2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
مکان‌های دیدنی نوشهر؛ چگونه به تنگ دار نوشهر سفر کنیم/ آدرس و نقشه + گزارش تصویری

مکان‌های دیدنی نوشهر؛ چگونه به تنگ دار نوشهر سفر کنیم/ آدرس و نقشه + گزارش تصویری

چهارصد متر آغاز تنگ را خوشان خوشان در حالی می ‌گذرانید که پای ‌تان حداکثر تا زانو در آب فرو رفته است. هرچه پیش می‌ رویم دیوارهای تنگ به هم نزدیک تر شده و هرچه مسیر باریک ‌تر می ‌شود آب عمیق تر می شود.

دوات آنلاین-یک پیشنهاد ویژه برای مسافران استان مازندران. اگر شهر نوشهر را انتخاب کرده‌اید، حتما سری هم به تنگ دار نوشهر بزنید. اطمینان داشته باشید در انجا ساعات خوشی را سپری خواهید کرد.

تنگ دار نوشهر

تنگ دار در حاشیه روستای کوشک‌ سرا از توابع نوشهر مازندران واقع شده است. این روستا در نقشه گوگل با نام اشتباه خُشکه‌ سرا ذکر شده است. رودخانه دایمی کُرکُرود در دل این دره جریان دارد.

مسیر رودخانه ‌نوردی در طول تنگ 1600 متر است و پس از پشت سر گذاشتن آن با بالا رفتن از کوه به محوطه جنگلی خانیکان پا می ‌گذارید.

 

چهارصد متر آغاز تنگ را خوشان خوشان در حالی می ‌گذرانید که پای ‌تان حداکثر تا زانو در آب فرو رفته است. هرچه پیش می‌ رویم دیوارهای تنگ به هم نزدیک تر شده و هرچه مسیر باریک ‌تر می ‌شود آب عمیق تر می شود.

گاهی آب با جریانی تند تا ساق پای‌ تان می‌ رسد و در قدم بعدی ناگهان تا سینه در آب فرو می لغزید.

 

بنابراین بهتر است به صورت گروهی و پشت سر هم پیش بروید. حتما در بخش‌ های عمیق از طناب استفاده کنید و حواس ‌تان برای کمک به اطرافیان باشد.

درطول این مسیر، حتی در کم آب ‌ترین فصل، دست ‌کم سه ‌بار عمق رودخانه به‌ اندازه‌ ای می ‌رسد که ناچار هستید با شنا از آن عبور کنید؛ اما اگر شنا بلد نیستید نگران نباشید؛ به کمک طناب، جلیقه نجات و همراهان ‌تان نیز می ‌توانید این مسیر را طی کنید.

 

عمق آب در فصل‌ های مختلف متفاوت است؛ در بهار بیشترین مقدار آب و پایان تابستان کمترین عمق آن را تجربه خواهید کرد.

در مسیر گونه‌ های مختلف خزنده و دوزیست مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک را می بینید که برای شما خطری ندارند و بدون ترس می ‌توانید از کنارشان بگذرید.

 

پیمودن تنگ نیاز به انرژی زیاد دارد، پس از همان آغاز مسیر خودتان را خسته نکنید و سعی کنید رودخانه را تا آخرین حوضچه طی کنید و تمام این مسیر جذاب و پرفراز و نشیب را تجربه کنید.

در بخش هایی از مسیر پیمایش‌ رودخانه، به حوض ‌ها یی طبیعی برخورد  می کنید که ماجراجویی در این تنگه را به اوج می ‌رساند.

 

در این قسمت ‌ها می توانید عمق مناسب را بررسی کرده و در صورت نبودن تخته سنگ در بستر رودخانه، یک تجربه پرهیجان از شیرجه به دل طبیعت را در کارنامه خود ثبت کنید.

افراد محلی راهنمای خوبی برای نشان دادن این قسمت‌ ها به شما هستند. برای یک شیرجه خوب ابتدا در عمق آب کمی شنا و عمیق‌ ترین محل مناسب برای پرش را پیدا کنید.

 

سپس یکی دوبار از ارتفاع پایین به صورت معمولی در آب بپرید و همه چیز را بیازمایید و سرانجام از نقطه بلندتر شیرجه در آب را تجربه کنید.

