2024/05/04
۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
راهنمای انواع وکالت برای انتخاب پرونده ها

راهنمای انواع وکالت برای انتخاب پرونده ها

در این مقاله تلاش می کنیم شما را با انواع وکالت آشنا سازیم و توضیحات مختصر و مفیدی در رابطه با هرکدام از آن ها بدهیم. با ما همراه باشید.

وکالت در لغت به معنای اعتماد کردن و واگذار کردن می باشد. طبق ماده 656 قانون مدنی نیز وکالت عقدی است که توسط آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام کاری نایب خود می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع وکالت برای انتخاب پرونده ها و نکات مربوط به آن ها تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

انواع وکالت در یک دسته بندی کلی شامل دو نوع اصلی وکالت مطلق و وکالت مقید می باشد. در وکالت مطلق، به یک شخص برای انجام تمامی امور مربوطه موکل، وکالت داده می شود. در این نوع وکالت، وکیل نیازی به کسب اجازه از موکل برای انجام دادن کارها ندارد که رایج ترین نوع آن شامل امور اداری و مالی یا خرید و فروش می باشد. در وکالت مقید نیز، مورد وکالت کاملا مشخص و تعیین شده است و حوزه اختیارات وکیل محدود به همان حوزه ی معین شده می باشد. از رایج ترین نوع وکالت مقید نیز می توان به خرید یا فروش ماشین یا املاک اشاره نمود.

 

راهنمای انتخاب وکیل برای انواع پرونده ها

پرونده های دادگستری شامل موارد مختلفی همچون موضوعات خانوادگی، حقوقی و کیفری می باشند که در بسیاری از مواقع افراد ترجیح می دهند کارهای تخصصی خود را به افراد متخصص در این زمینه بسپارند. درواقع می توان گفت این افراد خواستار انجام تمام یا بخشی از کارهایشان توسط فردی دیگر هستند که در این صورت با توجه به نوع پرونده، وکیل متخصص و مناسب آن حوزه می تواند کمک بسیاری به آن ها کند و در اصطلاح تخصصی به این کار، وکالت دادن به شخصی دیگر گفته می شود.

 

وکیل به کسی گفته می شود که از طرف یک فرد حقوقی یا حقیقی  به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مامور می شود. در بعضی از انواع وکالت همچون وکالت کاری که مربوط به کارهای روزمره و امور اداری هستند، لازم نیست که وکیل حتما پروانه وکالت داشته باشد؛ اما مواردی که مربوط به دادگاه ها، مراجع حل اختلاف و دادگستری ها باشد. در این صورت باید به سراغ وکیل قضایی که دارای پروانه وکالت می باشد، رفت و از آن کمک گرفت.

 

انواع پرونده های وکالت بر حسب نوع دعوی

انواع وکالت بر حسب نوع دعوی شامل موارد زیر می باشد:

 

  • وکالت حقوقی

وکالت حقوقی به معنای ارائه خدمات حقوقی توسط وکیل به موکلانش می باشد که به دو دسته وکالت قضایی و وکالت غیر قضایی تقسیم بندی می شود.

 

  • وکالت خانواده

یکی دیگر از انواع وکالت، وکالت خانواده است که به معنای ارائه خدمات حقوقی در دعاوی خانوادگی از جمله طلاق، حضانت فرزندان، نفقه و مهریه می باشد و توسط وکیل قضایی انجام می شود.

 

  • وکالت ملکی

وکیل املاک شیراز در دو بخش تخصصی فعالیت می کنند. بخشی از فعالیت ها در حوزه دعاوی حقوقی است که مرتبط با دعاوی کمیسیون های منابع طبیعی، راه و شهرسازی، شهرداری و ... می باشد. بخش دیگری از فعالیت ها هم در حوزه دعاوی کیفری ملکی مثل جعل اسناد ملکی، خرید و فروش های غیر قانونی ملکی، کلاهبرداری های ملکی و ... توسط وکیل کیفیری انجام می شود.

