2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
گفت‌وگو با حسام محمودی به بهانه بازی در سریال دلدار‌: تحلیل شخصیت سامان سخت است

گفت‌وگو با حسام محمودی به بهانه بازی در سریال دلدار‌: تحلیل شخصیت سامان سخت است

ته نداشتن بازیگری خیلی برایم جذاب است، یعنی هر چه تو تلاش کنی و پیش بروی فضا برای کار وجود دارد. من به دنبال دریافت اسکار هستم.

دوات آنلاین-خونگرم و خودمانی است و با اولین تماس متوجه این خصوصیت می شوی. کارنامه تحصیلی پر فراز و نشیبی دارد و بعد از تحصیل در رشته حقوق قضایی در رشته ای که به آن عشق می ورزید مشغول به تحصیل شد. «حسام محمودی» فروردین امسال پا به سی و سومین بهار زندگی اش گذاشت. او در سال ۱۳۹۱ با بازی در فیلم «خسته نباشید» فعالیت حرفه ای خود را شروع کرد. وی آهسته و با وسواس نقش ها را انتخاب می کند. آستیگمات، اگزما، سد معبر، مرگ ماهی، امروز، حق سکوت، شب بیرون، گاهی به پشت سر نگاه کن، شکوه یک زندگی، لحظه گرگ و میش، زعفرانی و سایه‌بان از جمله آثاری است که این جوان بااستعداد و موفق در آن ها نقش آفرینی کرده است. شب های ماه مبارک رمضان او را در نقشی کاملاً متفاوت می بینیم؛ نقشی که ساختار شکنی کرده و دیگر آن شخصیت مثبت همیشگی نیست. با  محمودی که ایفاگر نقش سامان در سریال دلدار شبکه دوم سیماست به گفت و گو نشستیم.

 

*بینندگان همیشه «حسام محمودی» را در نقش های مثبت می دیدند و این بار در نقشی متفاوت ظاهر شده است. خودتان بگویید که سامان چه ویژگی هایی داشت که بازی در این سریال را پذیرفتید؟

من با شما موافق هستم. سامان نقش ویژه ای است و باید از جمشید و نوید محمودی تشکر کنم که به من اعتماد کردند و این نقش را به من سپردند. دلدار دومین تجربه همکاری ما بعد از «سایه بان» بود و با یکدیگر همفکر بودیم. سامان دارای کاراکتر چند وجهی و متفاوت با دیگر نقش هایی است که تاکنون بازی کرده ام. تمام تلاشم را کردم تا بگویم که می توانم در نقش های متفاوت بازی کنم.

 

*فکر می کنم برادران محمودی بعد از بازی خوبی که از شما در «سایه بان» دیدند اعتماد کردند و این نقش را به شما سپردند.

سطحی از اعتماد به وجود آمده است و کارگردان های جوان معمولاً ریسک و از چهره های جوان استفاده می کنند چون دوست دارند کارشان متفاوت باشد تا دیده شوند. خیلی خوش شانس بودم که این سریال هم ریسک پذیر و هم جوان بود.

 

*با توجه به شرایط فشرده تولید، زمانی برای تمرین قبل از فیلم برداری داشتید؟

برادران محمودی نگاه شان سینمایی است و خیلی روی بازیگری حساسیت دارند به همین دلیل به تمرین و دورخوانی خیلی توجه می کنند. ما قبل از شروع فیلم برداری چند جلسه دورخوانی می کردیم و درباره شخصیت ها حرف می زدیم.

 

*سامان به قصد انتقام‌جویی با هویت جعلی وارد ماهی‌سرا شد و مسائلی برایش پیش آمد. او شخصیتی خاکستری و چند وجهی دارد. تحلیل خودتان از این شخصیت چیست؟

جواب سختی است. فکر می کنم آدم ها در شرایط مختلف با توجه به سبک سنگین هایی که می کنند به این نتیجه می رسند که انتقام بگیرند یا خیر.

 

*قبول دارید چهره و میمیک صورت تان خیلی مثبت است و بازی در نقش منفی و خاکستری ساختار شکنی بود؟

به دلیل پیشرفت تکنولوژی بینندگان در آثار روز دنیا شخصیت های مختلفی را می بینند و معتقدم بازی من در نقش چند وجهی برای شان حل شدنی است. کلی نظر خوب از بازی ام دریافت کردم و به نظرم مردم آن را دوست دارند، یعنی وقتی می بینند تو داری در نقشی باکیفیت بازی می کنی به نظرشان جذاب می آید. مخاطبی که به کیفیت اهمیت می دهد بیشتر هدف من است.