اگر اولین بار است که می ‌خواهید تجربه‌ شیرجه در این حوضچه ها را داشته باشید تنگ دار مکان چندان مناسبی نیست و بیشتر احتیاط کنید.

 

در صورت خسته نبودن هنگام بازگشت از تنگ می ‌توانید به بازدید جنگل خانیکان در فاصله پنج شش دقیقه ای از پارکینگ بروید.

این پارک، جاده خاکی پرشیب اما بسیار زیبایی دارد که مناظر متفاوتی از جنگل ‌های شمال را پیش روی ‌تان می ‌گذارد.

 

در حاشیه جاده می ‌توان زیرانداز پیک نیک پهن کرد و در سایه درختان به استراحت پرداخت. با هماهنگی نگهبانی جنگل، امکان کمپ در این پارک وجود دارد؛ اما پیدا کردن جای مناسب کمی دشوار است زیرا جنگل در دو سوی جاده، شیب زیادی دارد و باید حدود 4-5 کیلومتر بالا بروید تا به جای مناسب برای کمپ برسید.

در تابستان شما از شنا در تنگ لذت می برید، اما جنگل، برخلاف تنگ و روستا، بسیار شرجی است و تنها در سایه درختان میتوانید کمی وزش نسیم را لمس کنید.

 

پارک جنگلی خانیکان با پیمودن مسیر حدود 5 کیلومتر به سرچشمه ‌های رودخانه کرکرود و بالادست تنگ می‌ رسید که مناظری بدیع و بسیار چشم ‌نواز دارد.

بهترین زمان بازدید از مناظر زیبای این جنگل بهار و پاییز است.

 

با آغاز اولین بارش‌ های پاییزی در روزهای پایانی شهریور، قارچ کمیابی به نام زرد کیجا در نقاط خاصی مثل زیر درختان راش، توسکا، ممرز، بلوط و زمین ‌های شیب ‌دار مرطوب نزدیک تنگ دار می روید.

 

اهالی روستای کشک سرا این نقاط را بخوبی می ‌شناسند و به صورت گروهی و خانوادگی برای چیدن آن به جنگل خانیکان می ‌روند.

زردکیجا حتما در خاک می ‌روید و نوعی که روی چوب پوسیده روییده‌ باشد به احتمال زیاد سمی است. طعم زردکیجا مانند گوشت قرمز لذیذ است. این قارچ به سبب کمیاب بودنش خرید و فروش نمی ‌شود؛ اما اگر به فصلش در روستا باشید می ‌توانید با محلی‌ ها در مراسم چیدن قارچ همراه شده و طعم دلچسب کباب یا خورشت را در یکی از خانه‌ های اهالی بچشید.

 

نام های محلی تنگ دار

این تنگ نام های محلی مختلفی دارد از قبیل: معدن، ذبیع بس، دراز حوضک، گرده حوضک، افتابه گلی، ابشار، منطقه خانیکان، مرداب جیزو، چشمه زرشک دره

 

این تنگ در تورهای طبیعت ‌گردی به تنگ دار مشهور شده است؛ اما اهالی محل آن را به نام تنگ کُشکِ ‌سرا می‌ شناسند و بقدری ناشناخته است که اثری از آن روی بیشتر نقشه ‌های اینترنتی یافت نمی شود.

 

موقعیت مکانی

تنگ دار در نزدیکی روستای کوشک سرا در دهستان خیرودکنار از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندارن واقع شده است.

 

(در كمربندي چالوس به نوشهر دهكده توريستي كوشكسرا، خیابان خانيكان به رود خانه وصل می شوید.)

 

مسیر دسترسی

از سمت جاده چالوس وارد کمربندی و سپس جاده ساحلی شماره 22 به نام سیاهکلرود می‌شوید.

 

در تقاطع شهید خیریان به سمت راست پیچیده و نیرنگ را پشت سر می ‌گذارید. در انتهای نیرنگ دوباره به راست پیچیده و به سمت کوشک‌ سرا می ‌رانید.

 

پس از عبور از روستای کوشک سرا با آغاز مسیر خاکی به یک شیب تند می ‌رسید که انتهای آن دوراه می ‌شود.

 

مسیر راست را ادامه دهید تا روی پل رودخانه کرکو برسید که محل پارک ماشین ‌هاست و شما خودروی دیگر گردشگران را در اینجا خواهید دید.