 

وکالت دیه

ارائه خدمات حقوقی مرتبط با مسائل دیه، وکالت دیه می باشد که وکیل دیه ابتدا در یک جلسه مشاوره حقوقی فرد را با انواع مجازات و قوانین مربوط به دیه آشنا می سازد. پس از کسب اطلاعات لازم، فرد باید با کمک وکیل دیه برای آغاز دعوی و تشکیل پرونده اقدام نماید.

راهنمای انواع وکالت برای انتخاب پرونده ها

  • وکالت امور قراردادها

برای وکالت دعاوی و اختلافات مربوط به قراردادها که بیشترین میزان پرونده های مطرح شده در دادگستری است، ضرورت دارد که از وکیل متخصص در این زمینه استفاده شود.

 

  • وکالت شرکت ها

وکالت شرکت ها مرتبط با انجام مسائل حقوقی و قانونی شرکت ها توسط وکیل در مواردی همچون تشکیل و تاسیس شرکت، حقوق کار، قراردادها، رسیدگی به اختلافات و دعاوی حقوقی شرکت می باشد.

 

  • وکالت انحصار وراثت

در این نوع وکالت، وکیل به انجام خدمات مسائل مربوط به تقسیم اموال طبق وصیت نامه فرد می پردازد.

 

  • وکالت چک و سفته

در این نوع وکالت، وکیل به عنوان نماینده حقوقی می تواند در مسائل مربوط به چک و سفته به مشتری خود کمک کند.

 

  • وکالت مهاجرت

در وکالت مهاجرت، وکیل با گرفتن وکالت از مشتری خود امور اداری مربوط به مهاجرت او را پیش می برد.

 

انواع وکالت نامه بر حسب نوع

انواع وکالت بر حسب نوع شامل موارد زیر می باشد که توضیحات مختصری نیز درباره هر یک از آن ها می دهیم.

 

  • وکالت قضایی

فرد شخصی را برای انجام امور قضایی خود که برای انجام دادن آن نیاز به تخصص و دانش کافی در این زمینه می باشد، به عنوان نماینده انتخاب و به دادگاه معرفی می کند. امور قضایی باید به وکیل قضایی یا دادگستری که دارای پروانه وکالت است، سپرده شود.

 

  • وکالت غیر قضایی

در این نوع وکالت شخص می تواند فرد دیگری را برای انجام امور اداری خود انتخاب کرده و وکیل خود کند.

 

  • وکالت نامه رسمی

یکی از انواع وکالت نامه که به صورت محضری و رسمی بین موکل و وکیل عقد می شود، وکالت نامه رسمی نام دارد.

راهنمای انواع وکالت برای انتخاب پرونده ها

  • وکالت نامه عادی

وکالت نامه ای که به صورت یک قرارداد مکتوب بین دو طرف تنظیم می شود، بدون این که نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی باشد.

 

  • وکالت نامه کاری

نوعی قرارداد می باشد که طرفین آن را امضا کرده و بر طبق آن فرد جهت انجام امور اداری کار خود به شخص دیگری وکالت می دهد. وکالت نامه کاری حتی به افرادی که پروانه وکالت نیز ندارند هم داده می شود. در این مورد شخص می تواند افراد مورد اعتماد مثل همسر، پدر، مادر، فرزند یا دوستان خود را برای انجام امور اداری خود را انتخاب کند.

 

  • وکالت نامه فروش

وکالت نامه ایست که در آن فرد وکالت فروش اموال خود را به شخص دیگری واگذار می کند.

 

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع وکالت آشنا سازیم و توضیحات مختصر و مفیدی در رابطه با هرکدام از آن ها دادیم. نکته قابل توجهی که به آن اشاره کردیم این بود که لازم نیست در برخی از وکالت ها، وکیل حتما پروانه وکالت داشته باشد. فقط در صورتی که مسائل مربوط به دادگستری می باشد، باید از وکیل قضایی که دارای پروانه وکالت است، کمک گرفت. همچنین لازم به ذکر می باشد که در وکالت نامه ها باید حدود اختیارات وکیل و همچنین تعهدات موکل بیان شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.