2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
مهمترین مزایای بازی کودکان در پارک و فضای باز

مهمترین مزایای بازی کودکان در پارک و فضای باز

کودک بعد از خانواده که اولین جامعه ای است که با آن به صورت مداوم سر و کار دارد، نیاز دارد برای رشد فردی و اجتماعی در جامعه بزرگتری حضور پیدا کند. این جامعه در دوران خردسالی در کنار شرکت در کلاس‌های آموزشی و بازی می‌تواند بازی کردن در فضای پارک به خصوص فضای باز باشد. فضای باز و استفاده از نور خورشید لازمه سلامت کودک است.

کودک بعد از خانواده که اولین جامعه ای است که با آن به صورت مداوم سر و کار دارد، نیاز دارد برای رشد فردی و اجتماعی در جامعه بزرگتری حضور پیدا کند. این جامعه در دوران خردسالی در کنار شرکت در کلاس‌های آموزشی و بازی می‌تواند بازی کردن در فضای پارک به خصوص فضای باز باشد. فضای باز و استفاده از نور خورشید لازمه سلامت کودک است. برای آشنایی با مهمترین مزایای بازی کودکان در پارک و فضای باز با ما همراه باشید.

 

فواید بازی کودک در پارک و فضای باز

بازی کودک در پارک به ویژه در فضای باز، میزان اکسیژن مورد نیاز کودک را تامین می کند و باعث می شود از تعامل با دیگران نکات بیشتری یاد بگیرد. حضور در جامعه به او کمک می کند از انسان ها ترس نداشته باشد و بتواند بازی گروهی را تجربه کند. دوستیابی را یاد بگیرد و بتواند از طبیعت لذت ببرد و در حفظ آن بکوشد.

 

آشنا شدن با تجربه های جدید

زمانی کودک به خصوص در خردسالی در فضای جدیدی چون پارک یا شهر بازی قرار می گیرد سعی می کند دنیای تازه ای را کشف کند و بیشتر یاد بگیرد. در نتیجه، از طریق تعامل با دیگران بتواند دوستان خوبی برای خودش پیدا کند. در کنار موارد گفته شده، بازی کودکان در پارک می تواند موارد زیر را در کودک تقویت کند.

 

  • تقویت دوستیابی
  • تقویت روحیه
  • تقویت سلامتی کودک
  • بهبود مهارت های حرکتی نرم و سخت در کودک
  • افزایش خلاقیت در استفاده از وسایل پارک
  • اضافه شدن حرکاتی چون دویدن، بالا رفتن از پله ها، سر خوردن و...

 

دور شدن از بازی های کامپیوتری و گوشی های هوشمند

در عصری زندگی می کنیم که کودکان پیش از شناخت خودشان و تقویت مهارت‌های مختلف، با گوشی هوشمند آشنا می‌شوند. بازی‌های کامپیوتری و گوشی‌ها آن‌ها را عمیقا درگیر کرده است. اگرچه این بازی ها می تواند به اندازه خود برای تقویت ذهن کودک موثر باشند اما، استفاده بیش از حد و خیره شدن به صفحه گوشی و کنسول‌های بازی و بی تحرکی نیز می‌تواند مضر باشد.

 

بنابراین، بازی کودکان در پارک به ویژه پارک هایی با فضای باز هم مدتی آن ها را از این ابزارها جدا می کند، هم به آن ها اجازه می دهد با دیگران معاشرت کنند و خیلی در انزوا و کنج خلوت خود قرار نگیرند. اگر در خانه از فضا کافی برخورد هستید پیشنهاد می کنیم برای مواقعی که شرایط لازم برای بردن کودک به پارک را ندارید تا او را از این صفحات الکترونیکی جدا کنید، تاب و سرسره پارکی تهیه کنید.