 

دقت کنید مسیر سمت چپ به نگهبانی پارک جنگلی خانیکان منتهی می‌ شود و به تنگه دار نمی ‌رود.

از مسیر کوتاه تر جاده سیاهکلرود به داخل کوشک ‌سرا نیز می‌ توانید استفاده کنید و روستا را تا انتها بپیمایید. با توجه به کوچه پس کوچه بودن مسیر، آدرس جاده خاکی جنگل خانیکان را از محلی‌ ها بپرسید و در دوراهی معدن به جای جنگل به سمت راست بپیچید.

 

از سمت آمل: جاده محمود آباد نوشهر را در پیش می ‌گیرید. وارد کمربندی نوشهر شوید. جاده ساحلی 22 سیاهکلرود را در پیش بگیرید، ادامه مسیر را همانند آدرس بالا طی کنید.

 

درصورتی که بدون خودروی شخصی می ‌خواهید به تنگ دار بروید می‌ توانید سوار اتوبوس ‌هایی شوید که از نوشهر عبور می کنند و در ادامه به سمت کمربندی چالوس می‌ روند.

 

به کمک این اتوبوس ‌ها تا روستای کوشک‌ سرا مسیر را طی کرده و در ادامه با اندکی پیاده‌ روی در روستا به تنگ دار برسید‌.

 

توصیه ها:

 

حتما به صورت گروهی به تنگ دار بروید.

 

روزهای بارانی و آب و هوای طوفانی را برای تنگ ‌نوردی اختصاص ندهید.

 

در انتخاب محل شنا و شیرجه به مناسب بودن عمق آب و نبودن تخته سنگ در زیر آب توجه کنید و نگذارید هیجان مانع از احتیاط شود.

 

از دمپایی پشت ‌بسته استخری و یا کفشی که آب را در خود جمع نکند استفاده کنید.

 

پارکینگ تنگ محل حفاظت‌ شده‌ ای نیست و مسئولیت اشیاء داخل خودرو با شماست بنابراین اشیای گران قیمت با خود به همراه نبرید.

 

خوراکی بسته‌ بندی و ضد آب به ویژه مواد قندی به همراه داشته باشید زیرا مسیر طولانی است و انرژی زیادی را صرف حرکت بر خلاف جریان آب و مقابله با سرما خواهید کرد.

 

ساعات اولیه روز را برای تنگ‌ نوردی انتخاب کنید تا پیش از تاریکی هوا پیمایش شما به پایان برسد و به محل پارکینگ برگردید.

 

یکدست لباس کامل اضافه به همراه حوله در ماشین داشته باشید تا پس از بازگشت خودتان را خشک کنید.

 

اگر قصد ماندن در طبیعت را دارید، کمپ در ساحل رودخانه و دهانه تنگ توصیه نمی ‌شود زیرا همیشه احتمال طغیان آب رودخانه وجود دارد. پارک جنگلی خانیکان برای کمپ زدن مناسب است.

 

اگر شنا بلد نیستید در قالب گروهی با استفاده از طناب و با حضور همراهانی که در بخش‌ های عمیق بتوانند کمک تان کنند می ‌توانید از این تفریح لذت ببرید.

 

 

نزدیک ترین جاذبه: موزه مردم شناسی روستای کوشک سرا

هنگام بازگشت از تنگ می ‌توانید گشتی در روستای بزرگ کوشک‌ سرا داشته باشید و از موزه مردم‌ شناسی این روستا که پوشاک محلی مازندران و ابزارهای زندگی روزمره را به نمایش گذاشته بازدید کنید.

 

دراین موزه می ‌توانید لباس‌ های محلی را به تن کنید، در مراسم سنتی پایکوبی محلی شرکت کنید، به نوای موسیقی گوش بسپارید و در قالب زیبای زندگی روزمره اهالی مازندران عکسی به یادگار بگیرید.

 

خانه موزه تبریزی در سال 1383 توسط بانوی مجسمه ‌ساز و کارآفرین، خانم منصوره تبریزی، با بودجه شخصی راه ‌اندازی شد و عواید آن صرف کمک هزینه تحصیل دانشجویان روستا می ‌شود.

 

منبع: تریپ یار

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.