2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
دختران حجاب گام در راه موفقیت می‌گذارند
نگاهی به آخرین وضعیت تیم‌های ملی بسکتبال و کشتی بانوان بعد ازکسب مجوز حضور دررقابت‌های بین‌المللی

دختران حجاب گام در راه موفقیت می‌گذارند

به تازگی مجوز حضور بانوان ورزشکار سه گانه کارایرانی دررقابت های بین المللی هم صادر و لباس آنها به تایید رسیده است.

دوات آنلاین-دربسیاری از تورنمنت ها و مسابقات بین المللی مانند رقابت های المپیک و بازی‌های آسیایی ،یک نکته مهم درموفقیت کشورهای مدعی به چشم می خورد و آن هم درخشش ورزشکاران زن درقالب رشته های تیمی و انفرادی درکنار کسب موفقیت مردان ورزشکار این رشته ها است.

اگر چین همیشه عنوان نخست بازی‌های آسیایی را به دست می آورد یا به یکی از سکوهای سه گانه المپیک دست پیدا می کند دلیلش چیزی نیست جز موفقیت زنان ورزشکارش. نگاهی به عملکرد زنان ایرانی دررقابت های مختلف ورزشی نشان می دهد هرگاه فرصت عرض اندام به آنها به خصوص دررشته های انفرادی داده شده است ورزشکاران زن ایرانی توانسته اند پرچم کشورمان را دررقابت های مختلف بین المللی به اهتزاز درآوردند. این درحالی است که زنان ورزشکار ایرانی به دلیل پوشش حجاب و لباس متفاوت نسبت به رقبای خارجی  کاری سخت‌تردرعرصه ورزش درمیدان های بین المللی دارند. نکته مهم اما اینجاست که زنان ورزشکار ایرانی به دلیل نوع پوشش و لباس انتخاب شده برای حضور درمسابقات با محدودیت‌هایی ازسوی فدراسیون های جهانی رشته های مربوطه مواجه شده اند.

آخرین حضور تیم بسکتبال زنان ایران دررقابت های بین المللی به مسابقات آسیایی 1974 بازمی گردد و بعد ازانقلاب اسلامی فدارسیون جهانی بسکتبال(fiba) به دلیل نوع پوشش بانوان بسکتبالیست ایرانی  مجوزی برای حضور آنها دررقابت های بین المللی صادر نمی کرد. این داستان تا همین دوماه پیش هم ادامه داشت تا اینکه با رایزنی وزارت ورزش و جوانان و همچنین ضرب الاجل فدراسیون جهانی مجوز حضور زنان بسکتبالیست کشورمان با پوشش اسلامی برای حضورمسابقات بین المللی صادر شد و به این ترتیب  طبق رای  فیبا، تیم های ملی بسکتبال زنان ایران ازاول اکتبر2017(نهم مهر 96)می توانند درمسابقات برون مرزی شرکت کنند.

اما  دراین میان یک سوال پیش می آید،آیا با توجه به این غیبت طولانی مدت، زنان بسکتبالیست ایرانی شرایط حضور دررقابت های بین المللی را دارند؟ درهمین رابطه گفت و گوی کوتاهی با نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال انجام دادیم.

فاطمه کرم زاده درباره کسب مجوز حضور زنان بسکتبالیست ایرانی با پوشش اسلامی دررقابت های بین المللی گفت:« ما مدت زیادی بود که دنبال این مجوز بودیم اما فیبا اعتقاد داشت این پوشش برای زنان بسکتبالیست مسلمان مناسب نیست و حتی ممکن است به بازیکنان حریف هم آسیب وارد کند.تلاش فدراسیون بسکتبال ایران برای برطرف شدن این مانع ادامه داشت تا اینکه دکتر سلطانی‌فر ،وزیر ورزش و جوانان هم وارد عمل شد و نامه ای ازجانب ایشان توسط محمود مشحون به فدراسیون جهانی ارسال شد. درهمین رابطه یک بازی نمادین درتالار بسکتبال ورزشگاه آزادی بین دو تیم باشگاهی بسکتبال زنان ایران و با حضور نماینده فدراسیون جهانی بسکتبال برگزار شد. ناظر فیبا گزارش راضی کننده ای را برای فدراسیون جهانی صادر کرد و بعد ازآن بود که فیبا مجوز حضور زنان بسکتبالیست ایرانی را با پوشش اسلامی صادر کرد وآنها می توانند ازاول اکتبر2017 دررقابت های بین المللی شرکت کنند.

فعلا دو تورنمنت پیش رو داریم که شامل مسابقات بسکتبال 3 نفره درترکمنستان است و بعد ازآن نوبت به مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا درهندوستان می رسد که هردو تورنمنت ،مهرماه 96 برگزار خواهد شد.

او افزود:«این درحالی است که این ناظر سالیان گذشته هم برای صدور مجوز به ایران سفر کرده بود اما به نظر من حمایت  وزیر ورزش و جونان ازاین موضوع باعث موافقت فیبا شد و با این شرایط تحول بزرگی دربسکتبال زنان ایران رخ داد. اردوهای آماده‌سازی تیم های بانوان ایران دررده های مختلف سنی درحال برگزاری است و فعلا دو تورنمنت پیش رو داریم که شامل مسابقات بسکتبال 3 نفره درترکمنستان است و بعد ازآن نوبت به مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا درهندوستان می رسد که هردو تورنمنت ،مهرماه 96 برگزار خواهد شد. تیم ملی بسکتبال بزرگسالان فعلا رقابتی پیش رو ندارد اما اردوهای مقطعی هم برای این تیم درنظر گرفته ایم.»

