2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
گزارشی درباره شایعات مرگ بازیگران

گزارشی درباره شایعات مرگ بازیگران

رضا رویگری، بازیگر و خواننده که فیلم‌هایی چون کانی‌مانگا، مردی در آینه و بوتیک را در کارنامه بازیگری‌اش دارد، از جمله چهره‌هایی است که چندبار شایعه درگذشت او منتشر شده و شایعه‌سازان از کسالت و بیماری او که در مقطعی با آن مواجه بود، سوءاستفاده کردند.

دوات آنلاین-شامگاه یکشنبه خبر درگذشت جلال پیشواییان، یکی از بازیگران قدیمی سینمای ایران در برخی رسانه‌ها منتشر شد و همزمان هم در فضای مجازی چرخید. این شایعه باعث ناراحتی همکاران این بازیگر هم شد و حتی پیام تسلیت بعضی از آنها را در اینستاگرام به‌دنبال داشت. خوشبختانه بازیگر 88 ساله فیلم‌هایی چون قیصر، طوقی، رضا موتوری، تیغ و ابریشم، تجارت و جرم که سال‌هاست در آلمان زندگی می‌کند، در ویدئویی که در سینمادیلی منتشر شده، شایعه درگذشت خود را تکذیب کرد و گفت: «من نمی‌دونم اصلا موضوع چی بوده. من خودم از چیزی خبر ندارم. شنیدم که آگهی کردند یا خبر دادند که من فوت کردم یا اتفاقی برام افتاده اما خوشبختانه هستم و زنده‌ام. فعلا زنده‌ام (می‌خندد) تا ببینیم چه پیش خواهد آمد.... سپاسگزار تمام دوستانی هستم که تماس گرفتند و اظهار ناراحتی کردند. خیلی متشکرم از همشون. امیدوارم که حضورا ببینمشون و سپاسگزاری کنم.»

این اولین‌بار نیست که چنین شایعاتی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌شود و مطمئنا آخرین‌بار هم نخواهد بود.

 

یکی از علت‌های این پدیده زشت، سوءاستفاده از فضای مجازی است و برخی افراد با ذهن بیمار و اهدافی گاه مشخص و گاه نامعلوم و از روی بی سوادی و ناآگاهی و حتی متاسفانه برای جلب توجه، خبر درگذشت چهره محبوب یا هنرمندی را منتشر می‌کنند و افراد دیگر هم چشم بسته و بدون این‌که از صحت و سقم خبر مطلع شوند، بلافاصله آن را در فضای مجازی فوروارد می‌کنند و بازنشر می‌دهند.

 

بیشتر این شایعات هم بر مبنای بیماری یا به بیمارستان رفتن هنرمندان است، یعنی انگار مراجعه یک هنرمند به بیمارستان و بستری شدن او براثر بیماری، مجوز شایعه مرگ او را از سوی شایعه‌سازان صادر می‌کند. متاسفانه مردم در چنین شرایطی بیشتر و راحت تر مرگ یک هنرمند را باور می‌کنند. در موارد محدود دیگری هم شایعه سازان، بنای شایعه را روی خلاقیت منفی خود می‌گذارند و هنرمندی را بدون این‌که بیمار باشد و گذرش به بیمارستان افتاده باشد، به‌طور مستقیم با جناب عزرائیل روبه‌رو کرده و شناسنامه بنده خدا را باطل می‌کنند.

 

برای رفع این معضل بزرگ فرهنگی، قطعا باید ریشه‌یابی و کار فرهنگی کرد و همه فکرها و بازوهای اجرایی مرتبط را به یاری طلبید. اما تا آن روز و ایجاد فضایی مطلوب و ایمن از این بیماری فرهنگی، باید دست‌کم امیدوار به کاهش این شیطنت باشیم و روی وجدان نداشته این شایعه‌سازان حساب باز کنیم. ظاهرا فعلا بساط این شایعه‌های تلخ با فراز و نشیب و شدت و ضعفی برقرار است و هر از گاهی باید با خبر دروغ مرگ هنرمند محبوب و عزیزی شوکه و غافلگیر شویم و کمی بعدش خوشبختانه ببینیم شایعه‌ای بیش نبوده است. اگر آدم در این مواقع خودش را جای آن هنرمند مورد شایعه قرارگرفته و بعدش او را هم جای پاپیون در لحظات پایانی این شاهکار سینمایی قرار دهد، چاره‌ای ندارد جز این‌که خطاب به شایعه‌سازان بگوید: «آهای حروم‌زاده‌ها! من هنوز زنده‌ام.»

 

جمشید مشایخی

 

استاد جمشید مشایخی که عمرش دراز باد، بدون شک رکورددار شایعه درگذشت است! در این چند سال اخیر و در چند مقطع، متاسفانه خبر درگذشت این هنرمند محبوب و مردمی دست به دست چرخیده و موجبات ناراحتی ایشان و خیل عظیم دوستدارانشان را فراهم کرده است و البته خوشبختانه همه این شایعات هم با خبر سلامتی استاد رنگ باخته و تکذیب شده است. این بازیگر حتی یک بار در اظهارنظری، واکنش جالب و فروتنانه‌ای به این شایعات نشان داد و گفت: «من قبلا گفته‌ام و باز هم می‌گویم که بزرگ‌ترین جایزه‌ای که خدا به انسان می‌دهد، مرگ است ولی من هنوز لیاقت دریافت این جایزه را پیدا نکرده ام. آدم چه بد باشد و چه خوب، بالاخره روزی می‌میرد. درد و مرگ برای همه وجود دارد بنابراین این‌که بگویند فلانی مرده است، جنبه توهین ندارد و ناراحت نمی‌شوم. فحش که نداده! چرا ناراحت شوم؟!»

