2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
بناهایی با ستون‌های پرابهت
مهرناز استوار؛ متخصص طراحی داخلی درباره سبک یونانی توضیح داد:

بناهایی با ستون‌های پرابهت

سبک یونانی خیلی به سبک کلاسیک خود ما نزدیک است و به طراحی داخلی که اخیرا مد شده شباهت زیادی دارد. مبل‌های چوب‌کاری، نماهای سنگ‌کاری شده یا نماهای دارای سنتوری این روزها در ایران هم زیاد دیده می‌شود

دوات آنلاین-حتما شما هم بناهای یونانی را لااقل در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌اید؛ ساختمان‌هایی با ستون‌های پرابهت و زیبا. سبک یونانی یکی از سبک‌های معماری و طراحی داخلی است که شاید از طریق آشنایی با آن بتوانید به ایده‌ای برای آراستن خانه خود برسید. دکتر مهناز استوار، متخصص طراحی داخلی و استاد دانشگاه این بار برایمان درباره ویژگی‌های سبک یونانی توضیح داده است.

استوار پیش از این ما را با سبک‌های مینی‌مالیسم، روستیک ، هنر چیدمان و همچنین دو سبک مصری و مراکشی آشنا کرده و درباره نقش رنگ‌ها در این سبک‌ها توضیح داده بود. و اما سبک یونانی:

یکی از ویژگی‌های بارز سبک یونانی سرستون‌ها است. سرستون‌ها همان طور که در سبک مصری توضیح داده بودم به سه دسته دوریک، یونیک و کورنتی تقسیم می‌شوند.

سبک دوریک درواقع سبک هندسی است و ما در سرستون‌ها مثلا گچ‌بری‌های مستطیل شکل را شاهد هستیم. در سرستون‌های یونیک نیز فرم‌های منحنی‌وار را می‌بینیم و در سرستون‌های سبک کورنتی شاهد فرم‌های گیاهی هستیم.

در سبک یونانی خود ستون‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار هستند. یکی از ویژگی‌های این ستون‌ها رعایت تناسب در آنها است. به این معنی که نسبت ارتفاع و عرض و طول همیشه عدد معینی است. در این سبک معماری بالای ستون‌ها فرم‌های مثلثی شکل قرار می‌دهند که به آنها سنتوری گفته می‌شود.

ویژگی دیگر، تعادل و تقارن است. در این سبک فضا خیلی متقارن چیده می‌شود و نقطه عطف و اوج ندارد. حتی در ستون‌ها هم طرح‌ها متقارن کنده‌کاری می‌شوند. روی ستون‌ها شیارهایی وجود دارد که به آنها قاشقی می‌گویند و تعداد قاشقی‌ها روی چهار وجه ستون برابر است.

اصولا ستون در معماری به‌دلیل جنبه ایستایی آن ساخته می‌شود اما در سبک  یونانی چه در معماری و چه در طراحی داخلی نقش ستون فراتر از جنبه ایستایی است. مثلا در دهانه‌ای که دو ستون کافی است 6 ستون ساخته و این تعداد در دهانه‌های دیگر هم تکرار می‌شود. این ستون‌ها در واقع جنبه زیبایی دارند و نشان‌دهنده استحکام بیشتر هستند. به این معنی که استحکام را به‌صورت بصری نشان می‌دهند.

در این سبک همچنین شاهد نیم ستون‌هایی هستیم که روی آن گلدان، آباژور یا ... می‌گذارند.

سکوهای دندانه‌دار یا پله‌دار از ویژگی‌های دیگر این سبک است. یعنی سکو را به‌جای یک طبقه در دو یا سه طبقه و به‌صورت پله‌دار می‌سازند.

از نظر رنگ هم رنگ خاصی که در این سبک خیلی خودش را نشان می‌دهد سفید و آبی است و ما چه در مبلمان و چیدمان و چه در نورپردازی این رنگ‌ها را می‌بینیم. یونانی‌ها روی دیوارها تصاویری از جنگ‌ها و فتوحات خود و یا نقش‌هایی که نشان‌دهنده اعتقادات مذهبی‌شان بود، ترسیم می‌کردند و در کتب آنها رنگ‌های سفید و آبی تقدس بیشتری داشته ضمن این‌که از نظر روان‌شناسی نیز این رنگ‌ها فضا را آرامش‌بخش‌تر نشان می‌دهند. رنگ سفید خنثی است اما رنگ آبی معنویت بیشتری را نشان می‌دهد.

درمجموع سبک یونانی خیلی به سبک کلاسیک خود ما نزدیک است و به طراحی داخلی که اخیرا مد شده و البته در گذشته هم مد بود شباهت زیادی دارد. مبل‌های چوب‌کاری، نماهای سنگ‌کاری شده یا نماهای دارای سنتوری این روزها در ایران هم زیاد دیده می‌شود و حتی آشپزخانه‌ها را با این سبک طراحی می‌کنند. البته تفاوت اصلی سبک یونانی با سبک کلاسیک در استفاده از رنگ‌ها است. ما در سبک کلاسیک تنوع رنگ بیشتری داریم اما در سبک یونانی از همان دو رنگ سفید و آبی بیشتر استفاده می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.