2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
امیر عابدزاده: برای نیمکت‌نشینی قیافه نمی‌گیرم

امیر عابدزاده: برای نیمکت‌نشینی قیافه نمی‌گیرم

دوات آنلاین-دروازه‌بان ثابت ماریتیمو بود. با هزار امید و آرزو به اردوی تیم ملی آمد تا به جام ملت‌های آسیا برود. وقتی برگشت اما دیگر خبری از پیراهن شماره یک نبود. سرمربی ماریتیمو تغییر کرده بود و چارلس برزیلی نیز کم‌نقص بازی می‌کرد. امیر عابدزاده حالا چند هفته‌ای است که در ترکیب ماریتیمو قرار نمی‌گیرد. او البته امیدوار به آینده است. خودش می‌گوید با تلاش جایگاهش را پس می‌گیرد و دوباره به دروازه ماریتیمو می‌رسد. تازه اگر به چند ماه قبل هم برگردد، باز هم به جام ملت‌ها می‌رود. حتی اگر بداند با حضور در این تورنمنت، جایگاه خود را از دست خواهد داد.

 

*در ماریتیمو دروازه‌بان ثابت بودی و بازی‌های کم‌اشتباهی نیز انجام می‌دادی. همه از تو تعریف و تمجید می‌کردند اما چه اتفاقی افتاده که چند هفته است اثری از امیر عابدزاده در ترکیب ماریتیمو نمی‌بینیم. ادامه این روند نگرانت نمی‌کند؟

 من به دلیل حضور در جام ملت‌های آسیا 8 بازی ماریتیمو را از دست دادم. در این مدت سرمربی تیم هم تغییر کرد و آرماندو پتی روی نیمکت نشست. من با تلاش فراوان و از فصل قبل توانستم از دروازه‌بان برزیلی که چند فصل است در ماریتیمو حضور دارد سبقت بگیرم و به دروازه‌بان ثابت تبدیل شوم. وقتی رفتم او بازی کرد و توانست انتظارها را برآورده کند. دروازه‌بان پستی است که در اروپا خیلی سخت به آن دست می‌زنند. البته مربی جدید با من صحبت کرد و اطمینان داد که سبک دروازه‌بانی‌ام را می‌پسندد اما این را هم گفت که به سیستم چرخشی برای دروازه‌بان‌ها اعتقادی ندارد.

 

* یعنی باید منتظر یک فرصت بمانی تا دوباره بازی کنی؟

 دقیقا. من چند هفته در پرتغال نبودم و رقیب برزیلی‌ام هم خوب کار کرده. آدمی نیستم که قیافه بگیرم و تمرین نکنم. بیشتر از قبل انرژی می‌گذارم تا دوباره به ترکیب ماریتیمو برسم. زودتر از همه به تمرین می‌روم و دیرتر هم زمین را ترک می‌کنم. فقط منتظر یک فرصت هستم تا جایگاهم را پس بگیرم. البته یک هفته دیگر لیگ پرتغال تمام می‌شود و باید ببینم برنامه‌ام برای فصل بعد چیست.

 

* جام ملت‌های آسیا و حضور در این تورنمنت جایگاه تو را در ماریتیمو گرفت؟ دلیل دیگری نداشت؟

 دلیلش همان بود اما اگر باز هم به عقب برگردم حضور در تیم ملی را انتخاب می‌کنم. به پیراهن ایران عرق دارم و باور کنید این را از ته دل می‌گویم. پرچم ایران که روی سینه‌ام است، انگار یک موفقیت بزرگ به‌دست آورده‌ام. اصلا نباید روی حضور در تیم ملی فکر کرد چون من با قلبم تصمیم می‌گیرم و نیازی نیست دو دو تا چهار تا کنم. به همین دلیل اگر 10 بار دیگر هم به چند ماه قبل برگردم، انتخابم تیم ملی خواهد بود. حتی به قیمت از دست دادن پیراهن شماره یک ماریتیمو.

 

*فکر می‌کنی چه زمانی فرصت بازگشت به ترکیب ماریتیمو در اختیار تو قرار بگیرد؟

 گیمارش یک دروازه‌بان خوب دارد که همیشه در ترکیب اصلی بازی می‌کند. او 21 هفته عالی کار کرد اما در هفته بیست و دوم توپ از زیر دست او رد شد و به دروازه رسید. سرمربی گیمارش دروازه‌بان دوم را بازی داد و نوبت به او هم رسید. می‌خواهم بگویم اینجا اگر مصدومیت یا محرومیت نباشد و اشتباه عجیبی هم رخ ندهد، به این زودی‌‌‌ها دست به تغییر دروازه‌بان نمی‌زنند. اگر یادتان باشد، یکی دو فصل قبل دنبال فرصت بودم تا به ترکیب ماریتیمو برسم. دروازه‌بان برزیلی تیم ما 5 کارته شد و من توانستم در لیگ پرتغال بازی کنم. 6 بازی بدون باخت و 4 پیروزی کسب کردیم و از آن به بعد بود که من دروازه‌بان ثابت ماریتیمو شدم.

