2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چگونه از افکار منفی نجات پیدا کنیم؟

چگونه از افکار منفی نجات پیدا کنیم؟

اولین گام برای جلوگیری از افکار منفی شناسایی آن‌هاست. برای شناسایی بهتر آن‌ها به خود بگویید: به چه چیزی فکر می‌کردم؟ پرسش از خود به شما کمک می‌کند تا افکارتان را پیدا کنید.

دوات آنلاین-به‌نظر شما چیزی که رفتار و عملکرد ما را در بیشتر مواقع مشخص می‌کند چیست؟ چگونه می‌توانیم بر رفتارهای بدبینانه و منفی خود مسلط شویم و از آنها جلوگیری کنیم؟ آیااصلا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟همه افراد وقتی کسی به آنها اهانتی کند، بعنوان مثال بگوید: چقدر شما تنبل هستید! چقدر شلخته و بی‌دقت هستید! فورا واکنش نشان می‌دهند که این طور نیست و هر چه که به ذهنشان برسد، ممکن است برای دفاع از خود بگویند. اما زمانی‌که چنین حرفهایی را به خود بگویند، چه؟ آیا واقعا در گفت‌و‌گوی درونی از خود دفاع می‌کنند یا اینکه با چنین گفت‌و‌گوی درونی همراه می‌شوند و خلق و خو و رفتار خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند.در بیشتر مواقع ما متوجه گفت‌و‌گوهای منفی درونی و همراهی مداوم خودمان با آنها نمی‌شویم در حالی که بسیاری از رفتارها و عملکردهای مان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعنوان مثال، سه دوست هستید که در صف ایستاده‌اید ناگهان فردی چیزی می‌گوید واکنش هرکدام متفاوت است. چیزی که این تفاوت را مشخص می‌کند نوع فکر افراد است.

 

افکار منفی، افکار خودآیندی هستند که رفتار و خلق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌عنوان ‌مثال در موقعیتی بدون اینکه کاری انجام‌شده باشد، احساس خوبی ندارید بدیهی است در این موقعیت افکار خودآیند و منفی را در ذهن مرور می‌کنید اما متوجه آن‌ها نیستید.یکی از بهترین روش‌های مقابله با افکار منفی بررسی افکار، موقعیت‌ها و دیدن افکار از زوایا و دیدگاه‌های مختلف و مسلط شدن بر افکار و احساسات است.

 

اولین گام برای جلوگیری از افکار منفی شناسایی آن‌هاست. برای شناسایی بهتر آن‌ها به خود بگویید: به چه چیزی فکر می‌کردم؟ پرسش از خود به شما کمک می‌کند تا افکارتان را پیدا کنید. در شناسایی افکار حتما باید فکرها را تشخیص دهید زیرا گاهی بجای شناسایی افکار، موقعیت یا احساس را تعریف می‌کنید.به‌عنوان‌مثال؛موقعیت :همسرتان قرار است به خانه زودتر بیاید اما به قول خود عمل نمی‌کند. در این موقعیت افکار شما ممکن است این باشد که به من اهمیت نمی‌دهد یا بازهم مثل همیشه بدقولی کرد. یا اتفاقی افتاده است و...افکاری مانند به من اهمیت نمی‌دهد یا بدقول است موجب می‌شود تا احساس عصبانیت و غمگینی در شما ایجاد شود. اگر فکر کنید کاری برای او پیش‌آمده وگرنه امکان بدقولی وجود ندارد، احساس و پیامد رفتار، متفاوت است. ممکن است نگران شوید و به او زنگ بزنید. بنابراین چیزی که در موقعیت‌ها، رفتار و نگرش‌ها را تحت کنترل دارد چگونگی افکار فرد است.

 

برای اینکه بدانید افکار شما بدبینانه یا منطقی است، زمانی که افکار خود را شناسایی می‌کنید، شواهد موافق و مخالف افکار خود را بیابید.به‌عنوان‌مثال؛شواهد مخالف: همسرم بدقول است. به جای آن بگویید بیشتر مواقع به‌موقع می‌آید.پیامد شواهد مخالف: آرام شدن هیجانات و عواطف شماست و بهتر می‌توانید فکر و عمل کنید.

 

بعدازاینکه افکار خود را شناسایی کردید و شواهد مخالف یا موافق آن‌ها را پیداکردید، به تفسیر جایگزین آن بپردازید. به‌عنوان‌مثال خودتان را جای یک فرد دیگری قرار دهید، یعنی سعی کنید این موضوع را از جنبه‌ها و دیدگاه‌های دیگری نیز نگاه کنید؛ این کار موجب فکر کردن، آرام شدن و تصمیم درست است.

 

زمانی که توانستید افکار خود را شناسایی کنید و همچنین منطقی و بدبینانه‌بودن آن‌ها را حدس بزنید، از هیجانات و عواطف مناسب برخوردار می‌شوید. مسلما تصمیم درست و منطقی می‌گیرید. بنابراین یکی از بهترین روش‌های مقابله با افکار منفی بررسی افکار، موقعیت‌ها و دیدن افکار از زوایا و دیدگاه‌های مختلف و مسلط شدن بر افکار و احساسات است. در این صورت می‌توانید تصمیم درست بگیرید و از شتاب‌زدگی پرهیز کنید. تصمیم نادرست موجب ناراحتی افراد می‌شود درحالی که تصمیم‌های درست، شادابی و رضایت افراد را به همراه دارد و اعتمادبه‌نفس و امیدواری افراد افزایش می‌یابد.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.