2024/05/06
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
آیا کی‌ روش در جام جهانی قطر موفق خواهد بود

آیا کی‌ روش در جام جهانی قطر موفق خواهد بود

جلال چراغپور، بیژن ذوالفقارنسب و اسماعیل حلالی به بررسی تاکتیک های کی روش برای تیم ملی پرداخته اند.

دوات آنلاین -بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران مقابل اروگوئه و سنگال را تماشا کردید؟ این نمایشی از تغییر تاکتیک تیم ملی زیر نظر کارلوس کی‌ روش بود. هر چند که او زمان کافی برای تبیین دوباره این تاکتیک را در میان بازیکنان نداشته و بدون شک دو بازی تدارکاتی برای بازگشت بازیکنان ملی‌پوش به تنظیمات مدنظر او کافی نیست اما این کی‌ روش همان کی‌ روشی است که سه سال پیش تیم را ترک کرده و باید دید آیا آمده تا مأموریتش را در تیم ملی تمام کند و نواقص تاکتیک‌های گذشته را برطرف کند یا ما در قطر با همان تیمی مواجهیم که در روسیه و برزیل بودیم؟

 

ایران ورزشی با مقدمه بالا نوشت:  بعد از اردوی اتریش و عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در دو بازی دوستانه مقابل اروگوئه و سنگال ما با دو دیدگاه درباره تیم کی‌ روش مواجه خواهیم بود. عده‌ای که در گذر از تیم بدون برنامه اسکوچیچ، با دیدن نظم تیم کی‌ روش شگفت‌زده شده‌اند و لب به تمجید او گشوده‌اند و عده‌ای دیگر که معتقدند تاکتیک کی‌ روش همان تاکتیکی است که به باخت ما مقابل ژاپن در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیای 2019 امارات منجر شد و با این استدلال به کلی از کی‌ روش و تیمش مأیوس هستند.

 

واقعیت اما شاید چیزی ما بین این دو دیدگاه باشد. چیزی که ما در این گزارش به بررسی آن می‌پردازیم تا درباره تیم کی‌ روش، بیم‌ها و امیدهای درباره آن به جمع‌بندی برسیم.

 

فرمول کی‌ روش قدیمی شده است

جلال چراغپور، مدرس فوتبال را باید سرگروه کارشناسانی بدانیم که امید چندانی به کی‌ روش ندارند. او گرچه با رفتن اسکوچیچ موافق است اما معتقد است کی‌ روش هم چیز تازه‌ای برای ارائه به تیم ملی ندارد. او در وصف این دیدگاهش گفته: «همان تفکر گذشته در بازی ایران حاکم است که سامان قدوس توپ را بگیرد و با ضد حمله سریع توپ را به خط حمله برساند. مهدی ترابی تا شش قدم عقب بیاید و در خدمت دفاع کردن و ضد حمله زدن باشد.

 

این فرمول سنتی شده و زمانش گذشته است؛ برای هشت سال پیش که فوتبال ما برنامه‌ای در زمین نداشت، مدرن بود اما امروز و بعد از ۱۰ سال این برنامه اشکالات زیادی در دنیا دارد و دیگر این را بازی نمی‌کنند.» چراغپور البته تأکید دارد که میانگین سنی بازیکنان تیم ملی هم طوری نیست که بتوان به یکباره آنها را با تغییر تاکتیک مواجه کرد اما با این وضعیت به طور واضح می‌گوید که تیم ملی نمی‌تواند صعود کند.

ایا تاکتیک های کی روش در جام جهانی قطر جواب می دهد

تیم ملی با برنامه و منظم در دفاع

بیژن ذوالفقارنسب روی تفاوتی که تیم کی‌ روش به نسبت تیم اسکوچیچ دارد، تأکید می‌کند و این را کنار انگیزه بالای بازیکنان تیم ملی می‌گذارد و معتقد است در صورت رسیدن به هماهنگی بیشتر، می‌توان به تیم ملی امیدوار بود. او در مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش که تیم ملی با حضور کی‌ روش چه تفاوتی نسبت به زمان اسکوچیچ پیدا کرده بود؟ گفت: «مهم‌ترین تغییر این بود که با برنامه و منظم دفاع کردیم و علاوه بر آن زمانی که بازیکنان ما صاحب توپ می‌شدند با هدف به توپ ضربه می‌زدند. تغییر دیگری که در بازی تیم ملی شاهد بودیم، انگیزه بالای برخی بازیکنان بود که می‌تواند خیلی به ما کمک کند. باید همین شیوه و بازی را مقابل سنگال تکرار کنیم تا به هماهنگی بیشتری برسیم. حریفان ما هم بازی تیم ملی را دنبال می‌کنند و باید با آگاهی به این موضوع خودمان را برای رویارویی با آنها آماده کنیم.»

 

بیژن ذوالفقارنسب، رضا مهاجری، حمید درخشان از کسانی بوده‌اند که خیلی محکم و راسخ از کی‌ روش دفاع کرده‌اند و به تمجید تغییراتی پرداخته‌اند که او در تیم ملی فوتبال ایران ایجاد کرده است.

 

تاکتیک گیج کننده کی‌ روش

اسماعیل حلالی را باید نماینده آن دسته از فوتبالی‌هایی بدانیم که قبول دارند تاکتیک کی‌ روش همان قبلی است اما معتقدند با همین تاکتیک هم شاید بتوان موفق بود. او گفته است: «تاکتیک کی‌ روش تفاوتی با دوره قبل نداشته و این سرمربی پرتغالی در تیم‌های کلمبیا و مصر نیز از این تاکتیک استفاده کرد که در دنیا خواهان زیادی ندارد، اما به هر صورت تاکتیک است.» او همچنین تأکید کرد: «بازی را باید از دو جنبه مورد بررسی قرار داد، نخست اینکه ایران در یک سوم دفاعی و پرس از جلو بسیار خوب عمل کرد و کی‌ روش با تاکتیک دفاع و حمله حریف را گیج کرد.»

 

واقعیت اما این است که در فوتبال روز دنیا با مدرن‌ترین و دقیق‌ترین ابزار آنالیزی که در دست تیم‌های فوتبال است، خواندن دست کی‌ روش کار سختی نیست اما کی‌ روش هم تجربه و انگیزه بالاتر بازیکنان سابقش را در این دوره در اختیار دارد که می‌تواند امیدها را برای کاربردی شدن تاکتیک قدیمی‌اش افزایش دهد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.