 

برای استاد که این روزها در بیمارستان بستری هستند، آرزوی شفای عاجل داریم.

 

انتقاد رضا رویگری

 

رضا رویگری، بازیگر و خواننده که فیلم‌هایی چون کانی‌مانگا، مردی در آینه و بوتیک را در کارنامه بازیگری‌اش دارد، از جمله چهره‌هایی است که چندبار شایعه درگذشت او منتشر شده و شایعه‌سازان از کسالت و بیماری او که در مقطعی با آن مواجه بود، سوءاستفاده کردند. این بازیگر ضمن ابزار تاسف از شایعات هرازگاهی در این خصوص به جام‌جم گفت: من اصلا این شایعات را درک نمی‌کنم. ما به جای این‌که از چیزهایی که به‌دست می‌آوریم، استفاده بهینه‌ای کنیم، ابتدا مردم آزاری و چیزهای خلاف را از آن درمی آوریم. فضای مجازی واقعا می‌تواند کاربرد خیلی بهتری داشته باشد، اما حالا محدود شده به خبرهای دروغی مثل این‌که فلانی مرد! خب، چه اتفاقی می‌افتد. فقط باعث می‌شود یک عده طرفدار آدم از این طرف و آن طرف تماس بگیرند و اظهار ناراحتی کنند.

 

رویگری افزود: واقعا نمی‌دانم این شایعه‌سازان چه کسانی هستند و چطوری می‌توان جلوی آنها را گرفت. برای این افراد متاسفم.

 

این بازیگر که این روزها مشغول بازی در فیلم «سکسکه» است، گفت: من و خانواده ام که می‌دانیم این اخبار دروغ و شایعه است، اما این شایعات مردم را اذیت می‌کند.

 

ناصر ملک مطیعی

 

گرچه ناصر ملک‌مطیعی مدتی قبل برای همیشه از میان ما رفت و دوستدارانش را با انبوه نقش‌آفرینی‌هایش تنها گذاشت، اما او هم در زمان حیات و سال‌های طولانی غیبت در سینما، از تیغ شایعه در امان نماند. یکی از مهم‌ترین این شایعات مربوط به سال قبل است که بلافاصله با تکذیب خود او همراه شده بود. چهارسال پیش هم خبر درگذشت بهروز وثوقی در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد و نوشتند که این بازیگر براثر ایست قلبی در بیمارستانی در

سن فرانسیسکو درگذشت. بعد از شایعه اخیر درگذشت جلال پیشواییان و جمع آن با این دو نمونه‌ای که ذکرش رفت، درمی‌یابیم که انگار غیبت در فضای سینما و دوری از وطن و زندگی در کشوری دیگر هم فرصت‌های خوبی برای شایعه‌سازان در این خصوص فراهم می‌کند.

 

مهدی فخیم‌زاده

 

بزنیم به تخته، مهدی فخیم‌زاده باوجود 76 سال سن هنوز سرحال و قبراق است و اهل ورزش. اما این اواخر و هنگام ساخت تازه‌ترین فیلم سینمایی‌اش با عنوان «مشت آخر» با موتورسیکلت تصادف کرد و به بیمارستان منتقل شد. خوشبختانه فخیم‌زاده خیلی زود از وضعیت نگران‌کننده و خطرناک خارج شد و سلامتی اش را دوباره به دست آورد، اما در همان مدت بستری شدن در بیمارستان، شایعه درگذشتش مردم و همکارانش را بشدت نگران کرد.

 

ملکه رنجبر

 

ملکه رنجبر، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما که آثاری چون زیرآسمان شهر، مرد بارانی و چپ دست را در کارنامه دارد، هم از جمله چهره‌هایی است که در سال‌های اخیر خبر درگذشت او در فضای مجازی منتشر شد، اما سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در یک اطلاع‌رسانی، این خبر را تکذیب کرد.

 

محمدعلی کشاورز

 

محمدعلی کشاورز هم از جمله چهره‌های مهمی است که از گزند شایعه‌سازان در امان نماند و کسالت و خانه‌نشینی او در سال‌های اخیر، این بهانه را به ذهن‌های بیمار داد تا در مقطعی شایعه درگذشت این استاد بازیگری را منتشر کنند. شایعه‌ای که باعث ناراحتی شدید فرزند کشاورز شد که از او دور است و در خارج کشور زندگی می‌کند.

 

اکبر عبدی

 

اکبر عبدی هم در مقطعی بیمار شد و برای کارهای درمانی در بیمارستان بستری شد، شایعه‌سازان از این فرصت سوءاستفاده و اقدام به خبر درگذشت این هنرمند محبوب کردند. عبدی در همان مقطع ضمن تکذیب این خبر، اعلام کرد با این دروغ و شایعه آرامش را از زندگی و خانواده من گرفتند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.