آیتم مربوطه را داشته‌اند و نیز با چه منطقی این درخواست خود را در رسانه دولتی ایرنا نقض می‌کنند. جام‌جم آمادگی دارد پاسخ این شبهات را کامل پوشش دهد.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.