2024/05/05
۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
شرایط و مراحل مطالبه مهریه بعد از بخشش آن؟

شرایط و مراحل مطالبه مهریه بعد از بخشش آن؟

همانطور که در متن های بالا ذکر شده است و ما بسیار به آن تاکید می کنیم مهریه زن است، مهریه زن حقی است که بعد از خوانده شدن عقد نکاح بین زن مرد، مرد موظف به پرداخت آن به زن می شود، اما برخی از خانم ها هستند که ترجیح میدهند مهریه خود را به شوهرشان ابراء کنند در این صورت دیگر نمی توانند برای مطالبه آن اقدام کنند همین موضوع نیز یکی از عواقب بخشش مهریه برای زن است، در ادامه چند تا از عواقب بخشش مهریه از سوی زن را برای شما توضیح میدهیم.

امروزه مهریه یکی از دغدغه های اصلی مردانی که میخواهند از همسرشان جدا شوند به حساب حساب می آید،  به دلیل اینکه مهریه مبلغ بالایی را شامل می شود و تقریبا همه مردان با پرداخت مهریه به همسرشان مشکل دارند، هنگامی که اول زندگی همه چیز خوب پیش میرود و مرد و زن مشکلی باهم ندارند زن مهریه را بخشیده و از حق خود میگذرد اما وقتی به مشکل برمیخورند و به دنبال طلاق و جدایی میروند از کاری که کرده اند پشیمان می شوند و دنبال راهی می گردند تا مهریه بخشیده شده خود را مطالبه کنند، در اینجا بهتر است ذکر کنیم که زن میتواند با مراجعه به وکیل مهریه در گرگان از شرایط و مراحل مطالبه مهریه بعد از بخشش آن مطلع شود، به غیر از اینکه وکیل شما را با شرایط پرونده آشنا می کند و به شما نیز کمک می کند تا   با حقوق خود آشنا شده و همچنین اگر وکالت پرونده تان را در اختیارش بگذارید می تواند با پیگیری درست و قانونی پرونده شما را به نتیجه شرایط دلخواهتان برساند، برای آشنایی بیشتر با مهریه و مطالبه آن با ما همراه باشید.

 

شرایط و مراحل مطالبه مهریه بعد از بخشش آن امکان دارد

مهریه حق قانونی و شرعی برای زن به حساب می آید که در هر صورت به آنها تعلق پیدا می کند، اما متاسفانه برخی از خانم ها ترجیح میدهند تا از حق قانونی خود بگذرند و مهریه خود را می بخشند، هنگامی که مهریه را می بخشند درک کافی از این موضوع ندارند که مهریه یک کمک مالی برای زن محسوب می شود پس به دنبال راهی میگردند که بعداز بخشش آنرا مطالبه کنند، همانطور که میدانید برای گرفتن مهریه خود نیاز به یک وکیل با تجربه دارید ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر در گرگان هستید به وکیل خانواده در گرگان مراجعه کنید، در مطلب می خواهیم به سوال اکثر خانم ها پاسخ دهیم که آیا مطالبه مهریه بعد از بخشش آن وجود دارد یا خیر؟ در اینجا باید ذکر کنم که این موضوع بستگی به نحوه بخشیدن مهریه توسط زن دارد که در ادامه به بررسی دقیق تر آن می پردازیم.

 

ابراء مهریه به زوج: در این این روش زن به شوهر اعلام میکند که دیگر تکلیفی در قبال پرداخت مهریه به من نداری در این صورت مرد دیگر تعهدی نسبت به پرداخت مهریه به زن ندارد و بعد ها نیز زن نمیتواند مهریه خود را طلب کند.

هبه مهریه:  در این مورد از بخشیدن مهریه زن می تواند در هنگام عقد مهریه خود را به مرد ببخشد این بخشش اصولا با جمله مهریه ام را به تو میبخشم، یا مهریه ام را به تو هبه میکنم در این صورت اگر مهریه زن ماشین یا خانه باشد زن می تواند برای مطالبه مهریه رجوع کند اما اگر مهریه زن پول یا سکه باشد دیگر نمی تواند آن را طلب نماید.

بذل مهریه: بذل و هبه مهریه یک معنی را میدهند اما روش های آنها باهم متفاوت است همانطور که در هبه مهریه خواندید در صورتی که مهریه معین باشد زن می تواند به آن رجوع کند اما در بذل مهریه در طلاق توافقی به کار میرود زن در صورت بخشش مهریه خود میتواند رضایت شوهر را در طلاق جلب کند و یا مرد و زن توافق کنند که در صورت بخشش مهریه از همدیگر جدا شوند. در این صورت زن در عده می تواند برای گرفتن مهریه خود رجوع کند اما نکته قابل توجه ای که باید به آن اشاره شود این است که در صورت رجوع زن به مطالبه مهریه مرد هم می تواند به زن رجوع کند و درخواست برقراری رابطه زناشویی را داشته باشد.

صلح مهریه: صلح مهریه به معنای بخشش مهریه است که امکان اخذ آن دیگر وجود ندارد مگر در صورتی که فسخ در آن درج شده باشد و یا توافق بین دو طرف صورت گرفته باشد که اگر زن خواست بتواند آن را مطالبه کند.