مهمترین مزایای بازی کودکان در پارک و فضای باز

بهبود و تقویت سلامت کودک

ذهن کودک همراه با جسم او باید رشد کند. یکی از راه‌ های پرورش ذهن و جسم کودک با هم، بازی کودکان در پارک است. کودک با بازی کردن و داشتن فعالیت بدنی انرژی خود را تخلیه می کند و استقامت بدنی او افزایش پیدا می کند. افزایش تحرک کودک باعث افزایش خونرسانی بیشتر در بدن می شود و ذهن او را کاملا باز می کند. در نتیجه، آمادگی بدنی بالا، سیستم ایمنی کودک را تقویت می کند و باعث تقویت عضلات، مفاصل شده و کودک را چابک تر می کند.

 

افزایش تعامل و مهارت های اجتماعی

کودک با معاشرت با دیگران و قرار گرفتن در محیط جدید تجربه های جدیدی را به دست خواهد آورد. ورود به دنیای کودکان، پیدا کردن دوست و یاد گرفتن بازی گروهی میزان تعامل با دیگران را در او افزایش می دهد. کودک در بازی های گروهی می آموزد که چگونه به دیگران احترام بگذارد و چگونه نوبت خود را در بازی رعایت کند. این موضوع در بزرگسالی می تواند به او کمک کند تا در کارهای تیمی موفق عمل کند. از دیگر فواید بازی کودکان در پارک باهم این است که یاد می گیرند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، مهارت اجتماعی و فن بیان آن ها تقویت شود.

 

تقابل دنیای خانه و بیرون

کودک با بازی در طبیعت و پارک احساس می کند آزاد است و می تواند مثل یک پرنده پرواز کند. در حالی که در خانه دائما باید سکوت کند و به خاطر همسایه ها از دویدن در خانه بپرهیزد. بچگی کردن و داشتن فعالیت و دویدن از شاخصه های دوران کودکی است. کودکی که نتواند آزادانه بدود و انرژی خود را تخلیه کند، کم کم سلامت روانی خود را از دست می دهد. فعالیت فیزیکی بالا میزان تنش روحی در کودکان را کاهش می دهد.

مهمترین مزایای بازی کودکان در پارک و فضای باز

علاقه به طبیعت

بخشی از وجود ما به طبیعت گره خورده است. کودک با حضور در طبیعت و دیدن درخت ها و حیوانات مختلف یاد می گیرد که طبیعت خانه او است. پس برای حفظ آن باید تلاش کند تا بتواند همیشه درختان و حیوانات را سالم ببینید. حضور در پارک ارتباط بین کودک و طبیعت را عمیق می کند و به او درک بیشتری از پیرامونش می دهد. در عین حال، بدنش از حالت ایزوله و در خانه ماندن با گرد و خاک آمیخته می شود و به آن عادت می کند. در نتیجه، سیستم ایمنی او نیز به این طریق افزایش پیدا می کند. پیوند با طبیعت موضوعی است که باید از کودکی در وجود کودک نهادینه شود.

مهمترین مزایای بازی کودکان در پارک و فضای باز

استفاده از وسایل بازی پارک ها

بازی کودکان در پارک با وسایل مختلف، مهارت های حرکتی نرم و سخت آن ها را تقویت می کند. استفاده از وسیله ای چون ترامپولین مهارت های حرکتی سخت آن ها را تقویت می کند. کودک با سوار شدن روی تاب و گرفتن دسته های تاب، انگشتانش قوی می شود. به این وسیله مهارت نرم در او تقویت می شود.

 

افزایش خلاقیت در کودک

طبیعت المان های بسیار زیادی برای یادگیری کودک دارد. هر نکته می تواند برای او جذاب باشد و عاملی برای یادگیری بیشتر او باشد. کودک می تواند شن و خاک را لمس کند و حس لامسه اش قوی شود و با بافت شن آشنا شود. با لمس وسایل آهنی می تواند تفاوت مواد را از نزدیک درک کند و کنجکاوی او بیش از پیش برانگیخته شود. خلاقیت کودک هنگام بازی با وسایل مختلف و پیچیده تر درون پارک به هنگامی تقویت می شود که کودک تصمیم بگیرد راه حل خوبی برای استفاده از وسایل پیدا کند.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.