2024/05/04
۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
عمارت سرای روشن کجا است و تاریخچه آن چیست

عمارت سرای روشن کجا است و تاریخچه آن چیست

تزئین‎ها، ستون‎ها و مجسمه‌های سرای روشن، وام‌گرفته از معماری باروک است. معماری باروک، نوعی از معماری کلاسیک منحط بی‌ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب است.

دوات آنلاین-خیلی از خود تهرانی‌ها هنوز همه تهران را نگشته‌اند و از بسیاری از مکان‌های تاریخی این شهر بی‌اطلاع هستند. مثلا عمارت سرای روشن یکی از این مکان‌ها است که در خیابان ناصر خسرو واقع شده است.

 

"سرای" مکانی در بازار بوده است که معاملات کلی در آن انجام میشده است. این مکان، در فضایی بسیار بزرگ و در دو طبقه ساخته می‌شد. در طبقه بالا دفترهای تجارت قرار داشت و در طبقه پایین انبارها و کارگاه‌های تولیدی. سرا  از زبان پهلوی گرفته شده و به معنی خانه و مکان است.

 

تاریخچه سرای روشن

تاریخ ساخت عمارت سرای روشن به سال 1311 خورشیدی، دوره پهلوی اول برمیگردد. عمارتی با معماری فوق العاده که امروزه تبدیل به یکی از اثار تاریخی مهم در پایتخت ایران شده است.

 

سرای روشن، شاهکار معماری ایرانی

این بنا که به عنوان یک مرکز تجاری مهم و پرفت و آمد و با الهام از نوع معماری " گوتیگ" ساخته شده است. معماری که اگر در مقابلش بایستید بی شک محو هیبت و نمای منحصربه فردش خواهید شد. بنا که محصول تلفیق معماری مدرن و سنتی است جلوه خاصی را به خیابان ناصر خسرو بخشیده است.

 

معماری ایرانی با طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوان‌های رفیع، ستون‌های بلند و تزئینات گوناگون، یکی از با ارزش ترین معماری های جهان به شمار میرود.

 

تزئینها، ستونها و مجسمه‌های سرای روشن، وام‌گرفته از معماری باروک است. معماری باروک، نوعی از معماری کلاسیک منحط بی‌ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب است.

 

در بخش های بالایی آن نماد اهورامزدا چشمنوازی میکند که یادآور دوران هخامنشی در ایران زمین است. فرشتههای نیمه عریان نیز که نشان معماری اروپایی است، در کنار اهورامزدا قرار گرفتهاند که با هم متناقض هستند.

 

مرمت و بازسازی عمارت سرای روشن

این معماری با شکوه که پس از مدتی تخریب شد توسط یکی از معروف ترین مهندسین ایرانی یعنی مهندس صفا منش" در دهه هفتاد احیا و باز سازی شد و چهره زیباتری را به خود گرفت. با وجود مرمت و بازسازی، هنگام قدم زدن در این بنای سنتی- مدرن به خوبی می توانید تاریخ یک قرن پیش را لمس و از نزدیک مشاهده کنید.

 

نشانی:عمارت سرای روشن در تهران در خیابان ناصرخسرو و نزدیک به کوچه مروی واقع شده است.

 

منبع: بیتوته

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.