7 تا از عواقب بخشش مهریه

7 عواقب بخشش مهریه

همانطور که در متن های بالا ذکر شده است و ما بسیار به آن تاکید می کنیم مهریه زن است، مهریه زن حقی است که بعد از خوانده شدن عقد نکاح بین زن مرد، مرد موظف به پرداخت آن به زن می شود، اما برخی از خانم ها هستند که ترجیح میدهند مهریه خود را به شوهرشان ابراء کنند در این صورت دیگر نمی توانند برای مطالبه آن اقدام کنند همین موضوع نیز یکی از عواقب بخشش مهریه برای زن است، در ادامه چند تا از عواقب بخشش مهریه از سوی زن را برای شما توضیح میدهیم:

 

  1. بخشیدن مهریه به صورت ابراء باعث می شود که زن دیگر نتواند برای اخذ آن رجوع کند.
  2. در صورتی که زن، مرد را از پرداخت مهریه بری کرده باشد دیگر نمی تواند برای مطالبه مهریه درخواست دهد.
  3. اگر زنی مهریه اش را به شوهرش از قبل بخشیده باشد هنگام جدا شدن باید طلاق آنها به صورت توافقی باشد، در غیر اینصورت اگر مرد راضی به طلاق نشود زن باید بغیر از مهریه حق دیگری به مرد ببخشد تا آن را راضی به طلاق کند.
  4. اگر زنی بخواهد به صورت خلعی از شوهرش طلاق بگیرد باید مالی را به مرد ببخشد که معادل مهریه ویا بیشتر از مهریه می شود در این روش زن انقدر از شوهر متنفر است که حاضر است تمام حقوق خود را به او ببخشد تا طلاق بگیرد.
  5. یکی دیگر از عواقبی که بخشش مهریه برای زن دارد این است که اگر زنی در دوران عقد مهریه اش را ببخشد، قبل از اینکه زندگی زناشویی خود را آغاز کنند تصمیم به طلاق بگیرند، در صورتی که مهر معین باشد برای مثال خانه ای مهریه زن باشد فقط نصف آن به زن تعلق می گیرد.
  6. زن حق رجوع به مهریه ای که ابراء کرده است ندارد و حتی اگر بعد از آن پشیمان شود فایده ای ندارد.
  7. اگر زن مهریه اش را بخشیده باشد و تصمیم به طلاق بگیرد موظف است دوباره مالی را به شوهر خود ببخشد تا آن را طلاق دهد، زیرا طلاق خلعی به حساب می آید.

 

مطالبه مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی به معنی توافق زن و شوهر بر سر مسائل مالی و غیر مالی است و در صورتی که به توافق برسند طلاق توافقی اتفاق می افتد، اما در اینجا این سوال پیش می آید که آیا مطالبه مهریه در طلاق توافقی امکان پذیر است؟ در جواب این سوال باید گفت که مهریه با توجه به درخواست زوجین بررسی میشود، اما نکته ای که باید در مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی در نظر داشته باشید به شرح ذیل است:

 

  • اگر مهریه بالای 110 سکه باشد حکم جلب برای مرد صادر می شود.
  • ازدواج مجدد زن مانع گرفتن مهریه توافق شده نمی شود.
  • اگر زن چک و یا سفته ای از مرد به عنوان تضمین مهریه گرفته باشد، می تواند با اتکا به این اسناد حکم مطالبه مهریه اش را از دادسرا درخواست کند.

 

تحت فشار قراردادن زن برای بخشیدن مهریه چه حکمی دارد؟

متاسفانه برخی مردان به دلیل اینکه همسرشان مهریه را ببخشد به آنها وعده دروغین داده و یا به زور و تهدید زن را تحت فشار بخشیدن مهریه قرار می دهند که این کار در قانون به معنی فریب در بخشش مهریه شناخته می شود، در این صورت زن می تواند به مراکز قانونی مراجعه کرده و از همسرش شکایت کند تا دادگاه به این موضوع رسیدگی کرده و مناسب ترین مجازات را برای او در نظر بگیرد.

 

اما نکته ای که در اینجا باید بری شما عزیزان بازگو کنم این است که اگر بخشش مهریه در دفاتر اسناد رسمی و با حضور شاهد انجام شود زن به هیچ وجه نمی تواند به گرفتن مهریه رجوع کند. اما اگر در دادگاه ثابت کند که بخشش مهریه با تهدید و زور همراه بوده است و یا بخشش مهریه به صورت هبه باشد، دادگاه امکان رجوع مهریه را به زن میدهد.

مطالبه مهریه در طلاق توافقی

سخن پایانی

مطالب در مورد شرایط و مراحل مطالبه مهریه بعد از بخشش آن به پایان رسید، این مقاله درباره راهکار های گرفتن مهریه بعد از بخشش بود، در این مقاله سعی کردیم مطالب را به خوبی برایتان توضیح دهیم که در خواندن مطالب دچار مشکل نشوید، امیدوارم با نگاشتن این مقاله برای شما عزیزان راهکار های درستی را در اختیارتان قرار داده باشیم ، همچنین متشکرم از زمانی که برای خواندن مطالب ما گذاشتید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.