 حالا گام اول برای درخشش زنان بسکتبالیست ایرانی با پوشش اسلامی درمسابقات بین المللی برداشته شده است. فیبا درحالی این مجوز را صادرکرد که چند شرط را هم برای نوع پوشش تیم‌های ملی بسکتبال زنان مسلمان تعیین کرده است ازجمله اینکه نوع پوشش باید سفید یا مشکی و یا به رنگ یونیفرم باشد،برای تمام افراد تیم یک رنگ باشد،هیچ قسمتی از صورت را به صورت کامل و یا حتی جزیی پوشش ندهد و صورت کاملا پیدا باشد،نباید برای فردی که حجاب دارد و افرادی که بازی می کنند هیچ خطری ایجاد کنند،در قسمت دور صورت یا دور گردن نباید هیچ وسیله اضافه ای برای باز و بسته کردن حجاب داشته باشد و هیچ برآمدگی روی سطح نباید داشته باشد.

به دنبال درخشش درورزش کهن

اما به تازگی شرایط برای درخشش زنان ایرانی درورزش اول ایران و پرافتخار ترین رشته ورزشی کشورمان  یعنی کشتی هم فراهم شده است.اواخر تیرماه بود که خبر رسید اتحادیه جهانی کشتی موافقت خود را با برگزاری مسابقات کشتی کلاسیک با پوشش متفاوت و اسلامی اعلام کرد. هرچند این رشته کاملا مجزا از کشتی آزاد است اما قوانین‌اش همچون کشتی آزاد است  و تفاوت خاصی ندارد.

 

اتحادیه جهانی کشتی به خوبی متوجه شده بود که جای زنان مسلمان دررقابت های کشتی با توجه به نوع پوشش در لباس رسمی این رشته خالی است و به همین خاطر این موضوع زنگ خطری برای کشتی بود و  یکی  از دلایل حذف  احتمالی این رشته از المپیک به شمار می رفت تا اینکه مجوز فعالیت درکشتی کلاسیک  برای زنان صادر شد.

فدراسیون کشتی درگام بعدی لیگ داخلی بانوان درکشتی کلاسیک را هم راه اندازی خواهد کرد و بعد از آن باید منتظر حضور دررقابت های بین المللی و درخشش بانوان کشتی گیر ایرانی باشیم

این درحالی است که برخی کشورها مانند روسیه و آمریکا خیلی موافق این موضوع نبودند چون حضور زنان ایرانی زنگ خطری برای آنها به شمار می رفت.

حالا درگام اول قرار است یک تورنمنت سه جانبه درکشورمان برگزار شود. قطعا برگزاری این رقابت ها گام بزرگی درراه توسعه کشتی زنان درسطح جهان خواهد بود؛ اتفاقی که اتحادیه جهانی کشتی هم ازآن استقبال می کند.

مدتی است که  برای نظام بخشیدن و توسعه این رشته گام هایی هم برداشته شده و کلاس های آموزشی دررده داوری و فنی  در حال برگزاری است. فدراسیون کشتی درگام بعدی لیگ داخلی بانوان درکشتی کلاسیک را هم راه اندازی خواهد کرد و بعد از آن باید منتظر حضور دررقابت های بین المللی و درخشش بانوان کشتی گیر ایرانی باشیم

جدید ترین مجوز برای سه‌گانه

اما درجدیدترین اقدام ازاین دست به تازگی مجوز حضور بانوان ورزشکار سه گانه کارایرانی دررقابت های بین المللی هم صادر و لباس آنها به تایید رسیده است.

روابط عمومی فدراسیون ورزش سه گانه صبح امروز اعلام کرد: پس از ماه ها تلاش و پي گيري از سوي فدراسيون ورزش سه گانه لباس ويژه بانوان كه امكان حضور آنان در مسابقات بين المللي و داخلي را فراهم كند طراحي به كميسيون مربوطه در معاونت امور بانوان وزارت ارائه شد تا در مورد تصويب يا رد آن تصميم گيري شود. به همين منظور در جلسه‌اي كه با حضور خانم محمديان معاون وزير ورزش و جوانان در امور بانوان در محل اين معاونت برگزار شد، اين لباس مورد موافقت كميسيون و شخص خانم دكتر محمديان قرار گرفت. به اين ترتيب بزرگترين مانع براي فعاليت بانوان در رشته سه گانه از ميان برداشته شد و ديگر محدوديتي براي اعزام آنان به مسابقات برون مرزي و برگزاري ليگ سه گانه بانوان وجود ندارد. در همين راستا و در اولين اقدام دو نفر از بانوان با لباس مصوب هفتم مرداد به مسابقات كاپ آسياي ميانه قزاقستان اعزام خواهند شد.

سه گانه ورزش ترکیبی شامل دو،شنا و دوچرخه سواری است.

 

گزارش:مرتضی میثاقی

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.