2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
داستان زندگی کیخسرو شاه ایرانی و فرزند سیاوش به زبان ساده

داستان زندگی کیخسرو شاه ایرانی و فرزند سیاوش به زبان ساده

خلاصه داستان زندگی کیخسرو، فرزند سیاوش و فرنگیس را که در شاهنامه فردوسی به آن پرداخته شده، در اینجا مطالعه کنید.

دوات آنلاین -شاهنامه فردوسی در بخش های زیادی به زندگی سیاوش و فرزندش کیخسرو پرداخته به گونه ای که یک سوم شاهنامه درباره این پدر و پسر است اما کیخسرو که بود و چه کرد؟

 

زندگی کیخسرو به قبل از اسلام باز می گردد. به نوشته ایسنا او فرزند «سیاوش» و «فرنگیس» و نوه «کیکاووس» و «افراسیاب» از ایران و توران، آرمان ‌شاه ایرانیانی است  که به‌خونخواهی پدر قیام و پدربزرگ مادری‌اش را قصاص کرد.

 

خونخواهی کیخسرو در ماجرای قتل پدرش سیاوش

کیخسرو که زمان قتل پدرش سیاوش - در سرزمین توران و به‌دستور پدربزرگش افراسیاب - در شکم مادرش فرنگیس بود، در ماجرایی شبیه موسی (ع) نجات یافت و در سرنوشتی همانند کوروش هخامنشی، شاه آرتور، هملت، اردشیر ساسانی و شخصیت‌هایی از شرق دور تا غرب که از این دست هستند، به‌ظاهر برای انتقام خون پدر و درواقع برای برقراری عدالت قیام کرد و در جنگ هم پیروز شد.

کیخسرو شاه ایرانی و فرزند سیاوش است

ویژگی های اخلاقی کیخسرو

شاه آرمانی در منظر ایرانیان باستان، شهریار دینیار بود. یعنی کسی که جامع مقام دین و دولت است. چنین فردی، برخوردار از فرّ ایزدی، پیرو خرد و هماهنگ با کیش اهورامزداست. با هر آنچه بدی و پلیدی است می‌جنگد و دوستدار هر آن چیزی است که فضیلت نامیده می‌شود؛ پاک و درست پیمان، عادل، دلیر و نیرومند است. چنین شاهی مایه برکت برای مردم و کشور خویش است. ریزش باران و فراخی نعمت و آبادانی کشور همه به وجود دینیار و عدالت‌ورز او وابسته است (فتح‌الله مجتبایی، شهر زیبای افلاطون و شاهی آرمانی در ایران باستان، انجمن فرهنگ ایران باستان، ۱۳۵۲)

 

از او به‌عنوان پادشاهی دادگستر یاد می‌شود که پس از مدت طولانی سلطنت، از نظرها پنهان شد و دیگر هیچگاه به میان مردم بازنگشت. پس از غیبت او این باور پیش آمد که روزی برای برقراری مجدد عدالت بازخواهد گشت. چند قرن بعد هم این باور در میان مردم فلات مرکزی ایران قوت گرفت که کیخسرو هروقت که امام دوازدهم شیعیان (عج) ظهور کرد، به یاری او باز خواهد گفت.

 

در منطقه کهگیلویه و دامنه‌های کوه دنا، نام و نشان بسیاری از آبادی‌ها، تپه‌ها، کوه‌ها، گردنه‌ها، غارها و چشمه‌ها با داستان کیخسرو و پنهان شدن وی از انظار ارتباط پیدا می‌کند و مردم هر منطقه معتقدند نقطه‌ای که این پادشاه  خداترس و مردم‌دوست از دیده‌ها نهان شده، نزدیک ولایت آن‌هاست.

 

توجه و دلبستگی توام با حرمت مردم نسبت به این پادشاه تا آنجاست که او را در شمار پاکان و جاودانان می‌شمارند و معتقدند که همچون خضر نبی زندگانی جاوید دارد. عده‌ای حتی خضر و او را شخصیتی واحد می‌دانند و گویند هنگام ظهور حضرت صاحب (ع) به جمع یاران آن حضرت می‌پیوندد و در رکاب وی خواهد بود. (سیدابوالقاسم انجوی شیرازی، مردم و قهرمانان شاهنامه، علمی، ۱۳۶۳)

 

و بدین‌گونه کیخسرو که در متون دینی یکی از جاودانان و یاوران سوشیانس - موعود زرتشتی - است، در اعتقادات شیعیان از یاوران امام زمان - موعود تشیع - در می‌آید. (افسانه خاتون‌آبادی، کیخسرو آرمان‌شاه ایرانیان، جهان کتاب، ۱۳۹۱).

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.