 

*حس و حال تان از بازی در سریال مناسبتی چگونه بود؟

 اتفاق ویژه ای که افتاد اتمام فیلم برداری همزمان با پخش قسمت های نخست بود که خیلی به ندرت پیش می آید. یکی از ویژگی های بازی در کار مناسبتی این است که بلافاصله تو می توانی ثمره کارت را ببینی. قبول دارم که در این گونه سریال ها کار فشرده است و شاید نظم عادی زندگی و کارت به هم بخورد اما تجربه خوبی برایم بود.

 

*ماه رمضان فضای مناسبی برای دیده شدن در تلویزیون است. شما به دیده شدن فکر می کنید؟

بله، اگر به دیده شدن فکر نمی کردم بازیگری را به عنوان شغل انتخاب نمی کردم. دیده شدن خیلی برایم اهمیت دارد. البته دیده شدن یکی از دلایل انتخاب نقش سامان «دلدار» است.

 

*با چه نقشی تاکنون دیده شده اید؟

فکر می کنم نقش سامان نقطه عطفی در کارنامه کاری ام خواهد بود.

 

 *فلاش بکی به گذشته بزنیم. برایم جالب است که شما حقوق قضایی خواندید و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر دارید؛ چرا از ابتدا بازیگری نخواندید؟

سال اول و دوم دبیرستان ریاضی فیزیک و سال سوم تجربی خواندم. در مقطع پیش دانشگاهی در رشته علوم انسانی تحصیل کردم و در دانشگاه حقوق قضایی خواندم و بعد در فوق لیسانسم در رشته تئاتر دانش آموخته شدم. از 17 سالگی به کلاس های «مهین اسکویی» می رفتم. آدم دوری از بازیگری نبودم.

 

*حقوق قضایی در حرفه بازیگری به کارتان می آید؟

از این رشته هیچ چیزی به یاد ندارم و با پایین ترین معدل ممکن مدرک خود را دریافت کردم و ۶ سال تحصیلم در این رشته طول کشید.

 

*الفبای بازیگری تئاتر است و شما هم دانش آموخته همین رشته هستید. اگر بازی در سینما، تئاتر و تلویزیون همزمان به شما پیشنهاد داده شود کدام یک را ترجیح می دهید؟

با توجه به حال و احوالی که در هر دوره دارم کارها را انتخاب می کنم. مثلا اکنون من هوس کرده ام تئاتری را کار کنم که تا دو ماه پیش این حال را نداشتم و این حال الان من است. همه بازیگران دوست دارند در فیلم سینمایی بازی کنند ولی گاهی اوقات بازی در اثر تلویزیونی خوب را به یک فیلم معمولی سینمایی ترجیح می دهند.

 

*در حرفه بازیگری چه کسی مشوق تان بود؟

مادرم اهل سینما بود و خیلی دوست داشت من بازیگری را دنبال کنم برای همین مرا در کلاس های بازیگری ثبت نام می کرد.

 

*اولین حضور سینمایی تان در فیلم «خسته نباشید» چگونه اتفاق افتاد؟

آن موقع اجرای تئاتر داشتم و از طریق یکی از دوستانم شنیدم که برای فیلمی تست می گیرند. افشین هاشمی تست را گرفت و پذیرفته شدم. وقتی فیلم نامه را به من دادند باورم نمی شد چون نقش اصلی بود. در دوره ای که برخی پول می دهند و نقش ها را می خرند به من پول دادند تا در نقشی بازی کنم. خیلی حس خوبی است. «خسته نباشید» برایم یک اتفاق ویژه و می توانم بگویم غیر قابل تکرار بود.

 

*اکنون بعد از سال ها کار کردن همان حس و حال و هیجان روز اول بازی در مقابل دوربین را دارید؟

این هیجان به گروهی بر می گردد که با آن ها کار می کنی. اگر با گروه حالت خوب باشد و علاقه داشته باشی هر زمان که جلوی دوربین بروی احساس خوبی داری و هیجان وجود دارد.

 

*اکنون در بازیگری به دنبال چه هستید؟

بازیگری انتها ندارد یعنی تو می توانی رویا ببافی و ادامه بدهی. خیلی نمی توانی برای کسب درآمد به این حرفه نگاه کنی از این جهت که اگر افق بزرگ تری را در نظر بگیری درآمد به شکل عجیب تری توسط تو به دست می آید. ته نداشتن بازیگری خیلی برایم جذاب است، یعنی هر چه تو تلاش کنی و پیش بروی فضا برای کار وجود دارد. من به دنبال دریافت اسکار هستم.

 

*خودتان را به روز می کنید؟

سعی می کنم این گونه باشم.

 

*در پایان یک جمله بگویید.

تو را به خدا فوتبال را بگذارید برای مان بماند و سیاست را از فوتبال جدا کنید.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.