 

* یعنی باید حالا حالاها منتظر این فرصت بمانی؟

 نمی‌دانم کی اما بالاخره فرصت من هم می‌رسد. این فصل شرایط تیم ما خوب نبود. این دروازه‌بان هم در روزهای غیبت من خوب کار کرد و اوضاع کمی بهتر شد. این اتفاق هم در فوتبال طبیعی است. وقتی خوب کار می‌کند باید هم در ترکیب اصلی قرار بگیرد. فوتبال بالا و پایین دارد اما من به قابلیت‌هایم اطمینان دارم و می‌دانم که نوبت من هم می‌شود. تا یادم نرفته یک نکته جالب هم بگویم.

 

* بگو.

 در پرتغال کار برای دروازه‌بان‌ها واقعا سخت است. شاید بگویید چون خودش آنجا حضور دارد این حرف را می‌زند اما دروازه‌بان اول تیم ملی ژاپن که با این تیم در جام ملت‌های آسیا قهرمان شد، حتی فرصت حضور در فهرست 18 نفره باشگاه پورتیموننسه را پیدا نمی‌کند. شوییچی گوندا در امارات 6 بازی کامل برای ژاپن انجام داد اما این فصل و در لیگ پرتغال هرگز طعم حضور در زمین را نچشیده و بیشتر روی سکو است تا نیمکت. آیا او باید بگوید در ژاپن تمام بازی‌ها را انجام داده و قهرمان شده، پس اینجا هم باید ثابت باشد؟ تازه هفته قبل وقتی دروازه‌بان اول پورتیموننسه آسیب دید، گوندا وارد فهرست شد اما فقط به‌عنوان گلر ذخیره.

 

* شاید به دلیل همین فشارها بود که آن اتفاق هم برای ایکر کاسیاس رخ داد. بخصوص که او با پورتو در کورس قهرمانی نیز حضور دارد.

 از این دست اتفاق‌ها برای فوتبالیست‌ها پیش می‌آید. نمی‌دانم به خاطر سن است یا فشار بازی‌ها اما به شخصه خیلی ناراحت شدم. حتی با انتشار یک پست از کاسیاس حمایت کردم، چون او از نوجوانی الگوی من است. وقتی کاسیاس در رئال‌مادرید بود، سیوهای او را می‌دیدم و از آنها نکته‌هایی برمی‌داشتم. چند بار جلوی کاسیاس بازی کردم و واقعا حس خوبی داشتم که او را می‌دیدم. برای یک فوتبالیست بزرگ مثل کاسیاس خوب نیست که به اجبار از فوتبال خداحافظی کند. هر چند امیدوارم بهترین اتفاق‌ها برای او بیفتد و باز هم شاهد حضور این دروازه‌بان باتجربه در زمین فوتبال باشیم.

 

 *با ماریتیمو قرارداد داری؟

2 فصل دیگر به این تیم تعهد دارم.

 

* در این تیم می‌مانی یا به فکر حضور در باشگاهی جدید هستی؟

 هنوز چیزی مشخص نیست. باید با مدیر برنامه‌هایم صحبت کنم و او هم اگر پیشنهاد جدیدی دارد به باشگاه ارائه بدهد. اگر توافق کند و پیشنهادی به دست من برسد می‌توانم به تیم‌های دیگر بروم. البته در نهایت همه چیز به ماریتیمو بستگی دارد و این را هم می‌دانم که باشگاه به بازیکنانش سخت رضایتنامه می‌دهد. من هم تا وقتی بودم بازی‌های خوبی به نمایش گذاشتم و البته جزو بازیکنان ملی باشگاه هم هستم. به همین دلیل بعید می‌دانم ماریتیمو اجازه جدایی به من بدهد.

 

* پدرت هرگز چنین شرایطی را تجربه نکرد. اینکه روی نیمکت بنشیند و بازی رقیب خود را تماشا کند. آیا در این شرایط او کمکت کرده یا حرفی به تو زده که جنبه راهنمایی داشته باشد؟

 پدرم همیشه با من صحبت می‌کند. اگر موفق هستم، بخش اعظمی از آن مربوط به راهنمایی‌های پدرم است. من اما دنبال این هستم که برگردم و به پیراهن اصلی ماریتیمو برسم. هرگز هم نمی‌گویم چرا جام ملت‌ها رفتم و جایگاهم را از دست دادم. به چنین مسائلی مثبت نگاه می‌کنم و با خودم می‌گویم خدا را شکر که سالم هستم و به دلیل آسیب‌دیدگی از ترکیب ماریتیمو دور نیستم. ناراحت نیستم و می‌دانم که با انگیزه بالا می‌توانم برگردم و به اهدافم برسم. وقتی چیزی مال خودت باشد و آن را از دست داده باشی، دوباره می‌توانی تصاحبش کنی.

 

* دوست دارم درباره مارک ویلموتس هم صحبت کنی. مربی جدید تیم ملی که جانشین کارلوس کی‌روش شده.

 حرف خاصی ندارم، چون هنوز او را ندیده‌ام که بخواهم صحبتی بکنم. فقط به او خوشامد می‌گویم و امیدوارم که بتواند روزهای موفقی را برای فوتبال ایران رقم بزند.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.