2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
سبک ساحلی؛ آنچه در رویا به دنبالش می‌گردیم
یادداشت سیدشهاب میرفتاح، استاد معماری درباره یکی از سبک‌های طراحی داخلی

سبک ساحلی؛ آنچه در رویا به دنبالش می‌گردیم

می‌توانید خانه‌های خود را از یک کیسه یا قوطی پر از صدف، شیشه‌های دریایی، بطری و یا مرجان های زیبا در حد متعادل تزیین کنید. تابلوها و عکس‌هایی با موضوع دریا، ساحل، کشتی، ماهی، صدف و... به زیبایی فضا را کامل می‌کند.

دوات آنلاین-در ادامه روند معرفی سبک های معماری داخلی امروز به یکی دیگر از سبک های مهم در معماری داخلی می پردازیم. سبکی برگرفته از طبیعت که سعی دارد تمام عناصر و جزییات طبیعت را به داخل خانه بیاورد. در این سبک تا حد ممکن هیچ لبه ای برای تفکیک فضای داخلی و خارجی وجود ندارد. این سبک برای کسانی که شیفته ترکیب رنگ ها و طبیعت هستند بسیار مناسب و دلنشین است. اگر برایتان مقدور نیست که به دامان طبیعت و مخصوصا ساحل بروید با سبک ساحلی آشنا شوید تا احساس حضور در ساحل را به خانه خود بیاورید.

رنگ های اصلی در این سبک را میتوان در طبیعت جستجو کرد و هرآنچه در طبیعت می بینید را به کار بگیرید. اما توجه داشته باشید که رنگ ها باید ملایم و آرامش بخش نیز باشند. رنگ های سبز و آبی بیشترین کاربرد را در این سبک دارند و در ادامه می توان از رنگ های کرم، قهوه ای مایل به بژ و بیشتر از همه رنگ سفید استفاده کرد. رنگ‌های شما باید احساس خنکی به شما بدهد زیرا این جزو مهم‌ترین فاکتور های این سبک است. به طور خلاصه می توان گفت ما به دنبال فضایی روشن با حسی از خنکای نسیم  هستیم که می توان با پالت رنگی الهام گرفته شده از صدف ها و ماسه‌های ساحل این حس را ایجاد کرد. در این سبک سعی کنید تا جایی که ممکن است نور طبیعی را وارد خانه بکنید. این کار با پنجره های بلند میسر خواهد شد در این راه از پنجره های سقفی غافل نشوید. در غیر این صورت می توانید با نور های مصنوعی به میزان زیاد، نور مورد نیاز این سبک را تامین کنید.

 

                                                                    یادداشتی دیگر به همین قلم: وقار و زیبایی در سبک کلاسیک

 

برای مبلمان نیز بهتر است به دنبال مبلمان ساخته شده از چوب بافته شده باشید. تکه چوب های کوچکی که در مجاورت هوا و آب پوسیده شده‌اند و اندکی زنگارهای حاصل از تجمع نمک روی آن مشاهده می شود نیز برای این سبک بسیار مناسب است. مبلمان ساخته شده از چوب درخت زبان گنجشک و بامبو نیز بسیار کار آمد است.  رنگ مبلمان را همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد از رنگ های طبیعی مات استفاده کنید. بیشترین کاربرد را رنگ سفید و آّبی مات دارند.

 

یکی دیگر از نکات مهم در چیدمان فضای ساحلی دقت در فراخی فضا ست. آنچه از طبیعت و ساحل در ذهن ما حک شده فضایی بی کران و بی مرز است پس سعی کنید با مبلمان فضای خانه را کوچک نکنید. لوازم و دکور خود را پیرامون فضای خود بچینید به جای این که همه را در مرکز آن متمرکز کنید. حتی اگر هیچ نسیم یا هوای تازه‌ای در خانه شما جریان ندارد، بهتر است تا جایی که می‌توانید این حس خوشایند را ایجاد کنید. برای پارچه رومبلی سعی کنید از پارچه های مبلمانی که مناسب مبلمان فضای بیرون است استفاده کنید. می‌توانید خانه‌های خود را از یک کیسه یا قوطی پر از صدف، شیشه‌های دریایی، بطری و یا مرجان های زیبا در حد متعادل تزیین کنید. تابلوها و عکس‌هایی با موضوع دریا، ساحل، کشتی، ماهی، صدف و... به زیبایی فضا را کامل می‌کند. پس آنها را فراموش نکنید.

 

                                                                    یادداشتی دیگر به همین قلم: چیدمان خانه‌های کوچک به سبک مدرن

 

اگر در خانه ایوان و یا نشیمنی رو به فضای باز دارید می توانید با استفاده از رنگ های روشن، چوب های بافته شده ،گیاهان ساحلی، صدف ها و ... حس سرزندگی و شادابی سبک ساحلی را به راحتی به خانه بیاورید.  عناصری مانند مبلمان حصیری، فانوس های چوبی، فرش های کتان، درختان بامبو و پارچه های سفید این فضا را جذاب می کنند.

در این سبک، پرده‌ها ساده دوخته می‌شوند و بدون پیرایه هستند و به‌راحتی وصل یا جمع می‌شوند. پرده در این سبک به عنوان حجاب برای خانه نیست و فقط به دنبال این است که با وزش نسیم پرده ها تکان بخورند و آن حس خنکی مورد نیاز این سبک تامین شود.

 

برای کف خانه بهتر است از سنگ های رنگ روش استفاده شود و روی سنگ را با فرش های یک دست و یا حصیری بپوشانید. از فرش های ضخیم با طیف رنگی محدود استفاده کنید. در طراحی ساحلی پارچه‌ها ساده و بی‌تکلف هستند. می‌توانید از پارچه‌های رومبلی لینن، فرش‌هایی از جنس کتان، و پرده‌های حریر استفاده کنید. در استفاده از سفید خالص زیاده‌روی نکنید؛ استفاده از نوارهای سفید و راه‌راه بسیار به این فضا تنوع می‌دهند.

 

در انتها لازم است یادآور شوم در این سبک از تجمل و شلوغی پرهیز کنید و هر آنچه را در یک خانه ساحلی دیده اید استفاده کنید. این همان سبکی است که اغلب ما در رویا هایمان به دنبالش می گردیم.

 

نویسنده: سید شهاب میرفتاح - استاد معماری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.