2024/05/07
۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
اخراج، دستمزد کارگران شاکی در مزارع کانادا

اخراج، دستمزد کارگران شاکی در مزارع کانادا

کشاورزی فصلی کانادا عامل برپایی برنامه‌ای برای استخدام کارگران خارجی از مکزیک و دیگر کشورهای حوزه کارائیب به مدت 8 ماه از سال شده‌ است.

دوات آنلاینهیلاریو مندوزا، خانواده‌اش را در مکزیک ترک کرد تا فرصت شغلی در مزارع بیریتیش کلمبیا در کانادا به دست بیاورد. اما آب و هوای بد با او سر ناسازگاری داشت و او را مجبور می‌کرد تا در روز تنها 3 ساعت کار کند. این عامل موجب می‌شد او در هفته از میزان ساعاتی که دولت کانادا برای کارگران تعیین کرده 40 ساعت کمتر داشته باشد.

کار روزانه مندوزا این بود که هر روز در کلبه‌ای همراه با 34 کارگر دیگر منتظر بماند به امید آنکه باران بند بیاید و او به سرکارش باز گردد. ماه‌ها شکایت او و همراهانش راه به جایی نبرد تا اینکه به ناگهان فهمید باید به مکزیک بازگردد.

او در نشستی درباره تجربه هایش در سال 2014 گفت:«ما مجبور به ترک آنجا شدیم. مردم زیادی در مکزیک هستند که همگی خواهان کار کردن در کانادا هستند بنابراین آنها دلیلی نمی بینند به حقوق ما احترام بگذارند.»

به گزارش نیویورک تایمز، کشاورزی فصلی کانادا عامل برپایی برنامه‌ای برای استخدام کارگران خارجی از مکزیک و دیگر کشورهای حوزه کارائیب به مدت 8 ماه از سال شده‌است. هدف اصلی این برنامه استفاده از نیروی کار خارجی برای جبران و کمبود نیروی کار در زمین کشاورزی است.

اما منتقدان معتقدند  این برنامه نظارت ضعیفی دارد که باعث می‌شود کارگران آسیب‌پذیر کارایی‌شان را در مقابل برخی کارفرماها از دست بدهند. خطر اخراج از این کشور در صورت شکایت به کارفرما یکی از این موارد حاد است که حقوق کارگران فصلی در این مورد به خصوص را زیر پا گذاشته‌است.

کریس رامساروپ، مدیر سازمان «عدالت برای کارگران مهاجر» که یک سازمان مربوط به حقوق کار مستقر در ونکوور است در این باره می گوید:«این برنامه به نوعی آپارتاید است. کارگران استخدام می‌شوند و تحت شرایطی زندگی می‌کنند که کاملا با قوانین کانادا در تضاد است. برنامه‌های مربوط به استخدام کارگران خارجی دولت کانادا را مجبور می‌کند تا اساسی‌ترین حقوق مربوط به آزادی و حفاظت از این افراد را تحت عنوان مهاجر موقتی بودن کارگران زیر پا بگذارد.»

برنامه استخدام کارگران مزرعه بخشی از یک برنامه بزرگتر است که شامل استخدام کارگران موقت برای کار در صنایعی چون شیلات و مراقبت از سالمندان نیز می‌شود. در حالی که کانادا از سال 2014 در حال کاهش تعداد کارگران موقت خارجی است اما تعداد کارگران فصلی در مزارع دائما در حال افزایش است. بر اساس آمار رسمی دولت در سال 2016 برای 34 هزار کارگر ویزای کار صادر شده در حالیکه تعداد این نوع ویزا در سال 2011 چیزی حدود 25 هزار ویزا می شده است.

اگرچه کارگران زیادی هر روز اخراج می‌شوند اما جاش بوکرت، سخنگوی وزارت امور خارجی کانادا معتقد است کارگران تحت حمایت همان قوانینی هستند که برای سایر شهروندان نیز صادق است. بر اساس گفته‌‌های او هر کاری می‌تواند با استفاده از یک خط تلفن مستقیم در این وزارت‌خانه یا با وارد شدن به وب سایت شکایت خودش را در این خصوص ثبت کند.

از سال 2014 نزدیک به 5000 شکایت در این زمینه ثبت شده و تنها 640 مورد آن برای رسیدگی به مقامات بالاتر ارجاع داده‌شده است.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.